Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen

Gestart door Re460 woensdag 30 juli 2008, 15:52:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Mijn modellen van de Re460 hebben alle helaas gele LED-verlichting. Het betreft hier SMD-leds bouwvorm 0603. Bij Conrad heb ik inmiddels 10 stuks SMD Led sunny white gekocht om hiermee de gele leds te vervangen. Ik zal dus de bestaande Leds er af moeten solderen en de witte er op solderen. Ik had begrepen dat de voorschakelweerstanden konden blijven zitten.
Heeft iemand ervaring met Het solderen van deze Leds, gaarne jullie adviezen en tips.
Alvast bedankt.
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Gewoon met een soldeerbout los solderen, vasthouden met een pincet.
Beste is om eerst met desoldeerlitze de soldeervlakjes van overtollig soldeer ontdoen. Op 1 vlakje wat soldeer aanbrengen en vervolgens middels een pincet de nieuwe led aan een kant vastsolderen waarna de andere kant vrijgemakkelijk gesoldeerd kan worden. Je kunt ook met een heel klein drupje lijm eerst de led (zijkant) op zijn plaats vastlijmen en dan solderen.

Mvg,
Peter
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hoi Peter,

Bedankt voor de snelle reactie. Klopt het dat de weerstanden voor de frontseinen (1k5) en de schijnwerpers (1k2) kunnen blijven zitten?
Led dus eventueel aan de zijkant lijmen en dus niet aan de onderzijde?
Klopt het dat aan de onderzijde de anode/kathode aanduiding staat? Hoe ziet dat er uit?
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hallo Erwin,

De weerstanden kun je in eerste instantie gerust laten zitten.
Als je het netjes doet en niet op de soldeervlakjes mag het ook aan de onderkant lijmen.
Het soldeervlakje van de kathode is groter (langer) dan van de andode.

Mvg,
Peter
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Erwin,

Even offtopic misschien, maar welk merk modellen ben je aan het ombouwen. Betreft het Hag, M* of Roco of misschien nog een ander merk?

Voor het solderen van 0603 LED's heb je dan wel een hele kleine soldeerpunt nodig toch. Die dingen zijn echt zo verrekte klein  :P

Veel suc6 in ieder geval met het ombouwen. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

Groetjes,
Menno
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: madmenno op woensdag 30 juli 2008, 16:29:58Voor het solderen van 0603 LED's heb je dan wel een hele kleine soldeerpunt nodig toch. Die dingen zijn echt zo verrekte klein  :P
Voor het demonteren gebruik ik meestal een snijbrander en voor het plaatsen een lasapparaat. :mrgreen: :mrgreen:

Mvg,
Peter
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Bestelling leds zojuist geannuleerd, reden ik heb geen snijbrander en lasapparaat.
Flauw grapje!
Is lijmen i.p.v. solderen voldoende? Zo te zien moet je aan de smalle kant van de led iets solderen om contact te maken.

Menno; het betreft hier modellen van de Re 460 en Re 465 van Marklin.
Het zijn zowel modellen uit de 39-serie als 34-serie (delta).
De 39-serie heeft af fabriek gele led-verlichting per plaatje 5 gele leds en 1 rode.
De 34-serie heb ik zelf omgebouwd naar digitaal (5-polig met lokpilot v3.0) en hierbij dezelfde lichtfunctie's gemaakt als bij de 39-serie. Heel leuk allemaal maar wel gele verlichting. Ik ga nu proberen 1 lok om te bouwen.
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: Re460 op woensdag 30 juli 2008, 17:14:09Is lijmen i.p.v. solderen voldoende? Zo te zien moet je aan de smalle kant van de led iets solderen om contact te maken.
Nee lijmen is niet voldoende. Je moet ook nog een goed elektrisch contact maken en dat doe je met solderen.

