Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal

Gestart door treinsmurf zondag 10 september 2006, 21:53:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal
Hoi,

Hier een ombouw vraagje:

Ik rij met marklin Digitaal (Mobile Station), en heb nu nog enkel digitale  Märklin loco's. Er zijn echter modellen die Märklin niet in zijn assortiment heeft en welke ik toch mooi vindt.
Zo hebben Roco en Fleischmann bijvoorbeeld een BR 64.

Mijn vraag. Deze modellen zijn er in wisselstroom en gelijkstroom uitvoering.
Als ik zo'n model wil ombouwen naar Märklin, kan ik dan beter de wisselstroom uitvoering nemen of de gelijkstroom?

Bij een wisselstroomuitvoering zit er al een sleper onder en zijn de wielstellen geschikt voor wisselstroom, maar omdat ik digitaal wil rijden heb ik waarschijnlijk een wisselstroomdecoder nodig zoals de TAMS LDW-3?? (Ben niet zo gecharmeerd van deze decoders, en zou liever een multiprotocol decoder van marklin of esu inbouwen).

Moet ik bij een gelijkstroom model alleen maar een sleper eronder te zetten en de draad van 1 van de wielen aan de sleper zetten, en kan ik dan elke multiprotocol decoder hier inbouwen???

Graag jullie advies.

  8)treinsmurf

Re: Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal
Peter,

Dank voor de supersnelle reactie.

Nog een vraagje: Is er bij dergelijke modellen zoals de BR 64 altijd voldoende plaats om een decoder in te bouwen, of loop je ook het risico dat hier (bijvoorbeeld bij oudere modellen) geen plek voor is??

treinsmurf
Re: Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal
Citaat van: treinsmurf op zondag 10 september 2006, 22:16:05
Peter,

Dank voor de supersnelle reactie.

Nog een vraagje: Is er bij dergelijke modellen zoals de BR 64 altijd voldoende plaats om een decoder in te bouwen, of loop je ook het risico dat hier (bijvoorbeeld bij oudere modellen) geen plek voor is??

treinsmurf

Als er geen plaats is voor de decoder, dan maak je toch plaats.
Overal is een mouw aan te passen.

Mvg, Johan.
Re: Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal
Volgens mij is Roco dit jaar met een nieuwe Br 64 op de markt gekomen ook in een digitale AC uitvoering. Kritieken voor dit model op de Duitse forum is positief van aard.
Re: Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal
Het lijkt mij het meest handig om de AC-versie te kopen.

Als het een wat ouder model is, heb je in elk geval al de wielen en de sleper correct en hoef je alleen de rijrichtingschakelaar te vervangen, zoals ook reeds door anderen voor mij gemeld.

Bij de nieuwere modellen bouwen fabrikanten als Roco en Brawa, enz. al wel vaak meteen maar een Motorola ofwel MM-decoder in. Wel zo gemakkelijk.
Plek voor een decoder is meestal geen probleem.

Dus gewoon effe checken.

John
Re: Ombouw fleischmann/roco etc. naar Marklin Digitaal
Davy heb je een link naar een duits forum die BR 64 interesseerd mij ook.