Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal

Gestart door Peertje dinsdag 15 juli 2008, 21:44:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie doet dat? En wie laat dat doen?
Yep, ik doe dat helemaal zelf! Knap he!?

56 (72.7%)

Nee hoor, een kennis/vriend/etc doet dat voor mij

6 (7.8%)

Nope, daarvoor ga ik naar de dealer

13 (16.9%)

Ik rijd niet digitaal

2 (2.6%)

Totaal aantal stemmen: 50

Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Hallo
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar enkele technische vaardigheden van de 3-railer op dit forum. Bijvoorbeeld het ombouwen naar hoogvermogendigitaal van het rijdend materiaal.
Wie doen het al helemaal zelf en wie geeft de soldeerbout liever aan een ander?
Peer
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik heb gestemd: Ik doe het allemaal zelf!! Maar ja, ik heb er dan ook mijn werk van gemaakt :mrgreen:
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik heb gestemd
ik laat het door een kennis doen wel bepaald  door een collega clublid die er alles van weet
wel zou ik het zelf is willen proberen

nick
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik laat het doen door Chris (Buzz_4stroke) van Modeltreinservice.nl
Als ik alleen al naar de elektronica kijk gaat het al kapot, laat staan als ik met soldeerbouten etc. in de weer moet gaan.

Erwin
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Citaat van: Ernest op dinsdag 15 juli 2008, 21:57:15
Ik laat het doen door Chris (Buzz_4stroke) van Modeltreinservice.nl
Als ik alleen al naar de elektronica kijk gaat het al kapot

:D :D Erwin we kunnen elkaar de hand schudden. Ik heb hetzelfde probleem.
Chris heeft laatst voor mij ook een loc voorzien van decoder, en moet zeggen ben dik tevreden.

groet Henk
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ja ik doe het ook allemaal zelf, ben bezig om te schakelen van analoog naar digitaal en met vallen en opstaan lukt het ombouwen aardig.
Gr. Fred
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik doe dat allemaal zelf, ik vind dat juist heel leuk om te doen, lekker prutsen.
Sterker nog, een nieuwe lok gaat bij mij eerst open om te zien hoe alles in elkaar zit.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik heb ook gestemd 'Ik doe het helemaal zelf'.
Wel gebruik ik (na wat gekeutel met goedkope decoders) alleen nog maar ESU LokPilot decoders. Duidelijke handleiding en uitstekende kwaliteit.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik heb op de 1e optie gestemd.
Decoder in bouwen en evt. de motor ombouwen naar hoogvermogen doe ik zelf. Is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, als je een beetje met een soldeerbout kan omgaan.

Charlie.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Mijn eerste soldeer-ervaring is al zeker 45 jaar geleden.
Ik heb lang gewacht met digitaal, m'n eerste projectje was vorig jaar met een kruidvatlok ombouw van "3 polig anker + delta" naar "hoogvermogen dig." met een 60760 setje en dat ging prima.
Mijn grootste uitdaging zal het programmeren vd decoders worden.
daarom zoek ik nog steeds een gunstig geprijsde lokprogrammer.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Dat doe ik ook lekker zelf. Net als het bouwen van wisseldecoders e.d. (van Viessmann), scheelt kosten en het is gewoon leuk om te doen!  :lol:

Patrick
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik koop alleen nog locs die reeds digitaal zijn. Alle ooit omgebouwde locs werden omgebouwd in de club.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ook ik heb op de 1e optie gestemd.
Decoder in bouwen en evt. de motor ombouwen naar hoogvermogen doe ik zelf. Dit is eigenlijk niet zo moeilijk.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Alles wat met de hobby te maken heeft doe ik zelf.
Ook voor anderen.

Breng ook eens een bezoekje aan mijn SITE
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
binnenkort een cursusje 60760 inbouwen , de rest van de decoders zat er al in of in laten bouwen .
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Het inbouwen van decoders is niet moeilijk. Voor de hoogvermogenaandrijving even opletten welke motoronderdelen je nodig hebt. Je kunt het kinderen nog leren.

Mvg,
Peter
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik doe het ook zelf, maar het gaat heus wel eens mis. Op dit moment zit ik met kortsluiting in m'n plan"-V en heb ik de pas gekochte decoder opgeblazen.
Dus om nou te zeggen dat het altijd gemakkelijk is, nou nee.
Maar over het algemeen gaat het best wel goed en is het niet moeilijk

Nico
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik doe echt alles zelf :D
zelfs smd vervangen  :shock:( als het mogenlijk is )
van spoor N tot Spoor 1.
Het was mijn werk ( nu is het uit de hand gelopen hobby met complete werkplaats op zolder ).

Gr, Patrick
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Citaat van: robkop op woensdag 16 juli 2008, 00:08:26
Mijn eerste soldeer-ervaring is al zeker 45 jaar geleden.
Ik heb lang gewacht met digitaal, m'n eerste projectje was vorig jaar met een kruidvatlok ombouw van "3 polig anker + delta" naar "hoogvermogen dig." met een 60760 setje en dat ging prima.
Mijn grootste uitdaging zal het programmeren vd decoders worden.
daarom zoek ik nog steeds een gunstig geprijsde lokprogrammer.
Hallo
Als U de ESU lokprogrammer bedoeld moet ik U teleur stelen, die leest namelijk geen 60760 decoder en is er dan ook niet mee te programmeren.
Ik heb laats nog twee sets 60760 ingebouwd en toen geprobeerd ze met de lokprogrammer te programmeren.
Wat dus niet lukte  :(.

