Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw DJH NS 3737

Gestart door Vinysie woensdag 20 augustus 2008, 14:19:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Bouw DJH NS 3737
Zo, lang beloofd maar hier is het dan.
Het verslag over de bouw van een NS 3737.
Ik zou zeggen pak een kop koffie / thee en wat te eten voor je gaat lezen  :lol: eerste bericht is aardig lang.

Even over het orgineel
Citaat van: Wikipedia
Stoomlocomotief 3737 (ex SS 721) werd gebouwd in 1911 voor de Staatsspoorwegen door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel (Werkspoor) te Amsterdam. De locomotief is van het type 2C. De locomotieven uit die serie werden genummerd 685 - 778 en 785 - 799. Zij werden door de SS ontworpen voor het trekken van de steeds zwaarder wordende personen- en sneltreinen. Deze machines hadden t.o.v. de serie 801 - 935 (NS 1701 - 1800) tweemaal zoveel vermogen, en kregen daarom de bijnaam "Jumbo".

De laatste nieuw gebouwde locomotief van de serie NS 3700 - 3800 werd in 1928 in dienst genomen. Deze serie is jarenlang de belangrijkste geweest voor het trekken van sneltreinen in Nederland. Alleen aan hun sterkere broers van de serie NS 3900 zouden ze na 1929 de zwaarste sneltreinen af moeten staan.

Locomotief 3737 (van depot Roosendaal) reed op 8 januari 1958 de laatste officiële NS-stoomtrein van Geldermalsen naar Utrecht Maliebaan, waar toen al het Nederlands Spoorwegmuseum gevestigd was.


Het model:

Het model is van DJH Model Loco, een engelse fabrikant die meerdere nederlandse modellen in het asortiment heeft.
De bouwset bestaat uit hoogwaardige witmetalen gietstukken, in combinatie met fijn messing etswerk en gegoten messing details. Aandrijving via een Mashima motor op een tandwielkast met vertraging. De bouwset wordt compleet geleverd met nummerplaten voor de NS 3737.

(Lekker makkelijk info van de fabrikant kopieren  8) )
De verpakking.


En een overzicht van de onderdelen.


Ik heb eerst de bouwbeschrijving meerdere keren door gelezen, en had het idee dat het best moeilijk zou zijn om alles mooi recht te maken. Daarom was ik van plan eerst een simpeler messing bouwpaketje te kopen en bouwen.

Maar tijdens het voor de zoveelste keer lezen van de bouwbeschrijving, begon het toch erg te kriebelen. Dus ik dacht ik kan toch alvast de onderdelen klaar maken voor de bouw.

De bouw beschrijving bestaat uit 6 stappen:

  • Bouw onderstel tender
  • Bouw tenderopbouw
  • Bouw opbouw locomotief (bodemplaat, ketel enz.)
  • Leidingen op de ketel aanbrengen ( staat in de beschrijving bij onderdeel 3 maar heeft wel eigen tekening
  • Chassis locomotief bouwen
  • Chassis aankleden met zuigers, zuigerstangen , leibanen voorste loopstel
Elke bouwstap hoort bij een tekening waarop in een soort van exploded view word getoond wat waar moet.

Ik heb als eerste de ketel en de onderplaat ontdaan van de gietresten en de delen op elkaar gepast.

Waarna ze in de vitrine op de werkspoor plank alvast mocht wennen aan haar niewe plek  :)

Daarna heb ik alle onderdelen die voor bouwstap 1 nodig waren, bij elkaar gezocht en de messing onderdelen uit de etsplaat gesneden, en gevijlt.

Ik had nog ergens een klein messing plaatje gevonden en geprobeerd hoe dat te bewerken was. Ging best makkelijk, dus ik dacht laat ik het onderstel van de tender proberen.

