Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Massaprobleem met locomotief?

Gestart door ruecitroen dinsdag 05 augustus 2008, 07:47:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massaprobleem met locomotief?
Hallo mede forummers,

Na het zetten van mijn eerste echte stappen in het digitale tijdperk (eerst treinen rijden op mijn testbaantje met Koploper) ben ik tegen het volgende probleem aangelopen.

Ik heb twee identieke locomotieven (NS 1135 en NS 1139). De 1139 werkt zoals van een locomotief mag worden verwacht, de 1135 niet: de massadetectie (c-rails, methode Riny) werkt niet, waardoor de locomotief niet in een blok wordt gedecteerd (met het overige materieel gaat dit wel goed). De loc rijdt overigens wel normaal. Draai ik nu de loc om dan werkt de massadetectie wel, maar ... wil de loc niet meer rijden! Mij ontgaat de logica hiervan!

Wie kent dit probleem en kan mij hier verder mee helpen?

Groet,
Wijnand
Re: Massaprobleem met locomotief?
Dit lijkt er op of dat de wielen t.o.v. elkaar geisoleerd zijn.
Haal de lok van de baan en meet de weerstand tussen de linker en rechter wielen eens.

Mvg,
Peter
Re: Massaprobleem met locomotief?
Hoi Peter,

Dat was ook één van mijn gedachten. Maar geisoleerde wielstellen bij een 3-rail systeem? Zal m'n multimeter eens opduiken uit één van mijn auto's en gaan meten.

Groet,
Wijnand
Re: Massaprobleem met locomotief?
Is het een originele 3rail loc om misschien stiekem een omgebouwde HAMO versie?

Koen
Re: Massaprobleem met locomotief?
Bij sommige 1100 modelen en met name de 1135 kan het voorkomen dat er geisoleerde wielstellen onder zitten. Er is een serie 2-railers HAMO-modellen) later omgebouwd naar 3-rail, omdat er blijkbaar geen belangstelling voor dit model was bij de 2-railrijders. Ze zijn ook te herkennen aan het ontbreken van het anti-bokkesprongprintje (ze hebben alleen een standaard omkeerrelais), en aan de doos. Deze is overstickerd.
Re: Massaprobleem met locomotief?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Massaprobleem met locomotief?
Wijnand,

Misschien is dit de oplossing:
Als je er achter bent welke wielen geisoleerd zijn kun je mischien een as in het draaistel omdraaien zodat het geisoleerde wiel aan de andere kant komt te zitten.
Re: Massaprobleem met locomotief?
Ik heb de multi-meter erop gezet en inderdaad: de wielen zijn geisoleerd ten opzichte van elkaar. De tip om dan een as om te draaien vind ik een goede. Alleen ... hoe krijg ik zonder de boel te beschadigen een wiel los van de as zodat ik deze kan omdraaien?

Groet,
Wijnand
Re: Massaprobleem met locomotief?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Massaprobleem met locomotief?
Wijnand,

Als het goed is kun je onder in het draaistel een schroefje loshalen. Hierbij valt het plastic omhulsel van het metalen deel van het draaistel. Wanneer je een platte schroevedraaier pakt kun je als het goed is een as met wielen er zo uit lichten. Zowiezo kun je 1 as omdraaien en als het wil ook 2. Monteren in omgekeerde volgorde.
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: ruecitroen op donderdag 07 augustus 2008, 20:23:11
Ik heb de multi-meter erop gezet en inderdaad: de wielen zijn geisoleerd ten opzichte van elkaar.
Als aan beide zijden stroomafnemers op de wielen zitten verbind deze dan gweoon met elkaar.

Mvg,
Peter
Re: Massaprobleem met locomotief?
Wijnand de wielen moeten niet van de as gewoon de volledige as omdraaien of zoals hier boven al vermeld de draadjes aan de stroomafnemers van de wielen samenvoegen.
Re: Massaprobleem met locomotief?
Dank voor de verdere tips!

