Nieuws: Wil je dit jaar een 3railforum zomeruitje naar de VSM? Stem in de poll en discussieer mee!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  trix en krail
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: trix en krail  (gelezen 1630 keer)

oom

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
trix en krail
« Gepost op: vrijdag 18 juli 2008, 18:54:46 »


 Goedenavond,wie heeft ervaring met Trix op K rail,groet oom.
Gelogd

martin

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: trix en krail
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 juli 2008, 19:50:28 »

Bedoel je de oude 3-rail Trix? Dat gaat zeker niet lukken zonder aanpassing van de wielen en de slepers. Als de de huidige Trix 2-rail bedoeld (marklin 2-rail) dan lijkt het me vrij onzinnig om hier K-rails voor te gebruiken. Onnodig duur en nutteloze puko's.

groetjes, Martin
Gelogd

ucsdcom

  • Gast
Re: trix en krail
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 juli 2008, 20:00:45 »

Je beschrijft niet wat je plannen zijn waaruit deze vraag voort komt, dus bij deze mijn hele verhaal. Hopelijk kan je er de voor jou nuttige info uit halen:

Bij K-rail zijn de beide spoorstaven electrisch gescheiden op de goedkoper wissels (die met grote hoek) na. De slanke K wissels zijn wel weer electrisch gescheiden. Met Trix heb ik er nooit op gereden, maar voorheen reed ik met zowel wisselstroom met sleper op de middenrail, als met gelijkstroom op de spoorstaven. Het is alleen een schakelklus om de baanvakken steeds goed om te schakelen als de baan groter wordt en om 3 rail wagons zonder geïsoleerde wielen op de goede stukken in te zetten. Daarnaast zat ik toendertijd nog met de koppelingen.

Tegenwoordig hebben alle wagons een NEM schacht en kan je koppelingen naar keuze inklikken (al geven de Märklin koppelingen nog wel eens problemen in Roco en Fleischmann materieel). Koos zodoende voor de Fleischmann profi koppeling. Die bleven soms met de ontkoppelhaken die onderaan hangen steken op de middencontacten op wissels (= afhankelijk van de wagon). Door die haken een beetje terug te smelten was dit verholpen.

Verder zullen kleine locomotiefjes met 2 assen soms wat hakkelen op de wissels aangezien ze soms opeens geen spanning meer doorkrijgen.

Alternatief: electrische gelijkstroomlokomotieven laten rijden op de bovenleiding met retourstroom via de wielen en de Märklin modellen op de middencontacten voeden.

Andere optie: Trix modellen voorzien van een Märklin sleper en de rails voeden met gelijkstroom. Ook Märklin lokomotieven rijden prima op een Fleischmann of Roco transformator (alleen richtingomschakelen is dan nog een probleem).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 juli 2008, 20:02:34 door ucsdcom »
Gelogd

oom

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: trix en krail
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 juli 2008, 20:33:37 »


 De bedoeling is om eloc van trix {geen trix express} te voorzien van middensleper plus decoder en dan digitaal.m.vr.gr oom.
Gelogd

Herman05

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Railplaza.nl
Re: trix en krail
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 juli 2008, 01:29:29 »

Heeft Märklin dan zelf niet dat model voor 3rail gemaakt? Anders lijkt mij dat toch nog steeds het eenvoudigst. Om welk model gaat het?

Groeten,
Herman
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Herman /

Bezoek ook mijn eigen website: www.railplaza.nl

oom

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: trix en krail
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 juli 2008, 10:41:10 »


 Baureihe E05
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 23 queries.