Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]

Gestart door madmenno zondag 27 juli 2008, 22:31:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hoi Menno,

Ziet er goed uit.
Ga je nog printtplaatjes ontwerpen om de leds op te solderen?
Voor licht voor en achter zet je twee warmwitte leds in serie. Hoe kun je dan schijnwerpers realiseren? Je kunt een uitgang toch maar op 1 waarde instellen tussen 0 en 15.
Groet,
Erwin
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: Freak op vrijdag 19 september 2008, 11:16:45
Met een PNP-tor wordt de belasting ingeschakeld als de functie "on" is.
Dat is het verschil.

Mvg,
Peter


Hoi Peter,

Heb je misschien een typenummer of anders een Conrad bestelnummer van een geschikte transistor voor mij met bijbehorende weerstand?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Menno

@ Erwin,

Je hebt helemaal gelijk. Ik was in de veronderstelling dat ik de helderheid per F uitgang op de digitale centrale kon instellen, maar het instellen gebeurd dus per fysieke decoderuitgang. Nog niet zo'n probleem, dan moet ik even wat veranderen in het bedradingsschema met een aantal diodes....

Bedankt voor je oplettendheid in ieder geval :)
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hoi Menno,

ook ik heb een vraagje over de versterkerschakeling.
Ik neem aan dat je die gebruikt om het vermogen van de uitgangen op te peppen.
Kun je ook aangeven hoeveel de versterking is?

John
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: VT601 op vrijdag 19 september 2008, 15:59:31
Hoi Menno,

ook ik heb een vraagje over de versterkerschakeling.
Ik neem aan dat je die gebruikt om het vermogen van de uitgangen op te peppen.
Kun je ook aangeven hoeveel de versterking is?

John

Hoi John,

Als ik de specificaties van Conrad goed begrijp is de maximale stroom bij deze transistor 0,2A.
Ik bedenk me net dat het een beetje aan de lage kant is. Ik moet dus even op zoek naar een iets zwaardere uitvoering en als ik Peter zijn advies opvolg ook een PNP model i.p.v. een NPN.

@Erwin,
Ik had je eerste vraag helemaal over het hoofd gezien  :oops:
Ik ga geen printjes ontwerpen voor de locs. Dit is gewoon niet handig i.v.m. benodigde lichtleiders e.d.
Ik lijm de LED's direct tegen de binnenkant van de behuizing aan. Voordeel is dat het minder werk is per loc, maar nadeel is dat het bij ombouw van meerdere locs steeds opnieuw moet gebeuren. Het is dus helaas geen serieproductie, wat ik in eerste instantie wel graag had gewild.
Als het resultaat goed wordt, kan ik altijd nog eens een versie op een printje proberen.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hoi Menno,

Bedankt voor je reactie. Ik zal de ombouw blijven volgen, als de komende verhuizing dit toelaat. Mooie schakeling heb je ontworpen. Veel succes verder!
Groet,
Erwin
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: Re460 op vrijdag 19 september 2008, 20:06:15
Hoi Menno,

Bedankt voor je reactie. Ik zal de ombouw blijven volgen, als de komende verhuizing dit toelaat. Mooie schakeling heb je ontworpen. Veel succes verder!
Groet,
Erwin


Hoi Erwin,

Ik weet niet precies wanneer je gaat verhuizen, maar ik doe het rustig aan hoor. Het daadwerkelijke ombouwen gaat waarschijnlijk pas over een maand of anderhalve maand gebeuren. ik wil namelijk meteen drie locs tegelijk doen.
Nu eerst rustig de schema's tekenen en goed uitdenken, dat vind ik erg belangerijk. Liever wat langer nadenken en ontwerpen, dan dadelijk halverwege de ombouw erachter komen dat het toch niet zo handig werkt!
Zoals het welbekende gezegde: "Twee keer meten, één keer zagen".

Groetjes,
Menno

P.S. Ik zal morgen het vernieuwde bedradingsschema even uploaden met de Schottky diodes voor de schijnwerpers erin en de nieuwe versterkerschakeling voor AUX3 en AUX4.
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hoi Menno,

Wat zijn schottky-diodes?
Mijn verhuizing staat gepland voor 23 december, maar ja dus nu al inpakken en alle zaken regelen (makelaar/notaris/verhuizer/hypotheek/scholen/kinderopvang). Blij wordt je er niet van.
Groet,
Erwin
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: Re460 op zaterdag 20 september 2008, 07:36:49
Wat zijn schottky-diodes?
Groet,
Erwin

Is een diode type die geschikt is voor hogere frekwenties. Bij digitaal signalen heb je te meken met hogere frekwenties maar doorgaans voldoet een normale diode ook wel.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 20 september 2008, 08:16:20
Citaat van: Re460 op zaterdag 20 september 2008, 07:36:49
Wat zijn schottky-diodes?
Groet,
Erwin

Is een diode type die geschikt is voor hogere frekwenties. Bij digitaal signalen heb je te meken met hogere frekwenties maar doorgaans voldoet een normale diode ook wel.

