Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7

Gestart door Laurent dinsdag 08 april 2008, 18:12:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Hallo lezers!

Mijn vader is de 050 082-7 van marklin aan het ombouwen naar Deltadecoder 66032. Deze werkt als een vereenvoudigde digitaldecoder. Omdat het ons leuk leek deze ombouw, en tevens revisie van de lok, met een fotoverslag te verrijken, gaan wij uit veel stadia foto's maken, en hier plaatsen... De revisie is wel nodig, nadat de loc 20 jaar over spoorbanen heeft geraced. Er kwam een halve stofzuigerzak aan stof en haartjes uit de loc!
Grotere foto's zijn op aanvraag leverbaar.

De eerste en tweede foto: Een leeg en schoongemaakt onderstel.

Nogmaals het lege onderstel van de locomotief:


Aan onderdelen ligt hier op dit bureau genoeg voor sowiso 1 stoomloc en een paar andere locs en een computer! De loc maar nog zonder decoder erbij:


Zoek de verschillen =):

Hier met desbetreffende decoder op de foto.

Verdere foto's volgen nog, nadat de werkzaamheden zijn voltooid.
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Ik heb deze lok laten ombouwen in 2002 geloof ik met een 60901 decoder en daar loopt hij erg mooi mee.

Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Heey Laurent,

In mijn verzameling heb ik 3 van dit soort loks (3084, 3315 en 3319) en afgelopen maanden heb ik veel aan deze locomotieven gesoldeerd, geschroefd en gesleuteld. Het zijn erg leuke loks om mee te werken! Als je bij de ene lok tegen een probleem aanloopt kan je het bij de andere 2 direct goed doen.

In juni 2007 heb ik mijn 50 3143 (de 3315) buiten dienst genomen voor een soortgelijke schoonmaakbeurt. Hier heb ik toen ook foto's van gemaakt.  Deze foto's zijn hier te bekijken. De lok zag er toen weer gelikt uit!

Op de foto's is te zien dat het drijfwerk en het remwerk ook van de lok is gehaald. Gaan jullie dat ook doen? Het drijfwerk kan je dan wel mooi oppoetsen. Het is trouwens wel een aanrader om het kale frame onder te dompelen en schoon te maken in de wasbenzine. Zo worden het frame, de wielen (tussen de spaken) en tandwielen ook weer brandschoon! Ze gaan er zelfs weer mooi van glimmen!

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Veel plezier met deze onderhoudsbeurt.

Groetjes, Vincent
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Dat is al gedaan, alleen is niet alles losgehaald, de assen zitten nog steeds vast. Maar alles is gespoeld met wasbenzine, en gepoetst. Ook het drijfwerk is gedeeltelijk eraf geweest.
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Hé Laurent,

Ik heb deze lok ook een aantal jaren geleden omgebouwd met een delta 66032 decoder.
Op de witte Functiedraad had ik de rookgenerator aangesloten en deze was met F1 te schakelen.
Je moet dan wel een aantal soldeereilandjes doorverbinden.
Hieronder een plaatje welke je moet doorsolderen.

Om de witte draad met F1 te schakelen moet je dus J3, J4 en J5 doorsolderen.
Gebruik wel een soldeerbout met kleine punt en laag vermogen.

De verlichting heb ik ook van het chassis geisoleerd, zodat deze flikkervrij is.

Omdat de drijfstangen wat roestig waren en nog blikken kruisstuk hadden, heb ik deze vervangen door nieuwe met gegoten kruisstuk. Op Ebay voor ?10,- p.s. gescoord. :D

Ik heb vorig jaar de delta door een 60760 setje vervangen, dus met 5 polige motor, maar ik zet er te zijnertijd een ESU lokpilot in, want die 60760 decoders zijn ook niet zo denderent.

Veel plezier en succes met de ombouw van je Br 050. :D
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Laurent, eigenlijk had je ook foto's vanaf het begin moeten maken. Ik bedoel dus met vuil en al.  :?
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Ja... Eigenlijk wel. Maar we bedachten het pas toen hij al in de terpetine had gezetenXd  :P

Nouja, weer een nieuwe update...
Lok weer gedeeltelijk in elkaar:


Een vervanging van een gloeilamp: Gaatje boren, voetje met secondelijm vastzetten, en de draadjes eraan maken. Alleen het draadje van het rookgarnituur zit nog aan het metaal vast, de nieuwe draadjes zijn al over de lok gelegd:


Groetjes,
Laurent
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
He Laurent, je bent lekker aan het knutselen met die Br 050. :D
Wellicht een tip:
Die draaistellen van de tender van de 3084 zijn niet conform de werkelijkheid, deze zijn van de tender die oa achter de Br 03 hing.
Er horen namelijk andere draaistellen onder en die kun je bij je dealer bestellen, kosten: ?1,49/?1,99 p.s.
Voor het voortse draaistel heb je nr. 210127 nodig en de achterste nr. 206801.
Deze klik je zo op de oude metalen draaistellen, gewoon oude eraf, nieuwe erop, zie foto. :D


Van dat kontaktplaatje voor het frontsein en rookgenerator, heb ik gewoon het onderste lipje omhoog gebogen en afgeplakt.
Verder heb ik die grijze lamphouder in het oude lampgat gestoken, wel even op maat maken, want het past niet direct.
En rondom de boel afgeplakt om het licht binnen te houden, er kwam nogal veel licht door de kieren heen.


Succes met de ombouw.
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Revisie en ombouw Mä Br 050 082-7
Rijdt de Br 050 alweer?
Tis hier wel akelig stil geworden. :(