Mvg,
Peter
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: Re460 op woensdag 30 juli 2008, 15:52:40
Heeft iemand ervaring met Het solderen van deze Leds, gaarne jullie adviezen en tips.
Alvast bedankt.
Groet,
Erwin

Kijk eens even hier op onze eigen site  :P
Foto's en de tekst zijn van mijn hand al staat mijn naam er niet bij vermeld....................

Re 460 staat ook op de lijst om t.z.t. aangepast te worden.

Mvg, Johan
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Met het vastlijmen van Led's moet je toch wel oppassen, en niet te veel lijm gebruiken. Ik heb het zelfmeegemaakt dat een vastgelijmde Led letterlijk ontploft is.
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Johan, stukje had ik gelezen. Mooi stukje werk mijn complimenten.
loop al een tijdje tegen deze ombouw aan te hikken vanwege dat SMD-spul. Maar ja niet geschoten is altijd mis dus...............
Loopt wel in de papieren een sunny white led kost zo'n 2,30 en voor de ombouw van een Re460 / Re465 heb je 10 leds nodig dus 23 euri's!!
En ik heb meerdere 460's...
Morgen verwacht ik de leds, ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: Re460 op donderdag 31 juli 2008, 19:46:32
Johan, stukje had ik gelezen. Mooi stukje werk mijn complimenten.
loop al een tijdje tegen deze ombouw aan te hikken vanwege dat SMD-spul. Maar ja niet geschoten is altijd mis dus...............
Loopt wel in de papieren een sunny white led kost zo'n 2,30 en voor de ombouw van een Re460 / Re465 heb je 10 leds nodig dus 23 euri's!!
En ik heb meerdere 460's...
Morgen verwacht ik de leds, ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Groet,
Erwin

Zo zeg, 2,30 Euro per stuk is flink aan de prijs  :shock:

Maar je krijgt natuurlijk wel een topresultaat als het af is.

Groetjes,
Menno
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Waar heb je de sunny's besteld? Als ik het goed heb zoek je sunny white in 0603 bouwvorm.
Kijk dan vooral eens hier. Goedkoper heb ik ze nog niet gevonden. 1?60 is toch reeds 0?70 per stuk goedkoper.

Ik gebruik normaal de Golden White. Ook niet de goedkoopste maar een prachtig resultaat. Ik bestel ze ook gewoon per 100. Als je er 10/lok nodig hebt gaat het gewoon zeer snel.
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hoi Theo bedankt voor de tip. Scheelt zeker in prijs, maar dan komen de verzendkosten en de kosten voor de overboeking er nog bij.
Is en blijft een dure hobby.
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hé Erwin,

Gebruikt bij het voorlijmen absoluut GEEN secondenlijm of aanverwanten.
Bij verhitten vormen zich zeer sterk prikkelende en giftige cyanidedampen en dit slaat direct op de ogen en neus.

Beter kun je eens kijken of ergens bij een electronikawinkel wat soldeerpasta kunt kopen.
Dit is een kleverig goedje waarmee je de LED's vastplakt en soldeert.
Je doet gewoon een klein drupje van de pasta op elk soldeereilandje en dan kleef je de LED er met een pincet op.
Daarna gewoon beide zeiden met de soldeerbout aantippen en de boel zit vast.

Ik moet je zeggen dat ik zelf geen ervaring met soldeerpasta heb, maar als ik dit klusje zou doen, zou ik het in ieder geval wel proberen met soldeerpasta. :D
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Gebruik 1 componentenlijm voor het verlijmen van SMD componenten. Deze wordt ook in de elektronicaindustrie gebruikt. Enig verschil is dat in de industrie gebruik gemaakt wordt van een uithardingsproces bij hogere temperaturen om de doorlooptijd (uithardtijd) te verkorten.



