Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

EgMaf's Verhuisbaan!

Gestart door EgMaf maandag 18 augustus 2008, 21:57:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
EgMaf's Verhuisbaan!
Hallo allemaal,

Tja, met hulp van het forum tot een mooi ontwerp gekomen (zie dit topic, en zelfs aan bouw-tests begonnen (zie dit topic).

Maar mijn omstandigheden zijn aan het veranderen. Zoals ik in het begin van het jaar al aangaf, zat er een verhuizing aan te komen. En we hebben de knoop doorgehakt: Na de vakanties gaan we actief op zoek naar een appartement om samen te gaan wonen! (Iemand nog goede connecties in Amsterdam Oud-West? :-)).

Maar het kan dus nog steeds wel een tijdje duren voordat het echt zo ver is, en ik wil toch echt gaan bouwen. Dus ben ik opnieuw gaan plannen, waarbij ik met de volgende eisen rekening heb gehouden:


  • Hij moet verhuisbaar zijn, en dus in de lift passen (max. 200 x 125 x 80cm)
  • Één geheel, geen modules, onder andere omdat ik module-overgangen met C-Rails niet vertrouw, maar ook omdat ik bij een grote baan het risico loop dat er geen geschikte ruimte voor is in het nieuwe appartement.
  • TIjdperk III (beetje IV), vooral stoom, beetje diesel / electisch.
  • Speel/rangeermogelijkheden en paradebaan met schaduwstation.
  • Berg- of heuvelachtig terrein
  • Gezien de beperkte ruimte zal het maar een klein stationnetje kunnen worden
  • Aansluitmogelijkheden voor integratie in een eventuele grotere latere baan
Het gaat me er dus vooral om dat ik verder kan met ervaring opdoen met het bouwen, digitaal besturen e.d. MIsschien breek ik het over een jaartje weer af, misschien ook niet. Als ik maar lol heb aan het bouwen, en nu dus nog niet hoef na te denken over dat afbreken :-).

Inmiddels ben ik bij versie 6 van mijn 2x1.25 ontwerp, en inmiddels vind ik hem goed genoeg om hier te laten zien en jullie adviezen en kritieken aan te horen.

Ok, allereerst de onderste laag:

Meer opstelruimte kreeg ik niet op deze kleine ruimte :-). De 2 kopspoortjes zijn voor een "Schienebus" ofzo. Op het buitenste spoor zou nog een aardig lange (EpIII) sneltrein moeten passen.

Tussenlaag:

Nog wat opstelruimte waarop treinen kunnen worden klaargezet voordat ze naar het zichtbare deel kunnen. Ook is er hier aansluiting mogelijk naar toekomstige uitbreidingen (de 2 kopspoortjes bovenin). Maar dit deel is er vooral om voldoende afstand te hebben tussen de onderste en de bovenste laag. Volgens WinTrack kan ik zo overal onder de 5% stijging blijven.

En dan nu de laag waar het eigenlijk om gaat:

Het moet een klein lokaal kopstation aan een enkelsporige hoofdlijn voorstellen. Vroeger volgde de hoofdlijn de vormen van het landschap en kwam hij door allerlei kleinere plaatsjes. Maar een aantal jaren geleden is de hoofdlijn voor een deel verlegd, en nu is een deel van de oude hoofdlijn alleen nog in gebruik als zijlijn waarbij dit stationnetje de aansluiting vormt tussen de zijlijn en (stoptreinen) op de hoofdlijn.
Het nieuwe stuk hoofdlijn is het spoor dat over de brug loop, de slinger ernaast is het in onbruik geraakte deel (dat nu dus zijlijn is). Die zijlijn stopt in het stationnetje, terwijl de hoofdlijn lang het stationnetje verder gaat. Misschien dat ik de hoofdlijn electrificeer...

Hier een 3D plaatje van hoe het er uit zou kunnen zien:


Dusssss... Wat vinden jullie ervan??
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
egmaf
het samenwonen is echt veel en veel leuker hoor
succes
en succes met het vinden van een woning
groet robert
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: remcy op maandag 18 augustus 2008, 22:13:01
egmaf
het samenwonen is echt veel en veel leuker hoor
succes
Dat weet ik nog wel uit eerdere ervaringen :-)

Citeer
en succes met het vinden van een woning
groet robert
Thnx, ik ben er blij mee! Treintjes zijn (net niet) het allerbelangrijkste :-)
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
helemaal gelijk in hoor
mijn vrouw heeft echt plek 1 hoor  :lol: :lol:
groet en nogmaals succes
robert
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Hmmm,

Niet veel mensen kiezen voor een kop station... Waarom heb je daar voor gekozen?
Zou je niet beter een uitgang in je berg naar links naar je station kunnen maken, zodat je in ieder geval soort van rond kan rijden ?