Om het vouwen nog iets makkelijker te maken heeft DJH de onderdelen waar gevouwen moet worden op de vouw lijnen ingefreest waardoor vouwen makkelijk gaat en mooi recht. (helemaal als je een blokje gebruikt)

Na het vouwen even controleren of de vouwen netje 90 graden zijn.
Afstandsplaatjes ertusen zetten en vast solderen.
(op het plaatje nog niet geslodeerd)


Dan de remmen, gaatjes boren voor de trekstangen, buigen, in de hoekjes solderen on ze sterker te maken en op het onderstel solderen.
Messing draadjes erdoorheen steken vastlijmen.

De onderkant.
Ik heb bij een van de draaden een stuk eruit geknipt omdat, ik de plaat waar de wielen mee vaste gehouden worden los wil kunnen halen.

De plaat boven op het onderstel heb ik ook niet vast gemaakt omdat ik nog andere plannen mee heb, Ik heb namelijk de 2e bouwstap + tekening al bekeken en als de tender in elkaar zit is er geen mogelijk heid meer er iets in te doen.
Ik wil daar namelijk een decoder in stoppen evt. met geluid maar dan moet ik er wel bij kunnen.

Dus stap 2 slaan we even over in de beschrijving.
ik heb alleen de tender opbouw er tijdelijk op gezet (nog niet gesoldeerd)


Stap 3 en 4 slaan we ook even over.
Het chassis van de loc:


Lagerbussen solderen en afstandsbussen vast schroeven.


Als de 2 delen aan elkaar geschroefd zijn zit het meteen recht (bij mij dan) waardoor ik de afstands platen en de fundatie plaat van de motor vast kon solderen. Voor ik de boel vastgeschroef en geslodeerd had, heb ik de as met tandwiel erin gezet.
De overige tandwielen kunnen er dan in, beetje priegelen maar goed te doen.


Wielen eronder zetten, de beschrijving wil dat de geisoleede wielen rechts komen. (het is eigenlijk een gelijstroom loc) maar ik heb 1 geisoleerd wiel links gezet en dus 1 ongeisoleerd wiel rechts. (bij de tender moest geisoleerd links en heb ik 1 omgedraaid) waarom? zodat ik (hopelijk) betere stroom afname heb en voor bezetmelding.

Motortje erop

De wielen zitten nog te strak in hun lagers dus dat moet ik even oplossen anders zullen ze nooit draaien.

Ik kon het niet laten om toch alvast de opbouw erop te passen.

In de beschrijving staan dat je zovele mogelijk droog moet passen en dat lukt me wel :P
Zo had ik heb dus in mijn vitrine gezet maar na een uurtje dacht ik ik ga het machinistenhuis passen. dus alle onderdelen bij elkaar gezocht en dan heb je dit resultaat:


En met tender erachter:


Nog niets is vastgeplakt of gesoldeerd en het zit zo al erg netjes in elkaar.

Wordt vervolgd....
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Heey Vincent,

Super zeg erg leuk omte lezen en mochten er berichten komen ik heb de notificatie aangezet dit is toch wel een speciaal draadje. :)
Nou ik ben benieuwd hoe het verder gaat en of die aan het einde ook helemaal goed is. :)
Veel succes en ik ga hem zeker volgen! :D :D  8)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw DJH NS 3737
rorail
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Dat ziet er goed uit zeg. Je herkent al duidelijk de NS3700 serie erin, dit was toch een markant locomotieftype. Vooral de voorzijde van de ketel is bijzonder herkenbaar (evenals bij de NS1700 en NS6300 serie).

Ik hoop dat je er een mooi rijdend exemplaar van weet te maken. Enkele Piko coupérijtuigen erachter en je hebt een prachtige trein uit vroeger jaren. :P

groet,
Ronald
Re: Bouw DJH NS 3737
Casper
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Leuk zo'n bouwverslag, ik wil zelf ook nog ooit een messing bouwwerk doen, alleen dan een wagon, zo'n hele locomotief in 1x gaat mij een beetje ver.

Ga je hem ook helemaal verven? Of blijft hij in deze kleurstelling?
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
het bouwen van deze locomotief is simpeler dan ik had verwacht.