Ik heb het e.e.a. losgehaald, maar zie dat ik de assen niet zomaar uit een houder kan wippen (lopen door het frame van het wielstel). Draadjes van stroomafnemers zie ik verder niet lopen. Voor alle duidelijkheid: ik kijk nu naar het wielstel waar alleen de sleper opzit en blijf dus af van het wielstel waar de aandrijving op zit (hier zitten zowiezo antislipbandjes om de wielen en heeft omdraaien geen zin). Loop nu dus toch weer even vast. Wie heeft de gouden tip?

Groet,
Wijnand
Re: Massaprobleem met locomotief?
Als ik het goed gelezen heb is het dus een lok voor tweerail.
Dan zouden dus van de linker en rechter wiel stroom af genomen moeten worden.
Betekend dat op linker en rechter wielen stroom afnemers zitten deze met elkaar door verbinden zou een oplossing zijn.
Anders kun je misschien kijken naar anderen onderstellen van een andere lok.

Groetjes,
Theo
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: Rheingold op zondag 10 augustus 2008, 11:52:47Dan zouden dus van de linker en rechter wiel stroom af genomen moeten worden.
Betekend dat op linker en rechter wielen stroom afnemers zitten deze met elkaar door verbinden zou een oplossing zijn.
Dit is al eerder genoemd. Je zou ook zelf stroomafnemers voor op de wielen kunnen maken in de vorm van stripjes uit fosforbrons.

Mvg,
Peter
Re: Massaprobleem met locomotief?
Hallo Peter,

Nu wordt het voor mij hogeschool treinkunde :D Hoe moet ik mij het maken en aanbrengen van deze strips precies voorstellen?

Groet,
Wijnand
Re: Massaprobleem met locomotief?
Een compleet nieuw draaistel onderdeelnr 226760 aanschaffen is het meest eenvoudige en doeltreffend. Prijs ongeveer 16 euro(niet meer in produktie, maar misschien nog ergens te krijgen) Je hebt dan 4 wielen die kontakt maken met massa.

groeten, Martin
Re: Massaprobleem met locomotief?
Wijnand,

Zoiets ziet er dan ongeveer zo uit.



Mvg,
Peter
Re: Massaprobleem met locomotief?
@Peter: ik snap de constructie. Maar .... ik heb via de as en de wielen aan één kant toch al een massaverbinding, waardoor de door jouw geschetste constructie toch niet nodig is? Waar het hier om gaat is dat ik ook op de andere wielen een massa-aansluiting krijg om de massadetectie op de rails te laten werken. Of mis ik iets (kan natuurlijk altijd :D)?

@ Martin, dank voor de tip! Misschien wel de meest simpele oplossing (als ik er ergens aan kan komen)

groet,
Wijnand
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: martin op zondag 10 augustus 2008, 12:00:25
Een compleet nieuw draaistel onderdeelnr 226760 aanschaffen is het meest eenvoudige en doeltreffend. Prijs ongeveer 16 euro(niet meer in produktie, maar misschien nog ergens te krijgen) Je hebt dan 4 wielen die kontakt maken met massa.

groeten, Martin

Hallo ,

Kijk even bij de 1144 = 37241 !! Draaistel is onderdeelnummer 393580 , kost 9.99 en is voorradig !
Ik had al een vermoeden en de lijsten even vergeleken, het draaistel is identiek aan die van een 1600 !!!

Ook heb ik even een expert gevraagd, die bevestigde door Märklin omgebouwde HAMO's te hebben gezien bij Bart Smit !! Maar de HAMO-zijsleper was wel degelijk nog aanwezig, zat een beetje verstopt onder de normale sleper.

Succes, Henk Vos
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: ruecitroen op zondag 10 augustus 2008, 12:32:24
@Peter: ik snap de constructie. Maar .... ik heb via de as en de wielen aan één kant toch al een massaverbinding, waardoor de door jouw geschetste constructie toch niet nodig is? Waar het hier om gaat is dat ik ook op de andere wielen een massa-aansluiting krijg om de massadetectie op de rails te laten werken.
Wat is dit dan ?. Hierdoor worden beide zijden met elkaar verbonden.

