Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?

Gestart door markos dinsdag 01 januari 2008, 23:41:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Ik heb voor het eerst een paar wagons voorzien van smd leds (eigen bouwsel), die worden gevoed door een functiedecoder in het achterste rijtuig (bagage).
Deze wagon heeft een sleper.
De leds worden aangesloten op de railmassa (met diode aan de decoder tegen knipperen)
nu wil ik eigenlijk nog 1 draad naar de voorkant van mijn voorste rijtuig.
Daar wil ik een Krois koppeling inbouwen, zodat deze set rijtuigen aan veschillende loks zonder telex kunnen.

Ik heb dus tussen iedere wagon 1 draad voor leds en 1 draad voor de krois nodig.

Nu zat ik te denken om de slangen tussen de wagons te immiteren die voor de verwarming zorgen. (heb ik eens een keer gezien)
Ik ga deze wagons niet regelmatig afzonderlijk afkoppelen, alleen als set.

Nu mijn vragen:
* Is er iemand die hiervan een goede foto heeft in grootspoor?
* heeft iemand dit ook al eens zo gedaan en kan misschien daar een foto van posten?
* heeft iemand een goed idee om een miniscuule steker verbinding te maken?
* op welke hoogte zou het sluitlicht ergens moeten?

Het gaat om deze set (waarvan ik er 4 en een bagage wagon heb):


Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
In dit topic kun je een voorbeeld vinden van een stekkerverbinding.
Hopelijk heb je hier iets aan. 8)

Gr.
René
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Bedankt Rene!

Dat is idd een hele mooie verbinding zo!

Ga eens kijken of die bij conrad kan vinden...
Daar is zoveel dat ik het soms gewoon niet kan vinden :?

Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Citaat van: markos op dinsdag 01 januari 2008, 23:41:18

De leds worden aangesloten op de railmassa (met diode aan de decoder tegen knipperen)


nu wil ik eigenlijk nog 1 draad naar de voorkant van mijn voorste rijtuig.

Nu zat ik te denken om de slangen tussen de wagons te immiteren die voor de verwarming zorgen. (heb ik eens een keer gezien)
Ik ga deze wagons niet regelmatig afzonderlijk afkoppelen, alleen als set.

Nu mijn vragen:
* heeft iemand dit ook al eens zo gedaan en kan misschien daar een foto van posten?

Het gaat om deze set (waarvan ik er 4 en een bagage wagon heb):



Dit heb ik bij 3 treinen, o.a. bij dit type rijtuig. Werkt wel, uiteraard zwarte draad gebruiken of stuk draad zwart verven.

Waar je op moet letten:

  • Geef de draden extra langte. Dit duw je in de wagons, gaat meestal wel uit zicht zitten. Maar mocht je de stam loskoppelen, dan kun je zonder draden los te koppelen de wagons 'tegen elkaar vouwen' (met iets er tussen uiteraard) en zo vervoeren of opbergen. De extra draadlengte moet dus voldoende zijn om de bocht te maken.
  • zorg dat de draden niet te laag komen te hangen en in het midden van de wagons. Dit is jammer van het stoomleiding of remslag effect, maar ik heb problemen gehad met draden die links of rechts van de koppeling gingen hangen en dan door de stugheid van de draden de koppeling gingen tegenwerken in bochten, met uiteindelijk ontsporingen tot gevolg.


Ook heb ik geprobeerd de draad naar onderen toe vooraan het rijtuig vie gaatje in de vloer door te voeren. Geen succes vanwege zelfde 'laaghang' effect.



Maar waarom ik eignelijk op dit draadje tercht kwam en mijn vraag aan jouw/in het algemeen:

die diode tegen het knipperen van LEDs: ik heb ook van die flikkerende LEDs
je plaatst ze dus tussen decoder en LED?

In welke richting?  LED >| decoder  of   LED |< decoder ?
En een analoge lok, dan maakt het vanwege wisselstroom niet uit in gele of massa draad een diode? (alleen de richting)


Als ik bij de lokale electronicaboer Hecke sta, wat voor / welke diodes moet ik dan om vragen?

Je begrijpt, mijn ervaring met electronica gaat niet heel ver, ik weet nog net dat een Diode iets met één richting is en wat een weerstand is.


Groet,
Hajo
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Beste Marcos,

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ? Krois heeft een groot aantal meerpolige koppelingen in het assortiment. De meeste zijn te krijgen voor een koppeling volgens NEM 362 (dit zijn de meest voorkomende koppelingen, met een schacht waarin de koppeling wordt geklikt) maar ook voor een koppeling volgens NEM 363. Deze laatste is een koppeling die wordt gebruikt wanneer men bij het ontwerp van het rijtuig geen ruimte heeft voor een "standaard" NEM koppeling. In dit geval is er geen schacht waarin de koppeling wordt geklikt maar een trapeziumvormige sleuf waarin de koppeling van onder naar boven (of omgekeerd natuurlijk). Zoek op de ROCO website maar eens naar artikelnummer 40287 en je ziet wat ik bedoel.
De krois koppelingen zijn voor beide type's met in ieder geval 2, 3 en 4 aders te verkrijgen en werken prima. Je moet er niet mee willen rangeren of iets dergelijks want daarvoor zit de boel iets te strak in elkaar maar ze werken verder prima. Overigens moet je ze wel direct via de website bestellen. In Nederland zijn ze bij mijn weten nauwelijk voorradig en de prijzen die er dan voor worden gevraagd zijn soms het dubbele van datgene wat je via de website betaald.

Jan
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
maar marklin geeft jah stroomgelijdende kortkopelingen uit 72021
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Volgens mij hebben de rijtuigen op de foto geen NEM schagt koppelingen. Iden oude blikke rijtuigen bijvoorbeeld. Dan werkt de draad truk eventuleel.
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, ik kan het op de foto niet zien.
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Draadtruckje kan werken, mits je niet een te dikke draad neemt. Deze is te stug en zal de wagons (met name de lichte plastic wagons) in de bocht uit de rails "duwen".
Ik heb zelf een 5 tal wagons van Liliput zo omgebouwd en het werkt (nog) niet feilloos helaas. Bij mij ging het dan wel om de verlichting in de 5 wagons, maar het draadidee is hetzelfde.

Groetjes en s6, en laat ff weten of het lukt.

Mark
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
Citeerdie diode tegen het knipperen van LEDs: ik heb ook van die flikkerende LEDs
je plaatst ze dus tussen decoder en LED?
Een diode helpt niet tegen flikkerende LED’s.
Bij gebruik van LED’s sluit je deze via een voorschakelweerstand aan op een functie-uitgang van de dekoder.

Mvg,
Peter
Re: Stroomvoering tussen rijtuigen dmv "stoomverwarmingsslangen"?
De koppelingen van Krois zijn in ieder geval in .NL te koop bij De Spoorzoeker (Valkenswaard / Borkel). Zie http://www.de-spoorzoeker.nl/index.php?id=51

Groet, René