Ik ga de loc verven, en dit is de bedoeling


Van deze pagina geleend
Re: Bouw DJH NS 3737
Casper
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Kijk, das leuk om te horen!
Re: Bouw DJH NS 3737
Leuk project Vincent  :)

Mooi dat het meevalt  8) ik volg dit met interesse.

Heb je hiervoor nog een "proef" project met messing gedaan. Of ben je hier toch maar gelijk aan begonnen :?:

Groetjes Fulco
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
proef project heb ik overgeslagen :oops:
ik ga wel een proef project doen voor het schilderen van dit prachtige ding.


Ik heb trouwens de pennen nu in de wielen gezet en de drijfstangen erop geschoven.
de eerst proefrit is gereden (op baterijen). de boel loopt mooi soepel.

Re: Bouw DJH NS 3737
rorail
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Citaat van: Vinysie op donderdag 21 augustus 2008, 12:47:19Ik heb trouwens de pennen nu in de wielen gezet en de drijfstangen erop geschoven.
de eerst proefrit is gereden (op baterijen). de boel loopt mooi soepel.
Fotootje!  :P

Groet,
Ronald
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Inderdaad ja.
PS: Als je er met gastendag bent en je hebt de mogelijkheid om hem mee te nemen ben ik enorm nieuwsgierig hoe die er in real life uitziet. :D

Groetjes,

Antal
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Zal zal straks foto maken en die zal vanavond op het forum verschijnen.
misschien een filmpje...

Met de gastendag zou ik de loc me kunnen nemen. geschilderd zal ze dan nog niet zijn denk ik maar wel rijvaardig hoop ik.
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Heey Vincent,

Leuk en in ruwbouw is ook erg leuk.
PS: als ondertitel zal je de rang messing expert wel kunnen zetten. :P

Groetjes,

Antal
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Ziet er goed uit!!

Nog wel 1 vraagje: zo te zien zijn dit wielen met hele kleine (natuurgetrouwe) flenzen.
Krijg je daar geen problemen mee op Märklin wissels??

Koen
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Ja en nee  8)

toen ik het onderstel van de tender gebouw had heb deze over een wisselstraat geduwd en toen liep hij er soms uit. Later bleek dit te komen omdat de wielen niet genoeg speling hadden.
Later heb ik dit nog eens getest toen ging het goed, zelf op hogere snelheden, alleen bij het open rijden van wissels waren nog problemen.

Ondertussen heb ik al meer onderdelen op de tender gepast en deze is nu ook een stuk zwaarder.

met de loc heb ik dit allemaal nog niet geprobeerd maar ik ga er van uit dat het wel goed zal gaan, de loc heeft een behoorlijk gewicht.

Ik heb trouwens ook een man gesproken op houden die 7 van deze machines gebouwd heeft die op een marklin baan rijden, gaat zonder problemen.
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
#
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Heey Vincent,

Erg leuk filmpje zeg en het rijdt! :D
Geweldig gedaan bedankt voor het maken en laten zien van ons. :)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
@ Koen
Aangezien ik toch bezig was met de loc meteen even naar zolder gelopen op de wissels gezet.
Ze hobbelt een beetje maar gaat er over heen zonder te ontsporen.
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
leuk verslag
ik ben benieuwd naar je vorderingen
groet robert
Re: Bouw DJH NS 3737
tjoektjoek
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
he wat leuk ik hoop voor jou da het lukt :D
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
zo, hij rijdt al.
nu nog zorgen dat alle assen eronder komen en misschien een machinistenhuis :lol:

nee, zonder gekheid het gaat vlug vooruit.

Dennis
Re: Bouw DJH NS 3737
Kroko14253
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Hallo Vincent,

Je bent mooi bezig. Wordt vast wel een prachtig model. Ik hoop alleen, dat je later geen problemen krijgt met rijden.

