Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?

Gestart door Henk zondag 13 juli 2008, 13:46:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
De laatste tijd komen er steeds meer onverkorte rijtuigen (die qua lengte echt 1:87 zijn) in de handel. Bijvoorbeeld de ICR van LS-models.

De meeste Marklin modellen zijn ingekort (lengte 1:100), waardoor de lengte niet boven de 28 cm uitkomt. De onverkorte rijtuigen zijn al snel 30 cm lang. Dit kan problemen geven zoals Herman05 met deze foto op standaard k-rail aantoonde:


Nu is mijn vraag:

Heeft al iemand deze rijtuigen getest op Marklin rails ?

Wat kan wel en wat niet ?

Twee treinen die elkaar passeren op R1 met parallel R2 ?
idem R2 en R3 ?
idem R3 en R4 ? (iedereen roept "dat moet passen". Maar heeft iemand het geprobeerd ? De onderlinge afstand is geringer !)
idem R4 en R5 ?

Rijden over standaard wissels ?
En zig-zag over de wissels ?

Rijden over meegebogen wissels ?

Rijden over slanke wissels ?

Het valt mij namelijk op dat vooral veel jeugd geinteresseerd zijn in deze lange rijtuigen.
Het zou erg sneu zijn als ze iets duurs kopen en het blijkt niet bruikbaar te zijn op hun baan. (Wat natuurlijk voor iedereen vervelend is.)

Als er iemand nu iets van zegt, is het antwoord : geen R1 of R2 gebruiken en alleen slanke wissels.
Echter deze oplossing kost veel meer ruimte en ook veel geld. En beperk je jezelf niet teveel ?

In een aantal topics komt dit probleem al ter sprake, zonder een duidelijk antwoord: 
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9964.msg157853#msg157853
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10053.msg157537#msg157537

Ik zou graag het antwoord in één topic verzamelen, zodat dit als vraagbaak dient voor iedereen die dit soort rijtuigen wil aanschaffen.

groetjes
Henk
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Rijden r1/r2 geen flauw idee, de Marklin nieuwe lengte maat wagons hebben er geen problemen, mee.

Heb je wissellantaarn op je c of m rails dan kan je rijden met 1op 87 wagons ook wel vergeten.

1 op 87 is alleen leuk als je grote boogstralen hebt minimaal r 4 en groter. Nou dat hebben de meeste niet en je moet ook slanke wissels hebben anders ziet het er niet uit. Voor de gemiddelde ruimte die een modeltrein liefhebber heeft zijn deze wagens eigenlijk niet geschikt.

Een Railbus ziet er op jou foto dus echt veel beter uit.



Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Davy,
Je hebt dus (helaas) niet begrepen wat de bedoeling was van dit topic. Helaas heb ik zelf niet zoveel boogstralen K-rails anders had ik dit wel (voor de ICR's) willen uitproberen.

Voor de wissels kan ik wel vertellen dat zowel de slanke als de krappe wissels genomen kunnen worden.

Groeten,
Herman
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Het is niet voor niets dat M* (en anderen vast ook) in het verleden rijtuigen maakten met een lengte van 24 cm.  :?
Ik heb een aantal van deze rijtuigen nog "van vroeger". Deze rijtuigen deden het goed op de 2221 en 2231 bogen (ook naast elkaar).  :P

Het zal al weer zo'n 25 jaar geleden zijn dat ik mijn eerste 1:87 lengteschaal rijtuigen kocht, dus ca. 300 mm lang. Deze rijtuigen waren van Liliput. De rijtuigen hadden toen nog geen kortkoppeling en konden wellicht daardoor moeiteloos door de 221 en 2231 bogen rijden, al zag het er niet uit.  :(

Misschien lukt het met kortgekoppelde 1:87 rijtuigen niet meer, daar heb ik geen ervaring mee.

