Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

stopsectie lengte

Gestart door Ernest woensdag 09 juli 2008, 22:10:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stopsectie lengte
Ernest
gast

stopsectie lengte
Hoi Allemaal,

Ik ben bezig om mijn baan via de pc aan te laten sturen met blokken en terugmelding. Heb er hier al veel over gelezen maar deze vraag kon ik nergens vinden...

Wat is de lengte van de stop-sectie van een blok. Maakt het niet uit of moet de trein ook stil komen te staan in deze sectie, oftewel: moet dit blok net zo lang zijn als de langste remweg (bv 2x 24130) of mag het ook een kort stukje zijn en dat de lok daarna doorrolt op gewone rails?

Ik heb nog niet alle onderdelen om te gaan testen maar wil wel al graag het voorbereidende werk aan de baan gaan doen vandaar deze vraag.

Erwin
Re: stopsectie lengte
Hallo Erwin,

Een gebruikelijke lengte voor een stopsectie is ongeveer 40 cm (2 raillengten). In dit stuk komt de lok ook stil te staan.
Een blok is normaal verdeeld in 2 secties: 1 binnenkomst/afrem sectie en 1 stopsectie.
Bij een blok dat van beide kanten bereden kan worden zijn de secties aan beide zijden gewoonlijk even lang.
Een langer blok kan opgedeeld worden in 3 secties: binnenkomst, afrem en stopsectie.


Mvg,
Peter
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: stopsectie lengte
Citaat van: Ernest op woensdag 09 juli 2008, 22:10:57Ik ben bezig om mijn baan via de pc aan te laten sturen met blokken en terugmelding. Heb er hier al veel over gelezen maar deze vraag kon ik nergens vinden...

Hallo Erwin,

Ik wil later hetzelfde als jij en doe al het nodig voorwerk. Norbert Burkert schreef ooit een Workshop over dit onderwerp voor de WinDigipet gebruikers. Daar staat o.a. vermeld dat een "stopcontact" 30 tot 40 cm lang moet zijn. Een royale lok-lengte dus.

Spreek / lees je Duits? Dan kan ik je deze site waar je de workshop gratis kunt downloaden, van harte aanbevelen. Er worden door Norbert nog vele andere waardevolle tips gegeven.

Succes verder met het automatiseren van je baan. Ik hoop nog is van je te horen over de voortgang.
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
@ Freak
Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee. Maar kun je per lok instellen hoelang die moet remmen? Dit om zoveel baanlengte te benutten zodat bv een 3000 lokje niet al in het eerste stuk rails stil staat, des te meer wagonnetjes kunnen er achter.
En van de aanmeld lengte had ik al zo'n vermoeden dat ie maar 1 raillengte hoeft te zijn... Is tenslotte alleen maar om de software te laten weten dat er een trein het blok binnen komt rijden.

@Hans
Handige link, ik zal de site zeker uitgebreid bestuderen.
En ik zal jullie op de hoogte houden van de bouw. Ik moet alleen nog 2x een S88 module bestellen en een pc ritselen, maar heb nog een oude laptop op het werk dus die snaai ik wel mee (met toestemming uiteraard 8))
Het wordt trouwens een muurbaan en geen baan met scenery etc. Vind het leuk als er om de zoveel tijd een lok langs komt rijden in de kamer.
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stopsectie lengte
Beste Ernest,

Rij je digitaal en ga jezelf het programma schrijven?

Groet, Anne W
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Hoi Anne W.

Ja ik rij digitaal maar ik ga de software niet zelf schrijven. Heb net een CS aangeschaft en ga die koppelen met een pc met Koploper. Dit is de planning teminste.

Erwin
Re: stopsectie lengte
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: stopsectie lengte
Hallo Erwin,

een goede plek voor de stopmelder is 36 cm. in schaal Ho voor het einde van het blok (wissel), er zal altijd wel een verschil in stopplaats blijven, veroorzaakt door antislipbandjes (bij een motordraaistel) uitrijlengte en andere faktoren. Als je met kleinere marges wil werken, dan moet je ook met lagere snelheden werken om het zgn. doorschieten te voorkomen. Dit komt dus overeen met jouw 1e reactie van 2 x 24130.