Mvg, Johan

Voordeel is ook dat dit type diode een lager spanningsverval heeft. Leek mij eigenlijk wel handig voor deze toepassing.
Ik heb voor de zekerheid op het Hag forum al even gevraagd wat daar voor type gebruikt is bij een soortgelijke ombouw :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hallo allemaal,

Zoals beloofd hierbij het geupdate bedradingsschema met daarin enkele diodes toegevoegd om de schijnwerper schakeling mogelijk te maken. Ook zijn een aantal weerstandswaarden aangepast en is de versterkingsschakeling aangepast. Ik hoop dat ik de PNP transistor zo goed heb getekend, ik weet het namelijk niet 100% zeker  :oops:



Nu weer even wat uitleg  :P

Zoals Erwin terecht opmerkte enkele posts terug was het met het originele bedradingsschema niet mogelijk om met dezelfde LED's zowel dimlicht als grootlicht te creeën. Nu kan dit wel :D
De schakeling met de diodes komt (zoals veel van de gebruikte info) van het Hag forum.
De diodes D1, D2, D3 en D4 zijn Schottky diodes van het type BAT48. Ik wilde oorspronkelijk BAT86 diodes gebruiken, maar die heeft Conrad niet :(
Volgens mijn zijn BAT48's ook geschikt, want ze hebben bijna dezelfde specs op een klein verschil in voltage na. Kan iemand dit bevestigen?

Als je nu even naar het bedradingsschema kijkt en de redenering volgt :P
Met licht voor en licht achter is drie keer wit voor wisselend met de rijrichting te schakelen.
Met AUX1 en AUX2 is 1x wit sluitlicht achter te schakelen.
Met AUX3 en AUX4 is dan het grootlicht (2x wit extra helder voor) in te schakelen.

De functieuitgangen AUX3 en AUX4 blijven dan op de decoder ongedimd en de uitgangen licht voor, licht achter, AUX1 en AUX2 dim ik dan om normaal dimlicht te creeëren.

Er is slecht één nadeel aan deze schakeling. Rangeerlicht 2x wit dimlicht voor is nu niet meer te realiseren, maar goed, daar verzin ik wel weer wat op ;) Het is geen ramp.... Anders gebruik ik gewoon dubbel A-licht (3x wit voor en 3x wit achter).

De weerstanden (let op, ik heb de functieuitgangen wat veranderd, dus de oorspronkelijke combinaties van weerstanden met functieuitgangen kloppen niet meer):
R1:  560 Ohm
R2:  820 Ohm
R3:  560 Ohm
R4:  560 Ohm
R5:  820 Ohm
R6:  560 Ohm
R7:  3k3 Ohm
R8:  3k3 Ohm
R9:  3k3 Ohm
R10:3k3 Ohm

Tot zover het geupdate plan.
ben benieuwd wat jullie ervan vinden....

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Citaat van: Freak op zaterdag 20 september 2008, 13:30:03
Hallo Menno,

Om te beginnen:

De BAT48 heeft een IF = 350mA,  VR = 40V.
De BAT86 heeft een IF = 200mA, VR = 50V.
De 1N4148 heeft een IF = 200mA, VR =100V.
De versterkers wil je misschien later gaan gebruiken, zoja wat had je daarvoor in gedachten, dit i.v.m. de belasting voor deze tor.

CiteerDe schakeling met de diodes komt (zoals veel van de gebruikte info) van het Hag forum.
Als deze van het HAG forum komt zal deze toch ook getest zijn ?.


Mvg,
Peter

Peter,

Dan is de BAT48 toch prima......Er staat maximaal 18V op met nog niet eens 100mA, Die LED's verbruiken bijna niets.

Voor de versterkers had ik misschien in gedachten daar later digitale Krois koppelingen aan te hangen. Deze verbruiken volgens de specs ongeveer 100mA per stuk. Aangezien ik er twee aan één uitgang hang, dus ongeveer 200mA. Beetje reserve moet de transistor dus wel hebben.
Ik wil nu de versterkers al plaatsen, omdat ik er later gewoon niet meer makkelijk bij kan. Er komt zoveel electronica in de loc (ook nog die anti-Alzheimer voorziening), dat het allemaal een beetje krap aan wordt.

