Omdat ik schoon genoeg heb van de regelmatig weigerende wisselaandrijvingen voor de K rails van Märklin heb ik enkele proeven genomen met onderbouwaandrijvingen. In eerste instantie met de sevo's van ESU in combinatie met de Switchpilot servo van ESU. Van de vier servo's, die ik op proef heb genomen bleek er een na het uitpakken niet te werken, een tweede begaf het zodra ik hem ingeregeld had, een derde hield het enkele dagen vol en een vierde werkt nog steeds (ca 4 weken). Omdat ik een uitvalpercentage van 75% iets te veel van het goede vind, zie ik van verder gebruik van deze servo's maar af. De decoder (Switch pilot servo) werkt overigens nog steeds goed.
Vervolgens op aanraden van mijn winkelier 2 Tillig wisselaandrijvingen gekocht en geprobeerd samen met een Lenz decoder LS150. Met veel moeite (de handleiding blinkt niet uit door duidelijkheid) de aandrijvingen analoog aan de praat gekregen, waarbij na een optimale plaatsing de schakeltijd naar afbuigende stand 3 á 4 seconden bedraagt en rechtuit (het lijkt wel een aflopende veer) ca 1 seconde.
De decoder van Lenz geeft geen resultaat. Ik heb deze aangesloten volgens de handleiding: aparte voeding en aansluiting op de digitale rail aansluiting. De twee massa aansluitingen van de aandrijvingen tegengesteld voorzien van een diode. Vervolgens getracht om overeenkomstig de handleiding de wisseluitgangen te programmeren, echter zonder resultaat: de decoder geeft niet aan de ingegeven wisselcodes (gewenste wisselnummer in CS1 schakelen) op te nemen.
Wie heeft met deze combinatie ervaring? Is de lange schakeltijd normaal? Hoe krijg ik de decoder aan de praat?
Mvrgr
Carel