Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?

Gestart door Knarf woensdag 06 augustus 2008, 13:46:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Ik lees van alles over Delta, Mobile Station, Central Station, Systems, enzovoort maar welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?


Hier wat info:

- Al mijn locs zijn digitaal of worden in de nabije toekomst digitaal gemaakt. De meeste hiervan hebben een ESU digitale decoder met MFX
- Ik heb geen plannen om via de PC te gaan rijden. Het is leuk als het kan, maar het hoeft niet
- Wissels en ontkoppelrails wil ik graag op afstand kunnen bedienen. Of dit digitaal gaat of via een schakelbord of zo maakt mij niets uit, als het maar eenvoudig te doen is
- Ik wil 3 à 4 treinen tegelijk kunnen laten rijden. 2 is eigenlijk wat te weinig, maar acceptabel. Meer dan 4 wordt onoverzichtelijk dus dat is ook niet nodig.
- Het zou mooi zijn als het systeem meer dan 10 treinen zou kunnen onthouden, want ik heb inmiddels een redelijk aantal locs en zal in de nabije toekomst zeker de 10 gaan overschrijden.
- Ik heb een aantal nieuwe locs met geluid en speciale functies, die volgens de catalogus alleen met Central Station 60212 volledig zijn te gebruiken
- En het laatste maar belangrijkste punt: ik ben absoluut niet technisch aangelegd dus het moet eenvoudig te gebruiken zijn. Ik weet ook niets van voltages, versienummers of al die apparatuur die er wordt genoemd als het over digitaal rijden gaat. Dus a.u.b. in Jip en Janneke taal. :wink:
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
hallo

misschien   central station of ecos .......

op het forum vind je gng uitleg over deze 2 besturings centrale's

nick
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Meer dan 10 treinen kunnen onthouden is eigenlijk de enige reden die ik kan bedenken om duurder dan een Mobile Station te gaan. Voor de rest kan alles met de mobile voor een paar tientjes.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: henkv op woensdag 06 augustus 2008, 13:57:31Voor de rest kan alles met de mobile voor een paar tientjes.
Ook wissels/seinen aansturen, pendeldiensten ? blokbeveiliging. PC aansluiting ?. Draaischijfaansturing zoals bij de ECoS ?. Om maar wat de noemen.

Mvg,
Peter
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Ga naar Houten op 16 augustus en kijk goed rond, dan ontdek je vast wel wat bij jou past, maar je zult je wel in de materie moeten verdiepen.

Echt simpel gaat niet echt samen met een uitgebreid treinen berdijf

Groet, Anne W
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
zoals voorgaande mensen al zeiden:

ECoS, Central Station en misschien ook wel een Viessmann commander.
over dit laatste kun je voor meer info bij ons forum lid ^Rook (rolf) terecht.

Dennis
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Freak op woensdag 06 augustus 2008, 14:05:21
Citaat van: henkv op woensdag 06 augustus 2008, 13:57:31Voor de rest kan alles met de mobile voor een paar tientjes.
Ook wissels/seinen aansturen, pendeldiensten ? blokbeveiliging. PC aansluiting ?. Draaischijfaansturing zoals bij de ECoS ?. Om maar wat de noemen.

Mvg,
Peter

Misschien even lezen welke eisen Knarf stelt Peter.  :?

Dat van die speciale functies kan nog een reden zijn om wat groter te gaan dan een mobile.

Knarf, ik zou om te beginnen ergens een mobile scoren voor een paar tientjes (beurs, internet). Wil je later alsnog meer, dan heb je al lang voor dat geld lol gehad. Vind je het genoeg, dan heb je jezelf een hoop geld bespaard.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Een MS is niets anders dan een eenvoudige rijregelaar met 1 regelknop en den met een geheugen van 10 los. niks meer en niks minder.

Mvg,
Peter
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Ik ga er altijd maar vanuit dat de vraag uitgangspunt voor het antwoord en de intepretatie daarvan moet zijn.  :wink:

Ter meerdere stichting van Knarf. Een CS of een Ecos kan heel veel meer dan een mobile, alleen weinig dingen die jij zegt nodig te hebben.
Vandaar mijn advies om eenvoudig en goedkoop met een mobile te beginnen en later nog eens te kijken of je iets ingwikkelders, en veel duurders, wil.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Over central station hoor ik eigenlijk vooral negatieve dingen, maar ik zou het wel jammer vinden als ik straks een mobile station zou kopen en ik dan opeens allerlei functies van mijn locs niet kan gebruiken, of dat het toch te beperkt zal zijn.