De schakeling met de Schottky diodes is inderdaad getest en werkt prima. Daar gebruikten ze echter BAT86's die ze bij Conrad helaas niet hebben. Vandaar mijn vraag of de BAT48 ook geschikt is voor dezelfde schakeling.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hoi Menno,

Dank voor de reactie. Mooie oplossing voor de schijnwerpers. Schema zou zo moeten kloppen. Wat voor stekkers ga je gebruiken?
Groet,
Erwin
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Citaat van: Re460 op zaterdag 20 september 2008, 20:49:11
Hoi Menno,

Dank voor de reactie. Mooie oplossing voor de schijnwerpers. Schema zou zo moeten kloppen. Wat voor stekkers ga je gebruiken?
Groet,
Erwin

De schijnwerper oplossing heb ik rechtstreeks van het Hag forum gecopieërd hoor :P
Maar zoals men altijd zegt: "Beter goed gejat dan slecht bedacht" hehe

Ik heb al eens eerder bij Conrad een rijtje miniatuurstekkers meebesteld. Conrad nummer 740438.
Ik ben er nog niet helemaal uit of dit wel handig is. Ik wil eigenlijk een stekker voor printplaatmontage. Zoiets wat je ook veel op computermoederborden ziet, waar de jumpers op zitten.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hoi Peter,

Ja ik bedoel inderdaad zoiets als nummer 739456.
Ik heb daar dan nog wel de bijbehorende contrastekker nodig, waar een draad aangesoldeerd/aangeklemt kan worden.
Ik kan deze niet bij Conrad vinden. In de meeste gevallen zit er een bandkabel aan, maar als je bekend bent met de aansluitingen van bijvoorbeeld de aan/uit knop en harddisk indicatieLED op het moederbord van een pc weet je wat ik bedoel met de contrastekker.

EDIT: Volgens mij moet ik zoiets als nummer 736350 hebben als contrastekker voor de 739456.

Groetjes,
Menno

P.S. Peter heeft als eerste de mijlpaal van 5000 berichten op het forum bereikt. Hulde :D
Op naar de 10000 zou ik zeggen ;)

Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Menno van IC voetjes maak ik vaak stekkertjes. Dat soort is ook als strip te koop.
Past op elkaar dus je gebruikt één soort voor zowel mannetje als vrouwtje.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 20 september 2008, 22:57:36
Menno van IC voetjes maak ik vaak stekkertjes. Dat soort is ook als strip te koop.
Past op elkaar dus je gebruikt één soort voor zowel mannetje als vrouwtje.

Mvg, Johan

Hoi Johan,

Van dat spul heb ik al wat liggen hier. Ik kan natuurlijk de strip omdraaien en zo op een printplaat solderen, hebben beide toch een 2,54mm raster. Dan steek ik de volgende er inderdaad zo bovenop. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht :P
Das mooi, dat scheelt weer bij de bestelling :D

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Citaat van: Freak op zaterdag 20 september 2008, 23:13:58
Hallo Menno,

Nou daar gaat ie dan nummer 5001.

223992 ? 89
224896 ? 89

Je kunt ook zoeken op Stiflijst

Je kunt ze ook maken met een van de andere nummers die ik je eerder gegeven heb.
Draadjes aan solderen en wat lijm er op ter versteviging en isolatie.

Mvg,
Peter

Hoi Peter,

Jups, dat is precies wat ik bedoel. Waar haal je het toch weer vandaan!
Soms heb ik echt het idee dat je de complete internetcatalogus van Conrad uit je hoofd kent  :lol: haha

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hoi Menno,

Zit er al wat voortgang in de ombouw van de HAG modellen?
Ik ben erg benieuwd naar de wijze van uitvoering en het resultaat hiervan.
Groet,
Erwin
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Citaat van: Re460 op woensdag 15 oktober 2008, 10:56:29
Hoi Menno,

Zit er al wat voortgang in de ombouw van de HAG modellen?
Ik ben erg benieuwd naar de wijze van uitvoering en het resultaat hiervan.
Groet,
Erwin

Hoi Erwin,

Ik moet eerst een boel spulletjes bestellen op internet en kopen op Eurospoor. De week daarna heb ik tentamens, pas daarna kan ik aan de eerste ombouw gaan werken helaas :(
Even geduld dus nog  :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hoi Menno,

Het is niet anders, dat is het mooie van de hobby, je kunt er mee aan de gang als je tijd hebt en..........haastige spoed is zelden goed.
Veel succes met de tentamens.
Groet,
Erwin
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hallo allemaal,

Even een kort vraagje nog.
Weet iemand welk soort lijm kan ik het beste kan gebruiken om de SMD LED's tegen de binnenkant van de metalen locbehuizing te lijmen?
Ik heb wel eens gelezen, dat daar secondelijm voor wordt gebruikt, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee i.v.m. de vervelende dampen die eraf komen als het verhit wordt.
Zou het gewoon met hobbylijm of tweecomponentenlijm kunnen?

Ik ga zodadelijk een bestelling doen bij Conrad, dus zou ik het eventueel meteen mee kunnen bestellen...

