Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco modellen

Gestart door Re460 dinsdag 22 juli 2008, 07:49:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco modellen
Re460
gast

Roco modellen
Beste Leden,

Roco maakt sinds jaar en dag mooie modellen. Ook worden er steeds meer wisselstroom modellen gemaakt compleet met decoder en fluistersleper. Helaas is het wel altijd met plastic kap.
Zelf ben ik niet in het bezit van een Roco wisselstrooommodel, toch hoor ik hier goede berichten over. Mogelijk moet ik dus ook maar eens zo'n model aanschaffen. Wie van jullie heeft ervaring met deze modellen op een M-baan met K-rails? Ik denk hierbij aan;

-Rijgedrag, gevoelig voor ontsporingen op K-rail bij b.v. slanke wissels/kruizingen/stijgingen?
-Onderhoudsvriendelijk?
-Hoe loopt de motor en rijgeluid?
-Kwaliteit goed?
-Detaillering?
-Lakwerk?
-Koppelingen uitwisselbaar voor kortkoppeling (normschacht)?
-Verkrijgbaarheid reservedelen?
-Verlichting met LEDs of lampjes?
-enz.

Ik ben benieuwd.
Groet,
Erwin
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Ik heb zo wel een Playtime ( is een hobby machine ) als een profi machine van roco :

Roco op de K-rail : alleen de profi loc heeft er ooit op gereden en liep goed .
onderhoud : ik heb tot dus ver alleen olie gedaan .
Motor en rijgeluid : hobby is een beetje lawaaiig , de profi is stil
Kwaliteit is goed
Details : Profi is super mooi ook qua lak , Hobby minder , maar daar is de prijs ook naar
De profi heeft NEM schachten , Hobby Niet ( ZVAIW = Zo Ver Als Ik Weet )
reservemat : Nog geen gebruik van gemaakt , maar beide loc's zijn nog ( in varianten ) te leveren
De profi heeft Drie punts frontseinen , ik weet niet waar mee verlicht , maar meer passender dan mijn Lima V20 ( deze heeft ICE witte LEDjes erin  :x
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco modellen
Hallo Erwin,

Ik rij geen m-rail of k-rail maar c-rail, maar mijn ervaringen met een roco wisselstroom zijn naar behoren. Ik heb de ROCO NS 2305 en rijdt als een zonnetje. Grote trekkracht, bijna tot geen geen geluid van de motor. Goed gedetailleerd (als je alle los geleverde stukjes er opzet) lakwerk is gewoon goed koppelingen zijn ook gewoon goed en verwisselbaar, kortkoppeling of gewone koppeling van roco zelf geeft bij mij geen enkel probleem. En de verlichting is ook gewoon top!

1 minpunt (persoonlijk): een vieze baan daar kan deze locomotief niet tegen, als een stukje wissel vies is dan stopt ie gelijk en begint de locomotief opnieuw te rijden. Vind ik zelf zeer hinderlijk, maar als je, je baan goed schoonhoud en stofvrij dan rijd de locomotief als een zonnetje 8) :D

Ik zou zeker een of meerdere modellen van ROCO kopen, ik heb er nu een maar voor de pijs hoef je ze zeker niet te laten staan :D
Re: Roco modellen
Kroko14253
gast

Re: Roco modellen
Hallo,

Ook ik heb diverse Roco loks en ik ben er zeer over te spreken.
Goede detaillering, mooie afwerking, lopen heel mooi (ik heb C-rail)
Met het bestellen van onderdelen heb ik tot nog toe geen problemen gehad.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Roco modellen
Re460
gast

Re: Roco modellen
Bedankt voor jullie reactie.
Groet,
Erwin
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Ik heb ook een paar Roco modellen.
Voordeel is dat ze erg stil zijn, stille motor en fluistersleper.
Nadeel is (bij mijn modellen) de slechte verlichting (schijnt overal doorheen) en soms de slechte stroomafname.

