Dit gaat een heel interessant draadje worden. Ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen enerzijds 1:87 modellen in het algemeen en anderzijds 1:87 modellen van lange rijtuigen, bijvoorbeeld met UIC standaard lengte van 26,4 m.
De Leichtsstahlrijtuigen van Märklin/Trix zijn bijvoorbeeld exact 1:87, maar deze zijn in het echt zo kort (22,7 m volgens de opschriften op het model), dat ze in 1:87 slechts 26,1 cm lang zijn en dus zonder probleem op elke Märklin baan kunnen rijden. Märklin maakt immers al tientallen jaren rijtuigen van 27 cm.
De nieuwe PBA INOX rijtuigen van Märklin/Trix zijn in werkelijkheid 25,5 m lang (behalve generatorrijtuig). In 1:87 is dat 29,3 cm. Märklin/Trix heeft deze rijtuigen in exact 1:87 uitgebracht, naar verluidt op aandringen van modelspoorders uit België en Frankrijk. Voor Marklin is het een primeur rijtuigen uit te brengen die qua PVR niet op elke Märklin baan kunnen rijden. Ze gaan wel door 360 mm bogen (R1), maar kennelijk kunnen ze in conflict komen met seinen en bovenleiding masten. De catalogus is daar door het kromme Nederlands niet erg duidelijk over:
" Imitatie van alle afmetingen zonder beperkingen op schaal. Berijdbare bogen vanaf minimumradius 360 mm (bij profiel van vrije ruimte). ... De TEE-rijtuigen zijn op schaal gevormd zonder concessies aan het profiel van vrije ruimte. De modellen rijden in bogen vanaf 360 mm radius, overeenkomend met de afstand voor bovenleidingmasten, brugrelingen of seinen, waarmee rekening gehouden moet worden."
Märklin wijkt hiermee af van zijn compatibiliteitsprincipes, waarschijnlijk omdat er met name uit de genoemde landen altijd grote kritiek is op het inkorten van de modellen. Ik denk dat het voor Märklin een experiment is. Als er onvoldoende verkocht wordt, zullen ze er wellicht niet opnieuw aan beginnen.
Tenslotte zijn er rijtuigen van 26,4 m of meer, zoals onze ICR en vele andere typen. In 1:87 komt dat neer op 30,3 cm. Märklin heeft tot nu toe geen rijtuigen van deze lengte in 1:87 uitgebracht. Ze zijn er wel van andere merken. Maar hoe groter de lengte, deste groter de problemen. Mijn ervaring is dat LS-Models en Roco rijtuigen nog wel door een 360 mm (R1) boog rijden, maar wanneer direct daarna een tegenboog volgt, gaat het mis als de rijtuigen kortkoppelingen hebben. Deze hebben onvoldoende uitslag. In dat geval moet je minimaal R2 (= 437,5 mm bij C--rail) gebruiken of een recht tussenstukje. Gelukkig hebben de standaard wissels (behalve meegebogen wissels) ook deze boogstraal, dus dat biedt mogelijkheden.
Tenslotte brengt Märklin/Trix tegenwoordig 26,4 m rijtuigen uit in "Nieuwe royale lengteschaal. Berijdbare minimumboogstraal 360 mm." De modellen zijn dan 28,2 cm lang, hetgeen neerkomt op 1:93,6. Ook deze modellen kunnen op alle Märklinbanen rijden, behalve de industriecirkel (ook zonder tegenbogen?). Ik heb overigens de indruk dat Märklin als compromis deze rijtuigen enigszins versmald heeft. Ik weet het niet zeker, want ik heb het niet na kunnen meten.
Kortom of 1:87 een probleem is, hangt vooral van de lengte van het origineel af. Daarnaast spelen ook draaistelafstand (in model wil men het draaipunt nog wel eens verschuiven naar het midden van het rijtuig) en breedte een rol. Ik denk dat in dit draadje met name de 26,4 m rijtuigen bedoeld worden. Ook moeten we onderscheid maken tussen PVR problemen en mechanische problemen zoals de uitslag van koppelingmechanisme/draaistellen.