Heeft iemand de magische oplossing?   :mrgreen:

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hallo Menno,

Beetje laat, maar.....beter laat dan nooit....toch??

Je zou 2-componenten lijm kunnen gebruiken. Heb op bepaalde modellen wel eens wat gelijmd, en vervolgens vlakbij nog iets aangesoldeerd, dus dat moet kunnen. Van een LED komt toch niet zooooooooveel warmte vrij.
Of toch wel?

even iets anders: welke kleuren draad sluit je nu aan op een versterkte fuctie-uitgang? Zo: blauw naar functie, van functie naar bovenste aansluiting, onderste naar zwart??

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 28 oktober 2008, 19:43:13
Hallo Menno,

Beetje laat, maar.....beter laat dan nooit....toch??

Je zou 2-componenten lijm kunnen gebruiken. Heb op bepaalde modellen wel eens wat gelijmd, en vervolgens vlakbij nog iets aangesoldeerd, dus dat moet kunnen. Van een LED komt toch niet zooooooooveel warmte vrij.
Of toch wel?

even iets anders: welke kleuren draad sluit je nu aan op een versterkte fuctie-uitgang? Zo: blauw naar functie, van functie naar bovenste aansluiting, onderste naar zwart??

Groetjes

Harry Stipkes

Hoi Harry,

2-componenten lijm heb ik ook al eens aan gedacht. Het is meer een kwestie van of de chemische troep die in die lijm zit de LED niet aantast. Met de warmte valt het inderdaad mee, maar ik dacht eerst dat ik eerst zou gaan lijmen en dan solderen, maar ik kan toch beter eerst solderen en dan lijmen, dus dit is geen probleem meer.

Voor de bedrading neem je het beste gewoon de standaard DCC kleurcodering. Deze link naar het Hag forum staat de kleurcodering voor de 21 polige stekkerverbinding. AUX3 en AUX4 hebben blijkbaar geen vaste kleur, maar dan neem je bijvoorbeeld een kleur niet nog niet ergens anders gebruikt is of je maakt met een zwarte stift een rode en blauwe draad gestreept. Heb ik ook vaak genoeg gedaan :D

Groetjes,
Menno

Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460 v2]
Hai Menno,

Bedankt. dan weet ik, waar alles heen moet.

Harry Stipkes
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Het gaat eindelijk beginnen!]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Het gaat eindelijk beginnen!]
Zo, na heeeeeeeeeeeeeeeeeellllllll veel vertragingen heb ik eindelijk alle benodigde onderdelen en gereedschappen bij elkaar verzameld.

Ben afgelopen week al rustig begonnen om één van de lampbakken van de Hag Re460 helemaal uit te boren/vijlen en de lichtbak zelf te delen.
Hiermee zal ik aankomend weekend verder gaan. Ik ga dan hopelijk ook al een test uitvoeren met de LED verlichting. Het wordt een kwestie van een aantal dingetjes uitproberen en kijken wat de resultaten zullen worden.

Fotoverslag volgt dus aankomend weekend :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Het gaat eindelijk beginnen]
Suc7   :wink:
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Het gaat eindelijk beginnen]
Héhé eindelijk 8)
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
UPDATE:

Zoals beloofd hierbij het verslag van de werkzaamheden die ik afgelopen weekend en dit weekend heb uitgevoerd.
Het was een zware bevalling, maar ik heb toch resultaat geboekt.... De aanhouder wint! :D


Het originele model, zoals ik deze gekocht heb. De vorige eigenaar had er een Lokpilot V3.0 met een 8-polige stekker ingezet op een zelfgebouwde voet. Erg netjes gedaan moet ik zeggen.
Ik heb deze er samen met de complete bedrading en alle andere electronica/printplaten uitgehaald. Ik begin helemaal vanaf nul.

De reden van de enorme vertraging van de ombouw, (ik zou eigenlijk al maanden geleden beginnen,) is de grote hoeveelheden onderdelen en gereedschap die ik ervoor nodig heb. Het kostte me dan ook de nodige moeite om deze allemaal te verzamelen.

Hieronder slechts een deel van de spullen die ik nodig heb voor de ombouw.