Ik heb zelf ooit in een ver grijs verleden ook eens een kitje van DJH gekocht (een Duits model), maar dat was niet zo'n succes. Wilde toen eens een bouwset proberen, maar het ging niet goed. Ik had toen nog geen soldeerervaring. In de loop der jaren heb ik dat aangeleerd, dus misschien dat het nu wel beter zou gaan.

Anyway, veel succes verder met bouwen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw DJH NS 3737
Martijn Tiebie
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Hallo Vincent,

Ontzettend leuke uitdaging! Ik volg dit draadje met grote belangstelling, aangezien ik ook bezig ben wat soldeerwerk. Uiteindelijk wil ik ook het een en ander aan locomotieven gaan bouwen, en aangezien ik een Nederlandse baan heb is een 3737 toch wel een mooie uitdaging!
Gaan je deze loc ook voorzien van een wisselstroom aandrijving met een digitaal decoder?

Succes met bouwen,

Martijn
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Martijn,
Ik ga deze loc voorzien van een sleper en een decoder, het liefste een met geluid.
Dit heb ik eerder in dit draadje al gezegt geloof ik, maar ik ben erg enthousiast en vertel dan graag dingen meerdere keren  :lol:

Even over de geluiden, ik heb een stuk of 20 geluids opnamen van de NS3737, waardoor ik een goed idee heb hoe ze hoort te klinken.
Als er dus een geluid decoder in komt gebruikt ik de geluiden van een willekeurige 4 cilinder loc.
Een fluit die op die van 3737 lijkt heb ik nog niet gevonden op de site van esu, dus die ga ik uit een van de opnamen van de 3737 vissen.

Het is zeker een uitdaging deze loc, maar wel een hele leuke. niet echt moeilijk. Terwijl het bouwpakket voor de gevorderde modelbouwer zou zijn bedoeld, blijkbaar ben ik dat  8)
Nou is bouwpakketten in elkaar zetten niet nieuw voor mij. Ik heb voor ik met treinen begon, heel veel bouwpakketten gebouwd zoals, Vlietuigen, helicopters, auto's, vrachtauto's, tanks, boten van plastic (sommige omgebouwd naar RC), van mijn vliegtuigen (5 stucks RC) waren er 3 volledige bouwpaketten en 1 gedeeltelijk.
Dan nog 3 RC autos...
Ben best druk bezig geweest voor ik met treinen begon...
Ik zeg ook vaak als iemand vraagt naar mijn hobby, modelbouw in de breedste zin van het woord.

Maar even terug naar het bouwpakket.

Het messing in niet zo lastig, dat is los snijden, vijlen, passen. Past het dan kijken of het goed recht zit, dan zet je het klem zodat je het aan elkaar kan solderen.
De wit metalen onderdelen, zoals de ketel en de onderplaat en vele losse onderdelen, vindt ik wel moeilijk.
Dit spul smelt namelijk als je soldeerbout warmer word dan 100 graden. Je kan het dan mel lijmen maar of dat net zo mooi wordt.....
En dan bedoel ik voornamelijk de onderdelen die op de ketel moeten (zoals de schoostenen, dom, rookkastdeur) , de (kleine)witmetalen onderdelen die op het chassis en de ketel komen lijm ik.
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Kijk, dat ziet er al helemaal top uit !
Motor draait soepel en geruisloos... Perfect !
Laat de rest van het verslag maar komen !

Groetjes,

Robbert
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Zo even een update:

Remmen zijn op het voorloop wielstel (of hoe dat ding ook heet :P) gezet, en ook die loopt mooi soepel. Dus op het chassis gemonteerd en over stukje proefspoor laten lopen.
Bestaat uit een wissel, kruiswissel, recht stuk, r2 bocht en r1 bocht.
Over de wissels ging redelijk, beetje krap maar ging. R2 bocht geen probleem, maar r1 lukt niet dan duwt de loc zichzelf uit het spoor.
Ook wel logisch want de loc kan bochten met een minimale radius van 620 mm aan. Maar ik kan niet overal R2 en R3 bochten kwijt, dus ik moet het voorloop draaistel aanpassen zodat de loc wel 360mm radius aankan.
Het zal er in die bochten niet mooi uit zien maar in het schaduwstation is het helaas noodzakelijk...

