Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]

Gestart door madmenno zondag 27 juli 2008, 22:31:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
dat is echt top menno
leuk gedaan met die verlichting
complimenten
groet robert
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 poging 2, 23-05-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 poging 2, 23-05-2009]
UPDATE:

Hallo allemaal,

Weer een foto update van mijn ombouwavonturen :D
Nadat de Re 460 af is gemaakt vorige keer ben ik langzaamaan begonnen met de ombouw van de Re 620 Cargo.
Eigenlijk wilde ik precies hetzelfde doen als bij de Re 460, maar ik heb besloten dat dat niet nodig was. Rode sluitlichten op een Re 6/6 zijn in mijn ogen volledig overbodig in tijdperk V en door deze dan ook niet in te bouwen scheelt het mij weer een functiedecoder.... en een hoop werk... ;)

Door deze beslissing waren een aantal aanpassingen aan de bedrading nodig.
Ik ben dus begonnen de Re 620 weer helemaal te strippen van zijn onderdelen en bedrading. Zelfs de lamellenprint en dakprint zijn er nu afgehaald. Hieronder de staat waarin ik de loc vorige keer heb achtergelaten.


Op zich jammer dat al mijn harde werk van de vorige keer dat weer losgehaald werd, maar met in mijn achterhoofd het beeld van hoe mooi het wordt als alles af is, was de beslissing niet erg moeilijk te maken.


Na het strippen van de loc kon ik weer beginnen met het opbouwen van het geheel. Ik heb net zoals bij de Re 460 een printje gemaakt wat tegen het dak geplakt kan worden. Printje is technisch identiek aan die van de 460, maar een stuk kleiner. Een beetje optimalisatie kon wel na de ombouw van de 460 :P


ja, beetje onduidelijke foto, maar wat zie je hier nou precies? Mensen die bekend zijn met een Hag Re 6/6 weten dat de lichtgeleider een enorm ding is dat helemaal vanaf het dak met een 90 graden hoek naar de onderste lampen loopt. Alle drie de lampen op de cabine zitten dus op dezelfde lichtgeleider en dat geeft in mijn geval problemen, omdat de lichten allemaal apart aangesloten moeten worden in verband met de gewenste verlichtingsmogelijkheden.

Nou kon ik, (zoals het voorbeeld op het Hag forum,) de lichtgeleider wel scheiden, zwart kleuren en weer aan elkaar plakken, maar dat is heel veel (pruts) werk en daar had ik niet zoveel zin meer in na het Re 460 avontuur....
Dat moet makkelijker kunnen dacht ik...... Nou dat kan dus ook. Na wat rommelen kwam ik erachter dat na het uitnemen van de lichtgeleider het lensje van de onderste lampen makkelijk uitgenomen kon worden. Dat is dan ook wat je op de foto ziet. Het lensje heeft een vierkant gat in het midden waar normaal gesproken de lichtgeleider inschuifd.
Ik kwam er dus achter dat een SMD 1206 LED daar precies tussen past :D
Na wat experimenteren bleek dat dit ook nog eens mooier licht gaf. Dubbel geluk dus!

Op de foto is te zien, (nou ja, min of meer te zien dan,) dat ik door een stukje zwartgekleurd papier aan één kant in dat gat van het lensje te plakken de buitenste 1/3de van de lichtbak gescheiden heb van de rest. In het echt licht dat stuk ook niet op en is gereserveerd voor rode sluitlichten. Zoals gezegd plaats ik deze hier niet, maar de volgende Re 4/4 II's krijgen dat wel.
het is zo simpel te doen met een stukje papier en het resultaat is verbluffend.
Geen foto's helaas. Dat komt later ;)








Nu was het simpel een kwestie van LED's bedraden en vastplakken met wat secondelijm. Voor de bovenste lamp op de cabine, te zien op de onderste twee foto's, heb ik wel gebruik gemaakt van een stukje van de lichtgeleider. Dit kon niet anders en is zo prima gelukt.


Klein probleempje wat opgelost moest worden. De dakprint is verwijderd op ruimte te maken. Deze was toch niet meer nodig. Echter zijn de pantografen vastgeschroefd tegen deze dakprint aan. Om de missende dikte van de dakprint op te vangen heb ik een M3 moertje en een klein stukje karton gebruikt om het boutje op dezelfde plek te houden. Dit was de makkelijkste oplossing (had ook het boutje korter kunnen maken). Het stukje karton zit er om de pantografen te isoleren van de metalen behuizing. Is eigenlijk niet nodig, maar ik wil het risico niet nemen dat als ik ooit op een baan rij met werkende bovenleiding dat de pantografen (pluspool) contact maken met het chassis (minpool) met kortsluiting tot gevolg.




Zo ziet de behuizing er op het moment uit. De 7-polige stekker word later vastgestoken op het chassis van de loc. Het zijn de 6 AUX uitgangen plus de gezamelijke retourleiding voor de functies.
Verder alles netjes voorzien van krimpkousen tegen kortsluiting en de draden weggeplakt met tape.


Het chassis in huidige staat.

