Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitale voorbereidingen

Gestart door daanknoben vrijdag 15 augustus 2008, 16:04:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale voorbereidingen
daanknoben
gast

Digitale voorbereidingen
Ben momenteel in voorbereiding voor bouw van mij spoorbaan.

Aangezien ik nog geen geldboom kan kweken, kan ik niet ineens overstappen op digitale besturing met koploper, nederlandse seinen, en digitaal gestuurde wissels.

Wat ik eigenlijk wil is beginnen, met handgeschakelde of handbediende wissels, geen seinen, en alleen de locs digitaal besturen, met een central station bv.
Om dan later pas over te stappen op besturing via de computer met bezetmelders, digitaal gestuurde wissels en seinen.

Mijn vraag nu is alsvolgt.

Is het gemakkelijk overstappen naar digitaalbedrijf etc. Wat moet ik naderhand nog allemaal doen voor bezetmelders, digitale wissels en seinen. Is dit makkelijk te doen, en is het met wat soldeerwerk/slijpwerk voor bezetmelders klaar?

Heeft er iemand een duidelijk schema, voor bezetmelders voor märklin i.c.m. een goeie digitale terugmeldmodule.
Re: Digitale voorbereidingen
wel zover ik weet moet je voor bezetmelding een railstaaf isoleren.
dit kan met de marklin steekhusjes, heel simpel. bij C-rail gewoon de verbinden onde de rails doorknippen.

zover ik weet is er geen slijpwerk en of soldeerwerk nodig. maar je kan het zo moeilijk maken als je zelf wil natuurlijk ;)

het CS kan ook als terugmeld module gebruikt worden icm S88

Dennis
Re: Digitale voorbereidingen
Hallo Daan,

Je kunt om te beginnen de loks naar digtaal ombouwen en een (eenvoudige) centrale nemen.
De wissels en seinen kun je vooralsnog met de hand bedienen.

Om later de wissels en seinen ook digitaal aan te sturen heb je wissel- en schakel-decoders nodig. Voor het digitaal aansturen hoef je alleen de wissels en seinen op de decoders aan te sluiten.

Terugmelding is een wat ander verhaal, hiervoor zul je de baan moeten verdelen in baanvakken die op zijn beurt in twee of drie opgedeeld dien te worden. Voor terugmelding heb je terugmeldunits nodig.

Informatie over digitaal hoe wat en waar kijk dan eens naar de volgende site en lees het eens rustig door dan zal veel duidelijk worden.
http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=12&categories=Digitaal


Mvg,
Peter
Re: Digitale voorbereidingen
Ik heb zelf mijn baan 5 jaar geleden in fasen omgebouwd van analoog naar digitaal. Ik ben ook begonnen met het ombouwen van de loks, vervolgens de wissels en daarna terugmeldmodules aangeschaft en geïnstalleerd. De grootste kostenpost was het ombouwen van de loks (hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel er omgebouwd moeten worden). Ik heb het wel allemaal zelf gedaan, maar decoders en motorombouwsetjes zijn aardig aan de prijs. Wisseldecoders en S88 terugmeldmodules kun je van verschillende merken kopen. Betaal je graag veel en/of wil je dat er M* op staat dan moet je ze van M* kopen. Als je niet teveel wil uitgeven en ook nog betere spullen wil dan M*, dan raad ik je deze fabrikant (www.iek.de) aan. Een terugmeldmodule heeft zestien terugmeldcontacten welke je (als drierailer) op een geïsoleerd stuk spoorstaaf aansluit. Ik bestuur mijn baan met een oude PC waarop het (gratis) programma Koploper draait. Een hele geavanceerde centrale heb je dan niet eens nodig. Koploper gebruikt twee terugmeldcontacten per blok. Mocht je nog meer willen weten, schroom niet te vragen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Digitale voorbereidingen
Digital locs heb ik al (maar 2 overigens, groter is de verzameling nog niet;))

Dus feitelijk hoef ik in begin alleen bv een central station te kopen.

Later bezetmelders inbouwen is dus neit al te moeilijk.

Klinkt goed om het in de hierboven benoemde fases te doen.

Thanks.

Groeten Daan