Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?

Gestart door Knarf maandag 21 juli 2008, 22:01:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Sommige geluksvogels hebben een zolder met een treintafel van 2 bij 5 meter, maar daar kan ik dus niet aan tippen. Vandaar mijn vraag:

Mijn "treintafel" bestond vroeger uit een plaat karton onder mijn bed met wat huisjes, een rondje rails en een mini-rangeerterrein. Ook nu zal ik mij waarschijnlijk moeten beperken tot een plaat onder het bed of een kleine tafel ergens in de hoek. Ik heb er al aan lopen denken om die baan dan uit te rusten met een aantal doodlopende wissels waaraan ik (bij gebruik van de baan) tijdelijk een hoeveelheid losse rails kan toevoegen om zo de baan groter te maken, om na gebruik die toegevoegde rails weer uit elkaar te halen en op te bergen. Zijn er mensen die met hetzelfde probleem zitten en hier nog goede tips voor hebben?
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
ik bouw de lucht in!
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
of naar onderen of gewoon stiekum elke keer weer een stukje ernaast (mijn vrouw weet er alles van  :lol: :lol:)
groet robert
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Ook ik heb maar een treinkamer van 3 bij 2 meter en toch kan je daarin heel wat kwijt als je creatief bent met ruimte.

En anders wordt je lid van een modelspoorclub. Heb ik ook gedaan en ik heb er geen spijt van gehad. Ik ben bijvoorbeeld lid van de Modelspoorvereniging Zeeland toen ik lid werd van die club was het Marklingroepje het ondergeschoven kindje nu voeren we de boventoon.



Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Maak een tafel op wielen, dan kan je overal bij. Heb ik ook gedaan, echt superr

Mvg Chris oftewel Keigaaf-treintjes
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Gebruik de kruipruimte onder het huis, wel effe bukken.


                                                                                         Arie
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Frank,

Het geheim is meerdere lagen, zie onder andere mijn ontwerpdraadje, de baan meet 1,25 bij 2,80. In de baan zit een 3-sporig station en twee 2-sporige schaduwstations. Ook is deze baan geschikt om computergestuurd te rijden en om eventueel nog een rangeerterreintje erbij te plaatsen. Ik zou zeggen bekijk de link eens.

groet Chris
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Meerder lagen is zeker een goede optie, ook het gebruiken van een losse module die je eraf kunt halen (en makkelijk kunt opbergen) is een goede optie. +/- 70% van één van mijn banen blijft altijd staan en met modules zet ik de rest (+/- 30%) er naast. Simpel met wat scharnieren gekoppeld als ik wil rijden (idee van http://www.nproject.nl/modelspoor/bakovergangen-voor-modules.html gehaald) en het bevalt goed.
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Als het mee zit kan ik 2 keer per jaar mijn baan opbouwen :shock:

In de zomer en met kerst, maar dan moet ik bijna als een acrobaat m`n bed in. Mijn baan is 1,5 bij 2 en heb er twee banen in, voor de rest staat de baan achter mijn bed en de steunen staan de in de garage :shock:

oplossing: Maak een baan die je uit elkaar kan halen, 6 grote steunen, een raamwerk + plaat voor de stevigheid (multiplex) en je eigen baan. Baan achter je bed, de steunen raamwerk + plaat voor de stevigheid  naar de garage of berging. Klinkt omslachtig en vooral als je in een flat woont, waardoor de lift te klein is en met plaat en al de trap op moet om je baan op te bouwen :shock: :(

En ja ik baal verschrikkelijk, want het ziet er naar uit dat ik dit jaar voor de 3 keer op rij in de zomer geen baan kan leggen ivm met een te korte vakantie :(


Dus...
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
1) Het makkelijkste is met niveau's werken. Kun je toch aardig wat rails op kwijt dus lekkere rijlengte. Stijgingspercentages gooien vaak roet in het eten.

2) Modulebaan

Dit vind ik persoonlijk de beste!
Deze gebruik ik dan ook allebei bij mijn LGB-baan van 3m17 op 3m30
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Ik heb onze bergzolder beslagen en helemaal afgewerkt als een 4e slaapkamer. Het geluk dat er wel al een vaste trap was had ik wel. Ondanks de wat ongelukkige vorm, en vervelende steunpilaren van het dak, heb ik een erg mooie treinenkamer gecre-eerd.

Nu nog tijd vinden om een baan te bouwen :P  :lol:
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Bedankt voor de raad dusver!

Mijn probleem is dat ik totaal niet handig ben: een landschap aanleggen op een vlakke plaat lukt mij nog wel, maar een baan met meerdere lagen, bergen, tunnels en verhogingen is voor mij te hoog gegrepen. Een modulebaan is daarom denk ik geschikter.