De vraag is, of je dergelijke rijtuigen in combinatie met krappe bogen zou moeten inzetten, zelfs als het allemaal goed blijkt te gaan. Het is echter een vreselijk lelijk gezicht als zowel de rijtuigkoppen als de middendelen van de rijtuigen centimers buiten de rails uitsteken. Bovendien raken ze daardoor mogelijk seinen, bovenleidingsmasten etc.

Dus mijn advies: lange rijtuigen, dan grote boogstralen, slanke wissels en bij tegenbogen altijd een recht stukje tussen de boog en de tegenboog. Lukt dat niet, dan blijven bij de rijtuigen die op 1:100 lengteschaal worden gemaakt.

Groet,
Ronald
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
rijtuigen van marklin worden tegenwoordig ook gemaakt op 1:93,5
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Dit gaat een heel interessant draadje worden. Ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen enerzijds 1:87 modellen in het algemeen en anderzijds 1:87 modellen van lange rijtuigen, bijvoorbeeld met UIC standaard lengte van 26,4 m.

De Leichtsstahlrijtuigen van Märklin/Trix zijn bijvoorbeeld exact 1:87, maar deze zijn in het echt zo kort (22,7 m volgens de opschriften op het model), dat ze in 1:87 slechts 26,1 cm lang zijn en dus zonder probleem op elke Märklin baan kunnen rijden. Märklin maakt immers al tientallen jaren rijtuigen van 27 cm.

De nieuwe PBA INOX rijtuigen van Märklin/Trix zijn in werkelijkheid 25,5 m lang (behalve generatorrijtuig). In 1:87 is dat 29,3 cm. Märklin/Trix heeft deze rijtuigen in exact 1:87 uitgebracht, naar verluidt op aandringen van modelspoorders uit België en Frankrijk.  Voor Marklin is het een primeur rijtuigen uit te brengen die qua PVR niet op elke Märklin baan kunnen rijden. Ze gaan wel door 360 mm bogen (R1), maar kennelijk kunnen ze in conflict komen met seinen en bovenleiding masten. De catalogus is daar door het kromme Nederlands niet erg duidelijk over:
" Imitatie van alle afmetingen zonder beperkingen op schaal. Berijdbare bogen vanaf minimumradius 360 mm (bij profiel van vrije ruimte). ... De TEE-rijtuigen zijn op schaal gevormd zonder concessies aan het profiel van vrije ruimte. De modellen rijden in bogen vanaf 360 mm radius, overeenkomend met de afstand voor bovenleidingmasten, brugrelingen of seinen, waarmee rekening gehouden moet worden."
Märklin wijkt hiermee af van zijn compatibiliteitsprincipes, waarschijnlijk omdat er met name uit de genoemde landen altijd grote kritiek is op het inkorten van de modellen. Ik denk dat het voor Märklin een experiment is. Als er onvoldoende verkocht wordt, zullen ze er wellicht niet opnieuw aan beginnen.

Tenslotte zijn er rijtuigen van 26,4 m of meer, zoals onze ICR en vele andere typen. In 1:87 komt dat neer op 30,3 cm. Märklin heeft tot nu toe geen rijtuigen van deze lengte in 1:87 uitgebracht. Ze zijn er wel van andere merken. Maar hoe groter de lengte, deste groter de problemen. Mijn ervaring is dat LS-Models en Roco rijtuigen nog wel door een 360 mm (R1) boog rijden, maar wanneer direct daarna een tegenboog volgt, gaat het mis als de rijtuigen kortkoppelingen hebben. Deze hebben onvoldoende uitslag. In dat geval moet je minimaal R2 (= 437,5 mm bij C--rail) gebruiken of een recht tussenstukje. Gelukkig hebben de standaard wissels (behalve meegebogen wissels) ook deze boogstraal, dus dat biedt mogelijkheden.

