Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

edit booster.

Gestart door john woensdag 27 augustus 2008, 22:47:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
edit booster.
Lid sinds: 2006

offline
edit booster.
hallo modelbouwers:
wie kan mij helpen aan een zelfbouw schema van een edit booster.
+18v-18v?
hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?

een marklin wisselstroom fan.
Re: edit booster.
Freak
gast

Re: edit booster.
Re: edit booster.
Lid sinds: 2008

offline
Re: edit booster.
Citaat van: john op woensdag 27 augustus 2008, 22:47:47
hallo modelbouwers:
wie kan mij helpen aan een zelfbouw schema van een edit booster.
+18v-18v?
hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?

een marklin wisselstroom fan.

John,

ik zou hem niet voor 10 Ampere bouwen, kan je beter 2x 5 Ampere doen (gewoon de 2 extra transistoren met emittorweerstanden weg laten (natuurlijk niet die aan de stroombegrenzing zitten).

ik ga binnenkort ook enkele exemplaren bouwen, de proefversie (ca. 3 Ampere) werkte meteen met MRdirect en Lenzdecoders.

Trouwens Edits levert ongeveer +/- 20 Volt of je zou de zenerdiode/stabilisator (15+5 volt) constructie moeten wijzigen.
Re: edit booster.
buckfast_beekeeper
gast

Re: edit booster.
Citaat van: huub op donderdag 28 augustus 2008, 00:53:06
John,

ik zou hem niet voor 10 Ampere bouwen, kan je beter 2x 5 Ampere doen (gewoon de 2 extra transistoren met emittorweerstanden weg laten (natuurlijk niet die aan de stroombegrenzing zitten).

ik ga binnenkort ook enkele exemplaren bouwen, de proefversie (ca. 3 Ampere) werkte meteen met MRdirect en Lenzdecoders.

Trouwens Edits levert ongeveer +/- 20 Volt of je zou de zenerdiode/stabilisator (15+5 volt) constructie moeten wijzigen.


Lees dit er eens op na. Komt uit het EDiTS boek van Ties Wijfels.

Om de stroom te beperken zou ik de methode gebruiken die ook in het boek vermeld staat (blz134 bovenaan). De 4 vermogens weerstanden (R12...R15)verhogen van 0R15 naar 0R33. De eindtorren worden zo minder belast maar dat kan zeker geen kwaad. Voor de prijs van de eindtorren (BDW83 en BDW84) hoef je het niet te laten die is in de buurt van 2?. De weerstanden kosten ook maar 0?50.
Re: edit booster.
Lid sinds: 2008

offline
Re: edit booster.
Enkele opmerkingen:

Als je die BDW83/84 toepast, probeer dan een B-versie of hoger te kopen.
Deze kunnen meer spanning hebben, bij de standaard versie is dat 45 Volt, erg krap !

Verder kunnen die dingen 15 Ampere hebben, overbodig om er toch vier te nemen als je voor 5 Ampere per booster gaat; koelen moet je toch afdoende en de totale hoeveelheid warmte is gelijk...

De D-versie is trouwens al te koop voor 1,05 Euro.

Nog iets: het is verstandig de booster(s) volledig galvanisch te scheiden van het aanstuurapparaat (PC met MRDirect, of wat dan ook). Ook het parallel zetten van uitgangen is niet verstandig, een booster van 10 Ampere is alleen al best in staat om de flenzen van de wielen te branden bij kortsluiting.

Mijn plannen zijn ver gevorderd, heb al een layout in Eagle en die is veel compacter dan het origineel.......
Re: edit booster.
buckfast_beekeeper
gast

Re: edit booster.
45 volt echt krap? Dit is nog steeds het dubbele van de normaal gebruikte spanning en hoger dan de 40V die voor de buffer elco's wordt voorgeschreven. De originele BDV64/BDV65 combinatie was geschikt voor 60V. Dit is de spanning dat ook de A versie van de BDW83/BDW84 wordt toegestaan. Ik zie dan ook niet in waarom hier moet boven gegaan worden. Na al de jaren is er bij mij nog geen enkele eindtor overleden (BDV66/BDV67 wegens de grotere toegelaten stroom). Ze zijn wel allen van een zeer ruim koelprofiel voorzien. De gebruikte transformator is een 2X18V 300VA type. Na gelijkrichting en afvlakking is dit ongeveer 25V.

Boosters niet parallel zetten? Als deze elk een ander deel van de baan verzorgen zie ik daar absoluut geen graten in. Een 4071, zoals beschreven in het boek, geeft de overbelasting van elke booster mooi door naar het stuur apparaat. Ik heb er meerdere parallel staan zonder 1 probleem te constateren. Elke gebruikte booster heeft 10A als uitgangsstroom.

Indien een 5A versie wordt gemaakt, kan ook de transformator wat lichter gekozen worden en kan er ook bespaard op de elco's. 150VA en 2 X 15000µ  lijkt me dan toch voldoende.

Een kleinere layout dan het origineel vind ik ook niet zo belangrijk. Het door mij gebruikte koelprofiel gaat toch niet op een kleinere kast. In deze kast is ruimte zat voor de print, transformator en 4 15000µ/40V elco's. Ik moet wel priegelen om naast het koelprofiel de 2 aansluitklemmen, de 5-polige din bus en de net entree met zekering te herbergen.
Re: edit booster.
Freak
gast

Re: edit booster.
Het maakt niets uit of je een BDW83 (15A) of een BDV65 (12A) type gebruikt.
Wat huub hier denk ik bedoeld met parallel is dat je de uitgangen van de boosters niet parallel moet zetten door de uigangen aan elkaar aan te sluiten, als de boosters ieder zijn eigen secties voedt spreek je niet over parallel zetten.

Het galvanische scheiden van het aanstuurapparaat (PC met MRDirect) is om de seriële bus te beschermen.
Waarom zou je dat moeten doen bij een andere centrale ?.

@huub
Citaat van: huub op donderdag 28 augustus 2008, 19:01:19
Mijn plannen zijn ver gevorderd, heb al een layout in Eagle en die is veel compacter dan het origineel.......
Waarom zou je hem compacter willen maken ?, behoudens dan dat je het leuk vindt om zelf iets te maken. Ik neem aan dat je ze onder de baan plaatst en mag aannemen dat daar voldoende plaats is voor een aantal boosters.

Mvg,
Peter
Re: edit booster.
Lid sinds: 2008

offline
Re: edit booster.
Leuk hè die reacties.....

Maar Bijenman, bij die voedingsspanning van 25 Volt vergeet je de andere helft ! De totale voedingsspanning is bij jou minimaal 50 Volt en die spanning komt (bijna helemaal) over een van de twee transistors te staan, n.l. die transistor die op dat moment spert !

Met parallel bedoel ik inderdaad dat je geen uitgangen van meerdere boosters aan elkaar moet leggen om bekende redenen.
Als ze elk een ander deel van de baan verzorgen zitten ze niet parallel.
Behalve als een sleper even verbinding maakt tussen 2 baanvakken.

Als je printen gaat maken neem je zoveel ruimte als nodig en toch niet meer ?  Onzinnig om zoveel printruimte onbenut te laten.

Daarbij heb ik nog een aantal 19" kasten, passen eurokaarten in en wil daar alles netjes in onder brengen en als alles nou op dit formaat past, incl. koelplaat  ?

grv Huub