Het zou mooi zijn als ik de baan onder het bed zou kunnen schuiven/rijden en het dan als een brancard omhoog zou kunnen zetten zodat het een tafel wordt. Of dat ik de hele rataplan aan het plafond boven de tafel kan hangen en het dan omlaag takel zodat het op de tafel rust. Maar ja, daarvoor moet je weer handig zijn en dat ben ik niet. :wink:

Het enige realistische plan wat ik momenteel heb, is een plaat met landschap en rails die ik onder het bed vandaan kan schuiven en dat ik dan losse rails kan aansluiten aan doodlopende rails op de plaat, zodat ik een baan krijg waar de treinen het landschap kunnen verlaten om over de tijdelijk aangelegde rails op de kamervloer te rijden en zo wat meer bewegingsvrijheid te hebben. Het nadeel is alleen dat ik dan weer op mijn knieën op de grond moet gaan zitten prutsen; een verhoogde tafel zou daarom veel comfortabeler zijn.
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: Knarf op dinsdag 22 juli 2008, 11:32:38
Bedankt voor de raad dusver!

Mijn probleem is dat ik totaal niet handig ben: een landschap aanleggen op een vlakke plaat lukt mij nog wel, maar een baan met meerdere lagen, bergen, tunnels en verhogingen is voor mij te hoog gegrepen. Een modulebaan is daarom denk ik geschikter.

Het zou mooi zijn als ik de baan onder het bed zou kunnen schuiven/rijden en het dan als een brancard omhoog zou kunnen zetten zodat het een tafel wordt. Of dat ik de hele rataplan aan het plafond boven de tafel kan hangen en het dan omlaag takel zodat het op de tafel rust. Maar ja, daarvoor moet je weer handig zijn en dat ben ik niet. :wink:

Het enige realistische plan wat ik momenteel heb, is een plaat met landschap en rails die ik onder het bed vandaan kan schuiven en dat ik dan losse rails kan aansluiten aan doodlopende rails op de plaat, zodat ik een baan krijg waar de treinen het landschap kunnen verlaten om over de tijdelijk aangelegde rails op de kamervloer te rijden en zo wat meer bewegingsvrijheid te hebben. Het nadeel is alleen dat ik dan weer op mijn knieën op de grond moet gaan zitten prutsen; een verhoogde tafel zou daarom veel comfortabeler zijn.


Door vallen en opstaan leer je dit allemaal.
Ik ben nu aan mijn eerste baan ooit begonnen. Tuurlijk vergeet ik over dingen na te denken (heb ze gelukkig nog op tijd aangepast) maar dat heeft iedereen wel in het begin.

Over het omhoog takelen kan ik, als je interesse hebt, een PB sturen. Ga zelf ook dit systeem gebruiken.

Als ik tijd heb, kan ik een paar goede ideeen uitdenken voor jouw situatie en hier neerzetten  :wink:

Maar ik ga zo eerst de zolder op voor mijn eigen baan  :lol:
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Het takelsysteem vereist een compleet "Eigen huis en tuin" -scenario dus dat lijkt mij teveel gedoe. Ik ben vooral benieuwd hoe ik zo'n plaat onder het bed eventueel omhoog kan brengen zodat ik er als een tafel achter kan zitten, zonder dat de hele boel omvalt natuurlijk. :D
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Ik heb het destijds toen zo gedaan, met schragen (of hoe noem je die dingen). Feit is wel dat je OF de plaat met 2 man moet optillen, of alles op de plaat vast moet zetten. Zwenkwieletjes aan de onderkant is wel een handige tip om de plaat weer onder bed te kunnen rijden. Zie foto :

Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
mijn plaat is 1.30 bij 2.60.
ik heb van triplex een paar bochten gemaakt waardoor mijn rij-oppervlak vergroot is.

de opp. van mijn rijbaan is namelijk 1.30x2.80

Dennis
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
daar heb ik bij de huizenjacht goed op gelet :) of de beschikbare ruimte groot genoeg was, naar mijn zin :)
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: Vince op dinsdag 22 juli 2008, 22:46:05
daar heb ik bij de huizenjacht goed op gelet :) of de beschikbare ruimte groot genoeg was, naar mijn zin :)
blijkbaar wel groot genoeg, als je jouw baanplan ziet :o

Dennis
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: Knarf op maandag 21 juli 2008, 22:01:12
Ik heb er al aan lopen denken om die baan dan uit te rusten met een aantal doodlopende wissels waaraan ik (bij gebruik van de baan) tijdelijk een hoeveelheid losse rails kan toevoegen om zo de baan groter te maken, om na gebruik die toegevoegde rails weer uit elkaar te halen en op te bergen. Zijn er mensen die met hetzelfde probleem zitten en hier nog goede tips voor hebben?
Ik denk dat je idee best goed is. Je kunt de centrale tafel gebruiken voor opslag van je rijdend materiaal. De losse stukken kunt je als modules opbouwen.
De modulebakken kun je maken van materiaal dat je bij de bouwmarkt op maat laat zagen. Daarna gaten boren voor de koppeling van de bakken. Het geheel in elkaar lijmen/schroeven.