Jos
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik heb op optie 1 gestemd ook al is dat antwoord niet helemaal 100% passend. Johan is de reparateur hier in huis van eigenlijk alles inclusief de 3rail hobby  :D Ik koop de ombouw setjes, ledjes etc. en selecteer de loc(s) waar het in moet en dan geef ik het over aan Johan die het echte werk uitvoert :lol:

Ik heb me laatst voor het eerst gewaagd aan het vervangen van de verlichting in de 2400 inclusief het soldeerwerk  8)
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Citaat van: Break302 op woensdag 16 juli 2008, 22:00:26
Als U de ESU lokprogrammer bedoeld moet ik U teleur stelen, die leest namelijk geen 60760 decoder en is er dan ook niet mee te programmeren.
Ik heb laats nog twee sets 60760 ingebouwd en toen geprobeerd ze met de lokprogrammer te programmeren.
Wat dus niet lukte  :(.

Jos

Jos welke programmer heb je zelf? de oude 50450 of de nieuwe 53450/51 ?
Dat schijnt ook uit te maken welke decoders er mee te programmeren zijn.
Bij ESU op de site bij downloads geven ze bijv aan dat er ook de Märklin mfx decoders mee te programmeren zijn.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik heb voor optie 1 gestemd. Het ombouwen valt best wel mee als je kan solderen. En dan heb ik het over draadjes aanelkaar solderen, het solderen van bijv. messingmodellen is een vak apart. Ook is het wel handig als je niet kleurenblind bent, ivm de vele draadkleuren.

Citaat van: Brigitte op woensdag 16 juli 2008, 22:11:47
Ik koop de ombouw setjes, ledjes etc. en selecteer de loc(s) waar het in moet en dan geef ik het over aan Johan die het echte werk uitvoert :lol:

Lijkt me dan toch dat je op optie 2 had moeten stemmen  8)
Maar als je een verlichtingsetje in een Roco 2400 kunt inbouwen, dan zal een decoder ook wel lukken denk ik. Gewoon eens proberen :)
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ook ik heb gekozen voor de eerste optie. Bij de start met digitaal in 1991 heb ik meerdere locs laten ombouwen door verschillende handelaren. Helaas ook met wisselend resultaat. Hierna zelf maar hieraan gewaagd.
Het is net wat Ad zegt; "het prutsen aan locomotieven is leuk".
Zelf heb ik hier ook veel lol in en als je netjes werkt gaat het niet fout.
Wel werk ik slechts met Marklin- en ESU-decoders.
Groet,
Erwin
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik probeer het meestal zelf,.. wat dus ook zegt dat dit niet altijd lukt. Van de 5 locomotieven die ik heb omgebouwd zijn er 2 direct doorgestuurd naar de winkelier omdat ik er niet uit kwam. Meestal (lees; altijd) krijg ik het voor elkaar een onderdeeltje van de loc te slopen waardoor het electrisch systeem niet werkt  :? (Dat heeft uiteraard alleen betrekking op die 2 locs  :P)

Groeten,
Herman
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Citaat van: robkop op woensdag 16 juli 2008, 22:54:58
Jos welke programmer heb je zelf? de oude 50450 of de nieuwe 53450/51 ?
Dat schijnt ook uit te maken welke decoders er mee te programmeren zijn.
Bij ESU op de site bij downloads geven ze bijv aan dat er ook de Märklin mfx decoders mee te programmeren zijn.

Nu gebruik ik de  53450 voor heen de 50450.
De Märklin mfx decoders zijn probleemloos te programmeren met deze lokprogrammer, maar zoals U mischien wel weet is het geluid zelf niet te veranderen .
In feite kan je alle dcc decoders programeren via de CV registers lezen en schrijven met de programmer maar dan niet met de handige esu tool.

Groetjes
Jos

Herman05: Quote gerepareerd
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Alles nog analoog. Dus de laatste optie. Wat de toekomst gaat brengen weet ik nog niet. Maar voorlopig blijft het analoog. Ook voor mij geld: kijken naar een soldeerbout en het is kapot. :?
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Citaat van: robkop op woensdag 16 juli 2008, 00:08:26
Mijn grootste uitdaging zal het programmeren vd decoders worden.
daarom zoek ik nog steeds een gunstig geprijsde lokprogrammer.
In Houten zijn vaak gesealde setjes met een Mobile Station, een trafo en de bijbehorende rail te koop. De mijne kostte 19 Euri.

Groet,
Leendert
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ik vind het altijd leuk om zelf te knutselen aan de bedrading in mijn locomotieven. Ik heb dus ook gestemd op de optie, dat ik het zelf doe.
Ik probeer altijd eerst netjes een schema te bedenken en op papier te zetten. Als ik het helemaal uitgedacht heb ga ik pas daadwerkelijk solderen en bedraden. Op die manier is de kans kleiner dat ik een denkfout maak.