Ik vind het heel gedurft!
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Lid sinds: 2008

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Tjonge,

Hoe krijg je het voor mekaar op zo'n klein tafeltje ?
Ik heb het niet tot in detail bekeken maar het is indrukwekkend hoor !

veel succes en bouwplezier !

grv Huub
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Het is een heel slim plan om op zo'n klein oppervlak zo'n baan te "persen". Mooi!

Ik verwacht ook dat een dergelijk plan leidt tot een heel zwaar bouwwerk. Lastig te transporteren.
Je geeft ook aan dat de afmetingen zijn bepaald om in de lift te kunnen passen. Nu zijn liften in woongebouwen meestal zo groot dat jouw baan erin zou moeten passen (op z'n kant), maar soms zijn liften korter! :?

In elk geval: succes met de bouw. :P

Groet,
Ronald
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
@Mister1736: Bij een doorgangs-station (niet-kopstation dus :-)) zou ik veel ruimte kwijt geweest zijn aan de wisselstraat aan de andere kant van het station. Daardoor zouden de perronsporen erg kort geworden zijn voor doorgaande treinen, en zou de aansluiting met de laag eronder niet meer passen. Gelukkig loopt er langs het kopstationnetje nog een doorgaand spoor zodat er toch "rondjes" gereden kunnen worden...
Eigenlijk bestaat het baanplan uit 2 keerlussen (1 in het schaduwstation, 1 in het zichtbare deel), waarbij het kopstation op de bovenste keerlus aansluit. Daarbij zijn dan nog de 3 opstelsporen in de tussenlaag gekomen, en het zijlijntje (met de slinger) in het zichtbare deel om het allemaal wat speelster te maken.

@Huub: Thnx. Ik had al 5 eerdere plannen gemaakt met hetzelfde principe, maar iedere keer bedacht ik weer iets wat nog net iets leuker of beter zou zijn. De laatste toevoeging was (geloof ik) het uithaalspoortje dat net voor de brug stopt.
Gelukkig is baanplannen-maken ook een grote hobby van me :-)

@Ronald: Het hoeft hopelijk maar 1x verhuisd te worden (al hebben we ook vage plannen om een paar jaar in het buitenland te gaan werken :-)), en ik heb de lift van het gebouw waar ik nu woon opgemeten. Dus daar past het in ieder geval in!
Ik denk niet dat er veel appartementsgebouwen zijn met een lift waarin een "blok" van 2m hoog en 1,25x80cm niet in passen (al kan ik er zo wel 1 noemen, daar was de lift 1,90 hoog en had het een vloeroppervlakte van 0,5x1m). Maarja, mocht het toch niet passen, tja, misschien kan hij dan door het raam naar binnen :-). Hopelijk hoeven we het geen 4-hoog-achter trappen op te dragen!!

Maar mijn eerste zorg is of het gaat werken zo. Om de hellingspercentages onder de 5% te houden moeten de meeste wisselstraten buiten het station in een helling liggen. Gelukkig vrijwel nergens op de "knik", maar toch. Zo blijft de helling rond de 3%. Sommige bouwers op dit forum hebben goede ervaringen met wissels op een helling, maar anderen raden het absoluut af....
Ach, we zullen zien. Het is een probeer-baantje, (ook) om ervaringen mee op te doen.

Maar eerst nog even 2 weken naar Zuid Frankrijk :-P
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
EgMaf, gaaf plan hoor, ziet er erg leuk uit! Wordt dit ook digitaal uitgevoerd of houd je het simpel voor dit baantje?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: Casper op dinsdag 19 augustus 2008, 10:32:56
EgMaf, gaaf plan hoor, ziet er erg leuk uit! Wordt dit ook digitaal uitgevoerd of houd je het simpel voor dit baantje?

Nah, een van de doelen van dit baantje is testen, dus wordt het digitaal! :-)
Bovendien zijn mijn locs al digitaal en heb ik een CS en diverse decoders liggen...

