Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Grote boogstralen maken met C-rails

Gestart door Tilly woensdag 09 juli 2008, 00:57:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Grote boogstralen maken met C-rails
Hallo allemaal,

op Stummies kwam ik deze interessante tip tegen:

http://www.thkas-moba.de/mucis/c-flex.html

Heeft iemand hier op het forum dit al eens geprobeerd?

Op deze site is ook een handleiding te zien voor de bouw van een zogenaamde "Hosenträger".

Groetjes, John
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Voor het "pas" maken van een gebogen stuk, wat niet in het M sortiment zit, is dit een geweldige "doe het zelf" oplossing!
Zelf hou ik het toch maar bij de boogstralen R1 t/m R5 en, waar nodig, één of meerdere 24912 (tegenbocht slanke wissel)

Maar bedankt voor het plaatsen van deze oplossing! (wie weet komt deze ooit van pas)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Hallo allemaal,

ben zelf nog in twijfel om de zichtbare gedeeltes te maken van K- of C-rail. Mocht deze methode voor het maken van grote boogstralen goed lukken dan zou dit voor mij betekenen dat de gehele baan uitgevoerd gaat worden met C-rail. Gezien de reacties zijn er maar weinig mensen die hier ervaring mee hebben, daarom wil ik dit zelf gaan proberen. Nu ben ik in het bezit van een dremel maar hiermee kun je dit niet nauwkeurig genoeg uitvoeren. Er zijn haakse slijpertjes in de handel die deze werkzaamheden zouden vergemakkelijken. Deze gevonden:

http://www.boehler-minitool.com/shopping.php?nr=320750

Naast deze slijper is er echter ook nog een trafo nodig. De kosten komen daarmee op Euro 65,- + 79,- = 144,-. :( Dit vind ik toch wel een beetje te gortig. Heeft iemand anders misschien een alternatief?

Groetjes, John



Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Ik vermoed dat dit veel werk is voor een uiteindelijk onbevredigend resultaat.

Dremel (c) heeft (of had vroeger) ook een haakse kop en deze is zeer goed als haakse slijper.
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Dikken,

onbevredigend resultaat?

Kijk eens hier 8)

Groetjes, John
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Citaat van: Tilly op vrijdag 11 juli 2008, 00:17:50
Heeft iemand anders misschien een alternatief?
Groetjes, John

Natuurlijk, John
als het om de voeding gaat tenminste
je weet met te vinden....

grv Huub
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Dag,

Aan mijn dremel heb altijd ik een flexibele as. Daardoor wordt de afstand tot het werkstuk gereduceerd tot 1,5 cm. Met een diamant doorslijpschijf heb ik al diverse C-rail-stukken pasgemaakt en dat tot op de millimeter.
Geen probleem.

Wil Tweeendrie
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Huub,

alvast bedankt voor het aanbod, we zien elkaar binnenkort.

Wil,

de moeite waard om te proberen, bedankt voor de tip.

Wat ik met deze link wilde laten zien is dat, in tegenstelling tot wat anderen hier regelmatig beweren, het wel degelijk mogelijk is om met C-rails vloeiende lijnen met grote boogstralen te creëren.

Groetjes, John
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Dit is zeker een manier om vloeiende lijnen te krijgen.
Als ik jou was zou ik dit doormailen naar M*.

Misschien kunnen zij er wat mee, en zullen ze in de toekomst misschien wel een flexibele C-rail op de markt brengen, volgens hetzelfde principe.
Ik bedoel maar; niet iedereen beschikt over een dremel en voldoende lef (en kunde) om dit zelf te doen, dus er zal zeker markt voor zijn. Zeker omdat je met flexibele rail veel realistischer banen kunt maken.

Maar ja, als ik de reacties soms lees over de arrogantie van M*, denk ik dat ze er misschien wel niets mee doen, maar je kunt het altijd proberen.

Groetjes, René
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Flex c rails is helemaal niet mogelijk. Kijk maar eens wat er een c-rail zit.