Hoe zit het als je meer dan tien treinen op je baan wil parkeren en die ook gewoon in het geheugen wil houden? Moet je met een mobile station dan telkens opnieuw een loc eruit gooien en een andere opnieuw aanmelden en instellen voordat je er gewoon mee kunt gaan rijden? Dit is ook een reden waarom ik twijfel over een mobile station. De MS is net iets te beperkt (niet alle functies van loc bruikbaar en niet meer dan 10 locs in geheugen) en de CS misschien net weer een stapje te ver voor een beginneling als ik (te duur, te ingewikkeld?)

Ik heb al op het forum en op internet gezocht naar de verschillen tussen al die systemen, maar erg veel wijzer word ik er niet van. Sterker nog, ik vind het alleen maar ingewikkelder worden met al die technische details.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op woensdag 06 augustus 2008, 15:33:06
Over central station hoor ik eigenlijk vooral negatieve dingen, maar ik zou het wel jammer vinden als ik straks een mobile station zou kopen en ik dan opeens allerlei functies van mijn locs niet kan gebruiken, of dat het toch te beperkt zal zijn.

Hoe zit het als je meer dan tien treinen op je baan wil parkeren en die ook gewoon in het geheugen wil houden?
Als je afziet van MFX terugmelding kijk dan eens naar de ECoS. Daar kun je zeer veel loks in het geheugen plaatsen, zijn zo op te roepen. Heeft een uitgangsvermogen van 4A. Je kunt ze alle op de baan laten staan. En is gemakkelijk te bedienen. Voor meer technische details zie eerst de handleiding, kun je als iets nog onduidelijks altijd vragen.

Mvg,
Peter
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op woensdag 06 augustus 2008, 15:33:06Hoe zit het als je meer dan tien treinen op je baan wil parkeren en die ook gewoon in het geheugen wil houden? Moet je met een mobile station dan telkens opnieuw een loc eruit gooien en een andere opnieuw aanmelden en instellen voordat je er gewoon mee kunt gaan rijden? Dit is ook een reden waarom ik twijfel over een mobile station. De MS is net iets te beperkt (niet alle functies van loc bruikbaar en niet meer dan 10 locs in geheugen) en de CS misschien net weer een stapje te ver voor een beginneling als ik (te duur, te ingewikkeld?)

Klopt allemaal.
Ik denk dat de (on)mogelijkheden van het MS je wel duidelijk zijn. Je kunt alleen zelf bepalen hoe belangrijk je de voor jou relevante beperkingen van het MS vindt. Verder is het gat tussen MS en CS (en soortgenoten als Ecos) inderdaad groot. Een tussenvariant (zoiets als de Multimaus van Roco voor DCC) ontbreekt nog voor MFX/Motorola. In feite is het tijd voor een upgrade van het MS.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Knarf,

Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont wil ik best even met mn CS langkomen om alle Functies te laten zien.

Gr Joost
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo Knarf,

Uit jouw opmerkingen komt een ding duidelijk naar voren. Je wilt veel treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden en op de baan laten staan. Je wilt wissels, seinen en ontkoppelrails op afstand kunnen schakelen. Je houd van een eenvoudige bediening.
Een oplossing, het Central Station.
Verdiep je in dit apparaat en ontdek de mogelijkheden die het in zich heeft.

Succes met je overwegingen.

Groet,

Tighfield :D
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Freak op woensdag 06 augustus 2008, 15:39:07Als je afziet van MFX terugmelding kijk dan eens naar de ECoS. Daar kun je zeer veel loks in het geheugen plaatsen, zijn zo op te roepen. Heeft een uitgangsvermogen van 4A. Je kunt ze alle op de baan laten staan. En is gemakkelijk te bedienen. Voor meer technische details zie eerst de handleiding, kun je als iets nog onduidelijks altijd vragen.
Ik zal ECoS zeker eens even Googlen. Die MFX terugmelding is toch dat de loc zichzelf aanmeldt en je niet zelf alles handmatig hoeft in te stellen? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Citaat van: joostboudewijns op woensdag 06 augustus 2008, 16:09:13Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont wil ik best even met mn CS langkomen om alle Functies te laten zien.
Dat is aardig van je maar ik woon helemaal in het oosten. Is er geen website waarop op eenvoudige wijze wordt uitgelegd hoe het werkt? Want ik kom nu vooral veel informatie tegen die voor gevorderden is bedoeld.