Ik heb al met een losse testbaan gestoeid met Koploper, maar ik blijf het maar weinig intuitief vinden werken...
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
digi-jacques
gast

Re: EgMaf's Verhuisbaan!
wat een vreselijk wijs baantje :shock: :shock: :D
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: digi-jacques op dinsdag 19 augustus 2008, 23:51:44
wat een vreselijk wijs baantje :shock: :shock: :D

Ehm.. Ik neem aan dat dat een compliment is ;-)
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
dat is een compliment EgMaf :) geloof me
Ik zou t ook zo wegzetten
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
digi-jacques
gast

Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: EgMaf op woensdag 20 augustus 2008, 22:12:18
Citaat van: digi-jacques op dinsdag 19 augustus 2008, 23:51:44
wat een vreselijk wijs baantje :shock: :shock: :D

Ehm.. Ik neem aan dat dat een compliment is ;-)

absoluut!!!!!!!!!!
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Nou, ik ben inmiddels aan baanplan versie 8 van mijn verhuisbare baan (vakantiereisje komt er nog aan, dus bouwen is toch nog geen optie...).

Het schaduwstation is iets groter geworden:
- Een doorgaand spoor is een stuk langer geworden, de andere 2 ook iets langer
- Van 2 korte doodlopende sporen naar 1 korte en 2 iets langere doodlopende sporen
En dat allemaal nog binnen dezelfde ruimte, en zonder stijlere hellingen :-)


De tussenlaag is hetzelfde gebleven, maar je zier er nu ook de detectiesegmenten voor rijden met de PC (blauw is inrij, groen is tussen, en rood is stop (of inrij bij 2-richtingsverkeer):


Het station zelf is vrijwel hetzelfde gebleven. Alleen de wisselstraat waarmee het station aan de hoofdbaan is aangesloten is grondig veranderd. Ook heb ik nu bovenleiding voor de doorgaande hoofdbaan getekend.

Voordeel van deze versie is dat je nu ook van de buitenste stationssporen naar het slingerende baanvak kunt. Nadeel is echter dat je nu niet meer met 2 treintjes tegelijk uit het station kunt vertrekken, iets dat ik bij 2 stoom-tenderlokjes altijd wel een mooi gezicht vind.

Vandaar: Wat is jullie advies, welke wisselstraat zouden jullie kiezen?
Of hebben jullie een beter idee?

En is dat stukje bovenleiding over de hoofdbaan een goed idee?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Hallo EgMaf,

Heb even je 3D van je railplan bekeken maar dat ziet er mooi uit op zo'n ruimte zeg.
Dat heb je netjes gedaan.
Je gaf zelf aan om niet met losse modules te gaan werken omdat je de aansluitingen niet vertrouw met c-rails maar ik heb daar geen problemen mee.
Ik werk uitsluitend met modules en het is alllen veel en passen en meet werk en je moet zoveel mogelijk op rechte rails uitkomen.
Maar dat is ieder zijn eigen ding hoor of je wel of niet met modules gaat werken.
Ik heb nog even gekeken naar je laatste update maar als het leuker vindt om met twee stoom-tenderloc''s tegelijk te vertrekken van het station zal ik dat zeker doen.

Groet Wim.
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Hallo Wim,

Ik heb zelf geen ervaring met module-overgangen met c-rails, en als ik het bij anderen op dit forum zie, lijkt het inderdaad best goed te kunnen. Ik zou het dus best eens kunnen proberen, maar toch gebruik ik liever geen modules op het moment. Niet alleen vanwege mijn onzekerheid met de C-rail overgangen, maar ook omdat ik denk dat je module-overgangen nooit echt mooi kunt camoufleren.

Maar de voornaamste reden is dat ik het plannen zelf leuk vind, en dan graag het maximale haal uit de beschikbare ruimte. Als je rekening moet houden met module-grenzen, ben je in mijn ogen minder vrij om het maximale uit de ruimte te halen. Vooral als je met meerdere lagen over elkaar wilt werken. Bovendien weet ik nu nog niet hoeveel ruimte ik zal hebben na de verhuizing (ik weet nog nieteens wanneer of waarheen :-)).

Kortom, deze baan is bedoeld omdat ik nog geen passende, grote baan kan plannen zolang ik niet weet voor welke ruimte het zal zijn.

Bovendien is deze baan ook een beetje bedoeld als vingeroefening, en kan het later (hopelijk, als het allemaal goed gelukt is), dienen als afwisselend diorama voor het maken van foto's.