Ik heb vorig weekend al een begin gemaakt met de ombouw. Namelijk het scheiden van de driedelige lichtbak van de Re 460. Ik wil namelijk gescheiden witte en rode lichten hebben. Het originele Hag model is hier niet op voorbereid. Ik ben er in de drie dagen dat ik er aan gewerkt heb achtergekomen, dat dit op dit model ontzettend moeilijk te realiseren is......maar niet onmogelijk! :)

Ik heb van deze eerste poging tot verlichting helaas geen foto's, maar ik kan kort vertellen wat ik gedaan heb.
Eerst heb ik de lichtbak verwijderd. Hierna met behulp van de Dremel en Dremel boorstandaard en een 1,3mm boortje een gat geboord in de kap achter het buitenste deel van de lichtbak. Dit moet gebeuren omdat de loc standaard geen sluitverlichting heeft en de kap daarvoor in de weg zit. Het is een heel precies karwei, omdat het te boren gat verdiept ligt en er erg weinig ruimte is voor fouten. De kap beschadigt dus erg snel. Hierna opgeboord met 1,6mm, waarna ik de gehele achterliggende ruimte rechthoekig kon uitvijlen. Ik zal hier nog een keer extra foto's van maken, omdat het wat lastig uit te leggen is.
Met behulp van een 0,1 milimeter dun zaagblad van Proxxon heb ik met mijn Dremel de buitenste 1/3 van de nu losse kunststof lichtbak afgezaagt. Hierna beide zaagsneden zwart gekleurt met een watervaste stift en daarna weer terug aan elkaar gelijmt. Hierdoor hoopte ik een scheiding in de lichtbak te krijgen.
Hierna aan de binnenkant van de loc twee warmwitte LED's en een rode LED tegen de kap aangelijmt en bedraad.
Hierna een korte test gedaan, maar het resultaat viel me tegen. In principe werd het witte en rode licht voor 90% van elkaar gescheiden, maar in het donker was duidelijk een witte en rode gloed te zien in de delen die donker moesten blijven. Als eeuwige perfectionist was dit onacceptabel voor mij :(

Ik heb er uiteindelijk een nachtje over geslapen om een oplossing te vinden. Eerst heb ik echter het printje voor de functiedecoder gemaakt met daarop de benodigte weerstanden en diodes.


Hierboven het resultaat. Eerder in dit draadje is het electrische schema te zien waar alle onderdelen en schakelingen in zijn aangegeven.
Ik heb een extra baan toegevoegd voor de gezamelijke + van de functieuitgangen.
Onder de decoder zijn de onderste drie banen electrisch gescheiden. De + loopt door over de hele lengte van de strokenprint.
Deze print plak ik uiteindelijk tegen de zijkant van de behuizing aan de binnenkant van de loc. Alle witte verlichting sluit ik hierop aan. Dit scheelt veel stekkerverbindingen naar het chassis toe.

Poging twee van het maken van de gescheiden lichtbak:
Na eens rustig nagedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik dit alleen kan realiseren door echt elk hoekje en gaatje af te sluiten met tape/zwarte stift of karton.



Ik heb dus een andere lichtbak genomen en deze net zoals eerst gescheiden met een Proxxon zaagblad. Hierna alle delen van de lichtgeleider zwart gemaakt op de voor en achterkant na natuurlijk ;)
Hier na de delen weer terug aan elkaar geplakt. Een strookje karton moet ervoor zorgen dat het rode licht niet kan doorschijnen naar de witte kant en andersom.

Ook hier op dezelfde manier als eerst het achterliggende gat uitgeboord en uitgevijld.
Hierna de lichtbak voorzichtig terug in de loc geduwd.


Hierna een rode LED bedraad en (met enige moeite) op zijn plek gelijmt met secondelijm. Nog wel een strookje karton dwars op de LED geplakt om dezelfde reden als het andere strookje. Ook een stukje isolatietape geplakt wegens gevaar voor kortsluiting tussen de polen van de LED en de metalen behuizing.
Hierna een korte test gedaan, maar het resultaat hou ik nog even geheim  8)


Hierna ook de dubbele LED's voor de warm-witte verlichting erin gelijmt. Ik heb extra gekozen voor twee LED's naast elkaar, omdat in het echt ook twee bakken wit licht geven en de buitenste bak rood. Door nu twee LED's te gebruiken geeft het mooi egaal licht. In ieder geval, dat is de bedoeling :P

Het voorlopige resultaat:


De loc zonder licht. Als je heel goed kijkt kun je enkele kleine lakbeschadigingen rond de lichtbakken opmerken. Hier kan ik weinig aan doen, het komt door het uitboren van de achterliggende ruimte. De witte lak maakt het extra zichtbaar. Gelukkig zie je het alleen van heel dichtbij :) Zeker als de verlichting aan is zie je er niets van...


Warm-wit licht. Het witte licht en rode licht is nu volledig gescheiden :D
Het licht lijkt erg fel, maar dit is in het echt een stuk minder. Ik heb de betreffende functieuitgang ook maximaal gedimt op de decoder. Dit geeft een prachtig resultaat.


Nu grootlicht. Over dezelfde LED's !!
Door de toegepaste schakeling met diodes op de gemaakte print, is zowel dimlicht als grootlicht mogelijk over dezelfde LED's. De betreffende functieuitgang is hier ongedimt.


