Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MARKLIN BR 151 UIT SET 29151

Gestart door cardonel zaterdag 23 augustus 2008, 19:05:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
De br 151 uit set 29151 reageert niet op het adres 51 wat in de handleiding staat.
in het CS komt nr 29151 niet voor.

Kan iemand mij vertellen om deze lok toch aan de gang te krijgen,of zou ie af fabriek al stuk kunnen zijn.


leo
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
mocht ie toch een fx-je aan boord hebben.
moet je misschien je CS updaten.

Dennis
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: cardonel op zaterdag 23 augustus 2008, 19:05:02
De br 151 uit set 29151 reageert niet op het adres 51 wat in de handleiding staat.
in het CS komt nr 29151 niet voor.

Kan iemand mij vertellen om deze lok toch aan de gang te krijgen,of zou ie af fabriek al stuk kunnen zijn.


leo

Dit is een mfx loc.

Deze moet je de eerste keer dus laten aanmelden op het programeer stukje rails van je CS.
Dit duurt verscheidene minuten en is pas klaar als het mfx symbool bovenaan je scherm helemaal zwart is geworden. Het motorola adres 51 zal niet werken met je CS.

Heb je de loc te vlug weggehaald laat hem dan eerst eens aanmelden op een losse mobile station en doe het daarna nog een keertje op je CS.

Maar bij een CS duurt dit verscheidene minuten.

Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: cardonel op maandag 25 augustus 2008, 11:13:51
Heb er inderdaad niet over nagedacht dat het een mfx lok zou kunnen zijn,daar er niets van in het boekje staat.

Omdat een mfx lok zichzelf aanmeldt, valt er ook niet veel te uit leggen.
Er staat in het boekje alleen beschreven hoe je de mfx met de 6021 kunt aanspreken.

Verdere uitleg over de mfx instellingen vind je in de CS handleiding.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Leo,

Een mfx lok kun je ook herkennen aan het mfx logo op de doos.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Heb ook de br 151 uit de set 29151. Bij mij geen enkel probleem. Rijd ook vrolijk zijn rondjes met een control unit op adres 51. Geluid is goed. Voor mij weer een reden om niet over te stappen naar het nieuwe MS.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: cardonel op woensdag 27 augustus 2008, 11:57:06
CS-MS eerst gereset,lok op de baan gezet,gewacht,gewacht tot een half uur,geen oplichting mfx blokje,vervolgens op de mb geprobeerd,idem geen reactie.
keuterman gemaild.lok gisteren opgestuurdt.

Waarschijnlijk is ie vooraf toch niet gecontroleerd.

gr
Leo

Resetten en whatever is allemaal niet nodig.

Je hebt er gewoon 1 grote puinzooi van gemaakt.
De loc meldt zich aan of niet. Zoniet dan krijg je van je handelaar gewoon een nieuwe.


Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: Jasperkc op zondag 07 december 2008, 13:24:02
Heb ook de br 151 uit de set 29151. Bij mij geen enkel probleem. Rijd ook vrolijk zijn rondjes met een control unit op adres 51. Geluid is goed. Voor mij weer een reden om niet over te stappen naar het nieuwe MS.

Das logisch Jasper, jij gebruikt een Control Unit en dan gebruik je inderdaad adres 51, zoals in het boekje staat.
De CU, of 6021 stuurt aan met het Motorola protocol en niet met mfx.

Het probleem ging hier dan ook over dat de lok niets doet op een CS.
Maar Leo heeft waarschijnlijk al een ander lok en was toen zo blij dattie dit draadje is vergeten.......... :roll:
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Hallo allemaal,

Leo is blijkbaar niet de enige die met deze loc problemen heeft, ik dus ook...
mijn MS herkend de loc alle geluiden werken maar hij rijd ofwel helemaal niet, vertrekt heel even en stopt dan. De loc heeft nog niet zoveel gereden..
als hij rijdt dan zijn er geen vreemde geluiden.
ik vermoed dat deze ook retour gaat naar mijn dealer aangezien er nog garantie op is..
wel spijtig, de loc op zich is wel ok.

mvg,

Bart
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
moet je wachten op de nieuwe startset met de br 151
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Leo, als je een mfx decoder hebt gereset, moet je em van de rail halen, de lok uit de loklijst wissen en dan je CS of MS opnieuw opstarten en de lok weer laten aanmelden.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Hoi,

Je keuzeschakelaar stond toch niet op "bovenleiding-bedrijf" ??  :(

Succes. Marcel
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
als je een loc hebt waar je het adres niet van weet kun je altijd als je cs hebt de cs het adres laten opzoeken .

heb ik ook al is gedaan werkt perfect
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: jumbo op zondag 01 maart 2009, 23:28:08
als je een loc hebt waar je het adres niet van weet kun je altijd als je cs hebt de cs het adres laten opzoeken .

heb ik ook al is gedaan werkt perfect

werkt niet altijd perfect
als je het programma spoor gebruikt om adres te zoeken
en er staat toevallig een lok op de gewone baan met zelfde adres vind hij hem niet.

ik heb ook paar loks die hij ook niet vind
volgens mij zijn dat lokdecoders zonder dipswitches
ik krijg het echt niet voor elkaar ook niet met reset cv8 cv8
is er mogelijkheid om adres zelf te schrijven met CS1?

wie weet dit
grtz Wilfred
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Heb je loknummers Wilfried?