succes
Henk
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: Vince op dinsdag 22 juli 2008, 22:46:05
daar heb ik bij de huizenjacht goed op gelet :) of de beschikbare ruimte groot genoeg was, naar mijn zin :)

Dit was voor mij ook een voorwaarde om te verhuizen naar een ander huis, ik "bezit"nu de zolder voor de baan. Er komt overigens wel steeds meer spul onder de tafel voor opslag, is weer lastig met draadjes enz. Maar ja daar valt wel mee te leven.

Gr. Fred.
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
In mijn vorige woning had ik een platte baan die tegen de muur kon worden geklapt.
Lastige was wel dat ik alles wat hoger was dan de bovenleiding er telkens af moest.
Dus alle gebouwe eraf en geen hoge bomen geplant.

Groeten,
Yeoman
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
ruimtegebrek lost zich hier nou vanzelf op.
Ben er trouwens ook niet blij mee  :(
Wordt van een 3 persoons huishouden een 1 persoons huishouden.

Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: obicham op zaterdag 26 juli 2008, 16:20:13
ruimtegebrek lost zich hier nou vanzelf op.
Ben er trouwens ook niet blij mee  :(
Wordt van een 3 persoons huishouden een 1 persoons huishouden.


Scheiding? :(
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
yepz, tenminste zou kun je het toch noemen als je 7 jaar ongehuwd hebt samengewoond.
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: obicham op zaterdag 26 juli 2008, 16:54:38
yepz, tenminste zou kun je het toch noemen als je 7 jaar ongehuwd hebt samengewoond.

Da's flink balen zeg  :(
Sterkte ermee!
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Heel veel sterkte Jeroen.


                                                 Arie
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Heey Jeroen,

Veel sterkte ermee.

Groetjes,

Antal
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
jeroen veel sterkte
hopenlijk draait het misschien toch ooit de goede kant weer op
sterkte deze komende periode
groet robert
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Je kan ook met iets kleins beginnen zoals ik. Mijn "plank" meet 95cm op 120cm. Een ovaaltje, maar ik kan er wel enorm veel van leren qua elektriciteitswerken en landschapsbouw enzo.
Het neemt niet veel plaats in, dus het kan makkelijk onder een bed geschoven worden. Bezoek Project: Koning Winter maar eens hier op dit forum  :) Misschien brengt dit je op ideeën.

Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: remcy op zaterdag 26 juli 2008, 20:38:30
jeroen veel sterkte
hopenlijk draait het misschien toch ooit de goede kant weer op
sterkte deze komende periode
groet robert

gelukkig geen ruzie hier.
Kunnen nog steeds door 1 deur,tenminse zolang schoonma (trouwma(lees trauma) )zich er niet mee bemoeit.
Zoals het zich nou aanziet blijven we op redelijk goede voet contact houden , wat ook een voordeel is voor onze 4jarige.
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Sterkte ermee, Jeroen!


Wat het ruimtegebrek betreft: ik denk dat ik een tafel neerzet (afmetingen afhankelijk van de beschikbare ruimte) en daar dan een plaat (triplex of zo) op leg ter grootte van het tafelblad zelf met aan de onderkant latjes langs de randen. Op die manier zijn er maar een aantal raakpunten tussen de plaat en het tafelblad, waardoor je krassen voorkomt en er onder de plaat ruimte is voor draden van wissels en zo. Het voordeel is dat die plaat dan eventueel van de tafel af kan worden gehaald (bij verhuizing en dergelijke).

Van stevig karton kan er dan een soort kap worden gemaakt die precies over de plaat heen past. Laten we zeggen van zo'n 20 à 30 centimeter hoog zodat de meeste huisjes en bomen gewoon op de plaat kunnen blijven staan en je alleen de hogere gebouwen en losse onderdelen er even af moet halen. Hierdoor kan de baan indien gewenst veilig worden vervoerd of opgeslagen zonder dat gelijk alle breekbare zaken kapot gaan.

Met een eventuele module (op schragen, zoals hierboven ergens werd voorgesteld) kan iets soortgelijks worden gedaan. De bebouwing op de module houd ik dan laag en schaars (vooral weiland en heide/veen met wellicht een tweetal boerderijen), zodat ik die module snel en eenvoudig kan ontruimen (rails en huisjes eraf en elders opslaan) en de plaat dan met de kap erover op zijn kant onder of achter de tafel kan, of eventueel onder het bed.

