Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ineens een brommende MS-trafo.

Gestart door Tom donderdag 28 augustus 2008, 21:36:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ineens een brommende MS-trafo.
Geachte 3railcollega's,

Ik zat zojuist bij het modelbaantje. De treintjes reden keurig hun rondjes en ineens begint er een MS-trafo (18VA) te brommen.

Het treintje van het betreffende railovaal bleef keurig haar rondjes rijden.

Hoe kan zoiets en kan het kwaad?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Staat de trafo op een harde (hout o.i.d.) ondergrond?
Trafo's kunnen aardig brommen op de 50Hz van de wisselspanning.
Vooral de oudere (blauwe) trafo's hielden van bromconcerten. Bij mijn MS-trafo heb ik het nog niet zo extreem gehoord.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo Kiezel,

Ik heb meerdere MS-trafo's en die zijn op een plank gemonteerd. Daarom vond ik het ook zo opvallend dat er slechts ééntje ineens hard begon te brommen.

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo,zelf heb ik hier (nog) geen last van.Maar ik zou wel graag willen weten waar dat nu door komt... 8).Heeft het met de koperwikkeling te maken of iets in die trant.

groetjes Huib
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Een trafo bromt altijd. Dat komt omdat door het wisselend magneetveld het ijzer korter en langer wordt. Bij de fabricage wordt er zoveel mogelijk aan elkaar geplakt om te zorgen dat het brommen niet al te duidelijk hoorbaar is. Als het bromgeluid plotseling sterker wordt kan dat b.v. doordat een plaatje van het ijzerpakket losgeraakt is, of doordat een winding van de koperdraad van zijn plek is geschoven.
Om er achter te komen wat het precies is zou je hem open moeten maken om te zien wat er precies staat te klapperen. Maar als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent kan dat een linke zaak zijn. Voor je het weet raak je per ongeluk de netspanning aan.
Het brommen kan op zich geen kwaad voor de trafo, maar het geluid kan behoorlijk irritant zijn. Je kunt eens proberen om de trafo op een plaatje schuimplastic te leggen, het geluid wordt dan vast een stuk minder.
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo,

Ff een update van dit draadje.

Ik heb vanavond nog ff gecontroleerd of de trafo nog steeds bromde. Wat blijkt: die begint (net als gisteren) pas na een half uurtje hard te brommen.

Het lijkt vooralsnog dus warmte-gerelateerd te zijn. Ik zou niet weten hoe ik dit op zou moeten lossen, dus ik tak de stroom wel van een andere (60VA) trafo af.

Bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Citaat van: Tom op zaterdag 30 augustus 2008, 00:11:03
Ik heb vanavond nog ff gecontroleerd of de trafo nog steeds bromde. Wat blijkt: die begint (net als gisteren) pas na een half uurtje hard te brommen.
Als je die trafo dan toch even niet gebruikt, hang hem dan eens onbelast aan de netspanning. Dus aan de uitgang niks aansluiten. Gaat hij dan ook na een half uurtje brommen? Ik heb nog geen idee wat de conclusie van deze test kan zijn, maar het is altijd te proberen.
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Citaat van: Tom op zaterdag 30 augustus 2008, 00:11:03
dus ik tak de stroom wel van een andere (60VA) trafo af

Niet doen,
je mag de trafo van een MS of CS nooit gebruiken om andere dingen van stroom te voorzien.
Staat in iedere handleiding met dik gedrukte letters
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo John/Redskin,

Er is blijkbaar een misverstandje.
Ik heb namelijk meerdere Mobile Stations en die hebben elk een eigen (meegeleverde) trafo, waaronder eentje van 60VA. Die is sterk genoeg voor 2 Mobile Stations.

Of bedoelde je iets anders?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo Peter,

Ik heb 3 railovaaltjes met elk een eigen Mobile Station.
En elke Mobile Station wordt met een eigen originele trafo gevoed.

De trafo die na een half uurtje begint te brommen is trouwens een grijze trafo van 18VA.
(Ik heb ook nog een zwarte trafo van 18VA en een grijze trafo van 60VA).

