Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Softdrive Sinus motor met 6021

Gestart door Re460 woensdag 16 juli 2008, 07:51:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Softdrive Sinus motor met 6021
Je hoort veel positieve geluiden over de SDS-motor van M.
Zelf rijd ik digitaal met de 6021 met dus 14 rijstappen. Nou hoorde ik dat de de SDS-motor/decoder hier eigenlijk niet voor bedoeld zijn, maar voor systems zijn ontwikkeld.
Kan iemand dit bevestigen? Heeft iemand ervaring met de rijeigenschappen van een model met SDS bestuurd met een 6021?Ik ben benieuwd?
Groet,
Erwin
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
mijne softdrive in de reeks 18 doet het prima met een 6021! en hij rijdt inderdaad soft!
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Citaat van: dikken op woensdag 16 juli 2008, 08:20:05
mijne softdrive in de reeks 18 doet het prima met een 6021! en hij rijdt inderdaad soft!

Hallo Erwin,

In mijn bruine Zwitserse kroko zit deze motor ook. De ritten die ik er tot nu toe mee reed verliepen, bestuurd met 6021, ook "soft".
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Hoi Erwin,

Wie vertelt jou zulke flauwekul?
Je kunt in het vervolg beter je bron even vermelden, want dit lijkt weer zo'n schot in de lucht.
Een lok met SDS heeft gewoon een mfx decoder aan boord en speciale hardware voor aansturing van de SDS motor.
En een mfx decoder kan ook MM II verstaan, dus is er niets aan de hand.
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Een Lok met SDS motor verstaat zoals AD al aangaf ook MM II. De nieuwere hebben een ESU decoder die op een speciale aanstuurprint voor de SDS motor is gestoken en kent ook meer rijstappen. Zie als voorbeeld de BR64 (39645). Deze typen lopen op een centrale met 27/28 rijstappen mooier dan op de 6021 die maar 14 rijstappen kent.

Mvg,
Peter
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Heren, dank voor de reactie's. Een bron kan ik helaas niet vermelden daar dit ik ergens heb gehoord tijdens een gesprek met mij onbekende medehobbyisten.
Mij werd verteld dat met een 6021 het model was eens schokkerig zou kunnen rijden. Ergens op dit forum heeft een lid wel eens geroepen dat zijn model 39402 (reeks 18 NMBS) op rechte einden iets zou schokken. Heeft mogelijk niets met elkaar te maken maar toch....
Gezien mijn slechte ervaring met model 39572 ben ik een beetje huiverig om een nieuwe loc van M te kopen.
Gelukkig hebben jullie goed ervaringen. Mogelijk wil ik model 39893 aanschaffen vandaar ook mijn vraag.
Als er nog verdere ervaringen zijn hoor ik dat gaarne. Tot zover bedankt.
Groet,
Erwin
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Citaat van: Re460 op woensdag 16 juli 2008, 20:15:12Gezien mijn slechte ervaring met model 39572

Erwin,

Ten einde misverstanden te voorkomen: in deze (39572) lok zit dus GEEN SDS maar C-Sinus. Dat zijn dus twee verschillende dingen.

Overigens heb ik geen slechte ervaring(en) met mijn 39572.
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
met de SDS br 218 heb ik geen problemen op de 6021 . Alleen het geluid is vergelijken met mijn Br 216 erg zwak ( deze heeft 2 x2 watt geluidsvermogen in een metalen kap )
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Beste Erwin,

De beste oplossing is, naar mijn idee, te sparen voor de vervanging van je 6021 door in ieder geval een 27 of 28 staps centrale.

Groet, Anne W
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Citaat van: Re460 op woensdag 16 juli 2008, 07:51:05Heeft iemand ervaring met de rijeigenschappen van een model met SDS bestuurd met een 6021?Ik ben benieuwd?
Volgens mij is niet de vraag naar een betere oplossing maar naar de ervaring met een 6021.


Mvg,
Peter
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Citaat van: Re460 op woensdag 16 juli 2008, 20:15:12
Ergens op dit forum heeft een lid wel eens geroepen dat zijn model 39402 (reeks 18 NMBS) op rechte einden iets zou schokken. Heeft mogelijk niets met elkaar te maken maar toch....
Ik heb op dit forum gemeld dat mijn 39401 (de Franse zuster van de 39402) schokt. Maar dat doet de loc zowel met de 6021 (Digital) als met het MobileStation (Systems). Het schokken heeft dus niks te maken met het type apparaat.
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Dat ligt dan aan jouw baan of je loc. Want de meesten hebben geen problemen met deze loc.

Ook de Trixversie reed goed op onze verenigingsbaan.

Mijn br218 loopt ook perfect met een IB.
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Verhaal is duidelijk. SDS in relatie tot 6021 geeft geen problemen. Gezien de 14 stappen van deze centrale zal de SDS mooier lopen op een centrale met 28 rijstappen. Zelf heb ik meerdere Sinus-1 modellen, deze modellen zullen op een centrale met 28 stappen ook mooier lopen dan op mijn 6021, toch vind ik de rijeigenschappen goed, dit ondanks de maar 14 stappen. Ook locs met 5-polige motor en lokpilot3 lopen goed. De HAG-locs met 3-polige motor en lokpilot3 lopen zeer goed, maar ja HAG is dan ook iets anders dan Marklin.

Zoals boven al aangegeven heb ik met het model 39572 de nodige problemen. Zelf krijg ik het gevoel dat de Sinus1-motor niet echt compatibel is met de Mfx-decoder.
Inmiddels heb ik de koopovereenkomst met de handelaar voor dit model ontbonden. Centjes moten echter nog terugkomen.
2 jaar lang heb ik dus geen M-lok meer nieuw gekocht (behoudens beursaankopen). Ik heb geen zin om weer een kat in de Marklin-zak te kopen.
Dus aarzel ik een beetje om model 39893 aan te schaffen.
Bedankt voor de reactie's.
Groet,
Erwin
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Citaat van: Davy op donderdag 17 juli 2008, 00:35:52
Dat ligt dan aan jouw baan of je loc. Want de meesten hebben geen problemen met deze loc.
De loc schokt ook bij de treinelier en op elk denkbaar proefbaantje, met verschillende MS'en etcetera. Het ligt dus zeker niet aan de baan. Maar het ging mij erom het eventuele misverstand weg te nemen dat de problemen met mijn loc iets met de 6021 te maken hadden. Daar ging dit draadje immers over.

Citaat van: Re460 op donderdag 17 juli 2008, 07:58:10
SDS in relatie tot 6021 geeft geen problemen. Gezien de 14 stappen van deze centrale zal de SDS mooier lopen op een centrale met 28 rijstappen.
Ik heb niet de indruk dat het aantal stappen iets uitmaakt. Zet de aanzettijd en remtijd op maximaal en je zal zien dat de loc veel soepeler versnelt en remt bij het instellen van een andere snelheid. Het verlagen van de maximum snelheid van de loc tot de maximum snelheid van het grote voorbeeld (uiteraard gedeeld door 87) helpt in het algemeen ook. Daarmee verklein je namelijk het totale snelheidsbereik en dus ook het snelheidsverschil per stapje.
Re: Softdrive Sinus motor met 6021
Davy,


Zie draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9947.0.


Groeten,

nmbs < Willy > sncb
===============



Citaat van: Davy op donderdag 17 juli 2008, 00:35:52
Dat ligt dan aan jouw baan of je loc. Want de meesten hebben geen problemen met deze loc.

Ook de Trixversie reed goed op onze verenigingsbaan.

Mijn br218 loopt ook perfect met een IB.