Heel veel treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden hoeft niet, zolang drie of vier tegelijk maar tot de mogelijkheden behoort. Meer dan dat kan ik toch niet in de gaten houden. Het op afstand kunnen bedienen van wissels en ontkoppelrails is wel handig, maar dat mag ook met een ouderwets schakelkastje of zo. Ik vind het erg belangrijk dat ik redelijk eenvoudig aan de slag kan en niet eerst wekenlang allerlei handleidingen hoef te lezen en met mij ingewikkeld technisch gedoe moet bezighouden.

In de CS zal ik mij in ieder geval ook nog wat meer gaan verdiepen.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo Frank,

Ik schaar me achter het advies van Henkv.
Probeer een Mobile Station op de kop te tikken. Er zijn genoeg betrouwbare adressen op Marktplaats te vinden die een nieuwe Mobile Station voor een paar tientjes te koop aanbieden. Daarmee doe je de nodige ervaring op en na een tijdje weet je veel beter wat je wel en/of niet wilt/mist.

Bovendien schrijf je dat (bijna al) je locs een MFX-decoder hebben. Dus je zit vooralsnog eigenlijk al een beetje in de richting van Mobile Station/Central Station.

Wil je later alsnog overstappen op een Central Station, dan kun je de Mobile Station daar gewoon op aansluiten, dus het is geen weggegooid geld.

Als je er echt niet uitkomt, dan mag je wel een keertje naar mijn kleine modelbaan kijken (Ik heb 3 Mobile Stations). Je woont namelijk redelijk dicht bij me in de buurt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Wat mij vooral doet twijfelen aan de Mobile Station, is dat je de locs zonder MFX handmatig moet instellen (geen idee hoe dat moet), je niet meer dan 10 locs in je lijst kunt hebben (=grootste minpunt) en dat je niet alles opties van je locs kunt gebruiken (een van mijn stoomlocs heeft een hoop toeters en bellen die alleen op de nieuwste versie van CS werken). Vandaar dat ik vermoed dat ik sowieso niet content kan blijven met een MS.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Knarf,

Ik zal proberen eenvoudig uit te leggen hoe MFX melding werkt.
Zodra een MFX-loc voor de eerste keer op de baan geplaatst wordt zal deze zich bij de CS aanmelden. De CS geeft de lok een ID dat uniek is. De lok geeft al zijn instellingen vervolgens door aan de CS en worden daar opgeslagen. Dit neemt enige tijd in beslag bij de eerste keer, bij de eerstvolgende keer is deze tijd veel korter. Zodra je met de CS iets verandert wordt dit ook aan de MFX-lok doorgegeven. Ook een MFX booster meld zich op dezelfde wijze bij de CS aan en krijgt van de CS een ID toegewezen dat Uniek is.

Mvg,
Peter
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op woensdag 06 augustus 2008, 17:09:59
Wat mij vooral doet twijfelen aan de Mobile Station, is dat je de locs zonder MFX handmatig moet instellen (geen idee hoe dat moet), je niet meer dan 10 locs in je lijst kunt hebben (=grootste minpunt) en dat je niet alles opties van je locs kunt gebruiken (een van mijn stoomlocs heeft een hoop toeters en bellen die alleen op de nieuwste versie van CS werken). Vandaar dat ik vermoed dat ik sowieso niet content kan blijven met een MS.
Ik ben net als Tom ook met een MS begonnen om aan het digitale tijdperk "te ruiken". Het kan in feite alles wat jij wilt, met uitzondering van het vasthouden van meer dan 10 locs in het geheugen. Tegen die tijd dat je dat aantal gaat passeren heb je wellicht inmiddels voldoende informatie om naar het Central Station te gaan, waar je de MS zo kunt aansluiten als extra derde rijregelaar. Dit werkt overigens ook met de ECoS. 8) 8)

Aanmelden van locs anders dan met MFX decoder kan relatief eenvoudig door het catalogusnummer in te voeren. Heb je een met ESU decoder verbouwde loc of een loc van bijvoorbeeld Roco, dan kun je de gegevens ook per locadres (meestal adres 003) invoeren. In het instructieboekje bij de ESU decoder wordt een en ander uitgelegd.