Mvg,
Peter
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: Re460 op donderdag 31 juli 2008, 21:41:13
Hoi Theo bedankt voor de tip. Scheelt zeker in prijs, maar dan komen de verzendkosten en de kosten voor de overboeking er nog bij.
Is en blijft een dure hobby.
Groet,
Erwin

Verzendkosten 7?90 voor een aangetekende zending. Bij 12 stuks doe je dus reeds winst. Koop je ze per 50 is de netto winst nog steeds 32?. Bij 100 stuks loopt dit op tot 83? (of 36 stuks meer). Betaling kan per kredietkaart. Daar zijn voor jou dus geen kosten aan. Ook een overschrijving via IBAN/BIC is binnen de eurozone net zo duur als in eigen land. Iban en Bic code staan op de e-mail met order bevestiging. Reken dan wel een paar dagen meer omdat de verrichting dient verwerkt te worden.

Zeer correcte levering. Zondag besteld, betaald met Visa en woensdag hier in België ontvangen. De goederen zijn dus met zekerheid op maandag verzonden.
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Vandaag de zending van Conrad ontvangen. Een pakket zo groot als A4-tje en dat voor 10 SMD-Leds. Maar zeer snelle levering en netjes verpakt, klasse. Kost wat maar je hebt dan ook wel wat!
Ik was erg nieuwsgierig dus direct een proefkonijn van de baan geplukt. Welke zal ik nemen..................????????????? Het oog viel op de Re465 van BLS met cat.nr. 39606. Kap er af draadjes van de verlichtingsprint gesoldeerd en de print er uit genomen. Print met dubbelzijdig tape op de werkmat bevestigd.
Ben begonnen met de led die aan de achterzijde van de print zit (is voor het bovenste sein), deze led zit alleen dus lekker de ruimte. Aan de voorzijde zitten totaal 5 leds (alleen voor de 39-serie) hier is de ruimte dus beperkt, dat maakt het wat lastig
Voor het er af solderen moet je de boel goed verwarmen en dan met een pincet of minischroevedraaier de led er af pulken. Na het afsolderen zijn de leds niet of nauwelijks meer geschikt voor hergebruik.
Hierna het overtollige tin met een stukje litze van de print gehaald.
Hierna een klein beetje tin op een van de soldeereilandjes aangebracht en vervolgens de SMD-led met een pincet tegen de nog zachte tin aangeschoven, soldeerbout kort erbij en de boel zit vast. Nu kun de je de andere kant solderen (bedankt voor de tip Peter!!).
Belangrijk hierbij is dat de nieuwe leds op dezelfde plaats komen als de oude leds. Bij mij was de boel iets verschoven en dan wordt solderen lastig vanwege de beschermlak op de print. Gevolg was dat de schijnwerpers van de loc niet wilden branden door het slechte contact. Boel iets verschoven (lastig!! zeker met 2 kleine kinderen in je omgeving) en toen was het in orde.
Printje weer ingebouwd en draden vast gesoldeerd.
De test was spannend; de ene kant van de loc heeft nog gele leds en de andere kant sunny white. Wat een verschil........de loc lijkt veel realistischer.
Bestaande voorschakelweerstanden heb ik niet gewisseld is in mijn ogen ook niet nodig.
Ombouw is lastig maar het resultaat is verbluffend en verslavend. Ja nu wil ik meer ombouwen, maar de kosten zijn zo hoog!
Andere kant van de loc moet ik nog doen, helaas ben ik een ledje kwijtgeraakt (vindt je niet meer terug) en kom er dus nu 1 te kort. Moet dus nieuwe bestellen.
Je hebt wel een soldeerbout nodig met heel spitse punt, die van mij zou nog wel wat fijner mogen.

Johan, jij hebt ook modellen uit de 39-serie, gewoon ombouwen, staat vast geweldig op station Blausee-Mitholz.

