Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU Lokpilot 8- of 21-polig?

Gestart door Re460 dinsdag 29 juli 2008, 20:57:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Beste Leden,

Tot nog toe gebruik ik in mijn modellen bijna altijd ESU-decoders van het type lokpilot V3.0 8-polig (ESU nr. 52610). Middels een apart in te bouwen 8-polige connector kun je zo de decoder in het model plaatsen.
Steeds vaker hoor je dat men dezelfde lokpilot decoder inbouwd maar dan echter 21-polig (ESU nr. 52614). Vaak wordt dan een extra printje toegepast waarop de draden zijn gesoldeerd en de decoder direct op kan worden geprikt.
Op de aansluitingen na zullen de decoders wel identiek zijn.
Kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen 8- en 21-polig?
Wat voor voordelen biedt de 21-polige decoder? En kan ik in het vervolg dus beter 21-polige decoders inbouwen? Gaarne jullie raad en/of advies.
Groet,
Erwin
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Op de site van Huib Maaskant vind je de nodige informatie.
Bij de Lokpilot is eigenlijk het enige verschil dat ook de functies f2 en f3 op de stekker zijn aangesloten.
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Citaat van: henkv op dinsdag 29 juli 2008, 21:11:24
Op de site van Huib Maaskant vind je de nodige informatie.
Bij de Lokpilot is eigenlijk het enige verschil dat ook de functies f2 en f3 op de stekker zijn aangesloten.

Klopt, echter wel onversterkt. Als je ze wilt gebruiken moet je even een extra schakelingetje solderen.
Maar het grote voordeel is inderdaad wel dat je niet meer aan de decoder zelf hoeft te solderen.

Ook zitten de aansluitingen voor een eventuele geluidsmodule op de stekker en nog het één en ander, wat je niet zo snel nodig zal hebben.

Persoonlijk vind ik het gewoon netter en iets overzichtelijker. Verder is de decoder identiek, dus het is puur een kwestie van bedrading.

Groetjes,
Menno
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Nog een voordeel, de 8 en (16 polige) decoder kan ook zo in de 21 polige connector gestoken worden.

Mvg,
Peter
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Eh nee, dat is bij de variant die door Märklin en ESU wordt gebruikt, niet het geval.
Wel bij de door Fleischmann en Uhlenbrock ontwikkelde Plux. Dan hebben we het overigens niet over de huidige nem 652 achtpolige stekker.
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Citaat van: henkv op dinsdag 29 juli 2008, 21:48:44
Eh nee, dat is bij de variant die door Märklin en ESU wordt gebruikt, niet het geval.
Wel bij de door Fleischmann en Uhlenbrock ontwikkelde Plux. Dan hebben we het overigens niet over de huidige nem 652 achtpolige stekker.

Klopt, en bij Plux zit de stekker op de decoder i.p.v. op de losse stekkerprint. Precies andersom dan de versie volgens de diverse NEM normen die door M* en consorten worden gebruikt. Kun je ze ook niet per ongeluk verwisselen ;)

Groetjes,
Menno
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Het voornaamste verschil tussen beide 21-polers is naar mijn mening dat de Märklin-variant drie extra functies herbergt, terwijl de Plux acht extra functies aansluit. Een opmerkelijk verschil, omdat de uitbreiding van het aantal functies altijd als belangrijke reden wordt genoemd voor de nieuwe stekkers.

Staat overigens allemaal keurig op de site van Huib Maaskant.

Wat er niet staat is misschien wel het grootste voordeel van de 21-polers. De plug zit altijd direct op de decoder gemonteerd, zodat we geen dradentroep meer moeten herbergen. De ruimte die de decoder boven de plug inneemt, is onderdeel van de betreffende standaad (die formeel nog geen standaard is).
Re: ESU Lokpilot 8- of 21-polig?
Omdat ESU, dank zij geluiden meer en meer functies creeert (hoeveel "e".. spoor bijster) en omdat bij veel 8-polige decoders er draden aanwezig zijn naast de 8-polige stekker, dacht ESU eraan een nieuwe stekker te lanceren. De 21-polige "21MTC".

Da's de hoofdreden voor een andere stekker. Zo ook de draden naar de luidsprekers (heel specifiek voor LokSound) lopen over de stekker.

ondertussen monteren heel wat merken de contra-stekker met 21 pinnetjes in hun loc en da's zeker niet alleen Märklin!