In de tussentijd bedien je de wissels en seinen analoog met schakelkastjes. Ik bevind mij nog in dat stadium  :?, maar wel met een ECoS als centrale. :P

Groet,
Ronald
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Freak op woensdag 06 augustus 2008, 18:06:54Ik zal proberen eenvoudig uit te leggen hoe MFX melding werkt.
Zodra een MFX-loc voor de eerste keer op de baan geplaatst wordt zal deze zich bij de CS aanmelden. De CS geeft de lok een ID dat uniek is. De lok geeft al zijn instellingen vervolgens door aan de CS en worden daar opgeslagen. Dit neemt enige tijd in beslag bij de eerste keer, bij de eerstvolgende keer is deze tijd veel korter. Zodra je met de CS iets verandert wordt dit ook aan de MFX-lok doorgegeven. Ook een MFX booster meld zich op dezelfde wijze bij de CS aan en krijgt van de CS een ID toegewezen dat Uniek is.
Bedankt, dat klinkt al wat begrijpelijker! :)

Hoe lang duurt het ongeveer voordat een loc zijn info heeft doorgegeven? En wat is een MFX booster?

Citaat van: rorail op woensdag 06 augustus 2008, 18:08:23Ik ben net als Tom ook met een MS begonnen om aan het digitale tijdperk "te ruiken". Het kan in feite alles wat jij wilt, met uitzondering van het vasthouden van meer dan 10 locs in het geheugen. Tegen die tijd dat je dat aantal gaat passeren heb je wellicht inmiddels voldoende informatie om naar het Central Station te gaan, waar je de MS zo kunt aansluiten als extra derde rijregelaar. Dit werkt overigens ook met de ECoS. 8) 8)
Ik heb momenteel al tien locs en nog minstens twee op mijn verlanglijstje, dus ik ben MS al bijna ongroeid voor ik er goed en wel aan kan beginnen.

Het is natuurlijk wel een goede raad, om eerst met een relatief goedkope MS te beginnen en later pas te kijken of een overstap naar CS nodig is, maar als ik het nu zo inschat, vermoed ik dat ik die overstap uiteindelijk toch wel zal maken. Ik wou dat de MS niet aan die limiet van 10 locs was gebonden en alle opties van mijn locs zou kunnen gebruiken. Ik zit qua eisen eigenlijk een beetje tussen MS en CS in: de eerste kan te weinig en de andere is gelijk een grote stap voor een beginneling op het digitale spoor zoals ik.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op woensdag 06 augustus 2008, 18:39:53Hoe lang duurt het ongeveer voordat een loc zijn info heeft doorgegeven? En wat is een MFX booster?
De allereerste keer kan dat tot een paar minuten duren. Bij een volgende keer (dezelfde CS) niet zo lang meer. Een MFX-booster is een booster die de mogelijkheid heeft om de informatie die de MFX-lok moet terugzenden aan de CS door te geven. Een gewone booster heeft die mogelijkheid niet.

Mvg,
Peter
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo Frank,

Je schrijft dat het maximale aantal van 10 locs je grootste bezwaar tegen de Mobile Station is.
Je zou dit op kunnen lossen door je modelbaan voorlopig in meerdere segmenten op te delen. Bijvoorbeeld één Mobile Station per railovaal.

Het selecteren van een niet-MFX-loc is heel eenvoudig. Je kiest met de Mobile Station een nieuwe loc en je wijst daar het loc-adres aan toe. (Dat is meestal 03 en is te vinden in de handleiding van de decoder/loc).

Heb je echter meerdere niet-MFX-locs dan zul je verschillende adressen aan de locs toe dienen te kennen. Het ligt aan het merk/type decoder of dat eenvoudig te realiseren is.
Voor het wijzigen van het adres van bijvoorbeeld de Piko Hondekop zijn al draadjes geschreven op dit forum.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
En als je geen handleiding hebt voor de decoder of loc, is het dan nog steeds mogelijk om het in te stellen? Ik heb bijvoorbeeld een paar tweedehands locs zonder handleiding.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo Frank,

Dat maakt het op zich wel wat lastiger, want je zult er dan achter dienen te komen welke decoder erin zit.

Als de loc af fabriek al voorzien is van een decoder, dan is het vrij eenvoudig om erachter te komen.
Is de decoder naderhand ingebouwd, dan zul je waarschijnlijk de kap eraf dienen te halen.