De kap is nu helemaal klaar. Volgende keer kan ik dus verder met het chassis. Daar moet dus een printplaatje opkomen waar de 7-polige stekker ingestoken kan worden. Ook komen daar twee functieversterkers op voor AUX3 en AUX4. Verder moeten de condensatoren nog een nieuw plekje krijgen en moet alles bedraad worden.

Zoals altijd kunnen vragen en/of opmerkingen hier geplaatst worden. ik zal ze dan zo goed mogelijk proberen te beantwoorden :)

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 poging 2, 23-05-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 poging 2, 23-05-2009]
Hoi Peter,

Dat draadje wat ik inderdaad ook al eens tegengekomen. Het ziet er er interessant uit, dat ga ik eens rustig doorlezen vanavond :)

Bedankt voor de link!

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
UPDATE:

Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een update van de ombouw van de Hag Re 620 Cargo.
Ik ben door verenigingswerkzaamheden (modelspoor) en studie erg druk geweest met andere dingen, maar heb nu wat tijd gevonden om de Re 620 af te bouwen.

Ik heb sinds de laatste update toch weer wat veranderd aan het ontwerp :P
Ik heb toch besloten om rode sluitlichten in te bouwen. Ten eerste omdat ik dan ook de losse loc met correcte verlichting kan laten rijden over trajecten en ten tweede omdat ik de versterkingsschakelingen voor de logische uitgangen van de Lokpilot met geen mogelijkheid werkend kreeg...

Het is weer een enorme dradenboel geworden. Hieronder enkele foto's. Het is een beetje lastig om er toelichting bij te geven, maar als er specifieke vragen zijn, stel ze gerust :)











De warm witte verlichting is nu op de funtiedecoder aangesloten in het dak en niet meer via de 7-polige stekker op het chassis. De stekker dient nu als aansluiting van de rode sluitlichten en voeding voor beide decoders.

Ik heb de functies op exact dezelfde manier toegewezen als de Re 460 eerder in dit draadje. Voor uitleg van de verlichtingsmogelijkheden verwijs ik dan ook naar de foto's en toelichting van de Re 460 op deze pagina.


Verlichting uit.


3-punts verlichting aan. De foto's doen eigenlijk geen eer aan hoe het er in het echt uitziet. Het is lastig te zien, maar de buitenste 1/3de van de lichtbakken zijn niet verlicht. Net zoals in het echt. Het is heel lastig (lees: voor mij onmogelijk) om dit goed te fotograferen.


Eén wit sluitlicht.


Eén rood sluitlicht. Ook op deze foto lijkt de verlichting waardeloos, maar neem maar van mij aan dat het er echt geweldig uit zien :D (al zeg ik het zelf ;)) Rood licht dus enkel op de buitenste 1/3 van de lichtbakken.


Grootlicht op de onderste twee lampbakken.

De Re 620 is bij deze af. Deze zelfde ombouw ga ik nu ook uitvoeren op mijn Hag Re 421, Hag Re 4/4 II 'Kuoni' en Hag Re 4/4 II 'Zugkraft Aargau'
Ik heb eerst weer onderdelen nodig, maar als er voortgang is zal ik dit in dit draadje melden.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Goh Menno,

Heel netjes uitgevoerd. Vooral dat groot-licht is mooi om te zien. Ik vind het aantal draden nog wel meevallen. Volgens mij letterlijk een kwestie van bundelen en leiden. Ben benieuwd naar je verdere ombouw-projecten.

Groeten, Paul
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Hoi Menno,

Echt een plaatje!!

Mooi gedaan en ook knap dat je dat durft.
Ik ben zelf ook handig, mijn beroep heeft ook met printsporen  :wink: en stroompjes te maken, maar ik durf dat niet met mijn eigen loc's, ben bang dat het fout gaat. Stom he  :?

Groet, Dennis
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Ps, wat voor koppelingen zijn dat? hag?

Nogmaals groet, Dennis
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Menno,

Ziet er heel goed uit. De gescheiden lampbakken is een droom die uitkomt.
Ik zie ze wel op de clubbaan 8)

Citaat van: Dennis Re 6/6 op vrijdag 10 juli 2009, 19:15:01
maar ik durf dat niet met mijn eigen loc's, ben bang dat het fout gaat. Stom he  :?

Lijkt me normaal, de 1e keer sta je te trillen. Gewoon rustig blijven en af en toe pauzeren.
Na de 1e keer gaat het allemaal gestaag.

Gr Joost
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Na het zien van dit topic wordt het hoog tijd voor de eerste HAG Loc op het Mountain Square emplacement 8), misschien die van Dolf :P

Mvg Gert
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
He Menno,

klasse gedaan hoor :wink: 8)
Het is inderdaad een dradenboel maar het geeft wel resultaat. Vind het toch knap dat je het hebt gedaan. Zou het zelf niet 1 2 3 doen (nou heb ik geen HAG dus dat scheelt maar je snapt het wel :mrgreen:)

Mathijs
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
dat is goed gedaan hoor !!
complimenten !
groet robert
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Hoi Menno,

Netjes gedaan met een zeer fraai resultaat. Troost je, Menno, de door mij omgebouwde loks met verlichting getuigen nou ook niet bepaald van zuinigheid met draad. Als het maar functioneert, denk ik maar.
Wat ik observeerde tijdens mijn vakantie, en mij te binnen schoot om na te bootsen: vooral bij de Re 460 en de stuurstanden EW IV en dubbeldekker zie je dat de rode sluitlichten wel eens van helderheid verschillen. Zou misschien wel leuk zijn om dat ook in model te verwezenlijken (kan, denk ik, door gewoon een grotere weerstand in de ene leiding te zetten, toch??)

