Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale lokbesturing - welke hiervoor?

Gestart door AnalogDriver zondag 03 augustus 2008, 22:33:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
OK, vreemde vraag van iemand die analoog rijdt met veel oude loks, maar toch een vraag over digi aansturing  :o  Ik hoop op goede tip om onderstaande te bereiken.

Ik zoek een eenvoudige digi aansturing om:


  • in mijn vitrine straks sporen onder stroom te zetten voor binnenverlichting en frontseinen van de enkele digi loks die ik ondertussen natuurlijk ook heb. (analoge loks krijgen in vitrine isoleer kartonnetje over sleper heen)
  • van die digi loks eenvoudig het adres te kunnen uitlezen en van ander adres te kunnen voorzien voor evt. gast rijden op andere baan, beetjes stom om ze op een default adres te hebben staan,
  • die digi loks zaken als rookgenerator aan/uit en stroomsterkte lampjes bij te kunnen stellen indien nodig
  • en wellicht ook stukje baan digitaal aan te kunnen sturen als ik weer eens een baantje leg, dus rijden.
  • eenvoudige user interface, dus liefst niet via codes en alleen maar cijfer toetsen bedienen, want daarvoor gebruik ik het te weinig om te onthouden

Ik hoef dus geen wissel en sein- of PC-besturing, hoeft niet per se Märklin te zijn (ESU?), als het maar geschikt is voor bovenstaande, en niet extreem kostbaar en wellicht gebruikt verkrijgbaar is.

Wat zou hiervoor het beste zijn?
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
De meest eenvudige multi-protokol centrale zul je moeten hebben, er zal wel iemand zijn die je kan helpen, ik heb geen ervaring behalve met wat ik nu heb.

Groet, Anne W
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
hallo

Misschien het mobile station van marklin
is ook helemaal niet duur....

nick
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Citaat van: nick_9450 op zondag 03 augustus 2008, 22:43:23
hallo

Misschien het mobile station van marklin
is ook helemaal niet duur....

nick
MS is maar voor 10 locs.
dus is niet genoeg ben ik bang.

ik denk dat een 6021 een goede optie is...
tenzij je voor een CS/ ECoS wil gaan.

Dennis
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
MS voldoet juist meer dan genoeg!
Je kan zeer eenvoudig een van de ingevoerde locs verwijderen en een andere invoeren mocht je de grens van 10 bereikt hebben.
Groeten
Peer
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Nick heeft helemaal gelijk als:

je niet al te veel loks tegelijk witl doen

je geen DCC of FMZ of Selectrix loks hebt.

Groet, Anne W
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
DCC loks? Dat zijn?

Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Gelijkstroom
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Om het even precies te definiëren: DCC is ontwikkeld voor het 2 rail systeem, ook wel genaamd gelijkstroom systeem

Motorola is ontwikkeld voor het 3 rail systeem, ook wel genaamd wisselstroom systeem.

Nu kun je de termen gelijk- en wisselstroom niet meer gebruiken omdat zowel DCC alswel Motorola ongeveer hetzelfde uitsturen (behalve dan het signaal wat de lok "bestuurt").

Groet, Anne W
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
OK, ik heb met de termen hiere ook nog even verder gezocht.

Wat ik voor ogen heb qua duidelijke bediening vind je alleen in 3e generatie digitaal, MFX, met Mobiel station (=MS? hand-held als instap.
Alleen kun je dan nog steeds oude delta en digi niet locs 'uitlezen' qua adres (?) en in elk geval niet qua functies zien op je display. Dus instellen lichtsterkte, rookgenerator aan/uit bij analoog bedrijf? allemaal blinde gok op welke funtie het zit   :(


En ik zie dan MS veel 2e hands wordt aangeboden 'uit startset', 1.9A versie tegen betaalbare prijs.  Dus wellicht geen gekke optie, want een 6021 zie ik wat minder zitten qua user interface (geen scherm).

Maar even vooredat ik een digi blunder bega: moet daar dan nog een trafo bij? Of moet ik mijn oude trafo's als powerbron gebruiken?


DCC: als ik het goed begrijp zou ik dan een ex gelijkstroom loc moeten hebben die   niet van nieuwe decoder is voorzien, maar gelijkrichter en sleper of zo? Volgens mij heb ik nu digi loks met moterola. Ook een 6081 is toch moterola? Ookal is die om gelijkstroomloks om te bouwen?


Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
bij het mobile station hoort een aparte trafo,je hebt verschillende gradatie  welke weet ik niet zo van buiten .... 

nick
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 06 augustus 2008, 12:23:02DCC: als ik het goed begrijp zou ik dan een ex gelijkstroom loc moeten hebben die   niet van nieuwe decoder is voorzien, maar gelijkrichter en sleper of zo? Volgens mij heb ik nu digi loks met moterola. Ook een 6081 is toch moterola? Ookal is die om gelijkstroomloks om te bouwen?

Vrijwel alle digitale drieraillocs hebben een Motorola of tegenwoordig een MFX-decoder aan boord. Dat geldt zelfs voor omgebouwde tweeraillocs.

DCC wordt nu eenmaal weinig voor drierail gebruikt, Motorola weinig voor tweerail.
Het kan overigens wel. Er zijn mensen met een multiprotocolcentrale die drieraillocs met DCC-decoders hebben en ondergetekende heeft een tweerailbaan met een Motorola digitaal systeem.  :P Maar het blijft zeldzaam.
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Citaat van: nick_9450 op woensdag 06 augustus 2008, 13:00:38
bij het mobile station hoort een aparte trafo,je hebt verschillende gradatie  welke weet ik niet zo van buiten .... 

nick

Aha, dus bij die aanbiedingen 'MS uit startpakket' moet ik altijd oppassen of er wel een trafo bij zit.
Re: Digitale lokbesturing - welke hiervoor?
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 06 augustus 2008, 18:12:16
Citaat van: nick_9450 op woensdag 06 augustus 2008, 13:00:38
bij het mobile station hoort een aparte trafo,je hebt verschillende gradatie  welke weet ik niet zo van buiten .... 

nick

Aha, dus bij die aanbiedingen 'MS uit startpakket' moet ik altijd oppassen of er wel een trafo bij zit.

Ze worden bijna altijd inclusief trafo en aansluitrail aangeboden.
Bvendien heb je voor het doel waar jij de MS voor wilt gebruiken ook genoeg aan de kleine 18V trafo. Scheelt toch weer een paar euro!
Peer