Koen
Re: Roco modellen
Robber
gast

Re: Roco modellen
De (soms aanwezige) slechte stroomafname kun je makkelijk verhelpen door even te checken of de sleper wel 100% recht is. De oudere fluisterslepers staan soms een beetje bol. Even rechtbuigen, en het stroomafname-probleem is dan meestal opgelost.
Doorschijnende verlichting heb ik nog nooit meegemaakt bij Roco, eerder wat zwakke verlichting in sommige gevallen (ACTS-diesels bijv)
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco modellen
De matige verlichting was lange tijd een kenmerk van veel Roco modellen. De laatste jaren is dat niet meer zo, maar bij oudere modellen wordt het meestal niet opgelost. Werd veroorzaakt door de vroegere gewoonte van Roco om de lampjes centraal op de print te plaatsen en dan met lange lichtgeleiders te werken. Overal licht (gratis ditchlights en cabineverlichting bij de 1600), soms zelfs ook nog een beetje uit de lampen.  :P
Daar komen dan natuurlijk weer allerlei oplossingen voor, variërend van het zilverkleurig spuiten van de lichtgeleiders tot het plaatsen van ledverlichting.
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Citaat van: Robber op woensdag 30 juli 2008, 11:41:45
Doorschijnende verlichting heb ik nog nooit meegemaakt bij Roco, eerder wat zwakke verlichting in sommige gevallen (ACTS-diesels bijv)
Zet jouw ACTS diesel dan maar eens in het donker met de verlichting volledig aan.
Dan zie je het licht door het dak (!) heen schijnen!

Citaat van: henkv op woensdag 30 juli 2008, 13:03:26
(...) Daar komen dan natuurlijk weer allerlei oplossingen voor, variërend van het zilverkleurig spuiten van de lichtgeleiders tot het plaatsen van ledverlichting.
Inderdaad, setje van Tom van Weert bijvoorbeeld. Maar eigenlijk moet dat niet nodig zijn...

Koen
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco modellen
Laatst heb ik de Roco 59430 besteld voor de aanbiedingsprijs van ?49,-- en die heeft naast voor 3-punts-verlichting en achter sluitlampen , ook cabine/draaistel-aandrijvings-verlichting ook nog een doorschijnende kap-verlichting.
Het is dan wel geen profi, maar toch, voor een adviesprijs van 99 mag zo'n ding toch beter tegen tenminste doorschijnen van de behuizing  te zijn beschermd.

Mogelijk ga ik de lok slopen en de motor, draaistellen en decoder separaat inzetten.
Re: Roco modellen
Robber
gast

Re: Roco modellen
Citaat van: KNed op woensdag 30 juli 2008, 13:47:44
Citaat van: Robber op woensdag 30 juli 2008, 11:41:45
Doorschijnende verlichting heb ik nog nooit meegemaakt bij Roco, eerder wat zwakke verlichting in sommige gevallen (ACTS-diesels bijv)
Zet jouw ACTS diesel dan maar eens in het donker met de verlichting volledig aan.
Dan zie je het licht door het dak (!) heen schijnen!


Heb het vannacht gecheckt 8) Er komt inderdaad een beetje licht door de uitlaten. Maar door het dak schijnen is schromelijk overdreven.

Bij de meeste marklin stoomlokomotieven zie je wel het licht overal uitlekken, incl de schoorsteen die helder licht uitstraalt, als er geen rookgenerator in zit. Ik heb daarom voor bijna alle stoomlokomotieven van zwart karton lichtmaskertjes gemaakt. Is al eens eerder in een draadje beschreven.
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Citaat van: Robber op donderdag 31 juli 2008, 07:13:31
Heb het vannacht gecheckt 8) Er komt inderdaad een beetje licht door de uitlaten. Maar door het dak schijnen is schromelijk overdreven.
Bij de jouw is het misschien anders maar bij mijn loc (de blauw/paarse) zag je het duidelijk door het dak heen schijnen.