Groetjes

Harry
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Opnieuw heel fraai Menno ! Ik zie het mezelf voorlopig nog niet na doen.
Ga zo door !

Robbert.
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Hoi Harry,

Als je een ESU Lokpilot decoder gebruikt kun je heel simpel de helderheid aanpassen van de functieuitgangen. Dat gebruik ik ook om de uitgangen nog extra te dimmen.
Een weerstand kan ook, maar door het softwarematig te doen in de decoder ben je veel flexibeler en kan je het steeds aanpassen en kijken of het je bevalt. Zo niet, dan verander je gewoon de waarde weer in de CV.

Anderen ook allemaal bedankt voor de positieve reacties :D

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 KLAAR, 10-07-2009]
Hoi,

Ja, daar heb je gelijk in, zo kan het ook. Had ik nog niet bij stil gestaan.

Groetjes

Harry
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Begin Ae 610 ,15-05-2010]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Begin Ae 610 ,15-05-2010]
Hallo allemaal,

Vandaag weer eens een update in dit draadje :)

Aangezien ik voorlopig niet verder kan werken aan de modules voor de vereniging ben ik maar weer eens begonnen met de ombouw van een Hag loc.
Dit keer neem ik een SBB Ae 6/6 onder handen. Het betreft de SBB Ae 610 Cargo 'Erstfeld'



Deze loc heb ik al een hele tijd liggen en wil ik nu toch graag ook eens mee rijden  :P

Hieronder de originle staat van de loc.









Er zit vanaf de fabriek al een 21-polige ESU Lokpilot V3.0 in en LED verlichting. Helaas is deze LED verlichting geel, dus die mag er ook uit!

De binnenkant van de Hag Ae 6/6-en zien er behoorlijk anders uit dan de voorgaande Re 4/4 II's en Re 6/6-en. Ik zal deze ombouw dus weer uitgebreid documenteren zodat jullie er hopelijk wat aan hebben :)

De bedoeling is om ook hier weer warmwitte LED verlichting in te bouwen met 1 rood sluitlicht aan beide zijden, net zoals bij de Re 6/6 Cargo. Hier zijn echter geen schijnwerpers nodig met bijbehorende diodeschakeling wat het een stuk eenvoudiger maakt.
Een extra functiedecoder naast de Lokpilot v3.0 is wel nodig. Ook komt de ondertussen wel bekende condensatorschakeling er in.

Ik ben begonnen met het uit elkaar halen van de loc en het verwijderen van alle overbodige onderdelen. Daarna heb ik de draden voor de massa en de sleper alvast gesoldeerd. Deze worden later weer aangesloten op een nog te plaatsen printje.

Hieronder het resultaat.







Ik kan dit weekend verder niets meer doen, dus een update volgt misschien volgende week.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Hallo allemaal,

Ik ben gisteren en vandaag druk bezig geweest met de Ae 610 Cargo.

Hieronder foto's. Het zijn er een beetje teveel om overal uitgebreid commentaar bij te zetten, maar dat is ook niet echt nodig. De ombouw is in principe gelijk aan die van de Re 620, alleen zijn de componenten een beetje anders geplaatst.


Dakprintje met de Lokpilot Fx v3.0


Isolatie voor de pantograaf


Zelfbouw printje voor op chassis


Onderdelen, waarvan de meeste overbodig :P


Eerste LED zit op zijn plaats onder de bestuurderscabine



LEDs vastgezet met secondelijm direct aan de lichtgeleiders


Overzichtje


Nu ook met dakprintje erbij. Let op de extra blauwe en bruine draad vanuit de Lokpilot Fx decoder


Condensatoren voor het bufferen van de functieuitgangen aan de blauwe en bruine draad gemaakt



Wegwerken van de bedrading. Altijd lastig !!


21-polig adapterprintje bedraad


Condensatoren met bijbehorende electronica proefpassen. Het past echt maar net !



Chassis af !


Behuizing af !


Een probeerseltje. Ik heb een stukje zwart papier achter de raampjes van de loc geplakt om te kijken of het er wat netter door werd. Bij de Re 620 bijvoorbeeld is de electronica te zien door de ramen. Dit vind ik niet zo mooi. Door het zwarte papier verminder ik ook meteen de kans op kortsluiting in de loc, vanwege de metalen behuizing en alle electronica die daar vlak bij zit. 2 vliegen in 1 klap :)
Ik vind het er met het zwarte papier achter de ramen erg goed uit zien al zeg ik het zelf !




Ook meteen maar even bij de Re 620 gedaan.