Succes,

Walter
Re: stopsectie lengte
Blausee-Mitholz
gast

Re: stopsectie lengte
Erwin,

Aan te bevelen is eerst ervaring op te doen met een testbaantje, Daar kun je zien hoe het e.a in zijn werk gaat en uitproberen. Daarna kun je die ervaringen verwerken in je modelbaan. Velen zijn je op die manier al voorgegaan.

Mvg, Johan
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 09 juli 2008, 23:07:13
Aan te bevelen is eerst ervaring op te doen met een testbaantje, Daar kun je zien hoe het e.a in zijn werk gaat en uitproberen.

Hoi Johan,

Dit zal ik ook zeker gaan doen!

Erwin
Re: stopsectie lengte
Hallo Erwin,

CiteerMaar kun je per lok instellen hoelang die moet remmen? Dit om zoveel baanlengte te benutten zodat bv een 3000 lokje niet al in het eerste stuk rails stil staat, des te meer wagonnetjes kunnen er achter.
Je schrijft dat je de baan aan wilt sturen met Koploper.
Koploper heeft de mogelijkheid om te leren remmen. Johan geeft je een goed advies om eerst eens met een testbaantje aan de gang te gaan.
Verder het advies om de handleiding van Koploper te downloaden en deze rustig door te nemen. Je ziet dan de vele mogelijkheden die Koploper te bieden heeft.

Ook is er het Koploperforum waar je al je vragen over Koploper kunt stellen.
http://www.koploperforum.nl/

Mvg,
Peter
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie lengte
Met Koploper kun je behoorlijk korte stopsecties hebben, juist vanwege dat leren remmen. Het programma leert en onthoudt de remkarakteristieken van iedere loc. De stopsectie is dan alleen maar het punt waarop de toch al traag rijdende loc definitief stopt. Het remmen is al veel eerder begonnen.
Zelf heb ik aan het begin en het einde van mijn opstelsporen een gedetecteerde sectie van 20 centimeter, vaak direct volgend op een wissel. Werkt feilloos. Een trein rijdt het blok binnen en wordt in de eerste secties van 20 cm gedetecteerd. Ergens halverwege het blok begint de trein te remmen ook al wordt de loc daar helemaal niet gedetecteerd. Tegen de tijd dat de stopsectie wordt bereikt staat de loc al bijna stil en heeft nog maar een paar centimeter nodig om keurig helemaal tot stilstand te komen.
Ik had natuurlijk langere secties kunnen gebruiken, maar dat gaat ten koste van de opstelruimte. Scheelt toch weer een heel rijtuig.  :D
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stopsectie lengte
Beste Ernest,

Mijn vraag heeft de duidelijkheid opgelevert die nodig was om je vraag gefundeerd te kunnen beantwoorden.

Bij Raptor, en dus ook bij Koploper, leert de lok zodanig te remmen dat hij op de stopmelder aankomt met de kruipsnelheid, dus dan ook onmiddelijk stopt.

Dus kan die melder kort voor het sein liggen.

Groet, Anne W
Re: stopsectie lengte
Citaat van: Anne W op donderdag 10 juli 2008, 22:30:25
Beste Ernest,

Mijn vraag heeft de duidelijkheid opgelevert die nodig was om je vraag gefundeerd te kunnen beantwoorden.

Bij Raptor, en dus ook bij Koploper, leert de lok zodanig te remmen dat hij op de stopmelder aankomt met de kruipsnelheid, dus dan ook onmiddelijk stopt.

Dus kan die melder kort voor het sein liggen.

Groet, Anne W

Denk er wel aan dat dat alleen werkt als je de afremvertraging van je loc (in de decoder) uitzet! Daarom gebruik ik toch liever 2 rechten, voor als er locs op de baan zijn waarbij ik dat vergeten ben (visite enzo)...

Groet,
EgMaf
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stopsectie lengte
Kruipsnelheid is bij mijn "37XX" loks stapje 1, bij mijn MFX loks, op 28 staps, stapje 2 en dat is echt langzaam.

Daarnaast heb ik een beetje afremmen in de loks zitten.

Groet, Anne W
Re: stopsectie lengte
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: stopsectie lengte
Citaat van: Anne W op donderdag 10 juli 2008, 22:41:24
Kruipsnelheid is bij mijn "37XX" loks stapje 1, bij mijn MFX loks, op 28 staps, stapje 2 en dat is echt langzaam.