Ik heb geen ervaring met een CS, maar ik denk dat het bovenstaande voor zowel de CS als de MS geldt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Daar was ik al bang voor. Maar goed, dat komt later wel.

Op dit moment neig ik het meest naar een Central Station, van wat ik tot nog toe gelezen heb sluit dat het meest aan bij mijn eisen.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo Frank,

Heel goed dat je hebt geinformeerd naar de (on)mogelijkheden van de diverse produkten en dat je het rustig op je in hebt laten werken.
Nu kun je een veel betere keuze maken.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Heb je locs met mfx decoder kies dan voor het CS. 1 keer aanmelden op je programmeerspoor en je kan ze daarna gewoon altijd uit je loclijst oproepen als je ze weer wilt gebruiken. Mijn loclijst bevat meer dan 80 locomotieven.

Ook kan je nog een mobile station aansluiten als extra rijregelaar.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Ik heb vooral locs met MFX maar ook een stuk of drie, vier die dat niet hebben.

Denken jullie dat een loc van ongeveer 8 jaar oud die alleen een Delta decoder heeft, ook gewoon zal werken?
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Een Delta Loc loopt prima op een digitale baan, ongeacht welke aansturing je voor je baan gebruikt, 6021 , CS of MS.

Nadeel van Delta is :

Verbruikt veel stroom
Lichten branden niet bij stilstand
Gelimiteerde adressenkeuze

Mvg Gert
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op donderdag 07 augustus 2008, 14:14:49
Ik heb vooral locs met MFX maar ook een stuk of drie, vier die dat niet hebben.

Denken jullie dat een loc van ongeveer 8 jaar oud die alleen een Delta decoder heeft, ook gewoon zal werken?

Ja hoor mijn delta's werken goed. Zijn nog modellen met faulhaber motor dan wel buchlermotor en het licht blijft ook gewoon aan. Denk bijvoorbeeld aan Marklin E44 nr.34440.


Maar delta's werken goed hoor met je CS.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Mooi, ik hoef mijn Delta loc dus niet per se te laten ombouwen.

Heb je voor een digitale baan genoeg aan een transformator en een CS of moet je nog meer apparatuur hebben? Ik las bijvoorbeeld iets over een "versterker" (ben de naam kwijt) voor als je een grotere baan hebt. Ik schat dat mijn baan hooguit iets van 2 à 3 vierkante meter zal zijn maar ik heb wel het plan om daar nog een flinke lus met dubbel of driedubbel spoor aan vast te maken die ik tijdelijk rond de kamer kan laten lopen en weer afbreek als ik hem niet nodig heb.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op donderdag 07 augustus 2008, 15:00:41
Mooi, ik hoef mijn Delta loc dus niet per se te laten ombouwen.
Nou.

Als je echt wilt dat je lomotieven mooi rijden zou ik wel de Delta locomotieven om laten bouwen.
Ik heb dus pas zo een Delta Korkodil aan het werk gezien tegenover een C-Sinus.... Ja daar wordt je als Delta locje niet blij van ;).
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Frank,

De "versterker" waar je het over hebt is de langverwachte en aangekondigde MFX booster.
Met delta is prima te rijden maar zoals hiervoor al aangegeven zijn de rijkwaliteiten onder de maat als je ze vergelijkt met je MFX loks.

Voor een baan van 2 a 3 vierkante meter en een 'kamer-rond' spoor heb je aan een CS eerst wel genoeg, lezend dat je gebruik wil gaan maken van de MFX technologie. En zoals eens eerder aangegeven, koop eerst een een MS met dikke 60VA trafo en ga daarmee experimenteren, met deze rijden 4 a 5 treinen naar tevredenheid. Als een CS aanschaft kan de MS als extra regelaar gebruikt worden en de 60VA trafo als stuurtrafo voor bijvoorbeeld wissels.

ps voor een kamerrond spoor kun je ongeveer aanhouden dat je voor een plank 20 cm voor dubbelspoor en 25/30 cm voor 'triple', persoonlijk zou ik gaan voor dubbelspoor
Tevens zou ik modules gaan gebruiken om het 'kamer-rond' spoor op te bouwen, mocht je de ruimte hebben en je kunt bijv een plank laten hangen kun je deze ook nog als show-display gebruiken.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Mister1736 op donderdag 07 augustus 2008, 15:08:57Als je echt wilt dat je lomotieven mooi rijden zou ik wel de Delta locomotieven om laten bouwen.
Ik heb dus pas zo een Delta Korkodil aan het werk gezien tegenover een C-Sinus.... Ja daar wordt je als Delta locje niet blij van ;).
Hoe is het rijgedrag van een Delta loc dan? Functioneren ze slechter op een digitale baan of rijden ze gewoon op de "ouderwetse" manier met zo'n zoemend geluid en een hoorbaar klikje als ze van rijrichting veranderen? Dat laatste vind ik namelijk niet zo'n probleem.

Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 07 augustus 2008, 15:32:50En zoals eens eerder aangegeven, koop eerst een een MS met dikke 60VA trafo en ga daarmee experimenteren, met deze rijden 4 a 5 treinen naar tevredenheid.
Melden de locs zich op een MS net zo makkelijk aan als op een CS of moet je dan alles handmatig gaan doen? Ik heb sterk het vermoeden dat ik uiteindelijk toch wel op een CS zal moeten overstappen i.v.m. het aantal locs dat ik heb en andere functies die het MS niet heeft, dus maak ik mij zorgen dat ik dubbel geld uitgeef als ik eerst een MS neem en daarna een CS.

Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 07 augustus 2008, 15:32:50Als een CS aanschaft kan de MS als extra regelaar gebruikt worden en de 60VA trafo als stuurtrafo voor bijvoorbeeld wissels.
Hoe gaat dat in zijn werk, zo'n stuurtrafo voor wissels? Heb je dan digitale wissels (met zo'n chip ingebouwd, dus zonder draadjes) die door zo'n trafo worden aangestuurd? En heb je daar dan een soort schakelkastje bij of kun je de wissels bedienen via een MS of CS?

Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 07 augustus 2008, 15:32:50ps voor een kamerrond spoor kun je ongeveer aanhouden dat je voor een plank 20 cm voor dubbelspoor en 25/30 cm voor 'triple', persoonlijk zou ik gaan voor dubbelspoor
Tevens zou ik modules gaan gebruiken om het 'kamer-rond' spoor op te bouwen, mocht je de ruimte hebben en je kunt bijv een plank laten hangen kun je deze ook nog als show-display gebruiken.
Ik zat te denken aan een drietal lange planken die je net als een strijkplank omhoog kunt zetten tot dezelfde hoogte als je treintafel. Dus dat je aan die tafel zit en die planken met de tijdelijk aangelegde sporen erop een eind achter je langs de kamer inlopen. Een beetje knullig, maar een baan van 2 tot 3 m2 heeft gewoon te weinig ruimte, vooral als je rond de tien treinen hebt.
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Mijn meeste loc?s hebben ook een MFX decoder, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nut ervan nooit echt heb kunnen ontdekken. Ik zou daarom zeker de centrale niet koppelen aan MFX. In het begin ben ik ook begonnen met een central station, maar heb deze verkocht toen de ECoS op de markt kwam en ESU deze veel sneller ontwikkelde als Marklin met de CS deed. De ESU ondersteuning en ontwikkeling is vele malen actiever en open als die van Marklin, ESU heeft ook een heel actief ECoS forum. Volgens mij is de MFX booster van Marklin nog steeds niet op de markt, die had ik trouwens 2 jaar geleden besteld toen ik met Marklin en de CS begon.

Als ik de keuze opnieuw moet maken zou ik opnieuw een ECoS kiezen, ESU heeft een veel completer programma.

Rene
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo René,

Goed dat je ook andere produkten bij de vergelijking betrekt.

Over de voor/nadelen van MFX-decoders kun/mag je uiteraard van mening verschillen. Toch vind ik het wel handig:
- Je zet namelijk de loc op de rails en die wordt automatisch herkend.
- Je hoeft niet moeizaam de CVs te programmeren.
- Verder zie je op de display van de MS/CS de icoontjes van de functies waarover de MFX-decoder beschikt.

