Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Delta booster geeft slecht signaal naar loc

Gestart door Kemperbaan zondag 17 augustus 2008, 15:19:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta booster geeft slecht signaal naar loc
Zojuist heb ik een 2e hands Delta module 6604 als booster geïnstalleerd. Mijn vorige had het begeven. Nu weet je met zo'n 2e hands aankoop niet in welke staat het apparaat zich bevindt, maar op het eerste gezicht lijkt hij te werken. Er staat spanning op het baanvak, lichten in wagons branden en wissels gaan om vanuit Koploper. Zodra een loc echter het baanvak inrijdt, houdt hij er mee op. Daarna krijgt hij telkens, elke 8 à 10 seconden een korte impuls waardoor hij een paar millimeter opschuift of iets verder als de snelheid hoger is ingesteld.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ook als ik de loc zonder Koploper rechtstreeks aanstuur vanaf de Intellibox treedt het zelfde effect op. De bedrading zit correct aangesloten volgens het schema van Märklin - anders hadden de wissels ook niet gereageerd.

Ik vermoed dat er met de Delta module iets niet helemaal in orde is en er een slecht signaal wordt doorgegeven.

Dick
Re: Delta booster geeft slecht signaal naar loc
Peter,

Goed idee!

Het resultaat is dat zodra ik de keuzeschakelaar van de Delta module van 'stop' naar één van de vier keuzeposities draai, de loc er als een speer vandoor gaat. De rijregelaar van de trafo staat op nul. De loc staat ingesteld op adres 60 en zou dus moeten reageren op positie 3 van de Delta module. Maar hij komt pas tot stilstand als ik de schakelaar weer terugzet naar 'stop'.

Door even analoog te rijden heb ik de rijregelaar van de trafo getest. Die is in orde.

Het lijkt er op dat de aankoop van deze 2e hands Delta 6604 module een miskoop is.

Dick
Re: Delta booster geeft slecht signaal naar loc
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Delta booster geeft slecht signaal naar loc
Hallo Dick,

heb jij geen lekstroom tussen het circuit van de Delta Booster en die van de uitgang van de IB,  het lijkt in ieder geval sterk op het beeld wat jij hier neerzet, het is simpel uit te testen door de uitgang van de Delta Control op een apart stuk rails te zetten met 1 loc hierop, is deze loc normaal aan te sturen dan is er niks met je Delta Control aan de hand, en is het defect van je vorige Delta Control als booster door een lekstroom ontstaan,

Gebruik ook altijd een sleperwip tussen een circuit van de delta control en die van de IB, de Delta control geeft namelijk een verschoven digitale spanning naar de baan,

Succes,

Walter
Re: Delta booster geeft slecht signaal naar loc
Ha Walter,

Ik heb het inderdaad uitgetest op het baangedeelte dat geïsoleerd is van de rest en waar alleen de Delta de spanning op doorgeeft.
Nu kan ik voor alle zekerheid de Delta nog een keer testen op een apart stukje rails. Zodra ik daar aan toe kom laat ik het resultaat weten.

Lekstroom ... klinkt niet goed. Ik ben geen electronicus. Hoe ontstaat zoiets?

Vriendelijke groet,

Dick
Re: Delta booster geeft slecht signaal naar loc
De Delta heb ik nu uitgetest op een los stukje rails. Daar treedt hetzelfde gedrag op: zodra de stopknop overgeschakeld wordt naar een willekeurige positie (1 t/m 4), gaat de loc er even later met een constante snelheid vandoor. De regelknop van de transformator heeft geen invloed op het rijgedrag.
Ik waag nog één poging met een andere Delta module 6604 die ik morgen binnen krijg. Het resultaat laat ik hier weten.

Dick
Re: Delta booster geeft slecht signaal naar loc
Misschien kan je de delta openen en eens kijken welke onderdelen er staan op de beschadigde plek van je eerste delta. Dan kan je misschien bekijken of deze nog voor een poging tot reanimeren in aanmerking komt.

Anders misschien tijd om eens in een booster te investeren. De bedragen die je nu spendeerd hebben toch ook weinig effect.
Re: Delta booster geeft slecht signaal naar loc
Welaan, driemaal is scheepsrecht. Vandaag een andere Delta Control 6604 ontvangen en deze bleek het bij de test op een los stukje rails gelijk goed te doen. De zaak weer helemaal aangesloten en de treinen draaien hun rondjes.

De aankoop op de beurs in Houten was dus pech. Misschien kan ik hem weer teruggeven en mijn geld terugkrijgen. Ik wacht nog even met deze open te maken en hem te vergelijken met het eerste exemplaar dat het begeven heeft.

Bedankt voor jullie tips!

Dick