En toen was het tijd voor het testen. Op een kleine (snel opgeloste) kortsluiting na doet alles het volgens plan.
Helaas kwam ik er achter dat ik van mijn LED leverancier op internet de verkeerde LEDs geleverd heb gekregen. Witte in plaats van warm-witte. Ik baal echt als een stekker, omdat de witte LEDs al vastgelijmt zitten in de behuizing en ze er niet meer af te halen zijn.
Het ziet er ook echt niet uit. 1 kant van de loc had ik met de oude levering gedaan en is dus wel warm-wit. Maar de andere kant zijn de nieuwe LEDs en zijn fel wit. Echt lelijk!!!




Ik heb al een mailtje naar de leverancier gedaan, dat ik niet blij ben! Maar goed een foutje kan gebeuren en er is toch niets meer aan te veranderen.
Ik hoop dat de LEDs nog los te halen zijn, maar ik heb even geen idee hoe...
Misschien heel kort met een soldeerbout aanraken zodat de secondenlijm loslaat, al heb ik geen idee wat dit gaat doen met de plexiglas lichtgeleider....
Iemand misschien een idee?

Als laatste nog een overzichtsfoto van de binnenkant van de loc
Rechts warm-wit, links wit. Zelfs op de foto is het verschil goed te zien...zucht....



Volgende klus wordt het vervangen van de drie witte LEDs (als dat nog lukt zonder al te veel schade) en het instellen van de functies van beide decoders.

Hopelijk kan ik daar volgend weekend mee bezig gaan.
Ik hou jullie op de hoogte :)

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Menno,


Dat is echt balen. :cry:
De standverkopers van secondelijm op de beurzen leggen hun overdag geplakte delen 's nachts in een emmer met Glassex. De volgende ochtend liggen alle ondedelen los op de bodem. Mogelijk werkt dat bij jou ook. Overigens weer een mooi project. Ik heb ook nog wat HAG loks die ik wil ombouwen. Je draadje geeft weer inspiratie.
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Ziet er goed uit Menno, behalve die spierwitte led's dan  :shock: . Normaal los je secondenlijm met aceton op, maar dat lijkt me in dit geval niet zo briljant........ik denk dat de lichtgeleider daar echt niet tegen kan.  Wat je kunt proberen is met een scalpel de ledje's los te snijden (klein stukje tussen led en geleider en dan wrikken) en te kijken hoe het oppervlak van de lichtgeleider eruit ziet. Met een beetje geluk valt het mee en als je de nieuwe dan aanbrengt wordt het contactoppervlak weer doorzichtig door de nieuwe lijm. Anders kun je het oppervlak proberen te polijsten en dan met doorzichtige lak af te werken. Ald het erg ruw is geworden kun je het proberen met verhitten van het oppervlak, waarna je waarschijnlijk als laatste redmiddel nieuwe lichtgeleiders kunt bestellen  8) 8) 8) 8) 8) 8) :?

sterkte!
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Bedankt voor de tips!

Probleem is inderdaad dat twee van de drie LEDs vrijwel vast zitten aan de binnenkant van de behuizing en ik de behuizing niet in vloeistof kan leggen. Misschien kunnen de lichtgeleiders er wel uit, maar ik heb al even gekeken en ze zitten er zover ik kan voelen zeer strak in!

Een scalpel kan ik inderdaad wel proberen, maar dan moet ik er eerst eentje kopen :P

Ik heb al eerder een mislukt aangesloten LED uit een Hag loc moeten slopen en dat ging met een schroevendraaier en een vijl/slijpschijf maar net goed. Die LED zat aan metaal vast wat wel wat kan hebben, maar die plexiglas lichtgeleider is zooooo kwetsbaar.

Als een scalpel of scherp mes niet lukt kan ik misschien ook nog wel proberen om de LEDs weg te slijpen met een Dremel met slijpschijfje.....

Ik kan het volgend weekend pas proberen. Meer tips zijn altijd welkom.
Ik hou jullie op de hoogte :)

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Hoi Menno,

Jammer van die leds. Maar het blijft een heel mooi stukje werk.
Veel succes met het verwisselen van de leds.
Groet,
erwin
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Menno,

om risico te voorkomen, zou ik de "foute" leds er net een dremel vanaf slijpen.

Als je met welk goedje gaat werken, wat dan ook, is er een kans dat je lichtgeleiders er aan gaan.

Met gewoon doorslijpen, wordenze hoogstens een ietsje korter, maar die ruimte/speling heb je.

Netjes doorslijpen achter led/lijm, heb je gelijk mooi gelijk vlakje voor lijmen nieuwe leds 8)

Mvg Gert
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Kleine update :)

Zojuist voor de lol even geprobeerd om de foute LEDs met een klein plat schroevendraaiertje te verwijderen van de lichtgeleiders en dat ging zowaar zonder enig probleem. Ze kwamen er zo af, zonder veel kracht te hoeven zetten.
Volledig onbeschadigd en na lossolderen van de bedrading zijn ze gewoon weer te gebruiken.

Jullie begrijpen wel dat ik hier heel blij mee ben :D

Ik heb meteen de juiste LEDs bevestigt en de functieuitgangen gemapt op de ECoS.

De loc is nu helemaal af en heeft dezelfde mogelijkheden als de Re 620, maar dan zonder grootlicht.