Met de CS kun je 36xxx loks programmeren op het programmeerspoor.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: Kappa op maandag 02 maart 2009, 03:34:53
Heb je loknummers Wilfried?

Met de CS kun je 36xxx loks programmeren op het programmeerspoor.

hoi Kappa

Het zijn omgebouwde loks maar op de decoder zit zwart blokje met daarop
Siemens Marklin maar geen dipswitchen.
type nr weet ik niet

1 lok blijft maar draaien
1 lok vind hem gewoon niet (doet niks ook geen licht)

mijn vraag is dus hoe doe ik dat met de CS1
weet wel dat je CV"s in kan geven maar weet al die codes niet( lijst zou handig zijn)
staat ook niet in gebruiksaanwijzing.
ik heb een geupdate CS1 (marklin update)

grtz Wilfred

Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: wilwol op maandag 02 maart 2009, 08:54:25
[Het zijn omgebouwde loks maar op de decoder zit zwart blokje met daarop
Siemens Marklin maar geen dipswitchen.
type nr weet ik niet

Ik denk dat er nog een elektronisch relais in zit.
Vergelijk de printjes maar eens met deze.
Daar zie je ook een zwart blokje met Siemens erop, dat is het relais.
Deze loks zijn analoog en rijden met een constante snelheid op een digitale baan.

Probeer die lok die niets doet eens op een analoge trafo.

Kun je de loks beschrijven, model, bouwserie (loknummer op zijkant lok), kleur etc.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
dat zou ook is kunnen ja , dan vind cs inderdaad niks
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: Kappa op maandag 02 maart 2009, 13:31:37
Citaat van: wilwol op maandag 02 maart 2009, 08:54:25
[Het zijn omgebouwde loks maar op de decoder zit zwart blokje met daarop
Siemens Marklin maar geen dipswitchen.
type nr weet ik niet

Ik denk dat er nog een elektronisch relais in zit.
Vergelijk de printjes maar eens met deze.
Daar zie je ook een zwart blokje met Siemens erop, dat is het relais.
Deze loks zijn analoog en rijden met een constante snelheid op een digitale baan.

Probeer die lok die niets doet eens op een analoge trafo.

Kun je de loks beschrijven, model, bouwserie (loknummer op zijkant lok), kleur etc.

hoi Kappa,

jij heb gelijk er zit inderdaad een elektronisch relais in.
Ik snap er niks van

ik heb half jaartje geleden lok weggebracht omdat de flenzen te groot waren voor c-rails
heb hem terug gekregen en inderdaad waren flenzen netjes kleiner gemaakt.
lok was ook schoon gemaakt stond er op de nota.
op dat moment had ik geen baan dus eigenlijk niet geprobeert verder.
het lijkt erop dat de decoder per ongeluk natuurlijk verwisseld is voor relais.
(ik weet zeker dat er decoder in zat)
voordat ik wegbracht er digitaal mee gereden.
maar ja kan dat nu niet meer claimen ben ik bang.
denk dat het echt perongelijk gebeurt is was bij gerenomeerd rep service.
wel jammer koste nog best hoop geld reparatie.
maar was een antieke e03 1967.
maar bedank voor de tip van de site
ik dacht aanvankelijk dat er een marklin dipswitchloze delta moduul in zat

grtz Wilfred
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Da's wel een beetje vreemd verhaal...
Ik verwissel nooit decoders per ongeluk, maar altijd alleen expres...  8)

Ik zou toch nog even contact opnemen als ik jou was.
Anyway, succes met de loc!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: wilwol op dinsdag 03 maart 2009, 00:43:09
het lijkt erop dat de decoder per ongeluk natuurlijk verwisseld is voor relais.
(ik weet zeker dat er decoder in zat)
voordat ik wegbracht er digitaal mee gereden.
maar ja kan dat nu niet meer claimen ben ik bang.
denk dat het echt perongelijk gebeurt is was bij gerenomeerd rep service.
wel jammer koste nog best hoop geld reparatie.
maar was een antieke e03 1967.
maar bedank voor de tip van de site
ik dacht aanvankelijk dat er een marklin dipswitchloze delta moduul in zat

grtz Wilfred

Wel een beetje een raar verhaal Willfred.
Een decoder wissel je niet "per ongeluk" om.

