Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Kun je dit ook bij Wintrack??????????????

Gestart door YC52000 donderdag 31 juli 2008, 00:51:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Kun je bijj Wintrack 8.0 ook de programma een baan laten maken
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Hallo YCS52000,

Wintrack is een hulpmiddel, waarmee je een baanplan kan ontwerpen, het programma zal dat niet vanzelf doen, ook zijn de wensen van iedereen anders.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
oke dan weet ik dat ,,,thanx

groetjes

YC52000 alias: yacoub
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
je kunt ook je treinen laten kopen, je baan laten bouwen en laten rijden.
En je kunt ook de baan laten bekijken.
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
een baanplan laten genereren door een programma lijkt mij sowieso geen goed idee, omdat je anders met aanpassen daarvan waarschijnlijk meer tijd kwijt bent, dan zelf iets maken :) tenzij het gelijk naar je zin is
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
de makers van wintrack zouden ook het volgende kunnen doen: een optie maken waar in jij zelf het aantal van dei bepaalde rails moet invullen en dat wintrack alle baanplannen laat zien die je met de door jou ingevulde rails heb laten doen

dit berichtje is volgens mij niet helemaal 100% nederlands
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Citaat van: YC52000 op maandag 25 augustus 2008, 04:26:22
de makers van wintrack zouden ook het volgende kunnen doen: een optie maken waar in jij zelf het aantal van die bepaalde rails moet invullen en dat wintrack alle baanplannen laat zien die je met de door jou ingevulde rails heb laten doen...

Dat wordt een onmogelijk verhaal.
Dat zou betekenen dat Wintrack voor jou elke optie moet gaan bekijken en tonen, dus elk bochtje 24130 zou die naar links en rechts afbuigend moeten projecteren.
Ook hangt het helemaal van de beschikbare ruimte af of je baan wel of niet de hoogte in kan, wat weer een heel ander baanplan op zou leveren.

Waar velen tegenaan lopen is dat een goed en leuk (blijvend)  baanplan best moeilijk is om te bedenken.
Voor dit "probleem" heeft Marklin gelukkig boekjes met voorbedrukte baanplannen erin, incl. mogelijke scenery.
Kijk daar eens in en zoek daar een leuk baantje in uit, die je vervolgens aanpast tot het in jou ruimte past.
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Citaat van: Onyx op maandag 25 augustus 2008, 13:15:52
Citaat van: YC52000 op maandag 25 augustus 2008, 04:26:22
de makers van wintrack zouden ook het volgende kunnen doen: een optie maken waar in jij zelf het aantal van die bepaalde rails moet invullen en dat wintrack alle baanplannen laat zien die je met de door jou ingevulde rails heb laten doen...

Dat wordt een onmogelijk verhaal.
Dat zou betekenen dat Wintrack voor jou elke optie moet gaan bekijken en tonen, dus elk bochtje 24130 zou die naar links en rechts afbuigend moeten projecteren.
Ook hangt het helemaal van de beschikbare ruimte af of je baan wel of niet de hoogte in kan, wat weer een heel ander baanplan op zou leveren.

Waar velen tegenaan lopen is dat een goed en leuk (blijvend)  baanplan best moeilijk is om te bedenken.
Voor dit "probleem" heeft Marklin gelukkig boekjes met voorbedrukte baanplannen erin, incl. mogelijke scenery.
Kijk daar eens in en zoek daar een leuk baantje in uit, die je vervolgens aanpast tot het in jou ruimte past.



ik zie er geen probleem in
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Het probleem is dat je met rails heel veel mogelijkheden hebt en dit veel rekentijd kost.
Daarbij is niet iedere combinatie mogelijk of zinnig en heb je bij kruisende wegen te maken met de vraag of het hoogteverschil kan worden overwonnen.
Er zijn zoveel factoren dat een baanplan automatisch laten maken niet doenlijk is.

Als voorbeeld heb ik in het plaatje twee wissels geplaatst. Als je de magenta wissel alleen aan de rechterkant van de andere wissel mag plaatsen, dan kom je al tot 6 mogelijkheden  (2 zijn onzinnig, waar dat weet het programma niet).
Breid dit uit met een gebogen rail en je hebt erg veel mogelijkheden.

Daarom is dit niet te doen.