Tenslotte brengt Märklin/Trix tegenwoordig 26,4 m rijtuigen uit in "Nieuwe royale lengteschaal. Berijdbare minimumboogstraal 360 mm."  De modellen zijn dan 28,2 cm lang, hetgeen neerkomt op 1:93,6. Ook deze modellen kunnen op alle Märklinbanen rijden, behalve de industriecirkel (ook zonder tegenbogen?). Ik heb overigens de indruk dat Märklin als compromis deze rijtuigen enigszins versmald heeft. Ik weet het niet zeker, want ik heb het niet na kunnen meten.

Kortom of 1:87 een probleem is, hangt vooral van de lengte van het origineel af. Daarnaast spelen ook draaistelafstand (in model wil men het draaipunt nog wel eens verschuiven naar het midden van het rijtuig) en breedte een rol. Ik denk dat in dit draadje met name de 26,4 m rijtuigen bedoeld worden. Ook moeten we onderscheid maken tussen PVR problemen en mechanische problemen zoals de uitslag van koppelingmechanisme/draaistellen.
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Ik heb de nieuwe rheingold wagons in de lange uitvoering van marklin rijden, en deze rijden goed op de K-rails, zowel in de bochten als over de wissels.
Nu rijden ze bij mij op dubbelsporige hoofdbaan met K-rails vanaf de derde (vgl 5200 van m-rail) de vierde en de vijfde  in de rij van mogelijkheden. Dus de erg scherpe bochten heb ik niet liggen.
Ook het "overhangen" in de bocht valt op deze manier erg mee.
groetjes
cees
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
marklin heeft de regel als volgt

een loc /wagon moet kunnen rijden door een boogstraal van 360 mm=r1
vandaar dat marklin nu 1:93,5 heeft
het is gewoon ene kwestie van techniekverbetering en daar zullen nog wel een aantal jaren over heen gaan
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
kunnen LSM rijtuigen nou wel of niet over c-rail R2.of het mooi is boeit me niet zoveel. :lol:

Daan
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Citaat van: Daan! op woensdag 30 juli 2008, 21:34:31
kunnen LSM rijtuigen nou wel of niet over c-rail R2.of het mooi is boeit me niet zoveel. :lol:

Daan
The best way is to find out 8)
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Hallo Henk,

Hoewel ik geen antwoord heb op al jouw praktische vragen, wil ik toch ff reageren. Ik geloof namelijk niet zo in dat hele 1:87-verhaal voor wagons.
De meeste mensen hebben simpelweg niet dusdanig veel ruimte tot hun beschikking dat ze banen aan kunnen leggen met zulke grote boogstralen dat wagons in de 1:87-lengteschaal er op een elegante manier doorheen kunnen.

Denk bijvoorbeeld ook aan de Piko Hondekop. Een heel mooi model, maar die rijdt bij mij op een R1-ovaaltje en dat is gewoon geen gezicht.
(Als ik bij de treintjes zit, dan is de verlichting in de hobbykamer uit en heb ik alleen de verlichting van de treintjes zelf en van de redelijk grote hoeveelheid lantaarnpaaltjes, dus dan valt het niet op :-þ)

Resumerend: Ik denk dat de drempel voor (her)beginnende modelspoorders veel te groot gaat worden als het er in de praktijk op neer gaat komen dat je de complete zolder nodig zult gaan hebben voor een modelbaan.
Van mij had deze ontwikkeling richting 1:87 echt niet gehoeven.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Citaat van: Tom op woensdag 30 juli 2008, 22:26:49

De meeste mensen hebben simpelweg niet dusdanig veel ruimte tot hun beschikking dat ze banen aan kunnen leggen met zulke grote boogstralen dat wagons in de 1:87-lengteschaal er op een elegante manier doorheen kunnen.



Wie zegt dat treinen door ovaaltjes moeten rijden? Echte treinen rijden van A naar B. Model treinen zouden ook kunnen rijden van A naar B. In dit geval dus van schaduw station A naar schaduw station B. Die kunnen boven elkaar liggen of A en B kunnen samengevoegd zijn tot één station.