Daarnaast heb ik een beetje afremmen in de loks zitten.

Groet, Anne W

Anne W,

pak een motorpost en draai deze om, zodat deze met het motordraaistel met 4 antislipbandjes voor rijdt, de antislipbandjes worden niet gedetecteerd, hiervoor alleen al zal je 18 cm. extra speling moeten hanteren, de richtlijn van 36 cm. is er niet voor niks, en wordt algemeen voor Ho gehanteerd. Ook zijn er oudere locs die niet mooi langzaam lopen denk aan de aloude C80 decoders. Oke korter kan dan 36 cm. maar of het altijd even goed werkt is echt de vraag. Overigens kan je in Koploper na bereiken van de stopsectie de trein nog een aantal cm. door laten rijden, zodat treinen met een kritieke lengte misschien wel netjes in een blok passen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen dat het njet wel kan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: stopsectie lengte
Walter,

En wat denk je van sommige stoomloks.

Mvg,
Peter
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie lengte
Citaat van: EgMaf op donderdag 10 juli 2008, 22:37:06
Citaat van: Anne W op donderdag 10 juli 2008, 22:30:25
Beste Ernest,

Mijn vraag heeft de duidelijkheid opgelevert die nodig was om je vraag gefundeerd te kunnen beantwoorden.

Bij Raptor, en dus ook bij Koploper, leert de lok zodanig te remmen dat hij op de stopmelder aankomt met de kruipsnelheid, dus dan ook onmiddelijk stopt.

Dus kan die melder kort voor het sein liggen.

Groet, Anne W

Denk er wel aan dat dat alleen werkt als je de afremvertraging van je loc (in de decoder) uitzet! Daarom gebruik ik toch liever 2 rechten, voor als er locs op de baan zijn waarbij ik dat vergeten ben (visite enzo)...

Groet,
EgMaf

Je hoeft de afremvertraging niet uit te zetten. Met de standaard vertraging in de meeste decoders werkt het nog prima. Je moet wel een hele grote vertraging hebben geprogrammeerd wil een loc vanaf rijstap 1 nog meer dan een paar centimeter in de stopsectie doorlopen.
Het werkt alleen met lastgeregelde decoders en als iedere loc tijdig wordt gedetecteerd. Maar dat vind ik toch al voorwaarden voor een fraai lopend modeltreinverkeer.
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stopsectie lengte
Beste Walter,

Natuurlijk heb je gelijk, dat geldt voor alle loks met draaistellen, nu is het aan elke gebruiker te analyseren of

zijn loks veel verschillende kanten oprijden

zo nee, dan zorgen voor het aangedreven draaistel achter, is ook beter voor hellingen

zo ja, dan stopsecties in ieder geval minimaal ter lengte van voorkant lok tot eerste wiel achterste draaistel.

half om half, zelf afwegen wat mooier is, een paar loks iets voorbij sein of kortere perronlengtes

modelspoor is en blijft een compromis.

bij banen met alleen stoomloks is er meestal geen probleem, er zijn vaak niet aangedreven assen.

Groet, Anne W

Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Allemaal bedankt voor de reacties/suggesties,

Ik ga het eerst proberen met 1 raillengte, dit omdat de treinen toch al langzaam rijden omdat het de opstelsporen zijn. Mocht dit toch te kort zijn dan is er zo een stuk stopsectie aangezet aangezien ik overal prima bij kan.
Voor de hoofdbaan zal ik wel 2 stuks rails gaan gebruiken.

@wissels
Jouw voorbeeld van de motorpost en de antislipbandjes is een handige tip. Daar had ik nog niet over nagedacht. Kwestie van 1x goed neerzetten want alles is toch 1-richtingsverkeer.

Erwin
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stopsectie lengte
Beste Erwin,

Als het nog zo makkelijk is bij je, dan gewoon uitproberen.

