Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Extra stroom!

Gestart door CC woensdag 09 juli 2008, 17:43:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Extra stroom!
CC
gast

Extra stroom!
Hallo,

Stel:

Men heeft een baan met een mobile station met 18va trafo. Men zet er 4 locomotieven op, resultaat: te weinig power.

Hoe kunnen we de baan van meer stroom voorzien? Een grotere trafo voor mobile station (bv: 60va) is mogelijk, maar is een oudere digitale booster 52va ook een optie?

:o
Re: Extra stroom!
Peertje
gast

Re: Extra stroom!
Het is niet zo zeer de trafo, dan wel de MS zelf die de beperkende factor is.
1.2 mA is net genoeg voor 3 locomotieven. Wanneer je dan ook nog verlichting in rijtuigjes hebt en allerlei geluidsfuncties aanzet, zit die wel aan z'n tax.
Peer
Re: Extra stroom!
woodymax
gast

Re: Extra stroom!
Ik zelf maak gebruik van 3 delta boosters, dus 3 trafo's + 3 delta rijregelaars maken 3 bosoters.

Enige nadeel is wel dat je geen behoudt van mfx hebt, maar dat maakt met niet uit.

1 delta booster is goed voor 2 ampere.

mvg,
mark
Re: Extra stroom!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Extra stroom!
Normaal gesproken zou ik je een link geven waar hier het een en ander over verteld wordt, aangezien de site uit de lucht is kan dat niet.

Als je belang hebt mail ik je het verslag.
Re: Extra stroom!
Wat zijn dus de opties om meer stroom te krijgen? Kan ik iets aanvangen met die 52va transformer??
Re: Extra stroom!
woodymax
gast

Re: Extra stroom!
Citaat van: CC op donderdag 10 juli 2008, 00:15:56
Wat zijn dus de opties om meer stroom te krijgen? Kan ik iets aanvangen met die 52va transformer??

Delta's met trafo's gebruiken voor een booster.

Als je laurens een mailtje stuurt, dan stuurt hij je het verskag terug !

mvg,
mark
Re: Extra stroom!
Freak
gast

Re: Extra stroom!
Kleine correctie bij het bericht van Peertje. 1.2 mA moet zijn 1.2 A.

De optie om meer vermogen te krijgen voor je baan is zoals Mark (woodymax) aangeeft. Enkel het gebruik van een zwaardere trafo is onvoldoende. Het gaat om wat de MS en/of booster aan zijn uitgang kan leveren.

Mvg,
Peter
Re: Extra stroom!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Extra stroom!
ik heb zelf ook het probleem gehad met een 18 va trafo dat er niet meer dan 3 treinen kunnen rijden. ik heb toen een 60 va trafo gekocht en sinds dien kan ik meer dan 5 treinen rijden dus ja een 60 va trafo helpt toch iets
Re: Extra stroom!
woodymax
gast

Re: Extra stroom!
Citaat van: timjoo op donderdag 10 juli 2008, 08:01:57
ik heb zelf ook het probleem gehad met een 18 va trafo dat er niet meer dan 3 treinen kunnen rijden. ik heb toen een 60 va trafo gekocht en sinds dien kan ik meer dan 5 treinen rijden dus ja een 60 va trafo helpt toch iets

Ligt eraan of hij helpt, heb je een 1,2 of 1,9 ampere ms ?

mvg,
mark
Re: Extra stroom!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Extra stroom!
1.2 a mobile station
Re: Extra stroom!
dus als je een 1.2 A ms hebt dan... Kan je neit veel beginnen of wat? ...
Re: Extra stroom!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Extra stroom!
Lees mijn verslag maar even, zie je e-mail?
Re: Extra stroom!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Extra stroom!
zet er gewoon een booster van Conrad achter en al je problemen zijn opgelost;
Re: Extra stroom!
woodymax
gast

Re: Extra stroom!
Citaat van: bellejt op donderdag 10 juli 2008, 13:47:58
zet er gewoon een booster van Conrad achter en al je problemen zijn opgelost;

zoals ?

mvg,
mark
Re: Extra stroom!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Extra stroom!
Citaat van: woodymax op donderdag 10 juli 2008, 08:57:51
Citaat van: timjoo op donderdag 10 juli 2008, 08:01:57
ik heb zelf ook het probleem gehad met een 18 va trafo dat er niet meer dan 3 treinen kunnen rijden. ik heb toen een 60 va trafo gekocht en sinds dien kan ik meer dan 5 treinen rijden dus ja een 60 va trafo helpt toch iets

Ligt eraan of hij helpt, heb je een 1,2 of 1,9 ampere ms ?

mvg,
mark
18VA kan geen 1,2 Ampere leveren bij 16 Volt. Dus met een 18 VA trafo benut je niet de maximale capaciteit van de MS. Een zwaardere trafo doet dat wel. Maar die zwaardere trafo zou met een 1,9 Ampere MS nog meer vermogen kunnen leveren.

groetjes
Henk
Re: Extra stroom!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Extra stroom!
www.conrad.be en zoeken naar "Booster B-2 module".ik heb er hier 2 en werken perfekt zonder veel aansluitproblemen.
Re: Extra stroom!
Hoe herken  je dat je een 1,2 mobile station of een 1,9 mobile station hebt?!

Dank.
Re: Extra stroom!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Extra stroom!
Citaat van: bellejt op donderdag 10 juli 2008, 15:41:44
www.conrad.be en zoeken naar "Booster B-2 module".ik heb er hier 2 en werken perfekt zonder veel aansluitproblemen.

@Bellejt,
Deze boosters ondersteunen alleen geen MFX zodat automatische herkenning niet meer mogelijk is.

@Daan,
Beter is om op zoek te gaan naar een 1,9A Mobile station deze kan iets meer vermogen aan voor de treinbaan en dan kun je je 1,2A MS gebruiken als 2e regelaar. Als je eigenlijk van te voren al weet dat zelfs 1,9A niet meer voldoende zal zijn kun je het beste op zoek gaan naar en Central Station (ervanuitgaande dat je je MFX functionaliteit wil behouden).