Verder heb ik weer onderdelen los gehaald uit de raamwerken en gevijlt en per groep gesorteerd in van die zakjes met zo'n zip sluiting. Niets spectaculairs eigenlijk, maar ben dus nog wel bezig...

Ik heb ook het een en ander besteld om de loc mee af te maken.
Smd ledjes, Ja ik wil er graag verlichting in hebben.

Een Nem 652 8 polige stekkerdoos, hier kan dan simpel een decoder in geprikt worden, er komt namelijk niet meteen een sound decoder in.

Sleepcontact van roco

En Nem koppelschachten.

Volgende update als ik weer iets gedaan heb.
Re: Bouw DJH NS 3737
Kroko14253
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Hallo Vincent,

Ik kreeg vandaag de nieuwste Railmagazine (257) in de bus en daarin staat een artikel van iemand, die een DJH 3737 heeft gepimpt, zoals dat tegenwoordig heet. Ik heb het artikel nog niet helemaal gelezen, maar hij heeft extra onderdelen geëtst/laten etsen en die gaat Godfather Models misschien aanbieden. Houd het in de gaten, zou ik zeggen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Dan ga ik die morgen even bekijken en waarschijnlijk kopen  8) ben benieuwd.
Had vandaag al naar tijdschriften gekeken maar bewust Railmagizine overgeslagen. Ik vindt dat er zelden iets boeiends in staat.
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Zo gister na school even snel de railmagazine van deze maand gekocht.
Is zeker een mooi artikel over de 3737.
Al is niet alles bruikbaar voor mij.

Aan het project heb ik niet veel gedaan.
Heb uit de bodeplaat van de tender een stuk gehaald, zodat er toegang is tot de ruimte eronder.(voor de decoder)

En er is een iemand langs geweest om op te meten welke maten mijn baan gaat worden, en hoe groot het frame moet worden die dat gaat dragen.
Dat frame gaat hij voor mij maken, en hij gaat helpen de contructie te maken zodat de boel het plafond in getakeld kan worden.
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Zo ondanks dat het project tijdelijk op een iets lager tempo gaat (mijn website was afgelopen weekend gehacked) heb ik een sleper onder de 3737 weten te toveren.



Ik heb de motor ook al gestest aan een decoder en dat ging niet helemaal hoe het moest gaan naar mijn idee.

Op de laagste rijstap draait de motor behoorlijk hard en als je een paar rijstappen hogergaat gaat het toerental weer omlaag om een aantal stappen hoger weer hoger te worden...

Even wat toveren met de locprogrammer dus.

Wordt vervolgd....
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Heey Vincent,

Balen dat die gehacked was je site.
Was dat met die tegen film van Fitna waarbij er zoveel duizend sites waren gehacked?
Erg leuk om te zien dat je nog bezig bent.
Ik hoop dat het je lukt met de motor ik ben erg benieuwd. :)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Zo weer een update.

Even over mijn site was geen anti fitna actie, gewoon een dom pubertje.
En ik heb erna de security update niet helemaal goed gedaan, waardoor ik nu met een compleet nieuwe site bezig ben en een voor een de gegevens van mijn oude over aan het zetten ben als ik tijd heb. (meestal op school :P )

Na veel passen een meten heb ik vandaag gekeken hoe ik een geluids decoder in de tender ga krijgen.

Dus als het mee zit kan de loc op de gastendag al geluiden maken  :D
Met nog meer mazzel misschien zelfs een stukje rijden.
Als dat al zou kunnen zal het maar een heel klein stukje zijn omdat ik de drijfstangen los wil houden tot het model volledig geschilderd is.

Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Citaat van: Vinysie op donderdag 18 september 2008, 23:26:01
Na veel passen een meten heb ik vandaag gekeken hoe ik een geluids decoder in de tender ga krijgen.
Dus als het mee zit kan de loc op de gastendag al geluiden maken  :D
Met nog meer mazzel misschien zelfs een stukje rijden.