Rood sluitlicht. Lijkt een beetje oranje op de foto, maar is echt fel rood. Door de lagere lichtopbrengst van de LED is nu echt goed te zien dat het rode licht echt alleen door de buitenste lichtbak schijnt.

Ik ben echt superblij met het voorlopige resultaat. Het heeft me drie dagen, bloed, zweet en tranen gekost, maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf :D

Volgende week vrijdag kan ik weer verder werken. Dan zal ik verder gaan om de overige drie lichtbakken op dezelfde manier af te maken.

Vragen en opmerkingen zijn zoals altijd van harte welkom!

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Nou Menno dat ziet er inderdaad uit alsof het flink wat moeite kost om het voor elkaar te krijgen, maar wat een resultaat, dimlicht, grootlicht, sluitsein. Prachtig gewoon.

Mathijs
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Ha Menno,

Jij bent mij weer voor  :shock: dat met drie ledjes op een rij spookt al een tijdje door mijn hoofd. Heb echter nog geen tijd voor om er mee aan de slag te gaan. Idee van je is goed en de uitvoering zo te zien ook.
Ik blijf je volgen  :wink:

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Hallo Menno,

Nou, het heeft even geduurd, maar het resultaat is er zeker naar. Prachtig hoor!!
Ik weet wat het is. Over sommige dingen moet je soms eerst 20 keer nadenken, voordat je een goede oplossing hebt. En sommige oplossingen kosten nu eenmaal (soms heeeeeeeeeel veeeeeel) moeite om voor elkaar te krijgen.
Maar het is je goed (wat zeg ik......uitstekend, mag ik wel zeggen) gelukt. Vind dit draadje spannend en interessant, hoewel ik er eigenlijk niets mee doe.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
prachtig gedaan.

mijn complimenten.

Dennis
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Knap gedaan Menno. :D
Maar ik moet zeggen, als ik kijk naar de benodigde spullen die je hebt gekocht, dat die extra verlichting niet goedkoop gaat uitkomen!!!
Of is dat materiaal voor meerdere loks?

Vraagje: kon je het metaal achter de sluitlichten, niet gewoon wegvijlen vanuit  het bestaande gat voor het frontsein?

Succes met dit project. :D
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Allemaal bedankt voor de leuke reacties! Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor  8) :lol:

@Kappa,
De spullen zijn inderdaad voor meerdere locs. Hierna zijn de Hag Re421 en Re620 aan de beurt. De Re460 is slechts een begin.
En ach ja, het is niet heel goedkoop, maar ik kan de Dremel boorstandaard die ik gekocht heb ook goed voor andere dingen gebruiken. Voor mij gaat het ook meer om de uitdaging van de ombouw :)
Bij een goed idee denk ik altijd. 'Dat zou moeten kunnen', dan probeer ik het gewoon. Gewoon kijken of het lukt :)

En ja, wegvijlen vanuit het bestaande gat is een optie. Ik heb echter geen vijltje dat klein genoeg is. Het lukt wel als ik eerst een gedeelte wegboor. Oorspronkelijk was het ook de bedoeling om enkel een gat te boren en daar de LED achter te plakken. Ik zou dan minder problemen hebben met de scheiding van het licht. Degene die dit op het Hag forum heeft geprobeerd merkte op dat het mooier zou zijn om het helemaal weg te vijlen. Dit heb ik dus ook gedaan  8) :P

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Hallo Menno

Allereerst bedankt voor je uitvoerige uitleg. Veel werk, maar heel helpend voor hobbyisten die nog aarzelen om aan hun locs te gaan prutsen.

We hebben dezelfde interesse: zwitserse spoorwegen en het verlichtingsprobleem met multitractie is dus ook mijn topic.

Ik heb een vraag over de inbouw van je locpilot en je functiedecoder in 1 loc.
Je beruikt voor beiden Esu... Lopilot 3 en welke voor de functiedecoder?
Ik zie in je schema dat er een rode + draad naar beide decoders gaat en uiteraard een zwarte massadraad...tot zover kan ik goed volgen.

Nu mijn vraag:
Welke adressen geef je beide cecoders? Is dat hetzelfde adres?

Ben verder benieuwd welke leds je gaat gebruiken in je Re 4/4 en je Re 6/6.

Ik blijf je volgen!

Veel Succes

Stijn
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Hoi Stijn,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik gebruik een Lokpilot v3.0 met 21-polige stekker en als functiedecoder een Lokpilot fx v3.0 met losse draden.