Verder zie de opmerking van Henk, bij mijn weten moet de zijsleper weldegelijk aanwezig zijn. En verder zijn opmerking van de 37241.


Mvg,
Peter
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: Bordertrain op zondag 10 augustus 2008, 13:57:39
Citaat van: martin op zondag 10 augustus 2008, 12:00:25
Een compleet nieuw draaistel onderdeelnr 226760 aanschaffen is het meest eenvoudige en doeltreffend. Prijs ongeveer 16 euro(niet meer in produktie, maar misschien nog ergens te krijgen) Je hebt dan 4 wielen die kontakt maken met massa.

groeten, Martin

Hallo ,

Kijk even bij de 1144 = 37241 !! Draaistel is onderdeelnummer 393580 , kost 9.99 en is voorradig !
Ik had al een vermoeden en de lijsten even vergeleken, het draaistel is identiek aan die van een 1600 !!!


Ja dat vermoeden had ik ook al. Maar de onderdelenlijst van de 1139 verwees naar 226760.
Ik heb zojuist even de draaistellen van mijn 1139, 1135, 1144 en 1631 vergeleken, en kan ook geen verschillen ontdekken. Dan is het probleem makkelijk op te lossen dus (en nog goedkoper ook)

groeten, Martin
Re: Massaprobleem met locomotief?
@Peter,

Ben eigenlijk weer een beginnende modelspoorder, heb wat geduld met me! Ik zal eens een poging doen deze constructie uit te proberen.

Groet,
Wijnand
Re: Massaprobleem met locomotief?
Wijnand,

Heb alle geduld hoor. :lol:
Er is een spreekwoord geduld is een schone zaak.


Mvg,
Peter
Re: Massaprobleem met locomotief?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: ruecitroen op zondag 10 augustus 2008, 19:58:24
Ben eigenlijk weer een beginnende modelspoorder, heb wat geduld met me! Ik zal eens een poging doen deze constructie uit te proberen.

Wijnand, waarom makkelijk doen (Draaistel vervangen) als het moeilijk kan (Constructie met slepers maken). :mrgreen:
Elke dealer kan zo'n draaistel voor je bestellen Wijnand.
En mijn dealer rekent maar 75% van de Märklin prijsopgave, dus waarschijnlijk ben je al voor ?7,50 klaar ipv ?9,99.
En je hebt dan ook meteen gebruineerde wielen. :D
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: Kappa op vrijdag 15 augustus 2008, 11:07:20En mijn dealer rekent maar 75% van de Märklin prijsopgave, dus waarschijnlijk ben je al voor €7,50 klaar ipv €9,99.
Ad, is dat in- of exclusief verzendkosten  :lol:
Re: Massaprobleem met locomotief?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Massaprobleem met locomotief?
Citaat van: Freak op vrijdag 15 augustus 2008, 11:30:41
Citaat van: Kappa op vrijdag 15 augustus 2008, 11:07:20En mijn dealer rekent maar 75% van de Märklin prijsopgave, dus waarschijnlijk ben je al voor ?7,50 klaar ipv ?9,99.
Ad, is dat in- of exclusief verzendkosten  :lol:

Exclusief, ik haal het altijd op, maar ik heb bij deze dealer nog maar één keer een bestelling van Märklin onderdelen geplaatst en dat zal voorlopig de laatste zijn, omdat ik op dit moment geen onderdelen nodig heb.
Re: Massaprobleem met locomotief?
Ik heb, na mailcontact met Keuterman (reageert echt razendsnel!), het draaistel rechtstreeks bij hen besteld. Kosten inderdaad ? 9,99 + verzendkosten. Lijkt mij, na een nachtje slapen, ook voor mij de beste oplossing. Zal komende week wel via de post binnenkomen. Met zo'n hobby zal het ook niet op die laatste ? 2,50 aankomen  :)

Groet,
Wijnand