Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen

Gestart door RenevKl zondag 17 september 2006, 22:21:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Hoewel ik nog met de bouw van mijn baan bezig ben, ben ik ook een plannetje aan het maken voor de verlichting in gebouwen. Ik ben van plan elk gebouw te voorzien van verlichting en tevens de verdiepingen van een aantal gebouwen apart te schakelen om bepaalde effecten te krijgen (moet dus vloeren in die gebouwen maken).

Ik streef ernaar om in boven verdiepingen (en soms beneden) van gebouwen de verlichting aan en uit te laten gaan (random of na een bepaalde tijd maakt niet uit). Dit geeft een realistisch beeld van een levende stad of dorp.

Heeft iemand dit ook toegepast en bestaan er kant en klare schakelingen welke dit kunnen nabootsen (centrale eenheid of ingebouwd in gebouw). Het zou mooi zijn als er verschillende stroomkringen onafhankelijk van elkaar kunnen werken. De kleine lampjes die ik wil gebruiken zijn geschikt voor 24V. Ik wil deze lampje voeden met 14, 16 of 18 volt (moet dit nog testen).

Enige suggesties?

Rene
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Ik meen dat Conrad standaard zo'n schakeling heeft !

Klik hier

Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Citaat van: Fonzo op zondag 17 september 2006, 22:56:21
Ik meen dat Conrad standaard zo'n schakeling heeft !

Klik hier



Hallo Alfons,

ik heb de link ingekort om het leesbaar te maken, echter als ik link aanklik dat krijg ik niet het produkt te zien die jij bedoeld. dit heeft te maken met cookies die wel op jouw computer staan, maar anderen niet hebben,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Dit is inderdaad wat ik zoek. Nu zie ik echter dat de uitgangen maar 100mA aan kunnen, wat in mijn geval betekend dat ik maar 2 lampjes van 40mA kan aansluiten.
Bestaat er een mogelijkheid om dit middels een simpel schakelingetje te vergroten?Ik ben geen techneut in de electronica, maar kan wel electronica solderen als ik maar weet hoe ik het in elkaar moet zetten.

Zo ver bedankt voor de hulp

Rene
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Citaat van: Freak op zondag 17 september 2006, 23:12:02
Ook Tams heeft zo'n schakeling.

Mvg,
Peter

Zijn volgens mij dezelfde als bij Conrad
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Citaat van: RenevKl op maandag 18 september 2006, 08:41:25
Dit is inderdaad wat ik zoek. Nu zie ik echter dat de uitgangen maar 100mA aan kunnen, wat in mijn geval betekend dat ik maar 2 lampjes van 40mA kan aansluiten.
Bestaat er een mogelijkheid om dit middels een simpel schakelingetje te vergroten?Ik ben geen techneut in de electronica, maar kan wel electronica solderen als ik maar weet hoe ik het in elkaar moet zetten.

Zo ver bedankt voor de hulp

Rene

Dat zal niet ingewikkeld zijn. Een klein relais achter elke uitgang wat de uitgangsspanning van de lichtmodule aankan en klaar is kees. Elke electronicawinkel kan je dat voor een paar Euro verkopen.

Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Niet aangedacht dat een relais zo weinig nodig had. Ook wist ik niet dat er zo veel relais op de markt waren. Volgens mij is het Conrad relais 504297-89 geschikt voor gebruik bij 16 volt op de licht computer van Conrad 217346-8A.
Gaat dit werken?

Rene
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Peter , leuke site , veel info . Heb het opgeslagen voor als ik er straks zelf aan toe ben .
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Citaat van: Freak op maandag 18 september 2006, 11:32:47
Misschien ook interessant is de Lichtorgel van Leon van Perlo.
Zie de site http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
Je kunt hier een handleiding downloaden, moeite om te bekijken waard.

Lijkt me een geweldig apparaat voor die centen en mogelijkheden voor de bovengenoemde doeleinden. Wist van het bestaan niet af, maar hou het zeker in de gaten !
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Beste Peter,

Goede info wat betreft het lichtorgel, ga het zeker gebruiken voor 1 (of meerdere) van mijn inmiddels 19 kermisattracties.

Groet,

Oscar
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Ziet er inderdaad heel mooi uit. Er zijn nog wel de nodige gelijkstroom voedingen nodig.
1 voor de 8-15volt (ca. 50mA, dus niet echt bijzonder) en 1 voor de belasting van in mijn geval van ongeveer 16 volt (3A). Deze laatste is vrij zwaar als er 3A gaat lopen.

Ik begreep dat de voedingen moeten zijn gelijkgericht en afgevlakt, heeft iemand een idee wat voor afgevlakte spanning 15 volt wisselstroom oplevert (heb nog een 7,5A ringkern trafo liggen)? en is er misschien ergens een schema te vinden?

Rene
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Hallo Peter.
Bedankt voor de tip en de link, dus meteen opgeslagen! 8)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Bedankt Peter,

Ik denk dat ik het op een rijtje heb. De 24 volt lampjes gaan op 19,6 volt branden. Voor de condensator dacht ik aan 22000uF/40V, geen kleine jongen dacht ik. Ik ga eerst de voedingen bouwen en daarna de stoute schoenen aantrekken en een lichtorgel bestellen.

Rene
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Waarschijnlijk is een 2200 uF / 40 V al voldoede of kijk anders eens Hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33

succes.

Mvg, Peter
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
hm... kan natuurlijk ellek liechie op een aparte trafo aansluiten :lol: :lol: maar dat gaat wel eenbeetje veel tijd en ruimte kosten... als je digi rijdt kon je natuurlijk (volgens mij hoor, ben geen deltarijder) zon kastje kopen met verschillende draaiknoppen deran.
gr Jan-Pieter
Re: Hoe verlichting in gebouwen apart schakelen
Als je met een computer rijdt, stuur je wellicht met een schakeldecoder seinen aan. deze voorzien de seinen afwisselend vam rood of groen. een uitgang van een Viessmann 5213 kan 2 A aan, dus je kunt als het ware groepen doorverbinden van bv je rode of groene uitgang naar de verlichting. Simpel en bijna kostenloos als je zo rijdt. Bij Littfinsky is er ook een aparte schakeling te koop als je dat zou willen. Jaap Kramer levert die.