En als het een keertje niet lukt is er altijd nog de schijnbaar oneindige kennis van dit prachtige forum en zijn leden  :lol: 8) :P

Groetjes,
Menno
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Als jongetje van 7 (de)monteerde ik al de motoren van mijn twee M* locomotiefjes. Alle ongeveer 30 loks en treinstellen uit mijn huidige verzameling heb ik zelf gedigitaliseerd en van een aantal oudere M* loks heb ik ook de motor geupgrade naar hoogvermogen. Ik vind het niet zo moeilijk en eigenlijk ook wel leuk werk. In de meeste gevallen een klusje van nog geen half uur. Ervaring heeft me wel geleerd dat upgrade naar hoogvermogen feitelijk niet nodig is. Een ESU LOPI 3.0 met een ESU magneet volstaat in de meeste gevallen.

Groetjes,

Aldert
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
een 2ehandsje zou ik zelf zo ombouwen.
maar de oude treinen met een emotionele waarde zouden hier naar de dealer gaan.

Dennis(die nog geen ombouw locs heeft)
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
ik zou het wilen kunnen , maar snap der nog geen jotah van, begint al bij wat heb je voor welke lok nodig en wat gaat me dat kosten
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Begin eens met de vraag om te draaien. Ik heb een loc met catalogusnummer **** wat heb ik nodig om deze om te bouwen. Met Märklin decoders gaat dat veel kosten met andere decoders kost het veel minder.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Ben ook zelf begonnen met het inbouwen van hoogvermogensaandrijvingen en mfx-decoders. Keek er in het begin tegenop maar achteraf viel het allemaal reuze mee. Iedereen die een beetje kan solderen kan een ombouw ook zelf uitvoeren. Buiten het geld wat je ermee bespaart is het ook nog eens leuk om te doen.

Groetjes, John
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
tja daar ga je al die ouw lokjes pfff welk catalogus numer??
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Hello,

Ik doe het allemaal zelf. Is gewoon zo gekomen. Je probeert een goedkope decoder in een simpel lokje te bouwen en als dat goed gaat ga je vanzelf een stapje verder. Nu bouw ik praktisch elke lok om met een Lokpilot 3.
Goede decoder zonder problemen. Knutselen aan een lok vind ik leuk om te doen. Alleen voor bepaalde projectjes (zoals de nog om te bouwen BDe 4/4 van HAG) maak ik een aansluitschema, omdat er ook nog schakelbare verlichting in komt.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
na het lezen van het verslag van Menno in een ander draadje is mij de moed volledig in de schoenen gezakt ........
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Citaat van: hulz op dinsdag 29 juli 2008, 20:25:40
na het lezen van het verslag van Menno in een ander draadje is mij de moed volledig in de schoenen gezakt ........

Hahaha, en ik heb nog wel zulke duidelijke foto's geplaatst  :lol: :P

Maar even serieus, het lijkt moeilijker dan het is hoor. De hele anti-Alheimer schakeling kun je weglaten. Dan hou je in principe maar 4 draden over. De + van de sleper, de - van de wielen en twee draden naar de motor. Dan rijd je lok al. Daarna kan je nog verlichting aansluiten, maar dat is allemaal optioneel.
En gewoon systematisch werken, stap voor stap de draden aansluiten en het gaat allemaal best.

Gewoon een keertje proberen met een oude lok. Als je er niet uit komt zijn wij er altijd nog om je eventeel te helpen  :D

Groetjes,
Menno
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
ok ik heb nu het serie nummer 3075  wat heb ik nodig waar haal k het
?
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Chris, weet jij of een andere forummer of er bij een 37271 en ook bij een 37270 extra geluid kan geinstaleerd worden of moet daar een ander decoder in?
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Johnny,

Volgens mij moet daar een andere decoder in, een marklindecoder is namelijk niet (meer) te herprogrammeren.

groet Chris
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
hallo

ik heb het nog nooit gedaan :?
maar ik heb nog een br86 die ik om wil bouwen. :)
dat wil ik wel zelf gaan proberen :?
dus ik heb voor de eerste keus gekosen :)

matthijs
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Daar was ik al bang voor weeral 105,00 euro extra. 
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
Citaat van: matthijs popken op donderdag 14 augustus 2008, 11:06:23
hallo

ik heb het nog nooit gedaan :?
maar ik heb nog een br86 die ik om wil bouwen. :)
dat wil ik wel zelf gaan proberen :?
dus ik heb voor de eerste keus gekosen :)

matthijs

Matthijs,

Het is niet onmogelijk, het is mij namelijk ook geluk. Alleen er is in de BR86 verrekte weinig ruimte om alle soundonderdelen te bergen, zowiezo moet er een andere speaker voor het geluid komen.
Re: Inbouw decoder en hoogvermogen digitaal
hallo

ja , klopt er is echt weinig ruimte voor de electronica. :?
zeker als je er dan ook nog eens een rookgenerator in wil bouwen. 8)