UPDATE:
Hallo allemaal,
Weer een foto update van mijn ombouwavonturen
Nadat de Re 460 af is gemaakt vorige keer ben ik langzaamaan begonnen met de ombouw van de Re 620 Cargo.
Eigenlijk wilde ik precies hetzelfde doen als bij de Re 460, maar ik heb besloten dat dat niet nodig was. Rode sluitlichten op een Re 6/6 zijn in mijn ogen volledig overbodig in tijdperk V en door deze dan ook niet in te bouwen scheelt het mij weer een functiedecoder.... en een hoop werk...
Door deze beslissing waren een aantal aanpassingen aan de bedrading nodig.
Ik ben dus begonnen de Re 620 weer helemaal te strippen van zijn onderdelen en bedrading. Zelfs de lamellenprint en dakprint zijn er nu afgehaald. Hieronder de staat waarin ik de loc vorige keer heb achtergelaten.
Op zich jammer dat al mijn harde werk van de vorige keer dat weer losgehaald werd, maar met in mijn achterhoofd het beeld van hoe mooi het wordt als alles af is, was de beslissing niet erg moeilijk te maken.
Na het strippen van de loc kon ik weer beginnen met het opbouwen van het geheel. Ik heb net zoals bij de Re 460 een printje gemaakt wat tegen het dak geplakt kan worden. Printje is technisch identiek aan die van de 460, maar een stuk kleiner. Een beetje optimalisatie kon wel na de ombouw van de 460
ja, beetje onduidelijke foto, maar wat zie je hier nou precies? Mensen die bekend zijn met een Hag Re 6/6 weten dat de lichtgeleider een enorm ding is dat helemaal vanaf het dak met een 90 graden hoek naar de onderste lampen loopt. Alle drie de lampen op de cabine zitten dus op dezelfde lichtgeleider en dat geeft in mijn geval problemen, omdat de lichten allemaal apart aangesloten moeten worden in verband met de gewenste verlichtingsmogelijkheden.
Nou kon ik, (zoals het voorbeeld op het Hag forum,) de lichtgeleider wel scheiden, zwart kleuren en weer aan elkaar plakken, maar dat is heel veel (pruts) werk en daar had ik niet zoveel zin meer in na het Re 460 avontuur....
Dat moet makkelijker kunnen dacht ik...... Nou dat kan dus ook. Na wat rommelen kwam ik erachter dat na het uitnemen van de lichtgeleider het lensje van de onderste lampen makkelijk uitgenomen kon worden. Dat is dan ook wat je op de foto ziet. Het lensje heeft een vierkant gat in het midden waar normaal gesproken de lichtgeleider inschuifd.
Ik kwam er dus achter dat een SMD 1206 LED daar precies tussen past
Na wat experimenteren bleek dat dit ook nog eens mooier licht gaf. Dubbel geluk dus!
Op de foto is te zien, (nou ja, min of meer te zien dan,) dat ik door een stukje zwartgekleurd papier aan één kant in dat gat van het lensje te plakken de buitenste 1/3de van de lichtbak gescheiden heb van de rest. In het echt licht dat stuk ook niet op en is gereserveerd voor rode sluitlichten. Zoals gezegd plaats ik deze hier niet, maar de volgende Re 4/4 II's krijgen dat wel.
het is zo simpel te doen met een stukje papier en het resultaat is verbluffend.
Geen foto's helaas. Dat komt later
Nu was het simpel een kwestie van LED's bedraden en vastplakken met wat secondelijm. Voor de bovenste lamp op de cabine, te zien op de onderste twee foto's, heb ik wel gebruik gemaakt van een stukje van de lichtgeleider. Dit kon niet anders en is zo prima gelukt.
Klein probleempje wat opgelost moest worden. De dakprint is verwijderd op ruimte te maken. Deze was toch niet meer nodig. Echter zijn de pantografen vastgeschroefd tegen deze dakprint aan. Om de missende dikte van de dakprint op te vangen heb ik een M3 moertje en een klein stukje karton gebruikt om het boutje op dezelfde plek te houden. Dit was de makkelijkste oplossing (had ook het boutje korter kunnen maken). Het stukje karton zit er om de pantografen te isoleren van de metalen behuizing. Is eigenlijk niet nodig, maar ik wil het risico niet nemen dat als ik ooit op een baan rij met werkende bovenleiding dat de pantografen (pluspool) contact maken met het chassis (minpool) met kortsluiting tot gevolg.
Zo ziet de behuizing er op het moment uit. De 7-polige stekker word later vastgestoken op het chassis van de loc. Het zijn de 6 AUX uitgangen plus de gezamelijke retourleiding voor de functies.
Verder alles netjes voorzien van krimpkousen tegen kortsluiting en de draden weggeplakt met tape.
Het chassis in huidige staat.
De kap is nu helemaal klaar. Volgende keer kan ik dus verder met het chassis. Daar moet dus een printplaatje opkomen waar de 7-polige stekker ingestoken kan worden. Ook komen daar twee functieversterkers op voor AUX3 en AUX4. Verder moeten de condensatoren nog een nieuw plekje krijgen en moet alles bedraad worden.
Zoals altijd kunnen vragen en/of opmerkingen hier geplaatst worden. ik zal ze dan zo goed mogelijk proberen te beantwoorden
Groetjes,
Menno