Ik geef beide decoders hetzelfde adres. Je kunt de decoders dan niet beide tegelijk programmeren. Om de decoders los van elkaar te kunnen programmeren sluiten ik ze beide op een hoofdprintje aan met behulp van kleine stekkertjes. Zo kan ik eerst de locdecoder programmeren en daarna de functiedecoder apart. Dit is nodig om met behulp van 'functie mapping' de fysieke AUX uitgangen van de decoders te koppelen aan een Functietoets op het digitale besturingsapparaat. Aangezien beide decoders een 'Licht voor', Licht achter' en diverse AUX uitgangen hebben kan dit dus niet tegelijk. Door functiemapping te gebruiken kan je bijvoorbeeld ook twee AUX uitgangen (in mijn geval bijvoorbeeld de twee aparte rode sluitlichten) met één functietoets (bijvoorbeeld F3) schakelen.

Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijker is. Zo niet, laat het me weten, dan probeer ik het nogmaals :)

Groetjes,
Menno

P.S. Ik heb helaas nog geen vorderingen te melden. Ik ben druk met een ander modelspoorproject, en dat heeft even prioriteit...
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Menno
Even een andere vraag die verband houdt met dit topic. Heb je iets aan de motor gedaan? 3polig anker vervangen door 5 polig anker?
Ik heb een oud beestje staan Hag TEE Re 4/4 I. Het anker loopt vast in de motor... Loc loopt gebrekkig 1 richting uit. :x :x
Wat raad je aan?

Groetjes Stijn
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Hoi Stijn,

Ik heb helemaal niets aan de motor gedaan. Niet opengehad, niet schoongemaakt of wat dan ook!
Al mijn Hag locs hebben 'moderne' type 88 motoren met een gelijkstroommagneet. Hier is voor zover ik weet niets aan te opwaarderen en schoonmaken en/of oliën hoeft ook niet.

Als jouw loc vast loopt en slecht rijdt in één richting is het waarschijnlijk wel tijd voor eenschoonmaakbeurt. Ik heb zelf geen ervaring met het schoonmaken van Hag motoren, dus dan zou je even in de handleiding moeten kijken of aan iemand moeten vragen die daar wel ervring mee heeft...

Suc6.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 update 22-02-2009]
Citaat van: stijn op maandag 16 maart 2009, 23:42:40
Menno
Heb je iets aan de motor gedaan? 3polig anker vervangen door 5 polig anker?

Groetjes Stijn

Voor HAG zijn geen 5-polige ankers beschikbaar. Met 3 polen rijdt een HAG prima op ESU en Zimo decoders.

Mvg, Johan.
Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
UPDATE:

Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een update van het Re 460 project.
Ik heb de afgelopen tijd veel andere dingen gedaan waardoor dit project een beetje vertraging opliep. Ik heb het de afgelopen weekenden weer opgepakt en meteen maar afgemaakt.

De overige lichtbakken zijn met veel moeite uitgeboord en uitgevijld. De LED's zijn op hun plek gelijmd en van bedrading voorzien. Dit was het meeste werk. Heeft me vele dagen tijd gekost om het goed te krijgen. Echt een pokkewerkje.

Hieronder een aantal foto's van het verdere bedradingswerk en gemaakte printplaatjes. Verder niet zo interessant dat ik er veel over kan vertellen. Vragen erover kunnen jullie natuurlijk altijd stellen.

























Zoals jullie kunnen zien is het een behoorlijke dradenboel geworden. Ik heb daarom ook netjes de DCC kleurcodes aangehouden, zodat ik precies weet wat, wat is.

Hierna zijn de beide decoders apart geprogrammeerd en heb ik met ESU functiemapping alle gewenste verlichtingscombinaties ingevoerd.


Hier zijn alle functies uit, dus ook de verlichting uit.


F0: hiermee schakel je 3x warmwit voor. Natuurlijk wisselend met de rijrichting, maar dat geldt voor alles functies. Let ook vooral op dat de witte verlichtingsbakken absoluut gescheiden zijn van de buitenste verlichtingsbakken voor het rode licht. Dit is precies wat ik wilde.


F1: hiermee schakel je 1x warmwit rechtsachter.


F2: hiermee schakel je 2x rood achter. Eventueel is ook 1x rood rechtsachter te programmeren, omdat ik de rode LED's elk op een aparte AUX uitgang heb aangesloten.


F3: hiermee schakel je 2x warm wit fel voor. Grootlicht dus. Op de foto is te zien dat je door F0 + F3 te schakelen 3x warm wit voor krijgt met de onderste twee lampen extra fel.


F4: hiermee schakel je de parkeerverlichting. Aan beide kanten 1x warm wit rechtsonder. In dit geval onafhankelijk van de rijrichting.

Met bovenstaande functies zijn alle gangbare verlichtingsvormen te maken door de functies te combineren.
Hier ben ik echter niet opgehouden. Om het leven iets makkelijker te maken bij rijden als pendeltrein heb ik een aantal extra functietoetsen toegewezen. Hiermee voorkom je dat je steeds functietoetsen moet indrukken bij het wisselen van rijrichting van een pendeltrein.