En de oude loks uit de jaren 60 hebben dezelfde flenshoogte als nieuwe loks van anno 2008 en die rijden ook goed op C-rail.
Ik heb het met de schuifmaat nagemeten.
Dus waarom zou je de flenzen laten afdraaien?
En met het afdraaien van de flenzen verwijder je de harde verchroomde buitenlaag en komt het zacht koper tevoorschijn.
Je krijgt dus versnelde wielslijtage.

Misschien heeft iemand je wijsgemaakt dat je wielflenzen te groot zijn en "dattie dat wel even voor je kon verhelpen" en heeft ie z'n kans gegrepen en de decoder verwisseld........ :shock:

Ik zou toch eens kontakt opnemen, met die winkel.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151

Wel een beetje een raar verhaal Willfred.
Een decoder wissel je niet "per ongeluk" om.

En de oude loks uit de jaren 60 hebben dezelfde flenshoogte als nieuwe loks van anno 2008 en die rijden ook goed op C-rail.
Ik heb het met de schuifmaat nagemeten.
Dus waarom zou je de flenzen laten afdraaien?
En met het afdraaien van de flenzen verwijder je de harde verchroomde buitenlaag en komt het zacht koper tevoorschijn.
Je krijgt dus versnelde wielslijtage.

Misschien heeft iemand je wijsgemaakt dat je wielflenzen te groot zijn en "dattie dat wel even voor je kon verhelpen" en heeft ie z'n kans gegrepen en de decoder verwisseld........ :shock:

Ik zou toch eens kontakt opnemen, met die winkel.
[/quote]

Hallo Kappa

nou dat van die flenzen klopt wel

hij raakte de imitatie bielzen op de C-rails dat heb ik zelf gemerkt
dit was de enige lok die dat had (ik heb er meer uit die tijd)
die er echt geen last van hebben.

Ik vermoed dat ze met schoonmaken hele lok uit elkaar gehaald hebben
in een bad gelegt hebben (hij zal best vies geweest zijn na zon tijd)
en op andere dag weer in elkaar gezet en een relais ingebouwd hebben die misschien al op rep tafel gelegen heeft ipv zijn decoder (ik heb er geen andere verklaring voor).
nogmaals ik ben ervan overtuigt dat ze het niet met opzet gedaan hebben
client komt daar altijd achter natuurlijk.( zo dom schat ik ze niet in).
en inderdaad het is echt bizar verhaal ik weet het  :shock:
ik ga het nog wel proberen maar tis al half jaar geleden.
en inder daad lok rateld nu niet meer over de bielzen  van crails. (het was duidelijk zichtbaar/hoorbaar). en het was niet zijn tandwielen of sleper.
maar goed ga het wel proberen te claimen.

grtz Wilfred
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
OK, nou succes dan Wilfred, ik hoop dat ze welwillend zijn.
Zat er een delta decoder in?

PS: je qoute in #26 mist de header.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 maart 2009, 09:29:48
de oude loks uit de jaren 60 hebben dezelfde flenshoogte als nieuwe loks van anno 2008 en die rijden ook goed op C-rail.

De flenzen van de oude locs zijn wel hoger, en dat merk je vooral op wissels en kruisingen: ze hobbelen over de bielzen. Je hebt niet goed gemeten, of bij een loc die "niet oud genoeg" was.

Citeer
En met het afdraaien van de flenzen verwijder je de harde verchroomde buitenlaag en komt het zacht koper tevoorschijn.

De wielen zijn niet van koper maar van messing, en dat is behoorlijk hard.

Citeer
Je krijgt dus versnelde wielslijtage.

Het ging over het afdraaien van de flenzen, en een trein rijdt niet op de flenzen; van extra slijtage is dus helemaal geen sprake.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Hoi Eric,

Ik heb de flenzen van een 3051 (ns 1200 uit 1966), vergeleken met een paar recente loks, oa de railbus (39880) en E-41 (39410).
OK, toegegeven de 3051 meet 1,45 mm en de nieuwe loks zitten ronde de 1,35 mm.
Dus een verschil van 0,1 mm....... (dieptemeting met schuifmaat)
Het is overigens lastig meten, voor een goede hoogtemeting moet ik eigenlijk de buitendiameter meten en dan de diameter van het loopvlak er van aftrekken en de uitkomst door twee delen.
De 3051 rijdt bij mij over C-rail zonder de biels te raken, maar het kan best zijn dat andere modellen afwijkende flenzen hebben.

Ik dacht dat de wielen vroeger van verchroomd, afgedraait koper werden gemaakt?
En inderdaad, als je alleen de flens afdraait, blijft het loopvlak onaangetast.