Natuurlijk wil ik wel 2 foto's op het forum plaatsen zodat jullie het zelf kunnen zien maar hier ben ik niet zo handig in. Heeft er iemand een goede en snelle manier?
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: Re460 op vrijdag 01 augustus 2008, 20:15:43
Vandaag de zending van Conrad ontvangen. Een pakket zo groot als A4-tje en dat voor 10 SMD-Leds. Maar zeer snelle levering en netjes verpakt, klasse. Kost wat maar je hebt dan ook wel wat!
Ik was erg nieuwsgierig dus direct een proefkonijn van de baan geplukt. Welke zal ik nemen..................????????????? Het oog viel op de Re465 van BLS met cat.nr. 39606. Kap er af draadjes van de verlichtingsprint gesoldeerd en de print er uit genomen. Print met dubbelzijdig tape op de werkmat bevestigd.
Ben begonnen met de led die aan de achterzijde van de print zit (is voor het bovenste sein), deze led zit alleen dus lekker de ruimte. Aan de voorzijde zitten totaal 5 leds (alleen voor de 39-serie) hier is de ruimte dus beperkt, dat maakt het wat lastig
Voor het er af solderen moet je de boel goed verwarmen en dan met een pincet of minischroevedraaier de led er af pulken. Na het afsolderen zijn de leds niet of nauwelijks meer geschikt voor hergebruik.
Hierna het overtollige tin met een stukje litze van de print gehaald.
Hierna een klein beetje tin op een van de soldeereilandjes aangebracht en vervolgens de SMD-led met een pincet tegen de nog zachte tin aangeschoven, soldeerbout kort erbij en de boel zit vast. Nu kun de je de andere kant solderen (bedankt voor de tip Peter!!).
Belangrijk hierbij is dat de nieuwe leds op dezelfde plaats komen als de oude leds. Bij mij was de boel iets verschoven en dan wordt solderen lastig vanwege de beschermlak op de print. Gevolg was dat de schijnwerpers van de loc niet wilden branden door het slechte contact. Boel iets verschoven (lastig!! zeker met 2 kleine kinderen in je omgeving) en toen was het in orde.
Printje weer ingebouwd en draden vast gesoldeerd.
De test was spannend; de ene kant van de loc heeft nog gele leds en de andere kant sunny white. Wat een verschil........de loc lijkt veel realistischer.
Bestaande voorschakelweerstanden heb ik niet gewisseld is in mijn ogen ook niet nodig.
Ombouw is lastig maar het resultaat is verbluffend en verslavend. Ja nu wil ik meer ombouwen, maar de kosten zijn zo hoog!
Andere kant van de loc moet ik nog doen, helaas ben ik een ledje kwijtgeraakt (vindt je niet meer terug) en kom er dus nu 1 te kort. Moet dus nieuwe bestellen.
Je hebt wel een soldeerbout nodig met heel spitse punt, die van mij zou nog wel wat fijner mogen.

Johan, jij hebt ook modellen uit de 39-serie, gewoon ombouwen, staat vast geweldig op station Blausee-Mitholz.

Natuurlijk wil ik wel 2 foto's op het forum plaatsen zodat jullie het zelf kunnen zien maar hier ben ik niet zo handig in. Heeft er iemand een goede en snelle manier?
Groet,
Erwin

allereerst gefeliciteerd met de inbouw.

wat betreft de foto: maak een foto en probeer deze te mailen naar foto[at]3rail.nl
de at wordt een apenstaartje

Dennis
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Erwin,
Ben benieuwd naar de foto's stuur ze anders naar mij dan plaats ik ze wel

Heb de 39603/6/8 nog niet aan toegekomen maar je bericht klingt goed  :P

Mvg, Johan
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hmmm.....
Ik heb ook een aantal loc's uit de 39000 Serieaantal is me even ontschotendus ik denk dat ik na al deze nuttuge informatie ook maar eens eraan ga beginnen.

Dus meteen even Conradnr. 185810 bestellen en dan zien we wel verder.

Ben erg benieuwd naar het resultaat van Erwin en hoop dat ik dat kan evenaren.

Succses,

Gr Joost

Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hoi Erwin,

Geweldig dat de ombouw gelukt is en dat het resultaat je goed bevalt!!
Ik ben benieuwd naa rde foto's. Als je ze naar het forumbeheer of moderator mailt komt dat ook vast wel goed  :)

Wat voor type en vermogen soldeerbouw heb je gebruikt voor het solderen als ik vragen mag?
Daar ben ik erg benieuwd naar.