Ik ga nu ff testen met jullie aanbevelingen. Dus ff onbelast en voelen of ie ook warmer is geworden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo,

Wegens huishoudelijke klusjes (Tja, ik heb thuis niets te vertellen :mrgreen:) kon ik net pas beginnen met testen. De trafo draait nu (sinds 14:18 uur) onbelast.

Ik zal ook telkens ff voelen of ie warm wordt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo,

Ik heb eerst ff met een onbelaste trafo getest, maar ook dan begint ie na een half uur hard te brommen. De trafo blijft overigens koel/koud.

Ik laat nu de trafo belast draaien en zal telkens ff voelen of ie warm wordt.

Overigens is de brom een heel stuk minder als je hard op de trafo drukt, maar ook dan is de brom veel sterker dan van de andere trafo's.

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo,

De trafo heeft inmiddels ook een half uur met belasting gedraaid. De trafo blijft gewoon koel/koud.

Wat is nu wijs?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo,

De trafo heeft een tijdje belast gedraaid en na een poosje verdwijnt de brom weer. Wat maf allemaal  :)
De trafo blijft de hele tijd koel/koud.

Ik doe de test straks ff opnieuw en ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Citaat van: Tom op zaterdag 30 augustus 2008, 11:20:36

Er is blijkbaar een misverstandje.
Ik heb namelijk meerdere Mobile Stations en die hebben elk een eigen (meegeleverde) trafo, waaronder eentje van 60VA. Die is sterk genoeg voor 2 Mobile Stations.


Tom,

Volgens mij is het niet verstandig om twee mobile stations op een trafo aan te sluiten. (Hoewel ik het nooit heb geporbeerd)
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Hallo John/Reskin,

Wil je jouw laatste reactie eens toelichten?

Stel dat ik genoeg krijg van die brommende 18VA trafo en dat ding in de container gooi.
En dat ik vervolgens 2 Mobile Stations aansluit op een trafo van 60VA. Wat gaat er dan niet goed, volgens jou?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Geachte 3railcollega's,

Het probleem met de spokende (Lees: brommende) trafo lijkt opgelost te zijn. De trafo zat namelijk net niet helemaal goed vastgeschroefd op de plank.

Toen ik een flinke ruk (Zinvol geweld dit keer :mrgreen:) aan de trafo gaf, hield het ineens op en pas toen voelde ik dat er een klein beetje speling zat tussen de trafo en de plank waarop ie bevestigd zit.

Het blijft echter onverklaarbaar waarom die brom niet consistent te horen was, maar blijkbaar moet je niet overal een logische verklaring voor proberen te zoeken  :mrgreen:

N.B. De trafo en de bijbehorende stroomdraden zijn uit zicht en uit bereik gemonteerd. Ik heb er eerder dus ook niet per ongeluk tegenaan gestoten.

Ik wil iedereen (Met name Peter/Freak voor de technische achtergrondinfo) hartelijk bedanken voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Citaat van: redskin op zaterdag 30 augustus 2008, 20:29:25
Volgens mij is het niet verstandig om twee mobile stations op een trafo aan te sluiten. (Hoewel ik het nooit heb geporbeerd)

Citaat van: Tom op zaterdag 30 augustus 2008, 11:53:45
Ik heb 3 railovaaltjes met elk een eigen Mobile Station.

Zolang die railovaaltjes elektrisch helemaal van elkaar gescheiden zijn kun je best 2 Mobile stations uit 1 trafo voeden.
Re: Ineens een brommende MS-trafo.
Citaat van: Freak op zaterdag 30 augustus 2008, 20:49:21
Hallo John,

Waarom zou dat niet kunnen ?.
Kijk eens hier op blz. 23 Appendix N

http://www.marklin.com/tech/Mobile_Station_60652.pdf

Mvg,
Peter

Dat is volgens mij niet wat Tom bedoeld. Hij heeft als ik het goed heb begrepen 3 ovaltjes liggen, elk met een eigen "master" MS. Nu wou (probleem is al opgelost) hij volgens mij dus met een trafo twee baantjes van stroom voorzien. Waar jij naar verwijst is een gewone slave MS.