Maar... Wat vind je van de 2 varianten? Welke stations-wisselstraat zou je kiezen?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ja dat is even moeilijk maar ik zal voor de eerste gaan.
En met wat je aangaf over de module overgang dat dat moeilijk is om te camoufleren daar heb je gelijk in maar.
Maar het duurste van alles is toch de ruwbouw en daar zit ook de meeste tijd in denk ik zo.
en als ik met de scenery de basis maar heb en de verf komt overheen dan schuif ik het deel in elkaar en dan het strooien van gras enz.
kijk soms zelf maar eens die modul banen op een beurs is soms niet te zien dat het lose modules zijn.

Groet Wim.
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
CiteerWat is jullie advies, welke wisselstraat zouden jullie kiezen?
Of hebben jullie een beter idee?

Ik zou voor het oorspronkelijke plan gaan, dus met een dubbele aansluiting vanuit je station.

CiteerEn is dat stukje bovenleiding over de hoofdbaan een goed idee?
Ik weet niet of je elektrische locs hebt (maar als dat zo is waarom dan geen bovenleiding in het station) of dat je het slechts voor de aankleding doet. In beide gevallen ben ik bang dat de keerlus meer benadrukt wordt. :(

Groet,
Ronald
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
@Wim
Juist op beurzen vallen mij die module-overgangen zo op...  8) Waarschijnlijk omdat ze door het vaak in- en uit elkaar halen niet elke keer weer te camoufleren zijn. Maar zoals gezegd, het speelt ook mee dat ik niet weet welke maten een modulebaan zou moeten krijgen, omdat ik niet weet in wat voor een ruimte ik zal hebben.
Bij mij zit de meeste tijd trouwens altijd in de scenery, da's eigenlijk nooit af ;-).

@Ronald:
Het wordt een DB Ep.III baantje met wat vrijheden naar Ep.IV.
Van electrische locomotieven heb ik alleen een oude E40, maar ik vind de altbouw loks, de (nieuwe) E40, E10 (in Rheingold uitvoering) en de E03/103 wel erg mooi. Als die laatste ooit met goed rij-)geluid komt, kan ik de verleiding waarschijnlijk niet meer weerstaan... Maar dit soort locs / treinen (misschien ooit ook nog een RAm TEE en/of de "overdag-senator" (die zal Märklin binnen een paar jaar vast ook uitbrengen...))zullen dan het stationnetje zelf niet aandoen, daar is het veel te klein / onbelangrijk voor. Maar vandaar dus het idee om bovenleiding te plaatsen, en dan alleen over "gemoderniseerde" deel van het hoofdtraject (zie miijn verhaaltje bij de eerste posting in dit draadje).

Het kleine stationnetje zal dus alleen bezoek krijgen van diesels (V100, V60, Schienenbus e.d.) en stoom (BR65, BR44, BR85). Nieuwerwetsere E-Locs laten het station links liggen.

Dus.. Tot nu toe kiest iedereen voor het eerste tationsontwerp, met de dubbele aansluiting op de hoofdbaan.
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ik zou het eerste plan doen, juist omdat je met twee treinen kan vertrekken en omdat de keerlus veel minder opvalt.
Maar ook ik vind het een knap plan met veel mogelijkheden op een klein oppervlak.

Succes!
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Hallo Veer (en anderen),

De problemen met mijn wisseldecoders zijn nog steeds niet helemaal opgelost, en ik wil toch eerst mijn koploper testbaantje onder de knie hebben voordat ik met de bouw begin. Dus helaas is de bouw nog steeds niet begonnen.

Maar dat heeft me wel de tijd gegeven om het onderwerp nog wat verder fijn te schaven :). Mede door de reacties ben ik teruggegaan naar het station van de eerste versie (waarbij 2 treinen tegelijk kunnen vertrekken of binnenkomen), maar heb ik wel de nieuwe 2 onderlagen gebruikt.

In het station bedacht ik dat ik eigenlijk wel een apart spoortje wilde voor een (2 delige) railbus. Ook leek het me wel handig als er op de goederensporen omgelopen kan worden, zodat niet altijd het hele station leeggehaald hoeft te worden daarvoor. Dus ziet het stationsontwerp er nu zo uit:


En dit is het ontwerp:

De breedte van de baan is nu iets meer dan de 120 geworden, maar dat is geen probleem (het past nog steeds in de lift :)). En de eindstukjes van de stootblokken die in de lengte uitsteken zal ik er gewoon afzagen...