Ik ga nu even een Hag Re 421 openhalen om te kijken hoe ik die ga ombouwen. Deze is een stuk kleiner dan de Re 620, maar er moet dezelfde hoeveelheid electronica in, dus dat wordt nog even passen en meten.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Hoi Menno.
Wat fijn dat na al dat ombouw werk, nu ook de leds vervangen zijn.
Al met al heb je nu een pracht beschrijving met foto reportage gemaakt die bij het ombouwen van deze prachtige HAG locs bijzonder welkom zijn.

Vanwege het lastige ombouwen heb ik een paar jaar geleden een prachtige collectie HAG locs laten lopen, nu ik dit allemaal zie denk ik weleens...................... :?

Veel plezier met deze prachtige (omgebouwde) locs.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Hallo Menno,

Je schreef dat je met de lokprogrammer en een ESU lokpilot/sound, LED's zou kunnen dimmen.
De handleiding rept slechts over gloeilampen.
Help me uit de droom s.v.p. & a.u.b..
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Menno, jij hebt straks een Zwitserse lichtshow op je baan. :D

@Wim: je kunt de led's op standaard Marklin mfx loks ook dimmen.
Je moet em wel eerst flink knijpen om resultaat te zien.
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
De LED zijn te dimmen op een Lokpilot V3.0 en ook de Fx 3.0 (functiedecoders)

Hier heb je geen lokprogrammer voor nodig, enkel een digitaal besturingssysteem dat CV waarden kan schrijven.

De CV's vanaf 113 regelen deze functieuitgangen, te beginnen met 'licht voor', 'licht achter', AUX 1, AUX2....enz.

Deze staat standaard op waarde 15. Elke waarde hieronder dimt de LED (of gloeilamp) die op de functieuitgang aangesloten is. Het klopt dat je voor een duidelijk effect behoorlijk moet dimmen. Bij de Ae 610 staan de waarden zelfs op 1. Bij de Re 620 op 5 dacht ik.

Groetjes,
Menno

P.S. vanmiddag even een Hag Re 421 opengemaakt en er zat zowaar al een 21-polige lokpilot in :P
Morgen maar eens kijken hoe ik al die electronica erin ga passen.
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Dag Menno,
Dank voor de response. Wanneer ik in m'n ESU Lokopilot 3.0 Fx Functiedecoder in de bagagewagen van de Rheingold wagenset de CV 115 voor AUX1 (binnenverlichting: Märklin LED strips 73400) tussen de waarden 10 t/m 15 zet is er GEEN verschil in lichtsterkte merkbaar. Bij een waarde beneden 10, doet de verlichting niets.
Ik denk dat LED's niet reageren op pulsbreedte sturing...
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Wim, wellicht zijn die LED-strips uitgerust met zener spanningsstabilisator.
Als dat zo is dan zijn ze niet dimbaar, omdat de zener de uitgangsspanning probeert vast te houden, totdat de ingangsspanning beneden de drempelwaarde komt en de boel instort en de LED's doven.
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Ja, dat klink logisch inderdaad. In principe zouden de LEDs gewoon dimbaar moeten zijn.
Misschien even de zener verwijderen of overbruggen.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Ae 610, update 24-05-2010]
Dank voor de reacties. 'k Laat het maar zo. De rijtuigen zijn nogal lastig open te maken. Ben blij dat het de vorige maal, zonder e.e.a. te mollen, gelukt is...
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 4/4II loopdraaistel 29-12-2010]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 4/4II loopdraaistel 29-12-2010]
Hoi allemaal,

Heb na vele verbouwperikelen de ombouw van Hag locs weer op kunnen pakken.

Ik ben vanwege een binnenkomende Hag 2-rail set begonnen met de ombouw van een reserve Hag Re 4/4 II loopdraaistel in 2-rail wat ik nog had liggen.
Ik wilde eens kijken of ik met alleen een extra Hag 3-rail sleper de loc kan ombouwen van 2-rail naar 3-rail.
Het motordraaistel is met wat aluminiumfolie of een plaatje koper makkelijk om te bouwen. Het loopdraaistel vergt iets meer moeite. Zeker omdat ik voor het 2-3-rail gebeuren op de vereniging met een geisoleerde spoorstaaf rijdt. De wielen op assen van het loopdraaistel moeten dus eigenlijk ongeisoleerd zijn voor een goede stroomafname. De 2-rail loopdraaistellen zijn vanaf de fabriek natuurlijk geisoleerd.
Ik dacht dit te kunnen oplossen door de 2-rail sleper te verwijderen en een deel daarvan te gebruiken om de enkelzijdige massasleper tweezijdig te maken.
Er hoeft dan alleen nog maar een losse 3-rail sleper onder om het geheel af te maken.

Overigens doe ik niets aan de wielafstand. 2-rail wielafstand rijdt prima over Marklin k-rails.

Hieronder 2 foto's van het eindresultaat die hopelijk duidelijk maken wat ik hierboven beschreven heb!


Gekanibaliseerde 2-rail sleper rechts op de foto.