Is dit plan werkbaar denken jullie?
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
@ obicham: Ook van mijn kant veel sterkte, denk dat ik er gisteren heb overgekeken  :oops: Ik hoop dat alles in het voordeel van jullie 4-jarige blijft.

@ Knarf: Ik denk wel dat dit te doen is. Ik zou zeggen, schets er maar op los  :D
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Jarelang zat ik ook in zo'n schuitje. Geen ruimte over in ons huis.
Gelukkig is het bestemmingsplan gewijzigd en bleek ons huis vergroot te mogen worden. We hebben net de verbouwing afgerond, een extra kamer op het huis gebouwd. Hier moet nu mijn droombaan gestalte krijgen.

Succes

Erik

Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Kijk dat is de oplossing, gewoon een treinkamer er bij bouwen.
Heel goed Erik.

                                                                  Arie
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Bestemmingsplan, je bent dan toch over de tijd heen dat je het idee van de architect vernield? :?
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
ik heb ook niet zo veel ruimte in mijn kamer dus ik heb bij de bouwmarkt een plaat van 1.90 bij 90 gekocht en die kan precies onder mijn bed. Ik heb wielentjes onder gebouwd zodat je hem makkelijk kan uitschuiven.
en wat betreft het maken van een baan; zelf ben ik ook helemaal niet technisch. maar het is niet enrom moeilijk om een baante maken. het makkelijkste is inderdaad om het gewoon plat te houden maar tunnels maken is heel makkelijk(koop een rol gaas van faller en lapjes gips. je maakt het gaas vast aan de vloer en vormt het tot dat het op een berg lijkt. zet het wel goed vast. en dan maak je de lapjes gips nat en leg het over het gips heen. je kan ook nog een zakje los gips poeder kopen en met water er een papje van maken en dat over het al eerder gelegde gips smeren. toen aan mijn baan ging beginnen wist ik eigelijk van niks en deed ik grof gezecht maar wat. ik had wel een idee wat ik wilde maar dus geen baanplan. gelukkig ziet het er mooi uit.
zorg er voor dat je stevig hout gebruikt ( ik gebruikte karton achtig hout, dat werkt dus niet want daar kan je geen spijker in slaan) en meten niet echt goed maten af. Niet zo precies dus. maar laat dus veel over de grondlopen en zorg dat het spoor goed vast staan. wat betreft bomen maken en wateren heel veel is te koop maar heel duur, dus haal veel uit de natuur en maak zelf. zie landschap maken.

ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb
gr peedjee
owja en maakt het niet te ingewikkeld voor je zelf :)
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Knarf,

Je "naam" komt me wel erg bekend voor. Ik hoorde hem vroeger vaak als ik mijn naam omdraaide.

Ik heb het ruimtegebrek ondervangen door het belangrijkste deel van de baan op een plank te maken en de rest er los aan te leggen. Zie topic "mobiele modelbaan".

Groeten,
Frank
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: Lokje op vrijdag 01 augustus 2008, 23:07:13
ik heb een slaapkamertje van ca 380 bij 280 omgebouwd naar mijn hobbykamertje

Ik heb ook zo'n slaapkamertje. Ik moet die kamer echter delen met mijn ega vanwege het tweepersoons bed dat er staat.

Groeten,
Frank
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Hoe bedoel je ruimte gebrek, als er niet meer ruimte beschikbaar dan is het dat en zul je het er mee moeten doen. Mijn baantje is niet zo verschrikkelijk groot en toch kun je er dan heel leuke dingen mee doen. Soms is minder meer, een voordeel is in ieder geval dat het af komt.
Ik zou best wel een grotere baan willen hebben maar dan moet ik wachten tot de zolder vrijkomt.
Hier heb je een linkje naar mijn baantje dan weet je gelijk wat ik bedoel.

Groetjes Bert en veel succes met de verdere bouw van je baan.  :D

kijk maar
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Ik heb zelf een plank aan de muur gehad 244 x 122 cm het voorbeeld staat op mijn website http://ho.andreetjes-website.nl wil je meer info dan hoor ik het graag.

Groetjes
Re: Hoe lossen jullie ruimtegebrek op?
Citaat van: Spoortje op vrijdag 01 augustus 2008, 23:24:25
Ik heb zelf een plank aan de muur gehad 244 x 122 cm het voorbeeld staat op mijn website http://ho.andreetjes-website.nl wil je meer info dan hoor ik het graag.

Groetjes
Veel Amerikanen bouwen banen op dat voor hun standaard fomaat (8x4 feet). In tijdschriften over Amerikaanse modelspoorbouw en op internet zijn vaak leuke ontwerpen te vinden, wel vaak gebaseerd op veel rangeerwerk en niet op lange treinen.

Groet,
Ronald