Ik ben er (weer) tevreden mee. Het is wel (weer) wat drukker geworden, maar het lijkt me dat de extra mogelijkheden dat wel waard zijn.

Wat vinden jullie?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ik vind het een goed plan. Het station is zo echt af. Je kan overwegen, om het minder druk te maken, om het spoortje linksonder te laten vervallen. Omdat je nu in het station voldoende ruimte hebt is deze niet meer noodzakelijk.

Succes,

Tim
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Bedankt voor het meedenken!

Bedoel je het kopspoortje links-onder op het ontwerp? Dat kopspoortje links-onder zorgt ervoor dat ik over de 2 perronsporen kan uithalen of omlopen zonder het verkeer op de hoofdbaan te moeten stoppen.
Het spoortje links-onder op de 3D tekening kan ik niet weghalen, want dan moet het hele linkse spoor ook weghalen en vallen ook een hoop andere mogelijkheden weg.
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Je kan i.p.v. de stootblokken af te zagen, ook van die kleine eindstukjes
gebruiken (weet even het nr.niet, geen zin om naar zolder te lopen 8)) en dan je stootblokjes (alleen het zwart/witte gedeelte) er op zetten, dan haal je de meeste lengte uit die rangeer spoortjes.

Of i.p.v. stootblokjes die gele remsloffen die Remcy op zijn baan heeft.

Mvg Gert
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Die remsloffen van Remcy zijn inderdaad erg mooi!

Maar ik zie wel hoe ik dit soort details in ga vullen als ik zover ben met de bouw. Ik heb stapels stootblokken met & zonder rails liggen, al is me wel opgevallen dat de losse stootblokken niet lekker stak op C-Rails te klikken zijn. Ze zijn ook eigenlijk voor K-rails bedoeld, maar deden het ook altijd goed op M-Rails.

Ik denk trouwens dat ik op het buitenste opstelspoor helemaal geen stootblok of remslof ga zetten: Daar komt dan tussen het einde van het spoor en de goederenloods een soort van oprit waarmee rechtstreeks de wagon opgereden kan worden. Ik heb namelijk een boel platte zware-last wagons.

Maar ik ga je tip zeker wel gebruiken de 3 doodlopende schaduwstationsspoortjes (leuk scrabblewoord!) zo lang mogelijk te maken!
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ik zet die stootblokjes vast met een druppie secondelijm, en die eindstukjes hebben M nummer 24001.

Mvg Gert
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Mooi, maar ik denk dat er hier toch een klein probleem om de hoek komt kijken. Namelijk het stiijgings en dalings percentage, om van en naar de verschilende niveau te komen. Daar al eens over nagedacht?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
[Bedoel je het kopspoortje links-onder op het ontwerp? Dat kopspoortje links-onder zorgt ervoor dat ik over de 2 perronsporen kan uithalen of omlopen zonder het verkeer op de hoofdbaan te moeten stoppen.
[/quote]

Ik bedoel idd het spoortje linksonder op het plan (niet 3d).
Klopt dat heb je nodig om uit te halen. Ik dacht dat je daar het spoor links boven ook voor kon gebruiken, maar dat geldt maar voor 1 spoor in je station. Dus ik zou het plan zoals het nu ligt uitvoeren.

Succes
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: Sprinter op donderdag 09 oktober 2008, 13:06:10
Mooi, maar ik denk dat er hier toch een klein probleem om de hoek komt kijken. Namelijk het stiijgings en dalings percentage, om van en naar de verschilende niveau te komen. Daar al eens over nagedacht?

Stijging blijft onder de 4%, wat ik gezien de ruimtebeperingen nog wel netjes vindt. Echte lange treinen kunnen er toch niet op rijden.
Om onder die 4% te blijven moet ik wel ook wissels in een helling leggen, dus dat wordt tijdens de bouw wel heel goed testen of dat problemen geeft.
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: Veer op donderdag 09 oktober 2008, 13:09:52
Dus ik zou het plan zoals het nu ligt uitvoeren.