Geweldig !

We zijn zeer benieuwd !

grv Huub
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Nou weer even een update hoor.
De draden van een NEM stekker aangesloten, decoder erin geprikt, op de baan, adres invoeren en tadaa geluid  :D

Daarna even gekeken hoe het een en ander netter weg gewerkt kan worden, de eerste stukjes heen en weer tuffen heeft de lok ook al achter de rug.

Vandaag met veel moeite het geluid van de fluit van de echte 3737 in de decoder gekregen.
Deze had ik uit een geluids opname van de 3737 gehaald.

De decoder is trouwens een loksound V3.5 met de geluiden van een standaard 4 cilinder stoomlok.
leuk extratje is dat de v3.5 ook analoog geluid kan maken als je dat wil.
Dit heb ik trouwens nog niet getest.

Tot de volgende update.
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Hoi Vincent,

Dat ziet er geweldig uit zelf een locomotief maken van messing en lichtmetaal is wel het
mooiste wat een modelbouwer kan vervaardigen.
Ik heb met plezier en vol van aandacht je verslag gelezen, ook is het verslag meer dan voldoende ondersteund met geweldige foto's

Super wat je aan het maken bent proficiat Bert :)
Re: Bouw DJH NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Wow, ik ga dit topic zeker volgen!

Naast de NS 6100 en de Beul staat deze ook al een tijd op mijn verlanglijstje, maar ik heb twee linkerhanden dus zo'n bouwpakket gaat niets worden vrees ik. Jammer dat Märklin zo weinig NL stoomlocs uitbrengt.
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
* Update *
Het model is nu, nadat vele gasten op de gastendag het model hebben bewonderd, weer uit elkaar gehaald. (onthoud enkel de tender is bija volledig gesoldeerd, de rest was nog los, of hoort met een schoefje vast.)
De ketel, tender, en machinistenhuis staan nu in de primer.
vraag me eigenlijk af wat sommige mensen te klagen hebben over de verf van kleinspoor het werkt bij mij tot nu toe geweldig.
even pause houden zodat de dampen goed weg kunnen en dan ga ik de volgende delen doen.

In houten heb ik losse onderdelen gekocht van Philotrain.
Nu heb ik de dom en dat andere ding (op de vuurkast vlak voor het machinisten huis, hoe heet dat?) gepolijst en nu glimt het net zo mooi en de zelfde kleur als op de foto's van de echte 3737.
Kost je wat extra geld maar zo'n kleur kun je nooit zo mooi schilderen en het is een prachtig detail. dus het is het waard.

foto komt later nog..
Re: Bouw DJH NS 3737
Kroko14253
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Hallo Vincent,

Ja, ik heb je 3737 gezien op de gastendag. Ziet er mooi uit. Benieuwd, hoe ze eruit ziet in groen.

Dat "ding" op de vuurkist, vlak vòòr het machinistenhuis...daarin zitten/zaten de veiligheidsventielen.
Bij veel NS stoomlocs zaten ze in dergelijke dingen verscholen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Hallo,

mooi project dit! Ik heb de 3737 eerder dit jaar live bekeken in het spoorwegmuseum, en het is een erg mooie locomotief! Jammer dat ie niet dienstvaardig is, maar zoals in de RM staat, gaat dit wel gebeuren.

Witmetaal kun je wel goed solderen. Je moet je soldeerbout dan minder warm zetten, door er een dimmer tussen te zetten. Maar ik neem aan, dat je dat al wist?

Roy
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Dat wist ik al ja:wink:
Met het solderen heb ik ook geen problemen.
Het is lastig alles netjes passen op elkaar te krijgen.