Misschien toch maar eens een poging wagen om de gele led's op mijn SBB Cargo G2000 te wisselen  :P

Groetjes,
Menno
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Heren,

Dank voor de positieve reactie's. Ik heb zojuist 3 foto's van de loc gemaakt; met de originele verlichting, met de nieuwe leds en met de nieuwe leds met ingeschakelde schijnwerpers. Allemaal zonder te flitsen.
De witte leds zijn feller dan de gele, maar zijn voor mij niet te fel.
Foto's zijn gemaild naar foto@3rail.nl
Als het niet lukt kan ik de foto's ook aan jou mailen Johan, stuur dan s.v.p. even je mailadres.
Kan een moderator deze 3 foto's s.v.p. plaatsen?
Alvast bedankt.
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: Re460 op vrijdag 01 augustus 2008, 20:15:43
Bestaande voorschakelweerstanden heb ik niet gewisseld is in mijn ogen ook niet nodig.
Je hebt wel een soldeerbout nodig met heel spitse punt, die van mij zou nog wel wat fijner mogen.
Erwin gefeliciteerd met je ombouw. De voorschakelweerstand zal hier weinig probleem geven omdat de spanningsval over de gele led kleiner is dan door de sunny's. Ze zullen dus alleen maar iets minder fel branden. Dat kan in dit geval geen kwaad. De Golden types zullen nog iets meer de sfeer van een oude gloeilamp geven.

Ik gebruik een Weller soldeer station met een punt van 0.8mm. Daar lukt smd's solderen zeer goed mee. Ik heb ook nog een totaal spitse punt. Daar werk ik nooit mee omdat deze te snel afkoelt.

Het verwijderen van de leds gaat waarschijnlijk ook wel met een temperatuur geregelde verfbrander. Met een zeer fijne lucht uitlaat kan je zeer plaatselijk verwarmen. Wel even proef draaien op welke temperatuur de leds niet smelten en het soldeer wel.

Edit:
@madmenno: Een goed soldeerstation van Weller of Ersa heeft zijn prijs. Ik heb mijn Weller WECP 20 op 23/12/1989 5995bfr (148?61) betaald. Dit doet het nog steeds. Dit toestel is vergelijkbaar met dit. Persoonlijk zou ik nu echter het 6? duurdere toestel nemen. Dit heeft meer vermogen.
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hoi Menno,

Dank je voor de reactie. Zoals al gezegd het is een beetje priegelen maar het lukt dus wel.
Het betreft een gewone soldeerbout met spitse punt van het merk Antex, voeding gewoon uit het stopcontact, vermogen 16-18W.
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Erwin.

Bij de 39606 zou je nog een rode led bij moeten frotten. Re 465 hebben altijd dubbele sluitsein gehad iets wat door Keuterman stellig ontkent werd toe ik hem als Märklin service op aansprak

Mvg, Johan
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
klopt Johan,

Er zou inderdaad nog een extra sluitlicht in moeten. Wie weet in de toekomst kan ik ook gelijk de 460's aanpakken?
Stapje voor stapje wordt het steeds beter.
Ik ben begonnen met de ombouw van Re 460 delta-machines naar digitaal met dezelfde lichtfunctie's als de 39-serie. Nu dus de sunny white leds en mogelijk in de toekomst nog een extra rode Led.
Ik heb de 3 foto's inmiddels naar je toe gemaild.
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Heb je foto's binnen. Nog wat bewerkt om het beste er uit te halen.







Mvg, Johan
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Zo zeg, dat is me nogal een verschil tussen oud en nieuw. Het ziet er nu echt heel mooi uit.

Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen sunny-white en golden-white. Ik zie als leek het verschil niet echt.....
En wat is dan de kleur die er in het echt in zit?

