Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn Zelfgemaakte Draaischijf

Gestart door Roel donderdag 17 juli 2008, 20:56:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Hallo,

Ik ben eens begonnen met het bouwen van een zelfgemaakte draaischijf.
Het is best moeilijk om te maken, vooral met het grove gereedschap wat ik genoodzaakt ben te gebruiken.
Maar met voldoende geduld en nauwkeurigheid moet het wel lukken. Het belangrijkste is logisch nadenken.

Stap 1:

Ontwerp een plekje waar je hem wilt plaatsen. Meet je langste loc op, en wijk ongeveer + 5 cm uit (dit is belangrijk, want als je bijvoorbeeld optrek- en rem vertraging gebruikt wordt het wel erg lastig om de loc op de juiste plek te krijgen. Maar ook als je er een leuke scenery eromheen wilt plaatsen mag de loc niet botsen.) Gebruik deze maat als diameter voor je draaischijf. Gebruik dun hout. Triplex zou ideaal zijn.

Dan begint het eerste probleem al: Hoe krijg je de schijf perfect rond met simpele middelen, dus zonder draaibank en dergelijken?

Nou, makkelijk, dan zoek je een rond voorwerp welke ongeveer de maat van je diameter heeft. Bijvoorbeeld een eetbord, of een of andere deksel. Teken dit af op een stuk hout, Daar omheen een vierkant, met 2 lijnen diagonaal van hoek tot hoek, dan weet je namelijk wat het midden van de cirkel is. Probeer met je decoupeerzaag zo dicht mogenlijk bij de lijn van de cirkel te blijven. Het is erg lastig, dus bereid je voor op het ergste, dan valt het altijd mee  :lol: (Want ik heb me rot gescholden, mensen die me kennen weten hoe dat klinkt, hé Mike)  :lol: Zodra je de cirkel uit hebt gezaagd, hoef je het overige hout niet weg te gooien. Die kun je namelijk gebruiken om je locomotief op te laten landen zodra deze gedraaid is. Want als het goed is, is de cirkel zo goed als rond, en het hout waar je hem uit hebt gezaagd heeft een gat met precies dezelfde vorm. Je hoeft lang niet alles te gebruiken, gebruik het stuk welke het beste gelukt is. Dat weet je pas als de cirkel precies om zijn as gedraaid is. Dus, maak een gat van 6 mm en doe daar een stuk draadstang M6 met 2 moertjes doorheen. Klem de cirkel tussen de 2 moertjes, draai, en zie het resultaat. Verwijder splinters en dergelijken. en Stap 1 is klaar.

Stap 2:

Toen ik ging kijken of alles paste dacht ik, shit, als een loc op de draaischijf wil komen, moet hij natuurlijk wel stroom krijgen om erop te kunnen rijden, licht te geven en eventueel nog te kunnen roken. Na enige tijd stil te hebben gezeten had ik dit systeem verzonnen.



Het ziet er ingewikkeld uit maar het idee is simpel.

Het buitenste dunne zwarte lijntje is de draaischijf zelf

De 4 grijze cirkels met zwarten kruisjes erin zijn schroeven

De rode cirkel die daaroverheen staat is contactdraad één, en ondersteuning van de draaischijf. Deze soldeer je bovenop de schroeven, die ongeveer 3 cm uit de tafel steken, en verbind je met de plus of de min van je modelbaan.

De rode cirkel daarbinnen zorgt dan voor het andere contact. Dit is ook koperdraad en wordt vastgehouden door schroeven aan de binnenkant tegen de cirkel aan, of simpel door nietjes uit een tacker. Deze verbind je dan natuurlijk met de plus of min van je modelbaan.

Het gat van 6 mm is het gat waar je draadstang doorheen komt en moet groot genoeg zijn zodat de schijf ook kan draaien. Het draaien zal stroef gaan.

Als je de draaischijf wilt besnijden aan de zijkanten om het zo maar even ongelukkig uit te drukken, hou dan de breedte aan van de diameter van de buitenste rode cirkel. Anders loopt de draaischijf van zijn baan af. Tel daar wel een beetje ruimte bij op, anders ziet het niet uit.