Wat hooguit mogelijk is bijvoorbeeld rechte rails van 90 cm bijvoorbeeld.

Of misschien r9 rails uitbrengen waar je een cirkel mee kan maken.



Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Citaat van: Davy op dinsdag 27 januari 2009, 13:01:25
Of misschien r9 rails uitbrengen waar je een cirkel mee kan maken.

Maar waarom zou je dan geen gebruik maken van de 24912 (tegenboog slanke wissel) om hier een grotere radius (R9?) mee te creëren?
Zelf maak ik regelmatig gebruik van deze rails om i.c.m. met R4 en R5 grotere bogen te maken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Citaat van: Davy op dinsdag 27 januari 2009, 13:01:25
Flex c rails is helemaal niet mogelijk. Kijk maar eens wat er een c-rail zit.

Wat hooguit mogelijk is bijvoorbeeld rechte rails van 90 cm bijvoorbeeld.

Of misschien r9 rails uitbrengen waar je een cirkel mee kan maken.
Roco had (voor het faillissement) ook flex-rail met kunststof bedding.
Dus ik zou niet weten waarom dat met C-Rails niet ook zou kunnen.
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Wat John bedoelt is dat je een gewone rechte c-rail kan aanpassen van recht naar een flauwe bocht door er gleufjes in te frezen en te buigen en elkaar te maken. zie de link naar het voorbeeld.
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Ik heb gisteren voor het eerst een baanplan getekend met C-rail, maar wat valt dat tegen zeg! Wat ben ik blij, dat ik k-rail heb. Bij C heb je amper de mogelijkheid om passtukjes te gebruiken. Ook zijn er van de diverse boogstralen maar een paar passtukjes voorhanden. Tevens mis ik idd de flex-rail bij C.

Nogmaals, ik ben blij dat ik k-rail heb. Ik kan tenminste alles maken, wat ik maar wil.

Roy
Re: Grote boogstralen maken met C-rails
Citaat van: huub op dinsdag 27 januari 2009, 15:52:23
Wat John bedoelt is dat je een gewone rechte c-rail kan aanpassen van recht naar een flauwe bocht door er gleufjes in te frezen en te buigen en elkaar te maken. zie de link naar het voorbeeld.


Hallo allemaal,

is er inmiddels iemand hier op het forum die dit geprobeerd heeft en zijn ervaringen met ons wil delen?

Groetjes, John
Re:Grote boogstralen maken met C-rails
Ik zie net pas de link die John gaf op het stummiforum. Wat een fantastische baan zeg! Als je daar nog niet gekeken had zou ik het zeker even doen. Er staan voldoende foto's in dat topic daar om geïnspireerd te raken zodat je voldoende lef krijgt de zaag in je rails te zetten. Ik ga maar eens sparen voor een Dremel.
Re:Grote boogstralen maken met C-rails
Hoi Tilly,

Ik heb zoals je reeds weet gekozen voor K-rails. Met deze rails kun je heel natuurgetrouw mooie flauwe trajecten creëren. Daarnaast bieden de grote boogstralen ook veel mogelijkheden. Met K-rails kun je zonder al te veel gedoe het effect krijgen dat je waarschijnlijk zoekt, en met strooien van grint krijg je hetzelfde effect als wat je in het plaatje in je bovenstaande post aangeeft.

Hiernaast zijn er nog meer voordelen. De K-rails wissels zijn zo aan te passen dat de aandrijving onder de baan geplaatst kan worden (en met servo?s aangestuurd kan worden). Zo is het niet meer nodig om de aandrijving op de baan te plaatsen en kunnen de houders verwijderd worden zodat ze natuurgetrouwer eruit zien (zie ook mijn topic). Ook kan een natuurgetrouwer beeld gecreëerd worden doordat je de hartafstand eindeloos kunt variëren met de flexrail. Bij C-rails ligt de hartafstand min of meer vast. Verder kan terugmelding makkelijker gerealiseerd worden op de K-rails dan op de C-rails (denk ik...). Kortom, ik denk dat C-rails niet flexibel genoeg is... ;)

Klopt het dat je nog geen railplan van het zichtbare gedeelte van je baan hebt laten zien? Ik denk dat de layout van je baanplan erg bepalend is voor je keuze.