De lichtbak van de Re460 is zover ik weet in drie delen ingedeeld. Als je gaat verbouwen, welke lamp moet dan waar? Als je van binnen naar buiten kijkt, moet dan de schijnwerper eerst, dan het gewone licht en dan het rode sluitlicht aan de buitenkant, of moet de schijnwerper in het midden en het gewone licht aan de binnenkant?

Groetjes,
Menno
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Johan, bedankt voor de bewerking en het snelle plaatsen. Ja voor opnamen van dichtbij is de camera niet echt geschikt. So be it!

Menno, golden white leds komen dicht bij olie- en gloeilamplicht in de buurt terwijl de sunny white het koude witte licht imiteren (zit iets blauw in). Golden white is dus geschikt voor wat oudere modellen terwijl de sunny white geschikt is voor de wat modernere modellen. Voor de Re460 zou golden white ook kunnen, als de sunny white wat te "koud"is schijn je dit te kunnen veranderen door de led met een edding stift kleur oranje te bewerken.
Persoonlijk vind ik de sunny white in het model van de foto erg goed passen. Het lijkt op de foto iets feller dan in werkelijkheid. Gisteravond laat nog even getest in het donker; het verschil tussen de gele en witte leds is erg groot.
Ombouw is niet goedkoop maar het resultaat is voor mij boven verwachting.
Ik zal zeker nog meerdere modellen gaan ombouwen.

De indeling van de Marklin-lichtprint is van binnen naar buiten;
Binnenste leds zijn voor de schijnwerpers. Daarnaast de leds voor de gewone frontseinen (en witte sluitsein rechts) en helemaal aan de rechterkant een rode led. Deze zit dus alleen aan de rechterzijde. Op de andere zijde van de print zit nog een witte led, deze is voor het bovenste frontsein. Op de voorzijde van de print zitten dus totaal 5 leds, dit is dus een beetje lastig bij de ombouw.
Ook belangrijk bij de ombouw is te letten op de polariteit van de leds, kathode moet dus onder en anode boven (KNAP = Kathode Negatief Anode Positief).
Groet,
Erwin
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Vanmiddag de andere zijde van de loc voorzien van sunny white leds. Helaas mis ik 1 led, maar die komt volgende week wel.
Ombouw buiten in de zon uitgevoerd op het terras.
Ging al makkelijker dan gisteren, beter licht kun je je niet wensen.
In 10 minuten had ik de 4 leds gewisseld en alles werkt naar behoren.
Nog een tip; leg de nieuwe en vrijkomende leds in een doosje op de werkplek en uit het werkbereik. Als er iets valt of omvalt vindt je het echt niet meer terug.
Voor een ieder die aarzelt gewoon proberen, gebruik een goede soldeerbout met spitse punt en goede pincet en heel dun soldeertin.
Veel succes.
Groet,
Erwin
vrij worstelen op de vierkante milimeter
Een vriend van mij probeerde een Hamo 12X te digitaliseren. Daarmee kwam hij met de LED verlichting in de knoop. Op het printje zitten echt miniscul kleine leds zo klein heb ik ze nog nooit gezien De boel was al kaduk.
Hij wilde al nieuwe printjes bestellen, ik bood hem aan te proberen 0603 witte leds in te solderen. De sluitverlichting laten we vallen met front en schijnwerpers is hij al zeer te vree liet hij mij weten.

Mijn gevecht en geworstel op de vierkante milimeter  :shock: :mrgreen:


vijf leds in gesoldeerd, let wel hier is niks orgineels meer aan.


Pfffffffffffffffffffff het werkt ook nog  :mrgreen: nu de andere helft nog....  :|

Mvg, Johan
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Zo Johan, dat ziet er netjes uit.

Je hebt wel een vaste hand nodig bij zulke kleine onderdelen :P hehe

Groetjes,
Menno
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Citaat van: madmenno op dinsdag 05 augustus 2008, 22:23:06
Zo Johan, dat ziet er netjes uit.

