Zo, lang beloofd maar hier is het dan.
Het verslag over de bouw van een NS 3737.
Ik zou zeggen pak een kop koffie / thee en wat te eten voor je gaat lezen
eerste bericht is aardig lang.
Even over het orgineel
Citaat van: Wikipedia
Stoomlocomotief 3737 (ex SS 721) werd gebouwd in 1911 voor de Staatsspoorwegen door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel (Werkspoor) te Amsterdam. De locomotief is van het type 2C. De locomotieven uit die serie werden genummerd 685 - 778 en 785 - 799. Zij werden door de SS ontworpen voor het trekken van de steeds zwaarder wordende personen- en sneltreinen. Deze machines hadden t.o.v. de serie 801 - 935 (NS 1701 - 1800) tweemaal zoveel vermogen, en kregen daarom de bijnaam "Jumbo".
De laatste nieuw gebouwde locomotief van de serie NS 3700 - 3800 werd in 1928 in dienst genomen. Deze serie is jarenlang de belangrijkste geweest voor het trekken van sneltreinen in Nederland. Alleen aan hun sterkere broers van de serie NS 3900 zouden ze na 1929 de zwaarste sneltreinen af moeten staan.
Locomotief 3737 (van depot Roosendaal) reed op 8 januari 1958 de laatste officiële NS-stoomtrein van Geldermalsen naar Utrecht Maliebaan, waar toen al het Nederlands Spoorwegmuseum gevestigd was.
Het model:
Het model is van DJH Model Loco, een engelse fabrikant die meerdere nederlandse modellen in het asortiment heeft.
De bouwset bestaat uit hoogwaardige witmetalen gietstukken, in combinatie met fijn messing etswerk en gegoten messing details. Aandrijving via een Mashima motor op een tandwielkast met vertraging. De bouwset wordt compleet geleverd met nummerplaten voor de NS 3737.
(Lekker makkelijk info van de fabrikant kopieren
)
De verpakking.
En een overzicht van de onderdelen.
Ik heb eerst de bouwbeschrijving meerdere keren door gelezen, en had het idee dat het best moeilijk zou zijn om alles mooi recht te maken. Daarom was ik van plan eerst een simpeler messing bouwpaketje te kopen en bouwen.
Maar tijdens het voor de zoveelste keer lezen van de bouwbeschrijving, begon het toch erg te kriebelen. Dus ik dacht ik kan toch alvast de onderdelen klaar maken voor de bouw.
De bouw beschrijving bestaat uit 6 stappen:
- Bouw onderstel tender
- Bouw tenderopbouw
- Bouw opbouw locomotief (bodemplaat, ketel enz.)
- Leidingen op de ketel aanbrengen ( staat in de beschrijving bij onderdeel 3 maar heeft wel eigen tekening
- Chassis locomotief bouwen
- Chassis aankleden met zuigers, zuigerstangen , leibanen voorste loopstel
Elke bouwstap hoort bij een tekening waarop in een soort van exploded view word getoond wat waar moet.
Ik heb als eerste de ketel en de onderplaat ontdaan van de gietresten en de delen op elkaar gepast.
Waarna ze in de vitrine op de werkspoor plank alvast mocht wennen aan haar niewe plek
Daarna heb ik alle onderdelen die voor bouwstap 1 nodig waren, bij elkaar gezocht en de messing onderdelen uit de etsplaat gesneden, en gevijlt.
Ik had nog ergens een klein messing plaatje gevonden en geprobeerd hoe dat te bewerken was. Ging best makkelijk, dus ik dacht laat ik het onderstel van de tender proberen.
Om het vouwen nog iets makkelijker te maken heeft DJH de onderdelen waar gevouwen moet worden op de vouw lijnen ingefreest waardoor vouwen makkelijk gaat en mooi recht. (helemaal als je een blokje gebruikt)
Na het vouwen even controleren of de vouwen netje 90 graden zijn.
Afstandsplaatjes ertusen zetten en vast solderen.
(op het plaatje nog niet geslodeerd)
Dan de remmen, gaatjes boren voor de trekstangen, buigen, in de hoekjes solderen on ze sterker te maken en op het onderstel solderen.
Messing draadjes erdoorheen steken vastlijmen.
De onderkant.
Ik heb bij een van de draaden een stuk eruit geknipt omdat, ik de plaat waar de wielen mee vaste gehouden worden los wil kunnen halen.
De plaat boven op het onderstel heb ik ook niet vast gemaakt omdat ik nog andere plannen mee heb, Ik heb namelijk de 2e bouwstap + tekening al bekeken en als de tender in elkaar zit is er geen mogelijk heid meer er iets in te doen.
Ik wil daar namelijk een decoder in stoppen evt. met geluid maar dan moet ik er wel bij kunnen.
Dus stap 2 slaan we even over in de beschrijving.
ik heb alleen de tender opbouw er tijdelijk op gezet (nog niet gesoldeerd)
Stap 3 en 4 slaan we ook even over.
Het chassis van de loc:
Lagerbussen solderen en afstandsbussen vast schroeven.
Als de 2 delen aan elkaar geschroefd zijn zit het meteen recht (bij mij dan) waardoor ik de afstands platen en de fundatie plaat van de motor vast kon solderen. Voor ik de boel vastgeschroef en geslodeerd had, heb ik de as met tandwiel erin gezet.
De overige tandwielen kunnen er dan in, beetje priegelen maar goed te doen.
Wielen eronder zetten, de beschrijving wil dat de geisoleede wielen rechts komen. (het is eigenlijk een gelijstroom loc) maar ik heb 1 geisoleerd wiel links gezet en dus 1 ongeisoleerd wiel rechts. (bij de tender moest geisoleerd links en heb ik 1 omgedraaid) waarom? zodat ik (hopelijk) betere stroom afname heb en voor bezetmelding.
Motortje erop
De wielen zitten nog te strak in hun lagers dus dat moet ik even oplossen anders zullen ze nooit draaien.
Ik kon het niet laten om toch alvast de opbouw erop te passen.
In de beschrijving staan dat je zovele mogelijk droog moet passen en dat lukt me wel
Zo had ik heb dus in mijn vitrine gezet maar na een uurtje dacht ik ik ga het machinistenhuis passen. dus alle onderdelen bij elkaar gezocht en dan heb je dit resultaat:
En met tender erachter:
Nog niets is vastgeplakt of gesoldeerd en het zit zo al erg netjes in elkaar.
Wordt vervolgd....