Groetjes,
Rob
Re:Grote boogstralen maken met C-rails
Rob,

heb het railplan van het zichtbare gedeelte nog lang niet klaar maar heb in het begin van dit jaar definitief gekozen voor C-rail. Alle K-rails is verkocht en bovenstaande link bewijst dat het met C-rails ook moet kunnen.

Groetjes, John

PS: je baan ziet er trouwens al geweldig uit :D
Re:Grote boogstralen maken met C-rails
Hallo allemaal,

ik zag via een tip van forumlid TimT(bedankt Tim) dat Märklin komt met een C-railstuk van 360mm 8) Hier de link:

http://www.eurorailhobbies.com/erh_detail.asp?mn=1&sc=All&fl=107&stock=24360

Misschien ideaal voor het maken grote boogstralen :D

Is er nog steeds niemand hier op het forum die zich hieraan gewaagd heeft?

Groetjes, John
Re:Grote boogstralen maken met C-rails
Hoi John,

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een rail ingekort of passend moeten maken, mijn ontwerp heb ik gemaakt in wintrack en daarna uitgelegd en gebouwd, klopte precies.
Wel heb ik gebruik gemaakt van de tegenbogen voor slanke wissels als hoofdspoor, op de buitenbaan wel een 24064 ertussen soms anders kom je niet uit. Mooie grote bogen is prachtig maar je moet er wel de ruimte voor hebben, voor jou geen probleem  :mrgreen:
Hier even een foto van mijn baan, dit is een dubbelspoor gemaakt met de tegenbogen voor slanke wissels, ik vind het schitterend en rijd perfect.
Eigenlijk schiet je hier niks mee op, maarja, 1 ding hebben we gemeen, we houden van grote bogen.





Groetjes,

Erik
Re:Grote boogstralen maken met C-rails
Hoi Erik,

prachtig wat je gemaakt hebt :D

Het probleem is dat ik straks lange slanke trajecten wil maken en dan vind ik tegenboog 24912 nog te scherp. Dit geldt ook voor het leggen van een station in een boog.
Nu zullen de K-rails rijders wel zeggen: gebruik flexrails maar eigenwijs als ik ben wil ik absoluut gebruik gaan maken van C-rails.

En toen kwam dus deze informatie van een nieuwe C-rail die dit misschien wel makkelijker maakt:

http://www.eurorailhobbies.com/erh_detail.asp?mn=1&sc=All&fl=107&stock=24360

Dat moet toch kunnen lijkt me maar ik had hier gehoopt op ervaringen van andere. Samen kunnen we van elkaar leren en het scheelt mij dan weer de nodige stukken verprutste rails :mrgreen:

Groetjes, John

Re:Grote boogstralen maken met C-rails
John,

Gewoon de Dremel erin Het voorbeeld en de werkwijze heb je op Stummi's al gevonden. De eerste keer dat ik een stuk rail "verminkte" moest ik ook wel even slikken, maar door goede planning viel het reuze mee en was het resultaat zeer bevredigend.
Ik denk dat het verprutsen van stukken rail wel mee zal vallen.
Re:Grote boogstralen maken met C-rails
Hoi Arjan,

heb je geprobeerd een slanke boog te maken of heb je railzen alleen maar ingekort? Kun je een foto plaatsen van het resultaat?

Groetjes, John

Re:Grote boogstralen maken met C-rails
John,

Oeps ik lijk verwarring te hebben gesticht. Ik rij met k-rails. Het enige dat ik probeerde duidelijk te maken is dat je het gewoon eens moet proberen. Hoogstwaarschijnlijk - en dat is mijn eigen ervaring - valt het ontzettend mee wat je gaat verprutsen.
Mijn experiment vind je hier.

Sorry voor de verwarring.