Thnx. Ik had vannacht weer een geniale ingeving (denk ik):
Als ik de verbinding tussen de onderste laag (keerlus) en de laag erboven (met die 3 sporen) nu eens dubbelsporig probeer te maken (die plannen staan een stukje hoger in deze draad? Dat is maar een klein stukje spoor (alleen een boog), en dan kan ik ook rijden alsof de hele baan een circel die als driedubbel gevouwen hondenbot is neergelegd. Dan ben ik ook minder afhankelijk van automatisering om alles draaiend te houden...

Ik heb alleen nog geen tijd gehad om het ook uit te werken, maar wat vinden julle van het idee?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Dat geeft idd veel meer mogelijkheden, alleen worden de opstelsporen iets korter. Ik weet niet of dat kan met de lengte van je materieel. Ik weet ook niet hoe lang ze nu zijn, omdat ik niet thuis ben in de c-rails.

Succes,

Tim
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: EgMaf op donderdag 09 oktober 2008, 16:01:29
Thnx. Ik had vannacht weer een geniale ingeving (denk ik):
Als ik de verbinding tussen de onderste laag (keerlus) en de laag erboven (met die 3 sporen) nu eens dubbelsporig probeer te maken (die plannen staan een stukje hoger in deze draad? Dat is maar een klein stukje spoor (alleen een boog), en dan kan ik ook rijden alsof de hele baan een circel die als driedubbel gevouwen hondenbot is neergelegd. Dan ben ik ook minder afhankelijk van automatisering om alles draaiend te houden...

Nou, ik heb gewikt en gewogen, maar het wordt er met die "geniale ingeving" niet beter van. De nadelen zijn namelijk dat dan de 3 doodlopende opstelspoortjes zo ongeveer 1 wagonnetje korter zouden worden. En die zijn al zo kort...
Ook zou dan een deel van de 3 sporen op het middeldeel nog maar in 1 richting beredenk kunnen worden, wat ook weer gevolgen heeft voor de mogelijkheden in het zichtbare deel.
Afkeur dus!

Ook heb ik nog gekeken naar de aansluiting tussen die 3 sporen "halfweg" en de bovenlaag. Het zou simpeler en goedkoper zijn om de 3 sporen samen te laten komen tot 1 spoor, en dan weer uit laten waaieren naar 3 sporen. Dat lukt ook binnen de ruimte en geeft zelfs extra mogelijkheden (zonder dat kan ik niet van het spoor dat langs het station gaat naar het spoor met de 2 kopspoortjes van de tussenlaag).
Maar het heeft ook een nadeel: Ik kan dan niet meer met 2 treinen tegelijk op de zichtbare laag rijden, dus ook niet met 2 treinen tegelijk uit het station wegrijden.

Ook zijn mijn decoder-problemen opgelost. Koploper draait nu al een paar uur met mijn testbaantje met 6 wissels en 4 locs, en nog niet 1 spookmelding of schakelfout!

Dus.... Ik ga beginnen met de bouw van het plan zoals het nu is! :shock: 8).
Eerst even uitzoeken wat ik aan rails, aandrijvingen en decoders nog moet kopen, en dan bestellen ;)

Wish me luck  :mrgreen:

PS: Iemand nog wisselaandrijvingen te koop, of interesse in het overnemen van mijn 4 ESU SwitchPilots (2 maanden oud)?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ontzettend mooi en doordacht ontwerp, het eerste lijkt mij éénvoudiger van opzet en heeft wat mij betreft dan ook de voorkeur. Zeker in 3-D is het echt om van te watertanden ! Ik probeer ook om op het zelfde formaat iets geloofwaardigs neer te zetten, die uitdaging op zich spreekt mij al aan .

Willem-Jan
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
ik zou er persoonlijk ietjes meer kruisingen in deon ,,, dus dan bedoel ik meer
grote kruiswissels of kleine kruiswissels of meer engelse wissels of alle 3
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
@Willem-Jan:
Ik ga toch eerst de ruwbouw maken en rails leggen. Dan kan ik ook pas kijken of het werkt met de wissels die nu wel in hellingen (maar gelukkig niet in knikken!) moeten liggen. En dan merk ik ook wel of het te vol is, of dat ik juist de extra mogelijkheden zou missen als ik ze weg doe...

Als ik je kan helpen met je eigen plannen, laat dat dan maar even weten!

@YC52000:
Vertel / leg uit, wat bedoel je precies?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Gelukkig zijn alle knikjes gladgestreken, zelfs het lichtste wagonnetje glijdt nu over de railsjes.
Maar toch bedankt. Bovendien moet jij niet voor anderen gaan werken......ik wil foto's van jouw baan in opbouw !
Dus P.c. uit, en aan de slag en ik wil jouw naam pas weer voorbij zien komen als je foto's (ruwbouw) upload...haha !!!