Een nadeel van MFX is dat de locs veel gevoeliger zijn voor vuile rails. Ook met ballasten dien je wat voorzichtiger te zijn.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hoi Tom,

Het is inderdaad handig als de loc?s zich zelf aanmelden en uit zichzelf de functies beschikbaar maken. Bij de ECoS moet je het adres en de functies handmatig invoeren, maar andere voordelen heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Een aantal loc?s kun je inderdaad goed programmeren met de CS (evenals met de ECoS), maar bij een aantal is dit ook volledig onmogelijk (behoudens een aantal parameters, komt door de printplaat die in sommige loc?s zitten heb ik mij laten vertellen).  Wat ik soms doe als ik echt iets wil veranderen, is de decoder uitbouwen (21-pin connector) en op een ESU prufstand met behulp van de Lokprogrammer programmeren.  Hier moet je zeker niet te snel mee beginnen trouwens.
Evenals een aantal collega hobbyisten heb ik een slecht rijdende loc (stotteren) met een c-sinus omgebouwd naar DCC. Hierdoor verbeterende de rijeigenschappen en de programmeer mogelijkheden. Met de ECoS kun je verschillende formaten door elkaar laten rijden als dat nodig is, bij de CS zit je vast aan MM.

Dat de CS gevoeliger is voor vuil had ik nog niet eerder gehoord en ook niet zo ervaren toen ik een CS had.

Rene
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo René,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Frank heeft echter aangegeven dat hij op een niet al te technische manier bezig wil zijn met z'n modeltreinhobby. Dus vooralsnog geen LokProgrammers etc.

Om Frank voor teleurstellingen te behoeden heb ik hem geadviseerd om te beginnen met een Mobile Station.
Een nieuwe Mobile Station uit een geplukte startset kost bij verschillende vakhandelaren een paar tientjes. Ook de 1,9 A-versie wordt steeds vaker aangeboden voor relatief weinig geld.

Verder bedoelde ik in m'n vorige post dat een loc met MFX-decoder (Dus niet de Central Station) veel gevoeliger is voor vuile rails. Dat merkte ik nadat ik de rails had geballast.

Nogmaals: Ik vind het heel goed dat je andere producten ter sprake brengt, zoals de ECoS. Onder andere omdat het multi-protocol unit is.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op donderdag 07 augustus 2008, 15:56:56
Citaat van: Mister1736 op donderdag 07 augustus 2008, 15:08:57Als je echt wilt dat je lomotieven mooi rijden zou ik wel de Delta locomotieven om laten bouwen.
Ik heb dus pas zo een Delta Korkodil aan het werk gezien tegenover een C-Sinus.... Ja daar wordt je als Delta locje niet blij van ;).
Hoe is het rijgedrag van een Delta loc dan? Functioneren ze slechter op een digitale baan of rijden ze gewoon op de "ouderwetse" manier met zo'n zoemend geluid en een hoorbaar klikje als ze van rijrichting veranderen? Dat laatste vind ik namelijk niet zo'n probleem.
Hoi,

De meeste nieuwere locomotieven die uitgerust zijn met de laatste snufjes rijden veel mooier dan de delta versies. Deze rijden heel schokkerig en als ze een heuveltje op gaan vallen ze bijna stil als je ze maar een klein beetje "tractie" geeft. De Softdrive sinus motoren zijn hele mooi. Je hoort ze bijna niet en houden hun constante snelheid, zowel berg op, als naar beneden!
Dus als je eventueel kunt ombouwen of laten doen zou ik dat zeker doen :!:
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: RenevKl op donderdag 07 augustus 2008, 17:34:13
Bij de ECoS moet je het adres en de functies handmatig invoeren,

Dat is een éénmalige handeling, daarna staan ze net als bij de CS gewoon in de database en zijn direkt oproepbaar.
Daar heb ik geen mfx voor nodig.

Voordeel van de ECoS is multiprotocol.

Mvg, Johan
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
En waarvoor heb ik MFX nodig. Ik weet eerder welke lok op de rails geplaatst wordt dan de CS.

Mvg,
Peter
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Ik zie wel op tegen het instellen van die locs, want geheid dat het ingewikkelder zal blijken te zijn dan ik denk. Ik ben op zoek naar een zo eenvoudig mogelijke manier van digitaal rijden zonder dat je urenlang allerlei vuistdikke handleidingen moet doorspitten om één locomotiefje aan het rijden te krijgen.

Citaat van: Mister1736 op donderdag 07 augustus 2008, 20:20:56De meeste nieuwere locomotieven die uitgerust zijn met de laatste snufjes rijden veel mooier dan de delta versies. Deze rijden heel schokkerig en als ze een heuveltje op gaan vallen ze bijna stil als je ze maar een klein beetje "tractie" geeft. De Softdrive sinus motoren zijn hele mooi. Je hoort ze bijna niet en houden hun constante snelheid, zowel berg op, als naar beneden!
Dus als je eventueel kunt ombouwen of laten doen zou ik dat zeker doen :!:
Hebben we het dan over het vervangen van de Delta decoder door een nieuwere digitale decoder, of over het vervangen van een complete motor?
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo Johan en Peter,

Vergeet niet dat jullie doorgewinterde modelspoorders zijn. Frank heeft te kennen gegeven dat niet te zijn en wil zich blijkbaar niet zo heel sterk in de techniek verdiepen.