Koen
Re: Roco modellen
Citaat van: robkop op woensdag 30 juli 2008, 17:55:45
Mogelijk ga ik de lok slopen en de motor, draaistellen en decoder separaat inzetten.

Jij bent in ieder geval niet iemand van "halve maatregelen!" Rob!!!

Aluminium-folie doet vaak ook wonderen, en als je de ondergrond insmeert met lijm kun je aluminium folie erg makkelijk op de juiste plaats en alle hoeken en gaten "kneden". Je hebt dan ook nog een soort hitte schild (indien nodig).

Willem-Jan

Herman05: Quote gerepareerd
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco modellen
Hallo,

Ik heb acht Rocoloks waarvan er eentje al wat ouder is en destijds door de (Oostenrijkse) leverancier is omgebouwd voor wisselstroom. Deze lok heeft wat mindere loopeigenschappen en ook de stroomafname laat wat te wensen over. Verder geen problemen op K-rail en wissels. De zeven overige loks zijn van recentere datum en af fabriek als wisselstroommodel met digitale decoder geleverd. Voor deze loks alleen maar lof, ze rijden prima, liggen als een blok op de baan, hebben meer dan voldoende trekkracht, maken nauwelijks lawaai en vergen vrijwel geen onderhoud. Ik prefereer ze eigenlijk boven M* loks. Van sommige modellen heb ik zowel een M* als een Roco exemplaar en dan kun je aardig vergelijken. Met enige tegenzin (ik rij al 48 jaar M*) moet ik dan toch vaststellen dat het Rocomodel dan wint.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Roco modellen
hoi,

ik heb verschillende roco modellen rijden en allemaal erg mooi, zowel in afwerking als rijeigenschappen.
een vieze baan kan inderdaad wat problemen opleveren, vooral als je kleinere modellen hebt.(sik, hippel).
verder in elk opzicht erg tevreden over mijn locs.
heb wel in de ACTS versies betere seinverl. ingebouwd. en ben nu bezig met de roco 2400NS.



Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Dat je Roco locs bijna nooit hoeft te olien is logisch, merendeel van de aandrijvingen zijn open plastic cardanasjes dus daar zit vet , wat niet wegloopt door de zwaartekracht en viscosieteit 8)

Maar ook daar zal je na veelvuldig gebruik een beetje vet moeten toevoegen, d.m.v. middelpuntvliegende krachten wordt veel van het vet tegen de cardanwand geslingerd en doet dus niet wat zij moet doen, n.l. de cardankoppeling smeren.

Mvg Gert
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco modellen
Ondanks dat ik sinds mijn jeugd een fanatiek marklin-verzamelaar ben, gaat mijn voorkeur nu toch uit naar Roco. Het zijn probleemloze modellen, zien er heel goed uit, en nog prettig geprijsd ook. De laatste tijd zijn het vooral de Roco-modellen die de meeste kilometers maken op mijn modelbaan. Niet alleen omdat ik ze zo mooi vind, maar ook vanwege de rust. Ze rijden heel soepel en geruisloos. Olie toevoegen hoeft nooit, misschien ooit eens wat vet in de cardanaskoppelingen toevoegen in de toekomst zoals Gert zegt. Verder weet ik nog steeds niet hoe een Roco-koolborstel er uitziet. Bij marklin zijn ze haast niet aan te slepen.
(oudere) Roco modellen die nog geen fluistersleper hebben probeer ik altijd wel van zo'n exemplaar te voorzien, omdat het door de stille motor opvalt dat een traditionele sleper behoorlijk over de puko's kan ratelen.
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco modellen
Ben dit weekend uiteindelijk toch bezweken voor Italiaanse TEE-set 45922 met vier verschillende 1:87 rijtuigen.
Ze zijn erg mooi, zeker fraaier afgewerkt dan bijvoorbeeld de recente Rheingold/Rheinpfeil rijtuigen van Mätrix, met name qua interieur.
Wat mij opviel is dat bij het uit de doos nemen (wat overigens erg moeilijk gaat, omdat ze er strak in zitten) er niet direct allerlei onderdelen afvallen, zoals bij Roco vaak het geval is en wat ik altijd een van de minpunten van dit merk gevonden heb.
Bij een nadere inspectie van de onderzijde bleek dat de meeste onderdelen (zoals luchtketels) zijn meegegoten met het onderstel en niet los zijn aangebracht. De ketels zijn dus aan de bovenzijde niet rond. Alleen het deel dat onder de bak uitsteekt. Hier lijkt Roco de trend bij Märklin volgen om niet-zichtbare detaillering onder de bak weg te laten of sterk te vereenvoudigen. Ik zit er niet mee.
Re: Roco modellen
Citaat van: w67 op donderdag 31 juli 2008, 12:38:14
Citaat van: robkop op woensdag 30 juli 2008, 17:55:45
Mogelijk ga ik de lok slopen en de motor, draaistellen en decoder separaat inzetten.