Jij als modelspoorder bevindt zich ergens langs de baan tussen A en B. De treinen komen dus bijvoorbeeld over een dubbelspoor traject en passeren een halte. Heb je minder ruimte dan wordt het een enkelspoor met een halte. Heb je meer ruimte dan wordt het een station.

Begin met het bouwen van een schaduw station en dan met de hoofdbaan en scenery.

Kunnen je treinen nu niet door een ovaal dan is het 1:87 wagenpark een mooie start om een nieuwe baan te bouwen naar bovenstaand model.

Voor mij zelf is het precies op deze manier gegaan. Op een gegeven moment heb ik alles wat niet exact op schaal was verkocht

Groet

Jos
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Hallo Jos,

Ook een enkelsporige pendelbaan neemt aardig wat metertjes in beslag. Bovendien kun je met een Mobile Station niet geautomatiseerd pendelen.

Wil je met jouw baan een zo realistisch mogelijke nabootsing van de werkelijkheid, dan betekent dat dus ook dat er slechts één keer per kwartier/halfuur een modeltrein rijdt.

Daarnaast was mijn eerdere post niet zozeer bedoeld voor mensen die hun modelbaan doorontwikkeld hebben, maar wel voor (her)beginners.
Door het 1:87-verhaal 'ontneem' je die mensen zo ongeveer de mogelijkheid tot het maken van een railovaal en kunnen ze praktisch alleen maar een stukje recht spoor aanleggen, waardoor het aantal modelspoorders wellicht nog meer afneemt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
ja dat kunnen ze

R2 is wel de minimum boog
R1 gaat echt zeer moeilijk


Citaat van: Daan! op woensdag 30 juli 2008, 21:34:31
kunnen LSM rijtuigen nou wel of niet over c-rail R2.of het mooi is boeit me niet zoveel. :lol:

Daan
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Citaat van: Tom op donderdag 31 juli 2008, 07:51:43
Daarnaast was mijn eerdere post niet zozeer bedoeld voor mensen die hun modelbaan doorontwikkeld hebben, maar wel voor (her)beginners.
Door het 1:87-verhaal 'ontneem' je die mensen zo ongeveer de mogelijkheid tot het maken van een railovaal en kunnen ze praktisch alleen maar een stukje recht spoor aanleggen, waardoor het aantal modelspoorders wellicht nog meer afneemt.

Een railovaal hoeft ook voor beginners geen R1 te zijn.
Je eerdere opmerking dat het geen gezicht is, begrijp ik niet goed. Dat wil zeggen, ik begrijp dat het geen gezicht is, maar dat is bij 1:100 rijtuigen in R1 bogen of krappe wissels toch ook zo? Het hangt allemaal heel onnatuurlijk over.
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
ik gebruik die scherpste bochten aleen voor industriespoor ik heb voor op de hoofdbaan de aler slankste bochten
daarvoor moest er wel 15 cm breete bij :D
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Citaat van: AC rocks DC op donderdag 31 juli 2008, 08:22:23
ja dat kunnen ze

R2 is wel de minimum boog
R1 gaat echt zeer moeilijk


Citaat van: Daan! op woensdag 30 juli 2008, 21:34:31
kunnen LSM rijtuigen nou wel of niet over c-rail R2.of het mooi is boeit me niet zoveel. :lol:

Daan

Mijn LSM-rijtuigen (divers NL autoslaapexpres materieel) gaan door R1 (360mm). Echter met een tegenboog zonder recht stuk ertussen gaat het fout (althans bij gebruik van kortkoppelingen). Het mechanisme kan dan niet voldoende uitslag maken.
Te lange wagon ROCO voor marklin bochten
Hoi aellen,

Ik heb een roco wagon van de BLS gekocht in Zwitserland bij een zak in Visp (Wallis) Grote treinenzaak (Marklin Shop ook). De enige in geheel Wallis. De wagon lijkt te lang om op mijn baan te rijden in de bochten doet hij de andere kortere wagon van marklin die er achter zit ontsporen. Ik heb al 3 radiussen gereden en deze bochten lijken allemaal dat probleem te geven.
Iemand een idee?
Wegdoen? Het is een mooi model!




De onderste foto is het model van roco zonder opdruk


Re: Te lange wagon ROCO voor marklin bochten
Hallo Lötschberg,

Iemand van de beheerders/moderatoren zal hem wel zo verplaatsen, maar hier alvast een mogelijkheid:

Kijk eens naar je koppelingen. Gebruik je de M* kortkoppelingen??? Die kunnen namelijk problemen geven bij Roco-rytuigen. Bij de M* kortkoppelingen ligt de beugel namelijk niet vlak genoeg en kan deze tegen de buffers van het Roco-rytuig komen. Probeer eens om de Roco-kortkoppelingen te gebruiken, die geven geen problemen.
Rytuig zal niet te lang zijn, hoor. Ik heb vroeger ook met Roco en M* rytuigen samen gereden, maar gebruikte toen wel de Roco-kortkoppelingen.

Groetjes

Harry Stipkes

Ps: als er verder nog vragen hebt, stel ze.
Re: Te lange wagon ROCO voor marklin bochten
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Te lange wagon ROCO voor marklin bochten
Tja, het is waarschijnlijk een exact 1:87 model. Erg mooi en realistisch, maar zwenkt ook erg ver uit in krappe bochten. Samen met kortere wagons gaat rijden waarschijnlijk niet fatsoenlijk lukken.
Mijn advies is dan ook, mik die kortere wagons aan de kant en haal een paar exact 1:87 rijtuigen erbij :P
Nee, maar even serieus ;)  Gewoon alleen rijden met 1:87 in één trein en de kortere wagons in een aparte trein.

Groetjes,
Menno
Re: Te lange wagon ROCO voor marklin bochten
Hallo Lotschberg,

Als je hem weg doet wil ik hem wel kopen.

Gr Arnout.
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Heb beide topics even samengevoegd met het bestaande zijn 1:87 rijtuigen door Märklinbogen heen te proppen :)

Groeten,
Herman
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Volgens de bijgevoegde handleiding zijn de 1:87 ICR rijtuigen van LSModels geschikt voor een minimum boogstraal van 358 mm. Echter indien een boog direct gevolgd wordt door een tegenboog, moet de boogstraal volgens deze handleiding minimaal 420 mm zijn.
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Hallo allemaal,

Weken niet op het forum geweest en deze vraag boeide me gelijk.

Ik heb zelf een trein met een E41 en daarachter 6 of 7 Roco 1:87 rijtuigen, waaronder het nog eens 31,5 cm lange restauratie rijtuig en dat loopt prima door alle K-wissels, ook in tegenboog.
Het loopt ook rustig door R1 boogstralen. De parallelbanen heb ik aangelegd met flex-rails en eerst uitgeprobeerd wat dan de minimum railafstand bij de gebruikte radius moest zijn om geen botsingen te hebben.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Zijn onverkorte rijtuigen 1:87 bruikbaar op marklin rails ?
Citaat van: mDDM op donderdag 04 september 2008, 23:44:18
Volgens de bijgevoegde handleiding zijn de 1:87 ICR rijtuigen van LSModels geschikt voor een minimum boogstraal van 358 mm. Echter indien een boog direct gevolgd wordt door een tegenboog, moet de boogstraal volgens deze handleiding minimaal 420 mm zijn.
aanvulling op mijn vorige bericht:
Bovenstaande zegt dus alleen maar dat de rijtuigen mechanisch (ook qua koppelingmechaniek bij gebruik van kortkoppeling) in staat zijn deze bogen te doorlopen. Dat het ook allemaal qua profiel van vrije ruimte kan, is daarmee nog niet gezegd.