Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MFX locs en programmeerspoor

Gestart door PJ donderdag 24 juli 2008, 22:25:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX locs en programmeerspoor
Hoi,

Korte vraag. Bij gebruik van alleen mfx locs op de baan, is het toch mogelijk  om met de CS de instellingen/parameters van de loc aan te passen zonder gebruik te maken van een apart programmeerspoor?

Groet,
PJ
Re: MFX locs en programmeerspoor
Ja, MFX locs worden direct op de baan geprogrammeerd...

Koen
Re: MFX locs en programmeerspoor
Citaat van: KNed op donderdag 24 juli 2008, 22:34:47
Ja, MFX locs worden direct op de baan geprogrammeerd...

Koen
een loc per kring toch?
anders krijgen alle locs dezelfde instellingen...

Dennis
Re: MFX locs en programmeerspoor
Dat geld alleen voor gewone decoders.
MFX decoders kan je wel probleemloos programmeren als andere locs op de baan staan.

Koen
Re: MFX locs en programmeerspoor
ok, nooit getest eigenlijk.
alleen met Fx.

Mfx alleen ingesteld wanneer er maar een mfx-je staat.

bedankt igg voor de info :D

Dennis
Re: MFX locs en programmeerspoor
De benaming "programmeerspoor" is m.i. verwarrend alhoewel ik niet zo gauw zou weten hoe het wel te benoemen.

Verwarrend omdat het lijkt aan te geven dat alleen via die aparte uitgang een lok geprogrammeerd kan worden, wat dus niet waar is. De CS communiceert met alles wat erop is aangesloten. Wanneer men een lok aan het programmeren is en er andere vebruikers met dekoders op de baan staan, wordt alle informatie naar al die verbruikers met dekoders gestuurd.

De aparte uitgang voor het programmeerspoor laat je toe een lok te prgrammeren terwijl de "baan ïn gebruik" is door andere loks, en de te programmeren lok dus niet "in de weg staat". Het beste is om een lok te programmeren op een rollenbank of testbank waarop de lok niet kan "wegschieten" ingeval er tijdens het programmeren iets fout gaat (of een stuk spoor met aan beide einden "zachte buffers").


nmbs < Willy > sncb
==============
Re: MFX locs en programmeerspoor
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 26 juli 2008, 12:49:27
De benaming "programmeerspoor" is m.i. verwarrend alhoewel ik niet zo gauw zou weten hoe het wel te benoemen.

Verwarrend omdat het lijkt aan te geven dat alleen via die aparte uitgang een lok geprogrammeerd kan worden, wat dus niet waar is. De CS communiceert met alles wat erop is aangesloten. Wanneer men een lok aan het programmeren is en er andere vebruikers met dekoders op de baan staan, wordt alle informatie naar al die verbruikers met dekoders gestuurd.

De aparte uitgang voor het programmeerspoor laat je toe een lok te prgrammeren terwijl de "baan ïn gebruik" is door andere loks, en de te programmeren lok dus niet "in de weg staat". Het beste is om een lok te programmeren op een rollenbank of testbank waarop de lok niet kan "wegschieten" ingeval er tijdens het programmeren iets fout gaat (of een stuk spoor met aan beide einden "zachte buffers").


nmbs < Willy > sncb
==============
zorg anders voor een spoortje met raileinden.

schiet ie wel van de rails, maar niet zo heel ver.

Dennis
ps: wat zijn zachte buffers? en dan bedoel ik het verschil met de harde.
Re: MFX locs en programmeerspoor
Hoi,

Bedankt voor de reacties.
Hoef mijn (mfx) locs dus niet meer van de baan te halen en op het programmeerspoor te zetten.

Groet,
PJ 
Re: MFX locs en programmeerspoor
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 26 juli 2008, 12:49:27
De CS communiceert met alles wat erop is aangesloten. Wanneer men een lok aan het programmeren is en er andere vebruikers met dekoders op de baan staan, wordt alle informatie naar al die verbruikers met dekoders gestuurd.
De aparte uitgang voor het programmeerspoor laat je toe een lok te prgrammeren terwijl de "baan ïn gebruik" is door andere loks, en de te programmeren lok dus niet "in de weg staat".

Als je aan het programmeren ben de de knop met het pijltje en rails gebruikt wordt toch alleen het programmeerspoor gebruikt???

Koen
Re: MFX locs en programmeerspoor
Citaat van: KNed op zaterdag 26 juli 2008, 22:15:37
Als je aan het programmeren ben de de knop met het pijltje en rails gebruikt wordt toch alleen het programmeerspoor gebruikt???

Koen

Hallo, Koen,

Je bedoelt het "spoortje" dat links van het "vinkje" staat in het menu "Lok wijzigen"?
Wat de functie is van dit pictogram staat niet vermeld in CS handleiding. Ik heb het ook aan dhr. Keuterman gevraagd en volgens hem heeft dit pictogram geen functie...

Een vraag voor Märklin Göppingen?

nmbs < Willy > sncb
===============

Herman05: Quote gerepareerd  :)
Re: MFX locs en programmeerspoor
In de handleiding van het CS lees ik het volgende:

CiteerWijzigingen die bestemd zijn voor een loc zonder mfx-techniek
worden alleen dan door de loc geregistreerd als deze zich op het programmeerspoor
bevindt. Er is geen controle mogelijkheid aanwezig
of de loc de wijzigingen ook werkelijk storingvrij ontvangen heeft.
Is er geen contact met een mfx-loc dan wordt dit door een foutmelding
weergegeven. Het wijzigen van de parameters is dan niet
mogelijk.

Koen
Re: MFX locs en programmeerspoor
Citaat van: nmbssncb op zondag 27 juli 2008, 14:37:55
Je bedoelt het "spoortje" dat links van het "vinkje" staat in het menu "Lok wijzigen"?
Wat de functie is van dit pictogram staat niet vermeld in CS handleiding. Ik heb het ook aan dhr.
Ik bedoel inderdaad dit pictogram:

Volgens mij staat dat niet in de CS handleiding, als je echter de ECoS handleiding leest staat erbij dat dat voor het programmeren is.
Volgens mij werkt dit ook op het CS. Ik weet het niet honderd procent zeker maar dacht dit weleens gebruikt te hebben.

Koen
Re: MFX locs en programmeerspoor
Dit symbool gebruik je om een esu lokpliot of hobbydecoder te programeren.
Re: MFX locs en programmeerspoor
Alleen die? Of alle decoders behalve MFX?

Koen
Re: MFX locs en programmeerspoor
Je geeft je eigen antwoord al.

Re: MFX locs en programmeerspoor
Wat bedoel je nu? Ik geeft twee mogelijke antwoorden...

Koen
Re: MFX locs en programmeerspoor
Citaat van: KNed op maandag 28 juli 2008, 13:38:57
Citaat van: nmbssncb op zondag 27 juli 2008, 14:37:55
Je bedoelt het "spoortje" dat links van het "vinkje" staat in het menu "Lok wijzigen"?
Wat de functie is van dit pictogram staat niet vermeld in CS handleiding. Ik heb het ook aan dhr.
Ik bedoel inderdaad dit pictogram:

Volgens mij staat dat niet in de CS handleiding, als je echter de ECoS handleiding leest staat erbij dat dat voor het programmeren is.
Volgens mij werkt dit ook op het CS. Ik weet het niet honderd procent zeker maar dacht dit weleens gebruikt te hebben.

Koen


Antwoord van service@maerklin.de:

(quote)

Sehr geehrter Herr,

wir bedanken uns für Ihr Schreiben und für Ihr Interesse an unseren Produkten.
Durch betätigen dieses Piktopramms aktivieren Sie das Programmiergleis.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr Märklin Kundenservice

Gebr. Märklin & Cie. GmbH
Kundenservice
Postfach 960
D-73009 Göppingen
Telefon: +49 7161 608-222
Telefax: +49 7161 608-225
E-Mail: Service@maerklin.de
Internet: www.maerklin.de


(unquote)


nmbs < Willy > sncb
===============
Re: MFX locs en programmeerspoor
Inderdaad zoals ik al verwachte.
Met deze knop programmeer je dus alle locomotieven via het programmeerspoor. MFX locomotieven kunnen ook op de baan geprogrammeerd worden.

Maar er is nu nog 1 open vraag: kunnen niet-MFX locomotieven ook op de baan geprogrammeerd worden? Ik dacht het niet maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord.

Koen