Stap 3:



Dit is de onderkant van mijn draaischijf. In het midden zie je de draadstang met een moertje. Aan de bovenkant zit ook zo'n moertje. Daardoor is de draaischijf geklemd in het midden, terwijl je de draaias ook al hebt gecreëerd Tussen het moertje en de schijf wikkel je je contactdraad voor de binnenste schijf. De contactdraad van de buitenste contactcirkel moet helaas op een andere manier bevestigd worden.
Zorg wel dat je koperdraadjes ook daadwerkelijk contact maken.



Dit is de bovenkant van je schijf. Je moet een verhoging maken van hout, omdat het moertje anders je rails in de weg zit. Deze verhoging staat rechts getekend.

De rest is eigenlijk wel vanzelfsprekend. De rails kun je met de dremelafslijpen en daarna bewerken met een slijpsteentje of vijl totdat het goed aansluit op alle rails die je aan de draaischijf koppelt.

Voor het draaien van de draaischijf zonder dat je er eigenlijk met je handen aankomt maak je een draaihendel onder je tafel. Als je draaischijf op een plek staat waar je niet goed bij komt, maak je 2 poelies. Ik heb de mijne van de wieletjes van K'nex gemaakt. Deze kun je met elkaar in verbinding brengen met een elastiek. Je kunt natuurlijk ook iets anders verzinnen.

Binnenkort plaats ik foto's en natuurlijk een filmpje.

Groeten Roel
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Ik ben heel benieuwd naar de foto's en het filmpje.

Gr.
René
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Ik sluit me helemaal bij Rene aan :lol:.

Groeten Piwie.
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Dat duurt nog wel een paar dagen, want ik ben nog niet helemaal klaar. Hij geeft nog steeds kortsluitingen  :P
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Roel,

Hier is ook een zelfgemaakte draaischijf in huis en ik moet zeggen het is te doen!!
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Een perfect ronde cirkel tekenen kun je ook met een spijker, een draadje en een potlood... voor  de rest ben ik ook benieuwd hoe de foto's eruit zien.

Groeten,
Yeoman
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Lijkt me wel veel lastiger, want probeer die potlood maar eens perfect rechtop te houden.

Foto's komen misschien vanavond  :wink:
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Citaat van: Yeoman op zaterdag 19 juli 2008, 13:38:43
Een perfect ronde cirkel tekenen kun je ook met een spijker, een draadje en een potlood...


Hallo


En wat dacht je van een "passer"  :lol: :lol: :lol:

Die heb je ook waar je de lengte van kan instelen dacht ik.



gr Frans
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
En als je die niet hebt?  :P :P
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Citaat van: Roel op zondag 20 juli 2008, 11:55:38
En als je die niet hebt?  :P :P


Tja dan kom je toch weer uit op de "spijker" het "draadje" en het "potlood"  :lol: :lol: :lol: 8)


gr Frans


PS.  Of een latje hout, met een gaatje voor de spijker en op de maat van de cirkel een gaatje waarin het potlood kan
      Zo heb je wel altijd een strakke afstand ertussen ipv met een touwtje.  :P
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Citaat van: some one op zondag 20 juli 2008, 13:50:36
Citaat van: Roel op zondag 20 juli 2008, 11:55:38
En als je die niet hebt?  :P :P


Tja dan kom je toch weer uit op de "spijker" het "draadje" en het "potlood"  :lol: :lol: :lol: 8)


gr Frans


PS.  Of een latje hout, met een gaatje voor de spijker en op de maat van de cirkel een gaatje waarin het potlood kan
      Zo heb je wel altijd een strakke afstand ertussen ipv met een touwtje.  :P

Om even een oud spreekwoord erbij te halen...
'Er zijn meerdere wegen naar Rome...' of zoiets :wink:

Groeten,
Yeoman
Re: Mijn Zelfgemaakte Draaischijf
Roel ik ben vooral benieuwd hoe jij je (eletr.) aandrijving gaat maken.
Ik hoop dat je dat ook gaat laten zien.
Groet, Wim