Dus tot morgenavond....een dag heeft immers 24 uur.

Willem-Jan
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Was het maar waar.... E.e.a. is nog in bestelling voordat ik aan de bouw kan beginnen (passtukjes rails, wisselaandrijvingen, decoders, kabels e.d.).
Bovendien ben ik nu ziek (virusje op de keel  :?) dus dan zit ik liever met Laptop op schoot dan met een zaag in mijn vingers (Ja, IN, niet tussen... :shock:)

Edit: Zo heb ik inmiddels wel een leuke naam voor deze verhuisbaan naar DB voorbeeld bedacht:

                                                        Die Umzug-Strecke

Nu nog eens nadenken over een naam voor het stationnetje zelf... Misschien wel Hinterzugen  8)
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
ha die egmaf.

ik vind het een uitdaagend baanplan.
maar als je dit op een plaat bouwt dan woord het toch al gouw zwaar hoor.
nu las ik dat je module bouw niet echt aantrekelijk vind i.v.b c rail afkorten en de naden die kan blijven zien.
ik zeg kan want het is wel mogelijk om het zo te maken dat er maar een kleine zichtbaar deel er van overblijft tuurlijk de rails die door geslepen is blijf je altijd zien maar als het maar net van elkaar los is.is het goed ik stoei nog steeds om er weer een mm er bij te krijgen.
meschien kan je de overgangen wel bouwen waar een tunnel komt dus geen zicht op de overgangen van de rails.

maar gezien mijn eigen bouw werk heb ik de ervaaring dat er behoorlijk wat gewicht zo stiekum in de bouw van de baan gaat zitten.

maar wel een leuk mooi ontwerp eigenlijk een soort jungfrau bahn bij kleinescheg.

groetjes bas
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Hai Bas,

Ik geniet ook regelmatig jvan jouw topic. Al je gegips en gekras begint er erg goed uit te zien!
Wat je zegt over modules en gewicht enzo klopt helemaal. Maar de overgangen waren niet de enige reden waarom ik liever niet met modules werk: De voornaamste reden is dat nog neit bekend is waar ik naartoe ga verhuizen. Dus weet ik niet hoeveel ruimte ik dan zal hebben, en hoe die ruimte eruit zal zien. Dus loop ik een aardig risico dat ik na de verhuizing zit met modules die ik nergens kwijt kan....

En deze 'Umzug-Strecke" is ook als test-baantje bedoel, voor koploper, voor hellingen, voor landschapsbouw & baanbeddingen enz... En daarvoor is het wel lekker "hanteerbaar".

Het zou wel handig zijn om het allemaal zo licht mogelijk te houden. Heeft iemand nog tips (behalve zo min mogelijk gips gebruiken :))? Zoals welke houtsoorten licht maar toch stabiel en makkelijk te verwerken zijn (voor het raamwerk, de spanten & de onderbouw)
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
ja ik heb ook dat probleem dat het ook voor mij ooit ergens anders heen moet in iedergeval wil ik het tot nu toe recht toe recht aan bouwen.

tja je zult dan licht moeten werken spanten van 6 mm kan wel als je ze lijmt denk ik en je zelt er net in kunnen nieten zelf zou ik voor 9mm multyplex gaa of dat andere lichtere hout weet even niet hoe het nu persies heet.
het nadeel van spanten is met alluminiumgaas dat je best wat spanten nodig heb om een mooi stevig ontwerp te krijgen plus wat je al aangaf het gewicht van het gips.
meschien is p,u schuim eerder een optie.
moet je eens kijken bij ted zijn berg licht makerlijk gips rolentje er over en bijna klaar.
en als je dat op een 4 mm multyplex plaatbouwt die je weer met een bout vast zet heb je een mooie licht berg denk ik.

groetjes bas die gaat pitten

Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ik zou dan zeker geen MDF gaan gebruiken. Ik heb net een bed gemaakt en MDF is echt niet te tillen!!
Als je de constructie schroeft en lijmt dan kan je lichtere "balkjes" gebruiken. Constructielijm met een schroefje is na uitharden veel steviger dan dikkere balken schroeven. Het nadeel daarvan is dat je het niet meer even uit elkaar haalt om nog iets aan te passen. (Kan best een frustratie opleveren.
Wat ook licht en stevig is zijn aluminium u-profielen (wel een stuk duurder.) Het voordeel van aluminium is dat je het met boutjes in en uit elkaar kunt halen en dat je minder dikke balken nodig hebt voor dezelfde stevigheid.