F5: hiermee schakel je bij cabine 1, 3x warm wit en 2x rood wisselend met de rijrichting. De verlichting bij cabine 2 blijft dus altijd uit.

F6: hetzelfde als bij F5, maar dan voor cabine 2. nu blijft de verlichting van cabine 1 altijd uit.

F7: hiermee schakel je een enkel warm wit parkeerlicht bij cabine 1. onafhankelijk van de rijrichting

F8: indentiek aan F7, alleen dan voor cabine 2.

Zo, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. In principe is de ombouw af. Ik heb alleen gemerkt bij testrijden dat de witte verlichting nog flikkert. Dit komt omdat ik vergeten ben de decoderfuncties van de functiedecoder te bufferen met een condensator net zoals bij de Lokpilot v3.0 decoder. Ik heb nog een aantal 100uF, 25v elco's liggend die klein genoeg zijn om tegen het dak te bevestigen. Hier ga ik binnenkort dus nog even mee aan de slag.

De hele ombouw is echt een hels karwei geweest. Voornamelijk door het boor en vijlwerk aan de locbehuizing. Het resultaat is echt prachtig, maar ik kan nu al zeggen dat ik een dergelijke ombouw bij de Hag Re 460 niet nog een keer zou doen. Het kost simpelweg te veel tijd en moeite. Ookal lijkt er een boel werkruimte te zijn. Toch was het passen en meten op de milimeter om alles erin te krijgen wat erin moest.

Ik ga dezelfde verlichting nog wel inbouwen in de Hag Re 421 en Re 620. Hiermee ga ik dus binnenkort beginnen. Ook ligt er nog een Roco Bt stuurstandrijtuig klaar om dezelfde verlichting te krijgen.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Heel goed gedaan Menno :!:
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Dank u! :D 8)

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Menno,

Ziet er echt goed uit hoor...

Complimenten.

Grt Peter
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Verbluffend, hier doe het het allemaal voor.
Goed ontwerp en dito uitvoering, gefeliciteerd.
Groet,
Erwin
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Hoi Menno,

Mijn zeer grote complimenten voor dit prachtige resultaat. Vooral het scheiden van rood en wit is zeer geslaagd. Dat is bij een aantal fabrieksmodellen nog wel eens voor verbetering vatbaar. Als ik al die kabels zo zie, wordt ik nieuwsgierig, hoeveel meter draad je hebt verwerkt in dit model. (alle kleuren bij elkaar genomen).
Veel succes bij het inbouwen van dit alles in je 421. Daarin zal het wat krapper worden. Maarre...ik heb vertrouwen dat je dit wel gaat lukken.

Groetjes

Harry
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Dank voor de reacties hierboven :D

@Harry,
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel draad erin zit. Het is voornamelijk van dat superdunne decoderdraad van ESU voor het aansluiten van alle LED's. Het is zoveel om dat elke LED apart aangesloten moest worden. Dan wordt het al snel een dradenboel.
Consequent de DCC kleurcodes (of welke andere kleurcode dan ook) aanhouden is hier wel aan te raden. Dat voorkomt een hoop ellende als er onverhoopt toch iets niet mocht werken en er een draadje vervangen zou moeten worden.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Menno,

Wat een super mooi resultaat. Het heeft al mn verwachtingen overtroffen. Net als harry vind ik de gescheiden lichtbakken heel erg gaaf.

Ga vooral lekker door met ombouwen 8)

Gr Joost
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
prachtig, complimenten.

men eergisteren nog bezig geweest om een lopi te programmeren, maar die deed niet veel op het CS2 commando :? :lol:

Dennis
Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Hoi Menno,
je kan, zoals iedereen al heeft gezegd :), met recht trots zijn op dit resultaat. Ziet er echt heel mooi uit :) Van al die functies die jij je locs meegeeft kunnen de heren fabrikanten nog veel leren om dit ook toe te passen.

Groeten,
Herman

Re:Ombouw Hag wisselstroom modellen [Re 460 KLAAR!! 18-04-2009]
Ha die Menno!
Wat een geweldig ombouw project met prachtig eind resultaat! 8)
Duidelijk laat je zien d.m.v. duidelijke foto's hoe deze ombouw in zijn werk is gegaan, alhoewel het voor vele modelspoorders (zoals ikzelf) alleen nog meer vraagtekens plaatst bij dit soort ombouw projecten en kunnen wij hier alleen maar van dromen (of nachtmerries? :roll:) om dit ooit eens zelf te gaan proberen.

Heel knap dat jij, ondanks tegenslagen en tijdgebrek, dit tot een mooi einde hebt weten te krijgen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Bij nader inzien toch maar goed dat ik niet de collectie van 9 analoge HAG locs gekocht heb!  :wink: