Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een echte MFX booster met terug melding.

Gestart door Anne W zaterdag 26 juli 2008, 22:54:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een echte MFX booster met terug melding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Een echte MFX booster met terug melding.
Vandaag vernomen van mijn Raptor vriend, graag reacties als jullie willen:

een echte MFX booster met twee richting verkeer is niet mogelijk omdat de afstemming van zowel het uitgaande als ingaande signalen op elkaar niet mogelijk is.

Zowel CS als Ecos als Zimo als Raptor maken gebruik van de CAN interface-bus standaard. Zonder de hardware te veranderen kunnen deze vier centrales, inderdaad als enige, met elkaar praten; als ze dat willen...

Groet, Anne W
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Alleen de CS en ECoS beschikken over de daarvoor bestemde CAN bus.
Deze twee zijn in staat om via deze bus twee richringen te communiceren.
Alleen bij de ECoS is deze om patent redenen niet geactiveerd.
Naar het plaatje in de handleiding van Raptor kijkend zie je ook duidelijk dat deze niet over de geschikte bus beschikt.

Mvg,
Peter
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Beste Peter,

Dat wordt best een heel interessant gesprek daar in Houten, waar ik overigens niet bij zou willen zijn, wan ik snap er dan toch niet veel van .....

Groet, Anne W
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Beste Peter,

Zoals ik al vermoedde zit ik tussen twee deskundigen in, dus graag zelf bespreken in Houten, dan zal het best goed komen denk ik.

Groet, Anne W
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Beste Peter,

Hierbij het antwoord op een vraag die jij gesteld hebt (Märklin I booster), maar welke vraag iemand verwijderd heeft:

R*: Simpel, op de Marklin Spoor I booster(s) staat geen 6015 noch 6017. Die valt dus buiten de geconstateerde verschijnselen waarover gediscuseerd wordt. Voor de rest hoeft Peter niet naar de bekende weg vragen, want hij weet het antwoord op zijn eigen vraag namelijk. Maar, dat heeft Peter best leuk geprobeerd, hoor.

Pas als hij het antwoord EERLIJK echt niet zelf weet, dan vertel ik welke marklin boosters een originele marklin ontwikkeling zijn en welke marklin boosters een aan Lenz Digital uitbestede ontwikkeling onder de moterkap hebben.

Do not shoot the messenger.

Groet, Anne W
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Citaat van: Anne W op donderdag 31 juli 2008, 22:32:01R*: Simpel, op de Marklin Spoor I booster(s) staat geen 6015 noch 6017. Die valt dus buiten de geconstateerde verschijnselen waarover gediscuseerd wordt.
De vraag stelde ik bewust. Reden dat men DCC gebruikte met als booster de 6018. Daar is men vroegtijdig mee gestopt en als alternatief stelde M* daarvoor de 6015 voor. Staat  ook aangegeven in het boek Beginnen met Marklin-Digitaal.

Mvg,
Peter
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Beste Peter, is het antwoord bevredigend voor je?

Groet, Anne W
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Natuurlijk wist ik dat op de spoor I booster geen 6015 of 6017 stond.
Lees mijn voorgaand bericht.
Op mijn spoor 1 baan rijden alleen loks met DCC decoders, wordt aangestuurd middels een IB en raadt eens welke boosters erop aangesloten zijn.

Mvg,
Peter
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Anne, met alle respect, maar wat is nu eigenlijk de strekking en de toegevoegde waarde van dit draadje.
De ECOBooster werkt toch al met mfx, inclusief terugmelding, dus dan heeft ontkennen(door jouw Raptor vriend) weinig zin, lijkt mij.

En er is al eens een draadje geweest over het afstemmen van de baanspanning van verschillende boostersecties.
Volgens mij, wordt de inhoud van het digitale signaal niet beinvloed door verschillen in signaalniveau tussen de boostersecties, of bedoel je dat niet?
De stelling van jouw Raptorvriend is daar niet erg duidelijk in.

De CAN bus verzorgt de data uitwisseling tussen de Centrale besturingseenheid en de boosters.
Ik weet niet hoe de terugmelding functioneert, maar het zal wel een, door de decoder op een opdraaggolf gemoduleerd datasignaal zijn, dat de booster oppikt, filtert, demoduleert, versterkt en via de CAN bus weer aan de CS, ECOs etc aanbiedt voor verwerking.

Er zijn tegenwoordig zoveel bidirectionele systemen op de markt, dus ik zie niet waarom het hier dan niet zou werken.
CAN bussen worden ook al jaren in auto's gebruikt, om o.a. de hoeveelheid kabels te reduceren.
Je hoeft dan namelijk niet voor elke verbruiker een draad te leggen, maar alleen een voeding en een CAN-bus.
CAN staat trouwens voor Controlled Area Network en wordt kant en klaar in chipvorm geleverd.
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Hallo Ad,

Ik proberen cryptisch de werking uit te leggen. De centrale geeft de opdrachten door aan de decoders. Mocht een van de opdrachten betekenen dat de decoder iets moet terugsturen zal het sturen de volgende opdracht iets langer op zich laten wachten. In deze tijd verwacht de centrale (eventueel via de MFX-booster) de data van de decoder. Aan de uitgang van de centrale booster of MFX-booster zit een trafo die het signaal oppikt. Het signaal van de trafo wordt via een daarvoor geschikt stukje elektronica (eventueel via de CAN-bus) aan de centrale-processor doorgegeven dit het verder verwerkt.

Mvg,
Peter
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
Hallo Peter,

moet de techniek voor de terugkoppeling in de booster hetzelfde zijn als die in het Central Station, dan loopt de MFx terugmelding over meerdere schakels?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Een echte MFX booster met rerug melding.
De terugmelding geschiedt via de centrale (CS) en mfx-boosters.
De centrale scant de CAN-bus af, dus kijkt wie er wat te melden heeft. Let wel het scannen can de CAN-bus gaat behoorlijk snel.


Mvg,
Peter
Re: Een echte MFX booster met terug melding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een echte MFX booster met terug melding.
Peter, bedankt voor de uitleg.
Mijn aanname klopte dus niet en de terugmelding is dus meer een softwarematige aangelegenheid dan een hardwarematige.
Dat van die CAN-bus is mij wel duidelijk, maar ik wist alleen niet hoe het terugmeldsignaal tussen lok en booster verloopt.
Re: Een echte MFX booster met terug melding.
Hallo Ad,

Soft- en hardwarematig. De centrale weet n.l. na het geven van zijn opdracht van welke mfx- decoder hij info terug kan verwachten. De centrale en de boosters zetten het signaal om naar een digitaal signaal, scant de Can-bus af en verwerkt het binnengekomen signaal. Dit omfdat de centrale niet weet in welk (sectie)gedeelte de mfx-decoder zich bevindt.

Mvg,
Peter