Verder heeft Frank al gekozen voor MFX voor een aantal van z'n locs.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Frank,

Het vervangen van een Delta-decoder is niet voldoende, ook de motor zal dan omgebouwd moeten worden naar een DC motor.
Een Delta-decoder is bedoeld voor het aansturen van een motor met veldspoelen.

Citaat van: Tom op donderdag 07 augustus 2008, 23:07:45
Verder heeft Frank al gekozen voor MFX voor een aantal van z'n locs.
Ik heb veel loks met een MFX-decoder, alleen vraag ik me nog steeds af wat ik aan dat MFX heb. MFX is niet alleen bedoeld voor terugmelding van lokgegevens maar ook voor tweerichtingcommunicatie met o.a. wissel/seindecoders, boosters, terugmelddetectie enz. Alleen is het tot op heden bij MFX-lokdecoders gebleven, van de rest hoor je tot op heden niets en vraag me af of je daar ooit nog iets van zult horen.


Mvg,
Peter
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Citaat van: Knarf op donderdag 07 augustus 2008, 23:05:37
Hebben we het dan over het vervangen van de Delta decoder door een nieuwere digitale decoder, of over het vervangen van een complete motor?

Frank,

De ombouw is dan in principe hetzelfde als een analoge motor, dus een decoder en een magneet.
Opmerking van Johan en Peter over het wel of niet gebruiken van MFX zijn waar. Een mobile station met MFX is een goede basis om de eerste stappen in de digitale modelspoorwereld te zetten. Wanneer deze ervaring is opgedaan kun je rustig om je heen gaan kijken welke centrale je wilt, tegen die tijd zullen de centrales weer uitgebreider zijn en meer functies kunnen bedienen (misschien dan al een EcOs met MFX). Zo niet blijft eigenlijk CS staan
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Hallo Chris,

Hoewel ik Frank ook heb geadviseerd om te beginnen met een Mobile Station geeft hij (Inmiddels meerdere keren) aan dat hij direkt al tegen de grenzen ervan aan zal lopen en daarom liever een Central Station wil.

En ook al doet het MFX-protocol nog bij lange na niet wat er destijds allemaal is beloofd? Het werkt wel heel simpel: Loc op de rails en karren maar.

Al heb je helemaal gelijk met het wachten totdat er centrales uitkomen die weer meer kunnen? Je loopt dan het risico dat je maar blijft wachten.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Ik denk dat ik toch maar eerst een Mobile Station ga proberen, aangezien bijna iedereen mij dat aanraadt en de prijs mee blijkt te vallen. Een CS kan ik wel wat later kopen als ik de MS ontgroeid ben.

Citaat van: Freak op donderdag 07 augustus 2008, 23:21:10Het vervangen van een Delta-decoder is niet voldoende, ook de motor zal dan omgebouwd moeten worden naar een DC motor.
Een Delta-decoder is bedoeld voor het aansturen van een motor met veldspoelen.
Dat klinkt erg duur, zo'n nieuwe motor. Of valt dat mee? Het is een oudere locomotief die niet echt meer in een uitmuntende staat is.

Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 07 augustus 2008, 23:22:29De ombouw is dan in principe hetzelfde als een analoge motor, dus een decoder en een magneet.
Alleen een decoder en een magneet en geen nieuwe motor zoals hierboven werd gezegd?
Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Je kunt de motor op verschillende manieren ombouwen.
De goedkoopste is een ESU permanentmagneet voor de betreffende motor te nemen. Zie je af van MFX kun je een ESU LokPilot of LokSound decoder nemen. Dan valt het totaalbedrag best mee.

Mvg,
Peter

Re: Welk digitale systeem is voor mij het meest geschikt?
Frank,

Download deze is:
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf

Bij het lezen zal je wel denken wat krijgen we nu allemaal, maar daar moet je gewoon ven doorheen kijken. Het geeft je enig idee welke verschillen en mogelijkheden er zo'n beetje zijn.

Mvg,
Peter