Ik vind de flenzen van Märklin sowieso te groot, er kan makkelijk een halve mm af.
Met de huidige C en K rail heb je veel minder last van ontsporingen dan met de oude M-rail met z'n minder passende raillassen..
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Klopt, ik heb ook even zitten meten. ;-)  Mijn 3005 heeft flenzen van 1,5 en 1,55 (!) mm, maar da's ook wel een heel oude...

Bij wagens zie je trouwens ook dat de oude meer hobbelen. En: ik schreef dat ze over de biels rijden, maar dat is natuurlijk niet zo: op de kruispunten zijn de railstaven van kunststof om kortsluiting met de sleper te vermijden, en daar is het juist de bedoeling dat de flenzen kontakt maken met een metalen strip op de "bodem", die iets verhoogd ligt t.o.v. de railbedding. Ergo: alle locs (en wagens ?), dus ook de nieuwe, komen iets omhoog bij het rijden over een kruising; alleen is dat bij de oude modellen erger, en valt het dus meer op.

Wat die koperen wielen betreft: ik zou het niet weten, misschien vóór 1954 ?
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Volgens mij raken we een beeeeetje off-topic hier.  :lol:
Maar ja Wilfred is ermee begonnen..... :wink:

En misschien dat iemand anders weet of de wielen van koper of messing zijn/waren?
Ik weet wel dat chroom goed op koper neerslaat, zodoende dat ik koper dacht.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 maart 2009, 09:29:48
Citaat van: wilwol op dinsdag 03 maart 2009, 00:43:09
het lijkt erop dat de decoder per ongeluk natuurlijk verwisseld is voor relais.
(ik weet zeker dat er decoder in zat)
voordat ik wegbracht er digitaal mee gereden.
maar ja kan dat nu niet meer claimen ben ik bang.
denk dat het echt perongelijk gebeurt is was bij gerenomeerd rep service.
wel jammer koste nog best hoop geld reparatie.
maar was een antieke e03 1967.
maar bedank voor de tip van de site
ik dacht aanvankelijk dat er een marklin dipswitchloze delta moduul in zat

grtz Wilfred

Wel een beetje een raar verhaal Willfred.
Een decoder wissel je niet "per ongeluk" om.

En de oude loks uit de jaren 60 hebben dezelfde flenshoogte als nieuwe loks van anno 2008 en die rijden ook goed op C-rail.
Ik heb het met de schuifmaat nagemeten.
Dus waarom zou je de flenzen laten afdraaien?
En met het afdraaien van de flenzen verwijder je de harde verchroomde buitenlaag en komt het zacht koper tevoorschijn.
Je krijgt dus versnelde wielslijtage.

Misschien heeft iemand je wijsgemaakt dat je wielflenzen te groot zijn en "dattie dat wel even voor je kon verhelpen" en heeft ie z'n kans gegrepen en de decoder verwisseld........ :shock:

Ik zou toch eens kontakt opnemen, met die winkel.
Nog even offtopic dan maar: weet je wel zeker dat je hetzelfde binnenwerk van de loc hebt teruggekregen. Misschien is alleen de kap verwisseld met een loc die reeds voorzien was van een elektronisch omschakelrelais, flink prijskaartje eraan en hoppa! Dat zou ik dan ook maar even navragen.
En nu weer ontopic ........

Groet,
Ronald
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
sorry for het off topic gaan

maar onderkant is beslist hetzelfde
is uniek namenlijk bij deze lok
e03 alleem beige gedeelte gaat eraf (model 60e jaren)
rode ondekant zit aan het chassis

on topic again sorry

grtz Wilfred
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: wilwol op woensdag 04 maart 2009, 01:34:31
maar onderkant is beslist hetzelfde
is uniek namenlijk bij deze lok
e03 alleem beige gedeelte gaat eraf (model 60e jaren)
rode ondekant zit aan het chassis

Dit is bij alle E03's en 103's het geval.
Het onderste rode deel is het frame en het bovensst beige deel is de kap.
Dit is volgens mij ook nog zo bij de latere modellen met metalen kap.
Re: MARKLIN BR 151 UIT SET 29151
Citaat van: Kappa op woensdag 04 maart 2009, 20:36:55
Citaat van: wilwol op woensdag 04 maart 2009, 01:34:31
maar onderkant is beslist hetzelfde
is uniek namenlijk bij deze lok
e03 alleem beige gedeelte gaat eraf (model 60e jaren)
rode ondekant zit aan het chassis

Dit is bij alle E03's en 103's het geval.
Het onderste rode deel is het frame en het bovensst beige deel is de kap.
Dit is volgens mij ook nog zo bij de latere modellen met metalen kap.

Klopt, ook bijvoorbeeld de geheel metalen 39579 bijvoorbeeld heeft deze zelfde constructie. Zelfs met dezelfde manier van bevestigen (schroeven in het dak van de kap).

Groetjes,
Kiezel :)