Meteen extra zwarte massadraad gesoldeerd.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een Hag Re 10/10 Cargo binnengekregen en daar wilde ik wel graag eens mee rijden.
De set was 2-rail analoog, maar wel met 21-polige adapterprintjes van ESU.
Aangezien ik niet veel tijd heb op het moment en een volledige ombouw met LED verlichting gewoon teveel tijd kost heb ik een testje gedaan met een soort van snelombouw. Dat betekent een ombouw naar 3-rail digitaal maar zonder verlichting. De loc is dan wel alvast voorbereid voor de upgrade naar verlichting en condensatoren enzo...

Ik ben zoals gewoonlijk weer begonnen met een complete strip van de binnenkant van de loc. Hag kennende was het weer één grote brij aan bruine draden :P


....en ja dan hou je een boel overbodige onderdelen over. Dit is niet eens alles wat over was...
Als iemand ooit nog dit soort onderdelen van Hag voor Re 6/6, Re 4/4II, Re 460 of Ae 6/6 nodig heeft, laat het me weten!

Ik ben verder gegaan om het loopdraaistel 3-rail geschikt te maken zoals ik in de post hierboven (of hieronder voor de ondersteboven lezers :P ) heb uitgelegd. Het motordraaistel is nog makkelijker dan het loopdraaistel en is met een klein stripje koper 3-rail geschikt te maken. Hier heb ik helaas geen foto van  :?



Na enig boor, slijp en soldeerwerk krijg je dan bovenstaand resultaat. Aangezien het de tweede keer is dat ik een Re 620 ombouw wilde ik het wel wat netter doen dan het eerste prototype.
Boven prototype, onder de nieuwe..... Oordeel zelf :)

Moet zeggen dat deze ombouw geslaagd is en me maar een paar uurtjes werk heeft gekost, waarvan het meeste voorbereiding was. Zoals gezegd zijn alle voorzieningen aanwezig om de loc een volledige ombouw met LED verlichting te geven. Ik kan zelfs de kap van het prototype zonder problemen op het nieuwe onderstel plaatsen, want de pinout en bedrading zijn identiek.

Hieronder nog een paar sfeerfoto's van de beide broertjes Re 620's




Ben nu de laatste hand aan het leggen aan de volledige ombouw van de Re 421 waar ik lang geleden aan begonnen ben en eerder in dit draadje genoemd is. Hopelijk is deze vanavond af en geprogrammeerd. De Re 420 uit de nieuwe Re 10/10 set komt daarna aan de beurt voor een snelombouw

Groetjes,
Menno


Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Hallo Menno,

Ziet er werkelijk netjes uit. Ik zou willen dat mijn werk er ook zo netjes uitzag :(
Heb onlangs de HAG Re 4/4 BT omgebouwd en twee weken geleden de Ae 8/8 aangeschaft. Lopen werkelijk prachtig.

Groet
Hennie
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Hallo allemaal,

Nog een kleine aanvulling op de update van gisteren!


De nieuwe Re 420 307-1 rechts. Let ook op het verschil in het formaat van de belettering op de neus tussen beide neefjes ex Re 4/4 II.


Airco unit op de Re 420. Zo eentje had ik er nog niet dus ben er erg blij mee :)
Best netjes gedaan door Hag!


Omdat de Re 420 in een set met de Re 620 als Re 10/10 werd geleverd zit er een verbindingsstekker aan de Re 420 zodat deze vanaf de Re 620 zijn voeding kan halen. In ieder geval dat was de bedoeling..... Ik heb nergens in de Re 620 een plek kunnen vinden waar die stekker dan in zou moeten, dus beetje vreemd  :|
Ach ja, zodra ik weer wat tijd heb soldeer ik de stekker er toch af  :lol:

Als laatste een paar foto's van het voorprogrammeren van de Re 20/20 op de ECoS. De Re 421 heb ik vandaag helemaal geprogrammeerd. Alleen de Re 420 moet nu dus nog omgebouwd worden.








De Re 20/20 is zo lang (84cm) dat ik het bijna niet in één keer fatsoenlijk op de foto kan krijgen :P

Ik blijf het hatelijk vinden dat ik bij multitractie op de ECoS niet de functies van de afzonderlijke locs kan aanspreken!! :(
Bijvoorbeeld F0 betekend dat van alle 4 de locs de voorverlichting aan zou gaan en dat wil ik natuurlijk niet. Volgende keer maar een keer via de IB proberen ;)

Groetjes,
Menno

Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Hallo Menno,

Dat heb je weer even mooi opgelost en gedaan. Het innerlijke van de lok is netter dan bij de anderen.

Ja, ik had het kunnen weten......natuurlijk wil je een Re 20/20 laten rijden. Wel machtig ,mooi hoor, zo'n rijtje loks. En niet zomaar loks. Echt mooi!!