2016-05-30: link gerepareerd
2018-04-03: link gerepareerd
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Ik ben er niet geheel mee eens dat het niet mogelijk is om een programma zodanig te maken dat je door het opgeven van een aantal rails een volledig ontwerp krijgt (sterker nog, Wintrack heeft al een functie om het "gat" tussen 2 stukken rail op te vullen met diverse rails). Je hebt alleen een PC nodig met een snelle processor.
Als iedereen dat programma zou gebruiken zou het wel een saaie boel worden; iedereen dezelfde of sterk op elkaar lijkende banen. :(

De lol van een modelspoorweg zit hem toch ook in het begin, dat wil zeggen zelf een baan ontwerpen, aanpassen, weggooien, opnieuw beginnen, verder schaven etc. tot je tevreden bent en gaat bouwen.  8)
Ik ben al dertig jaar aan het ontwerpen, vroeger met het befaamde sjableen van M*, daarna met AutoCAD (met zelf ontworpen symbolen), vervolgens met Winrail en tegenwoordig met Wintrack.

Als je er helemaal geen zin in hebt om zelf een baan te ontwerpen, koop dan een railplanboek (er zijn er tientallen van) en neem een ontwerp over dat het dichst bij je ruimtelijke én financiële mogelijkheden past of leg je rails gewoon uit en zie wat ervan komt (op dit forum zijn enkele zeer sterke staaljes van banen die zijn gebouwd zonder voorafgaand railplan :P).

Groet,
Ronald
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Maar dat is wel iets anders. Een gat opvullen levert voldoende informatie over begin en eindpunt en daar kan het programma dan wat mee doen. Zelf ook ooit eens zo geprogrammeerd.

Hier gaat het om het programma een verzameling rails te geven en daar wat leuks van te laten maken.
Klinkt simpel, maar, zoals ik al aangaf, zorgt voor een exponentiele groei van het aantal mogelijkheden al naar gelang het aantal en soort rails.

Snellere processoren en meer geheugen is bij dit soort problemen niet de oplossing.

Extraatje: in de jaren tachtig was er een schitterende reclamespreuk voor de Cray 2 (een toen nieuwe supercomputer):
The Cray 2 is so fast, it can compute an infinite loop within a few seconds...  8) :D
(De Cray 2 is zo snel dat het een oneindige lus in een paar seconden kan berekenen)
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Toch zal het mogelijk zijn, of de resultaten bevredigend zijn, denk het niet, tenzij je je algorithme als een gek gaat tweaken en testen, en dat zal het de programmeurs niet waard zijn.
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
enig idee hoe computers werken ?

want ik neem even aan voor het gemak dat je voor het programma wintrack een computer nodig hebt ?

laten we even voorop stellen dat een baanplan automatisch laten maken geen enkel probleem is .... veel rekenwerk is het ook niet ...
het is alleen een kwestie van het script hiervoor kunnen schrijven ...

ik lees hier echt dingen die weergeven dat men niet echt een idee heeft ...waarover men praat ...

de vraag is of de makers van Wintrack dit wel willen in hun programma ...lijkt me stug dat zij een programma ontwerpen om zelf een plan te kunnen maken en vervolgens hier een optie in gooien die maar effe wat in elkaar zet ...

je maakt een programma met een bepaald doel, en daar moet je niet van afwijken.

Laten we Microsoft vragen , of zij in hun programma WORD een optie maken dat je een brief kan laten maken , met willekeurige inhoud gericht aan een willekeurig persoon .... maar er moet wel "ROOD" en " Bloemkool" in voorkomen ....... dat zal vast aanslaan ...








Citaat van: YC52000 op maandag 25 augustus 2008, 04:26:22
de makers van wintrack zouden ook het volgende kunnen doen: een optie maken waar in jij zelf het aantal van dei bepaalde rails moet invullen en dat wintrack alle baanplannen laat zien die je met de door jou ingevulde rails heb laten doen

dit berichtje is volgens mij niet helemaal 100% nederlands
Re: Kun je dit ook bij Wintrack??????????????
Ik denk ook niet dat het de vraag is OF we een pc kunnen samenstellen die dit even kan berekenen, dat gaat heus wel lukken.

Het lijkt me alleen niet zinvol om zo'n rekenopdracht te geven omdat het programma m.i. een heleboel verschillende baanplannen aan je zal presenteren met minimale verschillen.
Om dit te"beperken moet je alweer een soort "richtlijnen" opgeven waarmee je dus eigenlijk een soort baanplan (in grote lijnen) voor ogen zult moeten hebben.
Denk bv. weer aan hoogtes, stijgingspercentages, etc.

Als je daar dan toch aan begint werp dan eerst eens een blik op de standaard plannen van de Marklinboekjes of een van de vele customplannen van de forummers hier.