Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3 rail spoor nul.

Gestart door daan2353 maandag 17 december 2007, 19:48:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3 rail spoor nul.
daan2353
gast

3 rail spoor nul.
Veel mensen kennen dit soort 3 rail treinen niet. Voor de 2e wereldoorlog was dit in Duitsland goed te verkrijgen, maar daarna werd h0 al snel de leidende schaal en verdween spoor 0 van het toneel..

Aan de andere kant van de grote plas echter, is h0 weliswaar de meest populaire schaalgrootte, maar wordt deze op de voet gevolgd door spoor 0.
De schaalgrootte van 1:48 (1:43 in Europa) is daar erg populair en het aanbod aan modellen is net zo groot als het aanbod h0 modellen in Europa.
De constructie is vergelijkbaar met Märklin, al hebben de modellen geen slepers, maar rollen die over een doorgaande 3e rail lopen.
Affijn, plaatjes kijken is leuker..

Het mistige komt van de boosterrooksimulator. (met een fan)

Modelletje van Lionel. 3kg zamac, bijna 60cm lang..

BNSP GP40, in premier uitvoering. Automatische koppelingen, licht geluid en 2x mabuchi 380 als voortstuwing.. De besturing gebeurt volledig analoog, met gelijkstroomsignalen die op de wisselstroom gezet worden. Een processor vergelijkbaar met een 286 computer bestuurd aan de hand van deze signalen het geluid en de koppelingen.

MTH Hudson lokomotief. Ook volledig metaal, 540 motor erin met vliegwiel en volledig geluid. Ook deze weegt als voetlood en heeft bijna 70cm lengte (met metalen tender erbij). Fangedreven rooksimulator die in 3 rondjes de kamer onder de rook zet.. (maar die kan gelukkig ook uit.)

Het is in Amerika te koop, sinds kort zijn er ook duitse winkels die wat voorzichtig importeren, maar er is niks op beurzen te koop en dat is stinkend vervelend. Ik zie graag wat ik koop en dat kan hierbij niet; ebay amerika en luchtpost zijn sleutelwoorden. Bovendien moet je heel veel zelf maken (gebouwen e.d.)
Re: 3 rail spoor nul.
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3 rail spoor nul.
In de VS heb je twee systemen in schaal 0. Waar kennen we dat van?  :D
Deze klassieke drierailvariant en tweerail schaal 0 met rails en flenzen vrijwel exact op schaal. Het gaat om heel verschillende manieren om de hobby te beleven.
Re: 3 rail spoor nul.
daan2353
gast

Re: 3 rail spoor nul.
Citaat van: henkv op dinsdag 18 december 2007, 12:36:32
In de VS heb je twee systemen in schaal 0. Waar kennen we dat van?  :D
Deze klassieke drierailvariant en tweerail schaal 0 met rails en flenzen vrijwel exact op schaal. Het gaat om heel verschillende manieren om de hobby te beleven.

Absoluut, de classic toy trains zijn de 3 rail versies. De 2 rail versie is scale. Een tussenoplossing is om met 3 rail toch een scale uitstraling te hebben en heet dan hi-rail. Beide takken van de hobby hebben flinke hoeveelheden aanhangers, maar aan het aanbod op ebay te zien denk ik dat hi-rail en toy de meeste volgers heeft..

Een leuke link is die van norm beesky. Dat is een hi-rail layout.

http://norm.beesky.com/

Als je eens wilt weten wat echt geluid is en hoe echte rook eruit ziet, kijk hier dan eens.. (vooral de video pagina en dan de JT mega smoke series) :lol:
Re: 3 rail spoor nul.
Citaat van: daan2353 op dinsdag 18 december 2007, 13:02:37
Als je eens wilt weten wat echt geluid is en hoe echte rook eruit ziet, kijk hier dan eens.. (vooral de video pagina en dan de JT mega smoke series) :lol:

Waanzinnig Daan :shock: Als ze dat toch eens in H0 gaan proppen dan sta ik vooraan 8)
Re: 3 rail spoor nul.
joostboudewijns
gast

Re: 3 rail spoor nul.
helaas ben ik geen amerika liefhebber maar ik kan begrijpen dat je het mooi vind het ziet er leuk uit.