Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS1200 Art. nr3051 ombouwen

Gestart door Kees796 zondag 17 september 2006, 16:01:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS1200 Art. nr3051 ombouwen
L.s,

Een circa 30 jaar oude Maklin loc NS 1200 art.nr. 3051 wil ik ombouwen naar digitaal met hoogvermogensmotor. In deze loc zit een schijfcollector motor.
Welk type marklin ombouwset kan ik hiervoor gebruiken.  En zo ja heeft iemand ervaring in het ombouwen van deze loc. De bedoeling is dat deze weer gaat rijden mbv de Intellibox.

Met vriendelijke groet

Kees
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Hoi Kees,

Ja dat is niet zo'n probleem. Hiervoor heb je een 60904 motorsetje voor nodig met een 8 polig anker.
Kun je nalezen in de volgende link:

http://www.hamst.de/html/umbausatze.html

Onderaan staat je 3051 met welke onderdelen je nodig hebt.
Decoder kan je natuurlijk zelf kiezen, hangt ervan af hoeveel je er voor wilt betalen.

Een alternatief is de motor ongemoeid laten en bv. een TAMS LDW-3 decoder erin bouwen. Dit zijn goedkope decoders van rond de 10 Euro, en zijn tevens geschikt. Wel zijn deze lastig te programmeren.
Duidelijk is dat dit de goedkoopste oplossing is en je deze niet mag vergelijken met een 6090x decoder met hoogvermogen motor. (Vergelijken van een mercedes met een fiat zal ik maar zeggen).

:D treinsmurf
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Heren,

De loc is inmiddels volgens jullie advies omgebouwd, permanente magneet erin samen met een nieuw anker, motorschild en twee koolborstels. Ook voorzien van een decoder, dit alles voor de fractie van de prijs die marklin vraagt.
Deze 37 jaar oude loc draait nu weer zijn rondjes op de baan.

Bedankt voor het advies

Groetjes

Kees
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Citaat van: Kees796 op vrijdag 22 september 2006, 17:03:31
Ook voorzien van een decoder, dit alles voor de fractie van de prijs die marklin vraagt.

Kees,

wat was je dan in totaal kwijt, mogen we dat even weten ?
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Zo te zien heeft Kees voor de dure optie gekozen.
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Blausee-Mitholz
gast

Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Draadje is opgeschoond ,alle niet relevante berichten zijn verwijderd.
Tot nader order blijft het nog even gesloten.

Mvg, Johan (moderator)
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Draadje heropend voor een eventuele ontopic discussie.
Re: NS1200 Art. nr3051 ombouwen
Heren,

Prijs anker, permanente magneet en motorschild circa 30 Euro, De decoder kan je zo duur maken als je zelf wilt.

Orgineel Marklin om bouwset is circa eens zo duur. de decoder die ik gebruik is een Kuehn T125 met rangeer functie.

Kees