Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Delta booster bezweken

Gestart door Kemperbaan donderdag 14 augustus 2008, 19:38:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta booster bezweken
Kemperbaan
gast

Delta booster bezweken
Vandaag hield mijn Delta booster (6604) er mee op. Mijn vraag is: zou het komen door een te langdurige zware belasting, door met teveel treinen in dat gedeelte te rijden? Het gaat om een opstelspoor waar drie treinen in een schaduwstation staan. Voorts zijn er twee blokken voor in- en uitrijden waar in principe aan beide kanten ook een trein kan staan. Twee treinen hebben hebben wagons met gloeilamp verlichting.
Nu de spanning van deze booster weg is, merk ik dat de Intellibox beter reageert. Hij wilde hiervoor niet resetten als ik go+stop indrukte.
Iemand een mening of advies?
Ik overweeg nu een G80-HO met 5A van Modellbahn Gallus aan te schaffen.

Dick
Re: Delta booster bezweken
Uit ervaring kan ik zeggen dat die Gallus G80 in ieder geval een prima keuze is!

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Delta booster bezweken
Kemperbaan
gast

Re: Delta booster bezweken
Ha Peter,

Goed gezien! Ik zal de reacties goed op elkaar afstemmen zodat er geen hiaten ontstaan bij de lezers op beide fora. Niet iedereen leest alles, vandaar dat ik aan twee bellen tegelijk heb getrokken. Ik merk dat het hier trouwens wat sneller gaat.
Bedankt voor je reactie. Ik was door de enthousiaste gebruikers op deze site van de Gallus boosters (Aldert !) op het idee gekomen om daar een kijkje te nemen. De contacten per e-mail met de maker van het spul zijn erg helder en terzake doende.
Het blijft een vreemd gebeuren met de Delta set. De laatste tijd was er inderdaad wat mee aan de hand, achteraf gezien. Vooral als ik de installatie inschakelde. Dan reden er opeens treinen weg of lampjes in wagons knipperden, wat na 30 seconden weer over was.
Ik ga in ieder geval ook de bedrading aanpassen. Vanaf een ringleiding tap ik af met 0,14 mm draad. Dat moet minstens 0,22 worden.

Dick
Re: Delta booster bezweken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Delta booster bezweken
Hallo Dick,

Ik heb zelf ook prima ervaringen met de boosters van Gallus. Daarnaast kan ik je nog vertellen dat hij na een eventuele koop ook snel reageert als er iets niet goed mocht zijn.

Groetjes

willie
Re: Delta booster bezweken
Lid sinds: 2008

offline
Re: Delta booster bezweken
Die booster kan misschien wel gerepareerd worden.
Als dat interessant is, kan je mij of een van de andere elektronicamannen op het forum toch vragen ?

Ik heb alleen een Edits booster voor 5 Ampere gebouwd, qua onderdelen hebben we het over 2 a 3 tientjes (zonder trafo).

Dus ik kan van hier uit niet inschatten of er 'vreemde' componenten in de M* booster zitten waar niet aan te komen is.

grv Huub
Re: Delta booster bezweken
Kemperbaan
gast

Re: Delta booster bezweken
Ik heb de Delta module open gemaakt en dat zag er op het eerste gezicht normaal uit. Hoewel er een flinke schroeilucht meekwam. Aan de onderkant van de print zag ik echter een verkoold 'steentje'. De plek ziet er, nadat ik het verkoolde propje heb weggekrabd, zo uit.



Het euvel zit linksboven.



Valt hier nog wat aan op te knappen? Zie jij daar wat in Huub?

Ik kijk morgen in Houten of ik tegen een goedkoop exemplaar oploop. En spaar daarna nog even door voor een booster van Gallus, want dat ziet er prima uit.

Dick
Re: Delta booster bezweken
peter kleton
gast

Re: Delta booster bezweken
 Hallo,
Het hoopje as  lijkt wel een weerstand...Maar mss is de transistor direct rechts er van de oorzaak .En waarom de transistor defekt is geraakt..  :(
-Peter
Re: Delta booster bezweken
Lid sinds: 2008

offline
Re: Delta booster bezweken
Citaat van: Kemperbaan op vrijdag 15 augustus 2008, 21:15:09
Valt hier nog wat aan op te knappen? Zie jij daar wat in Huub?

als ik er achter kom wat er gezeten heeft is het geen probleem. kan goed een weerstand geweest zijn, als het mis gaat plegen die nog al eens graag af te fikken, maar ja, welke waarde had ie ? en het verbranden van weerstanden geeft al aan dat er andere dingen defect zijn.
een zelfde print (zonder onherkenbaar verbrande componenten) zou als referentie kunnen dienen, maar ik heb dat niet hier.

maar van Peter weten we al welke eindtorren er in zitten (darlingtons) heb ze denkelijk wel liggen.
als er smd-transistoren defect zijn wordt het een moeilijker
om het type te achterhalen. de typecode geeft aan hoe de transistor heet maar die code kan verschillen van fabrikant tot fabrikant

de elektronica die ik op mijn werk moet repareren is veel complexer maar daar hebben we documentatie van, een groot verschil.

maar als je zo'n booster voor een tientje kan kopen ben je goedkoop en snel uit de brand (ha, leuk gevonden huub) en kan je direct verder  treinen...

Huub
Re: Delta booster bezweken
Kemperbaan
gast

Re: Delta booster bezweken
Voor een tientje gisteren in Houten een Delta module 6604 op de kop getikt. De locomotieven haperen echter. Ik zal daarover een ander draadje beginnen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10605.0

Mocht iemand interesse hebben in de oude print en willen weten hoe de Delta module is opgebouwd, dan stuur ik hem graag naar je toe. Stuur maar even een mailtje. Zo niet, dan gooi ik hem (netjes) weg.

Dick