Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

digitaal met nederlandse 3 licht seinen

Gestart door railrunner1 zaterdag 16 augustus 2008, 20:22:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaal met nederlandse 3 licht seinen
hallo ik heb hulp nodig met info over digitale besturing.
ik wil mijn baan graag digitaal besturen en nederlandse 3 lichtseinen gebruiken.
ik weet niet of dit kan dus ik vraag het maar even
voor de rest wil ik de basis dingen van marklin digitaal weten.
ik ben een absolute beginneling in digitale besturing dus houd het makkelijk.

ook als je iemant weet die mij hierover kan infomeren ben ik daar ook heel blij mee.
Re: digitaal met nederlandse 3 licht seinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: digitaal met nederlandse 3 licht seinen
even twee dingen uit elkaar.

De digitale besturing van de baan en de treinen kan op ontelbare manieren.
Met Marklin kun je o.a. kiezen uit Marklin, ESU, Uhlenbrock en Viessmann als bekendste aanbieders.
Alsje de duitse taal machtig bent raad ik je de meest recente MIBAExtra aan.
Deze verschijnt elk najaar en bevat heel veel informatie, waaronder decoders maar ook software.

(Een van onze clubleden bouwt ook nog met een systeem Raptor, maar hoe toekomstvast dit is kan k je net zeggen)

Enfin de treinen kunnen met Marklin-type decoders rijden op het zg Motorola formaat.
Traditioneel kon alleen de Centrale communiceren met de trein. De nieuwere generatie decoders (o.a. mfx) kan ook terugbellen. (voor mfx-locs werkt dit alleen nog met de Mobile Station en Central Station)

Wil je starten met digitaal,dan kun je beginnen met een Mobile Station. Deze is echter erg beperkt.
Lees eens ruim om je heen voordat je een Centrale koopt. Er is heel veel te koop, voor heel veel verschillende prijzen.
Zou ik nu (opnieuw) moeten starten, dan zou ik nu de IRIS van Uhlenbrock overwegen.

Voor het bedienen van Seinen en Wissels kun je gebruik maken van de eerder genoemde aparaten, m.u.v. de Mobile Station. Met de IRIS kan dit met wat omwegen.
Ook kun je de computer bijschakelen. Dan kun je ervoor kiezen de computer te trein- en wisselbesturing te laten overnemen. Hier zijn heel veel programma's beschikbaar.
Een aantal programma's kan ook de door jou gevraagde groen-geel-rood wisseling verwerken.
Overigens werken deze programma's vrijwel allemaal met terugmeldpunten en kunnen met en zonder stopsecties werken.

Kortom, jouw antwoord vind je op een avondje
Bestudeer eerst eens de diverse publicaties, w.o. die van genoemde firma's.
Hiervoor kun je het best terecht op hun websites.

John


Re: digitaal met nederlandse 3 licht seinen
staan er mischien mensen van koploper op en beurs?
lijkt me wel een goed progamma.
Re: digitaal met nederlandse 3 licht seinen
Bezoek gastendag.

Mvg, Johan
Re: digitaal met nederlandse 3 licht seinen
bedankt voor alle info!
ik zal he isallemaal gaan uitzoeken.