Index: (stand 08-02-2011)
Speciaal:Verlichtingsmogelijkheden SBB locsOmbouwverslag Hag Re 4/4II / Re 6/6 loopdraaistel van 2-rail naar 3-railTest SBB Cargo Re 20/20SBB Cargo Re 421 371-6 [Hag]Ombouwverslag eerste pogingOmbouwverslag tweede poging (Nog niet beschikbaar)
SBB Cargo Re 620 042-2 'Monthey' [Hag]Ombouwverslag eerste pogingOmbouwverslag tweede poging deel 1Ombouwverslag tweede poging deel 2SBB Re 460 096-1 'Furttal' Sion 2006 [Hag]BedradingsschemaOmbouwverslag deel 1Ombouwverslag deel 2SBB Cargo Ae 610 492-1 'Erstfeld (Emmen)' [Hag]Ombouwverslag deel 1Ombouwverslag deel 2SBB Cargo Re 620 065-3 'Ziegelbrücke' [Hag]OmbouwverslagSBB EW-I BDt 50 85 82-34 900-9 Zugkraft Aargau [RailTop] Ombouwverslag--------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal,
Ik open dit topic met de bedoeling een speciaal draadje te maken met informatie over de digitalisering van Hag wisselstroommodellen en het realistischer/mooier/handiger maken van die modellen.
Ik ga zelf de komende tijd meerdere Hag modellen voorzien van digitale decoders en zelfgebouwde verlichtingsprintjes. Ook komen er anti-Alzheimer voorzieningen in de locs.
Ik trap dan ook af met de ombouw van mijn Re 421 in SBB Cargo uitvoering die ik vandaag heb uitgevoerd.
Re 421 371-6:
Dit model heb ik al een half jaar in de doos liggen aangezien het een analoog wisselstroommodel is en ik digitaal rij. Het werd dus tijd om het model te gaan digitaliseren. Nu wilde ik niet alleen een decoder inbouwen, maar ook meteen een Anti-Alzheimer schakeling, omdat mijn baan nou niet bepaald de schoonste is en ik vaak last heb van vastlopers.
We beginnen met het model in originele toestand. Op de fotos hierboven is de analoge omschakelaar te zien in de loc. Lekker trouwens dat Hag de kleurcodes zo goed aanhoud
... NOT!!
Echt een bruine brij draden. Het koste me dan ook enige moeite om uit te vogelen welke draad waarvoor diende.
Als voorbeeld heb ik enkele ombouwprojectjes op het Hag forum bekeken. Deze waren erg handig om mijn eigen ombouw op te baseren. Zoals op het Hag forum ook aangeraden werd heb ik de loc eerst maar even getest met een gewone M* wisselstroomtransformator op correcte werking. De motor liep als een zonnentje, dus de ombouw kon beginnen.
Hier een foto van alle onderdelen en componenten die ik nodig had voor de ombouw. Er hoort ook nog een stuk krispkous bij, maar die was ik even vergeten
.
Even de electronische componenten in detail. Van links naar rechts: 2200uF 25V Elco, 470uF 16V Elco, 2x 68uH ontstoorspoel, 2x 1N4007 diode en 2x 100Ohm weerstand.
Als iemand de Conrad bestelnummers van één of meerdere componenten wil weten, PM me even of vraag het in dit draadje
Omdat ik de DCC kleurcodering zo goed mogelijk wilde aanhouden heb ik ervoor gekozen om eerst de hele loc te ontdoen van zijn bedrading en electronica. Hierna ben ik begonnen alles volgens de officiele kleurcodering opnieuw te bedraden.
Hier heb ik eerst de massaaansluiting van het motordraadstel van een zwarte massadraad voorzien.
Hierna ook de aansluiting vanaf de sleper voorzien van een rode draad en vastgesoldeerd.
Voor een betere en bedrijfszekerdere massaverbindingen heb ik een draad getrokken naar de motorbehuizing en naar het loopdraaistel. De draad naar de motorbehuizing is gewoon vastgesoldeerd aan een schroef van de motor. Kostte enige moeite maar het zit nu goed aan elkaar.
Hierna was het tijd voor de motoraansluitingen. Ik wilde dit netjes doen om eventueel draden die in de knoop zouden gaan zitten en ongewenste stroomcontacten te vermijden. De soldeerverbindingen met de ontstoorspoelen zijn dus gedeeltelijk voorzien van isolatie met behulp van een stukje krimkous.
De draden van de motoraansluitingen daarna aan de betreffende soldeerpads van de 21-polige MTC stekker gesoldeerd. Groot voordeel van deze stekker is, dat je niet aan de decoder zelf hoeft te solderen en dus geen kans loopt deze per ongeluk te slopen. Ook is de decoder later makkelijk te upgraden naar een nieuwer type zonder opnieuw te hoeven bedraden. En het ziet er naar mijn mening gewoon netter uit.