Groet, Anne W
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Sneller dan verwacht ga ik toch de stopsectie 2 rails lang maken. Zoals Walter al zei worden moderne e-loks met 4 antislipbandjes uitgerust op een draaistel. Nu dacht ik dit probleem te kunnen omzeilen door de met de aandrijving voor op de baan te zetten. Echter had ik geen rekening gehouden met mijn ICE en je raad het al...  :? Die heeft op het voorste draaistel ook 4 antislipbandjes en deze lok kun je niet omdraaien.
Maar is geen ramp, van de week een uurtje schroeven en slijpen en het is weer klaar 8)

Erwin
Re: stopsectie lengte
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: stopsectie lengte
Erwin,

succes, kan je de rails niet makkelijker opschuiven, dan opnieuw slijpen?

met vriendelijke groet,

Walter

Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Walter,

Zou kunnen, maar dan kom ik nog steeds niet aan de 36 cm stopsectie. Is een kwestie van 8 bochtjes slijpen en vervangen met de onbehandelde. Verschuiven is bijna net zoveel werk denk ik.

Erwin
Re: stopsectie lengte
7700serie
gast

Re: stopsectie lengte
Ik zit even dit draadje te lezen en snap het niet geheel,

Bij mij heb ik in ieder blok 3 meldpunten gemaakt.
1e punt is melden
2e punt is remmen
3e punt is stilstaan / vorig blok vrij geven
Dit kun je instellen bij het toevoegen of configureren van blokken in het koploper programma.

Een meldpunt hoeft toch maar een puls van een fractie van een seconde te zijn ?
Dus een stukje rail waar het meld punt zich bevind mag dan zelfs een stukje 24077 rail zijn.
Of heb ik het nu mis, bij mij heb ik dat ook zo en werkt goed.
Na de melding voert hij de opdracht uit naar de lok die dan vervolgens zijn opdracht uitvoert.

Of word hier bedoeld na het 3e meld punt hoe ver de lok door schiet ?

gr davy
Re: stopsectie lengte
Davy,

Het heeft mede met het doorschieten van de lok te maken.
Stel dat de binnenkomst/afremmelder van het volgende blok vlak achter de stopmelder ligt en de lok schiet wat te ver door zou het volgende blok al bezet gemeld worden wat niet de bedoeling is.

Mvg,
Peter
Re: stopsectie lengte
7700serie
gast

Re: stopsectie lengte
Freak,

oke ik snap het.

ik laat altijd tussen de blokken zo`n 40 cm idd.
maar ik heb koploper zo ingesteld dat als de lok in het blok rijd en het sein staat op rood, dan mag hij op meld punt 2 nog maar 40kmh rijden. dat vookomt door schieten.
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Dit is nu de planning hoe het moet worden. Mede dankzij de tips en suggesties in dit draadje.
Opmerkingen en/of commentaar is zeker welkom!

Erwin

Re: stopsectie lengte
7700serie
gast

Re: stopsectie lengte
Ernest,

wordt deze route altijd gereden in een richting?
zo ja dan heb ik geen opmerking :-) ziet er goed uit.
ik geef je wel het tip mee om minimaal drie terugmeldpunten te gebruiken.

bij het opstellen van de blokken in koploper dan ook maar een maal van blok naar blok gaan, en niet heen en terug.

ik geef je wel het tip mee om minimaal drie terugmeldpunten te gebruiken.

gr davy
Re: stopsectie lengte
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: stopsectie lengte
Hallo Davy,

waarom zouden hier 3 punten gebruikt moeten worden, met 2 zal dit ook prima functioneren. Bij de 1e melding begint de trein te remmen, om op de 2e en laatste te kunnen stoppen. Zeker op korte stukken en met 1 richtingsverkeer is de 3e melding niet van belang.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: stopsectie lengte
7700serie
gast

Re: stopsectie lengte
Wissels,

gelijk heb je maar ik heb bij mij drie punten zodat hij sneller van de hoofdbaan af is.
vooral als je veel treinen hebt rijden is er dan ook meer verkeer mogelijk.

tussen een en twee blijft hij dan 60 kmh rijden he houd met automatsch leren remmen leert hij tussen twee en drie harder remmen.