Thx

Citaat van: madmenno op dinsdag 05 augustus 2008, 22:23:06
Je hebt wel een vaste hand nodig bij zulke kleine onderdelen :P hehe

Idd geen drank, druks en geen vrouwen in de buurt dan lukt het wel  :wink: :mrgreen:
Owe ja en goed uitgeslapen zijn  :P

Mvg, Johan
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
En geen kleine kinderen in de buurt!
Ziet er weer keurig uit.
Blijft inderdaad worstelen op de vierkante milimeter, maar het resultaat mag er dan ook zijn.
Goed gereedschap is het halve werk.
Groet,
Erwin
taktiek gewijzigd
Blausee-Mitholz
gast

taktiek gewijzigd
Het tweede printje is nu ook gereed alleen ik had nu last van loslatende ledjes. Met solderen pakten ze minder goed. De oplossing heb ik gezocht door eerst het ledje te vertinnen................... ja ja te vertinnen u leest het goed

Maar hoe doe je zo iets..................... wel het is zaak dat je het ledje we praten over ledje in 0603 behuizing goed fixeerd zodat als je het met de soldeertip aanraakt dat het blijft liggen en niet weg springt.

Heb ik het volgende op gevonden  :P
Met een wringijzertje waar je normaal draad mee snijdt met een tapje nummer nul de kleinste die er is klem ik het ledje in de nek van het schuifblokje.


Wringijzer nummer nul. ook het printje is gefixeerd met spijketjes zodat bij het solderen van het ledje het printje blijft liggen


Ledje geklemd, voetjes zijn nog koper kleurig.


Voetjes zijn hier vertint. Nu kan je er ook draadjes aan solderen als je dat zou willen. heb ik op deze manier ook als eens gedaan voor de muis van Jeroen
Als je de soldeerplaats op het printje ook vertint dan heb je een betere soldeerverbinding bij het solderen van het ledje

Niets is onmogelijk alleen je moet wel engelen gedult bezitten
Tot zover weer een kijkje in de keuken  :wink:

Mvg, Johan
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
Hallo Johan,

Ik zou dan maar 1 zijde vertinnen. Waarom? Als je er maar 1 vertint, krijg je het ledje makkelijker vlak op het printje. Bij 2 zit er aan beide zijde wat tin onder. Nu soldeer je 1 kant en je ledje staat iets schuin. Bij het solderen van kant 2 krijg je het niet geheel vlak zonder de kans op beschadiging van de led. Deze dingetjes hebben echt niet veel nodig om de geest te geven.

Bij gebruik van soldeerpasta zou het ook wat eenvoudiger moeten gaan.

Ik fixeer het printje met dubbelzijdig kleefband. De kleefband waar ze normaal tapijt mee kleven is ideaal.
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
SMD's met een PdAg (PalladiumZilver) metallisatie kun je over het algemeen direct op de print solderen. SMD's met een Cu metallisatie is het verstandig om eerst de soldeervlakjes te vertinnen daar hierbij vrij snel oxidatie optreedt. Er ontstaat dewetting of non-wetting.
Langzaam maar zeker ontstaan er cracks langs de metallisatie die je niet ziet, zelfs niet met een loep. Op den duur is er geen (elektrische) verbinding tussen het soldeervlakje en component meer. De rest laat zich dus raden.

Mvg,
Peter
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
De Hamo 12X is gereed en ik heb zelf natuurlijk ook een 12X in mijn collectie.
De twee even naast elkaar.


Links de Hamo met de omgebouwde witte verlichting, rechts de orginele gele verlichting van de 3-rail uitvoering.
De orginele gele LEDs branden een stuk minder fel dan de witte LEDs


Beide modellen met de schijnwerpers aan.

Mijn eigen model moet ook nog maar eens onder het mes...................

Mvg, Johan

P.s. wat is het heerlijk om beide modellen DCC en Motorola gelijktijdig met de ECoS aan te sturen  8)
Re: HELP !!!!!! LED-verlichting wisselen
En wat dacht je van het programmeren. Grafisch en zeker voor diegene die een enkele keer een decoder progammeren.

Mvg,
Peter