Groetjes

Harry
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
menno
ze blijven mooi !!
wordt volgens mij weer tijd voor een nieuwe line up  :lol: :lol:
spreek je
groet robert
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Citaat van: remcy op zondag 16 januari 2011, 21:43:08
wordt volgens mij weer tijd voor een nieuwe line up  :lol: :lol:

Volgens mij kan je gedachten lezen! :D
Ik zat er net aan te denken om weer eens een line up te maken. Ik heb speciaal al mijn Cargo modellen (15 nu) al bij elkaar gebracht :P

Ik kan helaas pas over 2 weken een line up foto maken, maar hij komt er zeker aan :D

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 620 snelombouw 15-01-2011]
komt goed
maaaaaar !!!
ik hou je er wel aan !  :mrgreen: :mrgreen:
groeten
robert
Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag en gisteren weer druk bezig geweest met het ombouwen van een 3-rail model. Dit keer geen Hag, dus ik heb de naam van dit draadje voor de gelegenheid even veranderd.

Het betreft hier een RailTop 21402 (AC). Dit is een SBB BDt stuurstandrijtuig met reclame 'Zugkraft Aargau' en is exclusief door RailTop voor de Zwitserse winkel Wemoba gemaakt.


Af fabriek is dit al een prachtig rijtuig met warmwitte 3-punts verlichting en een enkel rood sluitlicht wisselend met de rijrichting. De wagon is van een condensator (goldcap denk ik) voorzien voor het bufferen van de verlichting en is voorbereid voor een functiedecoder middels een 8-polige NEM bus.

Nu zou je denken, wat is hier nog aan te verbeteren? Ik kwam op het Hag forum een draadje tegen waarin een dergelijk rijtuig relatief eenvoudig werd uitgebouwd met extra mogelijkheden. Klik hier
Aangezien de bijbehorende Re 4/4 II binnenkort ook aan de beurt komt voor een ondertussen welbekende ombouw, leek me dit ook wel wat om te proberen.

Het probleem met dit rijtuig is de ingewikkelde printplaat en afwijkende aansturingsvoltage voor de ledverlichting. Dit is eenvoudig te omzeilen met wat onderdelen en wat draad. Ik wilde ook meteen de warm-witte Hufing-Tronic interieurverlichting inbouwen, die ik sinds kort via Joost in bezit heb gekregen.

Maar genoeg gepraat, jullie willen foto's zien :D



Boven en onderkant van een klein printje met wat onderdelen die nodig is voor de extra functie: parkeerlicht op AUX3 en grootlicht op AUX4. Uiteraard later vrij te mappen via de ESU functiedecoder.



Uiteraard is er wat extra bedrading nodig naar de bestaande onderdelen van de wagon. Op de bovenste foto zijn de extra draden voor AUX3 en AUX4 aan de onderzijde van de bestaande print gesoldeerd op de correcte uitgangen van de 8-polige NEM bus waar de functiedecoder inkomt. Op de onderste foto zijn de extra draden aan de bestaande leds gesoldeerd. Dit is even een prutswerkje vanwege het formaat. Door deze manier van bedraden is het afwijkende voltage van de bestaande print te omzeilen en kunnen de leds gewoon direct met decoderspanning gevoed worden voor de extra functies.



De draden zijn hier aan het zelfgebouwde printje gesoldeerd. De schakeling is betrekkelijk eenvoudig en kan op het Hag forum worden gevonden via de gegeven link. Als er mensen zijn die het schema graag hier willen zien, roep even en ik zal proberen een tekening te maken die het duidelijker maakt :)
De decoder is overigens ook al ingestoken.

Dat was het voor de verlichting! Simpel he :D
Nu de extra verlichtingsmogelijkheden klaar waren wilde ik meteen door met de interieurverlichting. RailTop heeft hiervoor al twee draden aangebracht, waardoor direct met F1 de interieurverlichting te schakelen is. Ik wilde echter vanwege de beperkte maximale stroom van de AUX uitgangen van de ESU Lokpilot Fx v3.0 een relais inbouwen waardoor ik de voeding voor de interieurverlichting direct van het spoor kan halen en een vrijwel 'onbeperkte' stroom kan trekken. Ik heb hiervoor een ESU miniatuur schakelrelais gekocht. Dit is een simpel monostabiel relais waar je de decoderuitgang en retour op aansluit alsmede de rode draad vanaf de sleper en de draad naar de ledstrip. Als je nu F1 schakelt, maakt het relais contact en gaat er een stroom lopen vanaf de sleper naar de ledstrip (en weer terug naar de massa natuurlijk).
Hieronder een aantal foto's van het resultaat. Het is weer een flinke dradenboel geworden en ik was dan ook blij dat er genoeg (niet van buiten zichtbare) ruimte in de wagon aanwezig was.








De 2-polige stekker op de vierde foto van boven is bedoeld voor de doorvoer van stroom naar de volgende wagon. Hier komt in de toekomst een tweepolige stroomvoerende koppeling aan (zelfbouw). De stekker voert een kleine 18V wisselspanning.

Ik moet trouwens opmerken, dat de pinout van het ESU relais niet overeen komt met dat wat aangegeven staat op de verpakking  8o
En nee, ik heb het niet op zijn kop gehouden en/of verkeerd bekeken :P

De verlichting die nu te voeren is, is hieronder te zien (min of meer dan. De kwaliteit van de foto's is weer schokkend slecht en in het echt ziet het er veel beter uit. Gedeelde lichtbakken enzo)


3 punts warm wit


1 rood sluitlicht


Parkeerlicht


Alleen 2x grootlicht (niet volgens werkelijkheid natuurlijk)


Correct grootlicht door F0 en F4 tegelijk te schakelen.