gr davy
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2007

offline
Re: stopsectie lengte
Bij deze korte opstelsporen zal dat weinig uitmaken.
Wil je hier deze korte sporen of weet je niet hoe je hier langere sporen kunt creëren?
Re: stopsectie lengte
Lid sinds: 2006

offline
Re: stopsectie lengte
Ernest,

Als ik je een advies mag geven dan zou ik de groene en bruine delen even lang maken, dan is verkeer in beide richtingen mogelijk. Dat kan altijd van pas komen.
Re: stopsectie lengte
Citaat van: Ernest op zaterdag 12 juli 2008, 15:37:23Ik ga het eerst proberen met 1 raillengte, dit omdat de treinen toch al langzaam rijden omdat het de opstelsporen zijn. Mocht dit toch te kort zijn dan is er zo een stuk stopsectie aangezet aangezien ik overal prima bij kan.
Voor de hoofdbaan zal ik wel 2 stuks rails gaan gebruiken.
Het sporenplan wat je laat zien is dat het gedeelte van de opstelsporen ?. Voor de hoofdbaan maak je dus beide secties even lang.

Mvg,
Peter
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
@ Peter,
Dit is inderdaad het gedeelte van alleen de opstelsporen. Maar aangezien mijn baan, wat niet meer gaat worden dan een enorm rondje langs de kamer, alleen maar eenrichtingsverkeer wordt ga ik het bij 1 stuk aanmelden en 2 stukken stoppen houden. Maar misschien gaat dit na het testen met een proefstukje 3 lengtes worden aangezien de treinen hier harder zullen rijden dan de opstelsporen waar ze rustig binnen komen lopen.

@ henkv,
Het idee achter deze formatie van de opstelsporen is dat ze op dezelfde plek in en uit moeten kunnen rijden met behoud van de standaard afstand tussen de rails.
Ik heb voor deze breedte gekozen omdat het geheel altijd te verhuizen moet zijn aangezien ik in een anti-kraakpand woon en nooit weet hoelang ik hier nog kan blijven wonen.
Om die reden is het opstelspoor ook in 2en verdeeld. (zie 1e afbeelding, de naad is goed zichtbaar)

@ Sprinter
het antwoord op jouw vraag wordt in het stukje tekst hierboven ook al een beetje beantwoord. Is en blijft 1-richtingsverkeer. Als ik echter een 'normale' baan zou bouwen had ik jouw advies zeker opgevolgd. (zie 2e afbeelding, 1e fase van de muurbaan)



Re: stopsectie lengte
Erwin,

In een eerder bericht had ik bij 2 richtingverkeer al aangegeven dat beide secties gewoonlijk evenlang zijn.
CiteerBij een blok dat van beide kanten bereden kan worden zijn de secties aan beide zijden gewoonlijk even lang.

Waarom zou je het proefstukje 3 lengtes maken als de trein afremt tot minimum snelheid en dus met deze min. snelheid bij de stopmelder aankomt.

Mvg,
Peter
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Hoi Peter,

Klopt wat je zegt, maar als ik een proefstuk ga maken wil ik het ook gelijk testen hoe het werkt als de treinen wel sneller rijden voor de rest van de baan die ook in, veel grotere, blokken verdeeld gaat worden.
Stel dat er een trein stil staan bij de keerlus op de rest van de baan, als de volgende trein er aan komt en op het voorgaande blok ziet dat het volgende stuk bezet is dan moet ie toch voldoende ruimte hebben om in het aankomende stopblok rustig tot stilstand te komen, of zie ik dit verkeerd?
Of praten we een beetje langs elkaar heen, kan ook :P. Desalniettemin stel ik het advies op prijs hoor :)

Erwin
Re: stopsectie lengte
Als je de baan aan gaat sturen met Koploper is er een optie leren remmen.
De trein leert dan remmen naar min. snelheid, het maakt dan niets uit met welke snelheid deze rijdt. Je kunt het in je proefstruk uit proberen 2 en 3 lengtes.

Mvg,
Peter
Re: stopsectie lengte
Ernest
gast

Re: stopsectie lengte
Ik begin het volgens mij te begrijpen, ik denk nog een beetje te analoog...
Koploper ziet dat het volgende blok bezet is en dus laat ie de trein al afremmen en pas als de stopsectie bereikt wordt MOET ie stoppen. Het is dus niet zo dat ie in het stopgedeelte moet afremmen en stoppen tegelijk.

erwin
Re: stopsectie lengte
Juist, de afremsectie is voor het afremmen en de stopsectie voor het stoppen.

Mvg,
Peter