Nog even een overzichtje van de loc in de huidige toestand.
Foto van de andere kant. In de rode cirkel op de foto is te zien dat ik de bevestigingslip voor de print verbogen heb. (Lijkt nu een soort Z-vorm) Dit heb ik gedaan om de print iets naar rechts (dus richting de motor) te krijgen. Waarom wordt later wel duidelijk. De print mocht echter niet verder dan de rand die de rode pijl aangeeft, waant het is de bedoeling dat er nog een extra 21-polige stekkerprint bovenop de huidige komt voor toekomstige verlichtingsdoeleinden.
Nu de motor en de stroomvoorziening bedraad zijn was het tijd voor een eerste testrit. Eerst even de aanbevolen CV waarden voor Hag type 88 motoren invoeren en daarna testrijden.
De test verliep prima, de decoder werkt naar behoren en de loc rijdt soepel. Alleen soms nog kleine stroomonderbrekingen al moet ik zeggen dat Hag loc hier naar mijn mening toch weinig last van hebben!
Hierna kon begonnen worden aan de anti-Alzheimer schakeling. Deze heb ik overgenomen uit de handleiding van de Lokpilot v3.0 op de ESU website (www.esu.eu).
De schakeling bestaat uit een 2200uF 25V elco voor de motor en een 470uF 16V (6V is al voldoende) voor de decoder zelf. Beide elco's laden via een 100Ohm weestand en ontladen via de 1N4007 diode. De exacte schakeling kan je dus in de handleiding terugvinden.
Je kunt nu ook meteen zien waarom de stekkerprint naar rechts moest opschuiven. De 2200uF condensator is zo groot dat die maar net links van de print past. Ook in de breedte van de loc past het echt maar net. Ik heb meerdere indelingen van de decoder en condensatoren overwogen, maar in mijn ogen was dit toch echt de beste (en eigenlijk toch ook maar de enige) oplossing.
Hier de schakeling volledig af en bedraad. Beide minpolen van de condensatoren gaan naar de 'GND electronicamassa' (pin 19) van de decoder. De pluspool van de grote elco gaat via de weerstand/diode naar gezamelijke plus van de decoderfuncties (pin 15) en de plus van de kleine elco gaat via een andere weerstand/diode naar de decoderspanning (pin 11)
Hier nog een foto van boven bekeken. Te zien is dat de linker grote elco maar net past. In de loc zat oorspronkelijk ook nog een kunststof interieur ding achter de ramen, maar die heb ik moeten weglaten, want die nam veel te veel ruimte in.
Nogmaals een overzichtsfoto, maar nu van de andere kant.
Ik heb aan de binnekant van de locbehuizing nog wel wat isolatietape aangebracht (niet op de ramen uiteraard), omdat de ongeisoleerde bedrading wel erg dicht in de buurt van de metalen behuizing komt en ik kortsluitingen wil voorkomen.
Twee foto's van het uiteindelijke resultaat. De loc loopt nu echt als een zonnetje. Geen enkele last meer van stroomonderbrekingen.
Ik krijg trouwens wel vreemde taferelen als ik tijdens het rijden de noodstop van de digitale centrale indruk. De loc rijdt kort door (uiteraard), maar eerst lijkt het wel alsof de loc heel kort geen stroom heeft (afremt) en daarna ineens een dot stroom krijg en kort vooruit schiet. Dit doet zich vooral voor bij langzaam rijden. Hoe harder de loc rijdt hoe minder het opvalt. Nu stoort het me niet hoor, maar vraag me toch af waardoor dit komt....
Nog iets anders waar ik niet helemaal uitkom. Als je op bovenstaande foto kijkt zie je in het rode cirkeltje het probleem. Op de print is de massa (chassis) verbonden met de verbinding naar het dak van de gezamelijke terugkomende stroomverbinding van de F0. Bij analoog hoort dit natuurlijk zo, maar bij digitaal toch niet!? Ik heb al geprobeerd de vebinding met een mesje te verbreken, maar dat lukt me niet echt. Heb voorlopig de verbinding naar het dat maar afgeplakt met een stukje isolatietape. Weer iemand hoe dit normaal gesproken opgelost wordt bij de ombouw van een analoog Hag model?!
De loc heeft zoals je waarschijnlijk wel hebt begrepen ook nog geen verlichting, dat komt later.
Ik ga morgen een Re620 op precies dezelfde manier ombouwen. Daar heb ik gelukking wel wat meer speelruimte. Ik zal hiervan ook een kort verslagje typen en in dit draadje plaatsen
Zoals altijd zijn vragen en/of opmerkingen van harte welkom.
Groetjes,
Menno