Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tilig wisselaandrijving met Lenz decoder

Gestart door carel dinsdag 29 december 2009, 20:31:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tilig wisselaandrijving met Lenz decoder
Omdat ik schoon genoeg heb van de regelmatig weigerende wisselaandrijvingen voor de K rails van Märklin heb ik enkele proeven genomen met onderbouwaandrijvingen. In eerste instantie met de sevo's van ESU in combinatie met de Switchpilot servo van ESU. Van de vier servo's, die ik op proef heb genomen bleek er een na het uitpakken niet te werken, een tweede begaf het zodra ik hem ingeregeld had, een derde hield het enkele dagen vol en een vierde werkt nog steeds (ca 4 weken). Omdat ik een uitvalpercentage van 75% iets te veel van het goede vind, zie ik van verder gebruik van deze servo's maar af. De decoder (Switch pilot servo) werkt overigens nog steeds goed.

Vervolgens op aanraden van mijn winkelier 2 Tillig wisselaandrijvingen gekocht en geprobeerd samen met een Lenz decoder LS150. Met veel moeite (de handleiding blinkt niet uit door duidelijkheid) de aandrijvingen analoog aan de praat gekregen, waarbij na een optimale plaatsing de schakeltijd naar afbuigende stand 3 á 4 seconden bedraagt en rechtuit (het lijkt wel een aflopende veer) ca 1 seconde.
De decoder van Lenz geeft geen resultaat. Ik heb deze aangesloten volgens de handleiding: aparte voeding en aansluiting op de digitale rail aansluiting. De twee massa aansluitingen van de aandrijvingen tegengesteld voorzien van een diode.  Vervolgens getracht om overeenkomstig de handleiding de wisseluitgangen te programmeren, echter zonder resultaat: de decoder geeft niet aan de ingegeven wisselcodes (gewenste wisselnummer in CS1 schakelen) op te nemen.

Wie heeft met deze combinatie ervaring? Is de lange schakeltijd normaal? Hoe krijg ik de decoder aan de praat?

Mvrgr
Carel
Re:Tilig wisselaandrijving met Lenz decoder
Ik weet wel dat Johan (Blausee-Mitholz) gebruik maakt van Conrad servo's en begrijp dat de ervaringen goed zijn......

Ik heb er zelf enkele besteld en ga ze uitproberen.

Re:Tilig wisselaandrijving met Lenz decoder
Carel,

Die Lenzen praten DCC. Kan jouw CS1 dat wel?

Gr, Ben.
Re:Tilig wisselaandrijving met Lenz decoder
Citaat van: woutje op woensdag 30 december 2009, 17:26:11
Carel,

Die Lenzen praten DCC. Kan jouw CS1 dat wel?

Gr, Ben.

Als het een CS-I is zonder Reload dan werkt het niet.
Bij een CS-I Reload kan het dataformaat voor wissels ook op DCC gezet worden, dan werkt het wel.

Mvg, Johan
Re:Tilig wisselaandrijving met Lenz decoder
Citaat van: carel op dinsdag 29 december 2009, 20:31:30
Omdat ik een uitvalpercentage van 75% iets te veel van het goede vind, zie ik van verder gebruik van deze servo's maar af.

Mvrgr
Carel

Vreemd, ik heb 20 servo's al een jaar operationeel en nog eens 18 in voorbereiding lees al wel getest. Heb geen uitval ondervonden.

Mvg, Johan
Re:Tilig wisselaandrijving met Lenz decoder
Aan allen, die gereageerd hebben

Ik heb een CS1R, dus dat DCC praten mag geen probleem zijn. Maar mijn hersens kennelijk wel. Ik ben zo gewend aan Motorola, dat ik glad vergeten ben in dit geval de wissels in de centrale op DCC te zetten. Dat pobleem is dus opgelost.

De ESU servo's zijn pas nieuw, misschien zit daar het probleem.
Ik zal nog eens naar de servo's van Conrad kijken, want ook Tillig is de oplossing niet. Gisteren de aandrijvingen afgeregeld en vandaag kon ik van voren af aan beginnen. Dat is me iets te veel van het goede. Bovendien maken ze een oorverdovend lawaai en zijn ze mij te traag.

Iedereen bedankt voor de reactie.

mvrgr
Carel