De loc staat ondertussen grotendeels in de verf.
Vanmiddag na school nog even verder werken en dan zal ik de eerste foto plaatsen.
Re: Bouw DJH NS 3737
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Ik vind dit een ontzettend leuk project Vinysie.
Heb je nog meer foto's?
Ik ben wel benieuwd naar de tussen resultaten.
En waarmee verf je de lok? Met een een spuitbus?
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Ik zal zo wat foto's maken. Ik heb helaas een schade plekje ontdekt door het afplakken, dat wil ik eerst even repareren.

De loc wordt met airbrush geverft.
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737


Er moet nog een laagje groen op en zwart, het beschadigde plekje zit aan de andere kant.

Ik heb even tijdelijk de "koperen onderdelen erop gezet.
geeft al een mooi idee.
Re: Bouw DJH NS 3737
Ziet er al heel mooi uit Vincent  :)

Als de loc zometeen afgelakt is kan je dan de "koperen onderdelen" er nog op solderen of ga je die plakken  :?:

Groetjes Fulco
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Die ga ik plakken, als ik dat ga solderen beschadig ik waarschijnlijk de lak.

Bij de eerstvolgende beurs ga ik trouwens ook op zoek naar andere lantaarens want ook die zijn van witmetaal, deze krijg je dus echt niet mooi koperkleurig.
Kost weer wat extra geld maar daar wordt het model nog mooier van.
dus de moeite waard  8)
Re: Bouw DJH NS 3737
Hoi Vincent,

Is dit misschien iets :?: Ik kwam deze advertentie tegen op Marktplaats. Ik weet niet of je je geluidsdecoder kan programeren.

klikerdeklik

Groetjes Fulco
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Ja ik kan de decoder programeren.
Ik heb er al het geluid van de fluit in gezet.
Deze heb ik uit een geluidsopname van de echte 3737 gehaald.
Die heb ik van deze site.
http://www.hans-audiosite.nl/glijst25-nl.html
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
Goed...
Het was dus mijn bedoeling om hier nu een foto te plaatsen waarop ik de 3737 grotendeels in de verf te plaatsen.
maar bij het plaatsen op mijn diorama ging iets vrezelijk mis.
de 3737 viel om en viel uit de kast waar mijn diorama in staat.

Ondertussen heb ik alle onderdelen terug gevonden en de schade valt gelukkig enorm mee.
machinisten huis krom en de vloer eruit (had het kreng net mooi recht en de vloer vast)

machinisten huis is grofweg weer recht, en ik moet een kleine lakbeschadiging herstellen, (een van de popnagels is blank geweworden)

Als ik de boel weer op orde heb doe ik alsnog een poging de voortgang tot nu toe hier te posten.

Ben blij dat het model toch wel sterk is  8)
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Bouw DJH NS 3737
 :? Dat is balen.

Het schijnt dat je er zelf ook sterker van wordt ... :D
Re: Bouw DJH NS 3737
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Bouw DJH NS 3737

Zo en dan toch een overzicht van de voortgang.
Er moet nog veel gebeuren, de bodemplaat moet nog dekkend zwart worden en de wielkasten groen.
Machinistenhuis moet nog 1 laag verf hebben.
De tender heeft nog 1 of 2 lagen nodig om de zelfde kleur te krijgen als de ketel.
Dan moet het chassis nog zwart worden en de cilinders moeten er nog op.
Bufferbalken rood maken en er op zetten en nog wat kleine details

op de achtergrond is een ander lopend project te zien wat ik niet op het forum aan het beschrijven ben.

Vragen?  geen vragen  8) mooi dan ga ik verder   :lol:

Edit Herman05: Fotoformaat aangepast. Max 800x600 aub :)
Re: Bouw DJH NS 3737
rorail
gast

Re: Bouw DJH NS 3737
Dat wordt heel mooi. Zonde van die valpartij! Ik zou na zoiets toch de hele boel bij elkaar hebben ge-[censuur]#$%@s!!%$^&[/censuur]. :?

Citaat van: Vinysie op woensdag 22 oktober 2008, 16:48:22
op de achtergrond is een ander lopend project te zien wat ik niet op het forum aan het beschrijven ben.
Nog niet bedoel je zeker? 8)

Groet,
Ronald