Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes

Gestart door daanknoben donderdag 07 augustus 2008, 11:38:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Zoals jullie weten heeft märklin voor K-rails de wisselaandrijving 7549, met uitbreidingssetjes 7548 voor montage onder de vloer.

Nu heb ik al vaker vernomen, dat deze setjes enorm storings gevoelig is, en dat al heel snel de wissels moeilijk omgaan (bv als er korreltje ballast inkomt).

Nu wil ik zelf digitaal gaan rijden met koploper, en dus ook digitaal wissels schakelen.
Het liefste zou ik wisselmotoren kopen en geen elektromagnetische aandrijvingen.

Maarnu 2 vragen:

- Heeft er iemand ervaring met de combi wisselaandrijving ondervloersetje en evt. digitaal?

- Welke wisselmotoren die natuurgetrouw de wissel omzetten zijn er goed bruikbaar in combinatie met marklin K-rails en digitaal bedrijf? Bij marklin kun je niet zomaar een ijzerdraad van onder in de stang van de wisseltong steken, en dus moet je iets anders verzinnen.
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
IK ben zeer ontevreden over de bedrijfszekerheid van de Märklin wisselaandrijvers voor K-rails, zelfs zonder de ondervloersetjes zijn ze onbetrouwbaar. Sinds enkele jaren gebruik ik motorische wisselaandrijvingen van Conrad. Die zijn betrouwbaar en spotgoedkoop (? 6,-). In de gebruiksaanwijzing staat een tekening hoe je de handhendel van het K-rail wissel eenvoudig kan aanpassen. Ik heb er momenteel 15  in gebruik en ben er zeer tevreden over. Nadelen zijn er natuurlijk ook: Je kunt ze niet zondermeer aan een K-83 compatibele decoder hangen. Je hebt daarvoor een eenvoudige transistorschakeling nodig. Deze is echter makkelijk te maken en de kosten zijn minimaal. Overigens levert Conrad een speciale decoder voor motorische aandrijvingen, maar die zijn nogal prijzig. Nog een nadeel is dat ze nogal lawaaiig zijn. Bedrijfszekerheid heeft bij mij echter absolute prio, omdat ik een grote baan heb met veel (computergestuurd) treinverkeer en dan kan je niet elke keer een wisselstoring hebben.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Citaat van: mozzi54 op donderdag 07 augustus 2008, 12:50:39
IK ben zeer ontevreden over de bedrijfszekerheid van de Märklin wisselaandrijvers voor K-rails, zelfs zonder de ondervloersetjes zijn ze onbetrouwbaar. Sinds enkele jaren gebruik ik motorische wisselaandrijvingen van Conrad. Die zijn betrouwbaar en spotgoedkoop (? 6,-). In de gebruiksaanwijzing staat een tekening hoe je de handhendel van het K-rail wissel eenvoudig kan aanpassen. Ik heb er momenteel 15  in gebruik en ben er zeer tevreden over. Nadelen zijn er natuurlijk ook: Je kunt ze niet zondermeer aan een K-83 compatibele decoder hangen. Je hebt daarvoor een eenvoudige transistorschakeling nodig. Deze is echter makkelijk te maken en de kosten zijn minimaal. Overigens levert Conrad een speciale decoder voor motorische aandrijvingen, maar die zijn nogal prijzig. Nog een nadeel is dat ze nogal lawaaiig zijn. Bedrijfszekerheid heeft bij mij echter absolute prio, omdat ik een grote baan heb met veel (computergestuurd) treinverkeer en dan kan je niet elke keer een wisselstoring hebben.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Hoi Aldert,

Gebruik jij dan het oude of het nieuwe type M* opsteekbare wisselaaandrijvingen nummer 7549. De oudere zijn inderdaad waardeloos. Echter de nieuwere met dubbele eindafschakeling werken veel beter naar mijn mening. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Groetjes,
Menno
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Gebruik je ook ondervloer setjes, want ik wil die aandrijvingen absoluut niet op mn baan hebben?
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Citaat van: daanknoben op donderdag 07 augustus 2008, 12:56:02
Gebruik je ook ondervloer setjes, want ik wil die aandrijvingen absoluut niet op mn baan hebben?

Bedoel je mij?

Ik gebruik het nieuwe type 7549 zonder ondervloersetjes. Ik draai de aandrijvingen simpelweg op zijn kop om ze minder zichtbaar te maken. Hierdoor zijn ze eenvoudig in de scenery weg te werken of onder de ballast van de rails.
De ondervloersetjes heb ik persoonlijk nooit gebruikt, maar heb van meedere mensen gehoord dat ze echt waardeloos zijn!

Groetjes,
Menno
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Citaat van: madmenno op donderdag 07 augustus 2008, 12:53:57
Citaat van: mozzi54 op donderdag 07 augustus 2008, 12:50:39
IK ben zeer ontevreden over de bedrijfszekerheid van de Märklin wisselaandrijvers voor K-rails, zelfs zonder de ondervloersetjes zijn ze onbetrouwbaar. Sinds enkele jaren gebruik ik motorische wisselaandrijvingen van Conrad. Die zijn betrouwbaar en spotgoedkoop (? 6,-). In de gebruiksaanwijzing staat een tekening hoe je de handhendel van het K-rail wissel eenvoudig kan aanpassen. Ik heb er momenteel 15  in gebruik en ben er zeer tevreden over. Nadelen zijn er natuurlijk ook: Je kunt ze niet zondermeer aan een K-83 compatibele decoder hangen. Je hebt daarvoor een eenvoudige transistorschakeling nodig. Deze is echter makkelijk te maken en de kosten zijn minimaal. Overigens levert Conrad een speciale decoder voor motorische aandrijvingen, maar die zijn nogal prijzig. Nog een nadeel is dat ze nogal lawaaiig zijn. Bedrijfszekerheid heeft bij mij echter absolute prio, omdat ik een grote baan heb met veel (computergestuurd) treinverkeer en dan kan je niet elke keer een wisselstoring hebben.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Gebruik jij dan het oude of het nieuwe type M* opsteekbare wisselaaandrijvingen nummer 7549. De oudere zijn inderdaad waardeloos. Echter de nieuwere met dubbele eindafschakeling werken veel beter naar mijn mening. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.


Ik heb zowel de alleroudste, de nieuwste met dat rare vierkante kastje op de aandrijving, als een type wat daar tussenin korte tijd geproduceerd is geweest. Inderdaad geven de oufdste de meeste problemen, maar daar heb ik er wel het meeste van. De keus is vervangen door Conrad aandrijvers of een 2,5 keer zo dure Märklin aandrijver waarvan al bekend is dat het ondervloersetje (wat ook nog eens een behoorlijke prijs heeft) slecht is. In sommige gevallen is ondervloermontage geen optie, omdat je er bijv. slecht bij kan. Conrad kan dan niet en dan koop ik nog wel eens een Märklin aandrijvertje.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Marklin wisselaandrijvingen en ondervloersetjes
Citaat van: daanknoben op donderdag 07 augustus 2008, 11:38:04
- Welke wisselmotoren die natuurgetrouw de wissel omzetten zijn er goed bruikbaar in combinatie met marklin K-rails en digitaal bedrijf? Bij marklin kun je niet zomaar een ijzerdraad van onder in de stang van de wisseltong steken, en dus moet je iets anders verzinnen.

Kijk eens even hier.
Misschien is dat wel iets voor jou.

Mvg, Johan