Er zit ook nog wat verschil in gewicht tussen multiplex van hardhout en van "gewoon" hout.
Als je gewoon hout twee maal met diepgrond van rigips insmeert kan je er ook met waterverdunde houtlijm op werken.
Piepschuim weegt natuurlijk ook nauwelijks iets.

Succes, hopelijk kun je hier iets mee.
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Bas & Veer,

Dit topic staat in de "baanplan-ontwerpen" groep, maar ik ga nu eigenlijk over naar de daadwerkelijke bouw.
Daarom heb ik nieuw topic geopend over de bouw van mijn baan, en heb jullie ideeen daarin meegenomen.

Hier vindt je dat topic

Hopelijk tot daar :)
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ken je dat gevoel?
Heb je eindelijk je baanplan af, en net een paar uur geleden de bestelling voor de rails de deur uit gedaan.... Krijg je een geniale ingeving!

Eigenlijk is het dezelfde ingeving als een paar avonden geleden, maar dit keer heb ik een oplossing gevonden zonder de genoemde nadelen!

Dus.. Hier de uitwerking ervan:
Onderlaag:

Tussenlaag:

De bovenste laag is hetzelfde gebleven...

Het voordeel is dat het ondergrondse deel nu helemaal dubbelsporig is (en daardoor makklijker te overzien & te beveiligen). Ook zijn nu de 2 korte kopspoortjes voor latere uitbreiding of treinen de baan op & af te halen) nu makkelijkers te gebruiken. En ten slotte hoop ik zo oko wat meer speling te hebben om de hellingen niet te steil te maken (het zou allemaal onder de 4% moeten kunnen blijven.....)

En dat tegen vrijwel dezelfde meerkosten  :P

Gelukkig is het nu weekend, dus kan ik nog vragen om de bestelling aan te passen :)

Maar wat vinden jullie ervan, zijn de ondergrondse sporen beter zo?
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Ja, komt mij bekend voor. Denk je je plan af te hebben wordt je nog briljanter dan je al dacht te zijn.
Het ziet er goed uit. Je kan misschien nog bezuinigen op wissels door minder vaak van baan te kunnen wisselen, maar dat beperkt wel meteen je rij-mogelijkheden.

Succes,

Tim
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: Veer op maandag 13 oktober 2008, 20:27:09
Ja, komt mij bekend voor. Denk je je plan af te hebben wordt je nog briljanter dan je al dacht te zijn.
Het ziet er goed uit. Je kan misschien nog bezuinigen op wissels door minder vaak van baan te kunnen wisselen, maar dat beperkt wel meteen je rij-mogelijkheden.

Succes,

Tim
Thnx voor het meedenken. Overigens heb ik ondertussen meer wissels verzameld dan in dit baan past, dus daar hoef ik niet op te bezuinigen. En gelukkig kunnen een flink aantal wissel handbediend blijven, omdat niet alle sporen meer van beide kanten bereden worden.
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
In dat geval zou ik het gaan bouwen. (Indien de tijd er voor is natuurlijk.)

Succes,

Tim
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Citaat van: Veer op dinsdag 14 oktober 2008, 11:39:30
In dat geval zou ik het gaan bouwen. (Indien de tijd er voor is natuurlijk.)
Helemaal mee eens: Rails zijn inmiddels onderweg. Ik moet alleen nog een goed adres vinden voor populieren-mulitplex van 200x1,22 of 1,25 die ook bezorgt...
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
De standaard plaat is 2.44 x 1.22.. Uiteraard kan je die wel op je gewenste afmetingen laten zagen (altijd recht gezaagd enzo, wel zo fijn :P).

Ik wil wel bezorgen, maar ligt een beetje eraan waar je woont wat de bezorgkosten zijn :P :mrgreen:
Re: EgMaf's Verhuisbaan!
In welke omgeving?
In Waddinxveen weet ik een goede houthandel die ook bezorgt.
En zit er anders geen PontMeyer (als dat nog zo heet) in de buurt.
Succes,

Tim

P.S. Google populieren-multiplex en je weet het, denk ik.