Nog even een paar slechte foto's met de kap erop. Ik heb de interieurverlichting op een zo laag mogelijke stand gezet met de ingbouwde potmeter. Dat geeft meer dan voldoende licht en bespaart kostbare digitale stroom.

Ik ben nog niet helemaal klaar met de wagon, dus een update zal nog wel volgen in de komende weken.

Groetjes,
Menno

P.S. Oja, de Cargo line-up komt er echt aan, maar ik had dit weekend gewoon geen tijd meer over omdat ik vandaag weer vroeg weg moest....
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Klasse  :thumbup:
Groet,
Erwin
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
menno
ik ben en blij van van je rood met blauw !!  :D
ikzelf durf het niet aan hoor met die treinen te klooien
en jij of het nu wel of niet een exclusief model is !! hoppa weer omgebouwd !
complimenten
groet robert
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Hoi Menno,

Dat heb je weer netjes gedaan. Complimenten!!
Vraagje: kun je straks een hele trein (Re 4/4 II (?)met stuurstand en tussenrytuigen in ZUGKRAFT AARGAU design laten ryden??

Groetjes

Harry
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Citaat van: Kroko14253 op maandag 07 februari 2011, 20:54:02
Vraagje: kun je straks een hele trein (Re 4/4 II (?)met stuurstand en tussenrytuigen in ZUGKRAFT AARGAU design laten ryden??

Ja, dat kan straks inderdaad. Ik heb de Re 4/4 II loc van Hag (is nog DC en helemaal leeg op het moment) en de bijbehorende EW I wagons ook. Ik heb daarvan een A (1e klasse) en een B (2e klasse). Ik zou er graag nog een B bijwillen, maar ze zijn extreem moeilijk te vinden...

Groetjes,
Menno

EDIT: Ik wist dat ik ergens nog een foto had :)

Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Mooi plaatje!
Zoek zelf ook nog deze wagons.
De Re 4/4 II heb ik ook in Zugkraft Aargau uitvoering. De railtop BDt helaas in de standaard-uitvoering.
Groet,
Erwin
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Hallo Menno

leuk topic

mag dit in de wiki??
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Citaat van: looney tunes op dinsdag 08 februari 2011, 15:18:22
Hallo Menno

leuk topic

mag dit in de wiki??

Natuurlijk mag dat! :D

Ik zal trouwens binnenkort (of misschien straks al als ik tijd heb) even een index maken in het eerste bericht van dit draadje waarin ik de diverse ombouwprojecten op een rijtje zet. Dat maakt het allemaal wat overzichtelijker want het begint toch wel een lang draadje te worden :)

Groetjes,
Menno
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Citaat van: madmenno op dinsdag 08 februari 2011, 16:02:50
Citaat van: looney tunes op dinsdag 08 februari 2011, 15:18:22
Hallo Menno

leuk topic

mag dit in de wiki??

Natuurlijk mag dat! :D

Ik zal trouwens binnenkort (of misschien straks al als ik tijd heb) even een index maken in het eerste bericht van dit draadje waarin ik de diverse ombouwprojecten op een rijtje zet. Dat maakt het allemaal wat overzichtelijker want het begint toch wel een lang draadje te worden :)

Groetjes,
Menno

Hallo Menno

fijn

ik ga binnenkort beginnen
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Hallo allemaal,

Vanaf nu staat er op pagina 1 helemaal bovenaan de eerste bijdrage een index met links naar alle relevante bijdragen. Dat maakt het (toch wel lang geworden) draadje overzichtelijker en hopelijk leesbaarder :)
Ik zal deze index steeds updaten.

Nu eenmalig de index ook hieronder te vinden.

------------------------------------------------------------------

Index: (stand 08-02-2011)

Speciaal:
Verlichtingsmogelijkheden SBB locs
Ombouwverslag Hag Re 4/4II / Re 6/6 loopdraaistel van 2-rail naar 3-rail
Test SBB Cargo Re 20/20

SBB Cargo Re 421 371-6 [Hag]
Ombouwverslag eerste poging
Ombouwverslag tweede poging (Nog niet beschikbaar)

SBB Cargo Re 620 042-2 'Monthey' [Hag]
Ombouwverslag eerste poging
Ombouwverslag tweede poging deel 1
Ombouwverslag tweede poging deel 2

SBB Re 460 096-1 'Furttal' Sion 2006 [Hag]
Bedradingsschema
Ombouwverslag deel 1
Ombouwverslag deel 2

SBB Cargo Ae 610 492-1 'Erstfeld (Emmen)' [Hag]
Ombouwverslag deel 1
Ombouwverslag deel 2

SBB Cargo Re 620 065-3 'Ziegelbrücke' [Hag]
Ombouwverslag

SBB EW-I BDt 50 85 82-34 900-9 Zugkraft Aargau [RailTop]
Ombouwverslag

P.S. De index in deze post wordt dus niet meer geupdate! Zie pagina 1 bovenaan voor een actuele versie!

------------------------------------------------------------------

Groetjes,
Menno