Jij bent in ieder geval niet iemand van "halve maatregelen!" Rob!!!

Aluminium-folie doet vaak ook wonderen, en als je de ondergrond insmeert met lijm kun je aluminium folie erg makkelijk op de juiste plaats en alle hoeken en gaten "kneden". Je hebt dan ook nog een soort hitte schild (indien nodig).

Willem-Jan

Herman05: Quote gerepareerd


Hallo,

Bij dit soort problemen spuit je gewoon de kap aan de binnenkant met een zilverkleurige verf, spul van Tamiya is daar heel geschikt voor. Hoef je er ook geen folie in de fabriceren. De ruiten demonteer je gewoon eerste ven en kun je ook een wit of geel laagje geven.
Oude marklin railbussen hebben ook vaak last van vlekken en doorschijnen van de kap en is hiermee prima te verhelpen.

groet, Bram
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco modellen
Van m'n Roco 600 van Strukton heb ik eerst de ruiten en lantaarns verwijderd en vervolgens de binnenkant van de kap met dikke zwarte verf behandeld op plaatsen waar er licht doorheen kwam.
Ook de sponningen van de ramen zijn zwart.
Ziet een stuk beter uit, alleen vind ik dat het niet nodig zou moeten zijn, een model dat in AC uitvoering origineel meer dan 150 op moet brengen zo te moeten aanpassen.
Dan heb ik nog niet over de stroomafname van de wielen gehad, want daar is ook het nodige aan gebeurd.
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
En dan heeft de Strukton 600 nog lampen waarmee je een voetbalveld in 1:87 compleet mee kan verlichten  :(  Geen gezicht maar het is me nog niet gelukt die te dimmen...  :(

De originele verlichting van de ACTS diesel had weer de lichtopbrengst van een gloeiende spijker  :(

Koen
Re: Roco modellen
Hallo Koen,

Bij sommige decoders is de verlichting dimbaar. Ik weet echter niet welke decoder er in een Strukton 600 zit.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Het zou een ESU moeten zijn en deze hebben dim-functionaliteit.
Soms past Roco echter simpele versies van een decoder toe. Ik weet niet of dat het probleem is.
Verder heeft het CS problemen met het programmeren van sommige CV's en dat zijn net ook de CV's van het dimmen.

Moet nog proberen te programmeren met MrDirect, dan werkt het misschien wel.

Koen
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Roco past ook veel de Uhlenbrock 76320 toe in hun locs.

Mvg Gert
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
Hmm, en hoe weet ik welke ik heb? een ESU of een Uhlenbrock??

Koen
Re: Roco modellen
KlaasZ
gast

Re: Roco modellen
CV 8 uitlezen, dan weet je het.
Re: Roco modellen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco modellen
ja, maar dan moet je een apparaat hebben die dat uit kan lezen  :(
En dat heb ik dus niet...
M'n CS kan het niet, en MrDirect ook niet (zonder dat je een schakeling in elkaar soldeert).

Koen