Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

booster en 6021

Gestart door madcat dinsdag 08 juli 2008, 11:40:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
booster en 6021
madcat
gast

booster en 6021
Misschien is het in de vele draadjes wel is besproken, maar ik ben de weg even kwijt,
dus HElllUPPP.
Ik heb een 6021 en moet daar een booster op aansluiten, nu heeft mijn handelaar
een booster uitbreiding laten zien waar je ook een MS (slave) op kan aansluiten.
Ik ben het merk en type vergeten, maar heb hem hier ook ergens in een draadje voor bij zien komen.
Het is mij na het lezen van heel wat draadjes niet meer duidelijk waar ik op moet letten.

1) moeten zowel de rails als de puko's gescheiden worden per sectie, of alleen de puko's ?
2) als ik die uitbreiding voed met een witte 32 va trafo is het signaal dan niet lager (amplitude) dan de 52Va 220 trafo die bij de 6021 zit ?
3) De overgang tussen mijn sectie's hebben geen stop plaatsen o.i.d.,maar wat als ik een loc
laat "kruipen" ?
4) De booster sectie is voornamelijk voor een rangeer/locloods gedeelte, er staan hier dus veel
locomotieven (8-12), trekt een 32VA trafo dit wel ?
5) De mogelijkheid om een extra MS aan te sluiten vind ik handig, zijn er ook andere varianten
die met een 6021 deze mogelijkheid hebben?

Als laatste ik rijd alleen digitaal, seinen en wissels worden apart gevoed en geschakeld.

Iemand wat antwoorden ?

Alvast bedankt,

Marco
Re: booster en 6021
Freak
gast

Re: booster en 6021
Hallo Marco,

Het lijkt me verstandig om eerst even bij je handelaar na tegaan welk merk en type booster het is.

Mvg,
Peter
Re: booster en 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: booster en 6021
Hoi Marco,

Het maximaal te leveren vermogen van de booster hangt samen met het maximaal vermogen van de voedende trafo.
Het is ook belangrijk te weten wat het eigen verbruik van de booster is.
Je trafo dien je dan zo te dimensioneren dat het max. vermogen van de trafo gelijk of groter is, dan het max. vermogen + eigen verbruik van de booster.
Je trafo veel groter kiezen dan dit heeft geen zin, omdat dit extra vermogen toch kan worden aangesproken door de booster.

Het vermogen wordt voor AC systemen vaak uitgedrukt in VA in plaats van W(Watt).
Dus een 32 VA trafo geeft, mits niet overbelast, net zoveel spanning af, als een 52 of een 60 VA trafo.
De 52, of 60 VA trafo kan, bij gelijke spanning, meer stroom leveren dan de 32 VA trafo, waarbij de 60 weer meer  dan de 52 kan leveren.
De hogere stromen, dus hoger vermogen bij de 52 VA of de 60 VA trafo, komt doordat de wikkelingen van de trafo's van dikker koperdraad zijn.

Maar zoals Peter al zei, kun je eerst eens achterhalen van welk merk en type de booster is?
Re: booster en 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: booster en 6021
Citaat van: madcat op dinsdag 08 juli 2008, 11:40:35
Misschien is het in de vele draadjes wel is besproken, maar ik ben de weg even kwijt,
dus HElllUPPP.
Ik heb een 6021 en moet daar een booster op aansluiten, nu heeft mijn handelaar
een booster uitbreiding laten zien waar je ook een MS (slave) op kan aansluiten.
Marco

Ik denk dat je de 6021-Infrarot & LocoNet adapter bedoeld, te samen met de Mobiel Station Adapter
63820 voor de 6021 aansluiting.
63810 voor de MS adapter.
www.uhlenbrock.de

Re: booster en 6021
madcat
gast

Re: booster en 6021
@Sprinter, dat klopt dat is hem, echter moest daar dan weer een ander kastje voor het booster
gedeelte op aangesloten worden.
Ik begin me nu af te vragen of het uberhaupt wel een booster functie heeft, volgens mij
is de extra voeding nodig voor de MS.

@ Kappa, ik begrijp het vermogen verhaal wel, maar ik doelde meer op het feit
dat de "oude" 6021 trafo gemaakt is voor 220v, en de de nieuwe witte voor 240v.
En de uitgangsspanning van de ene trafo hoger (en dus het signaal )zou zijn, dan de andere.

Beide bedankt, maar ik weet niet of dit de beste keus in combinatie met mijn 6021 is.
ik lees hier veel over de combinatie 6015/6017 is daar geen nieuwer type van?

Marco


Re: booster en 6021
Freak
gast

Re: booster en 6021
Citaat van: madcat op dinsdag 08 juli 2008, 22:55:59Ik begin me nu af te vragen of het uberhaupt wel een booster functie heeft, volgens mij is de extra voeding nodig voor de MS.

ik lees hier veel over de combinatie 6015/6017 is daar geen nieuwer type van?
Nee dat ding heeft geen boosterfunctie. Voor een 6015 of 6017 moet je gewoon Marktplaats.nl in de gaten houden, daar worden er regelmatig te koop aangeboden. Als alternatief voor een booster kun je ook eens kijken naar een TAMS booster.

Mvg,
Peter
Re: booster en 6021
Freak
gast

Re: booster en 6021
Marco,

Kijk hier eens: http://www.modellbahn-gallus.de/9301.html

Worden o.a. door Willi (Wakkie) gebruikt.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6974.msg134197#msg134197

Mvg,
Peter
Re: booster en 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: booster en 6021
Citaat van: madcat op dinsdag 08 juli 2008, 22:55:59
@Sprinter, dat klopt dat is hem, echter moest daar dan weer een ander kastje voor het booster
gedeelte op aangesloten worden.
Ik begin me nu af te vragen of het uberhaupt wel een booster functie heeft, volgens mij
is de extra voeding nodig voor de MS.


Marco, mij is het niet helemaal duideljk wat je nu precies wil.

Wil je meer vermogen naast je 6021?

Wil je een MS aansluiten op je 6021 en deze gebruiken als slave?

Wil je beide?

Re: booster en 6021
Freak
gast

Re: booster en 6021
Citaat van: madcat op dinsdag 08 juli 2008, 11:40:35Ik heb een 6021 en moet daar een booster op aansluiten, nu heeft mijn handelaar een booster uitbreiding laten zien waar je ook een MS (slave) op kan aansluiten.
Dacht dat het er stond. Maar zijn handelaar heeft een boosteruitbreiding laten zien waarop je ook een MS op aan kan sluiten.

Mvg,
Peter
Re: booster en 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: booster en 6021
Marco, ik heb de indruk dat er wat begrippen door elkaar worden gehaald, als je even wil uitleggen wat nu precies je bedoeling is, dan kunnen we je misschien verder helpen.

Re: booster en 6021
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: booster en 6021
Kwestie van de eerste post van Marco goed lezen...

CiteerIk heb een 6021 en moet daar een booster op aansluiten
Marco heeft dus extra vermogen nodig...

CiteerDe mogelijkheid om een extra MS aan te sluiten vind ik handig
...met indien mogelijk een MS als slave erbij.

Verder wil hij graag antwoord op een vijftal concrete vragen:

Citeer1) moeten zowel de rails als de puko's gescheiden worden per sectie, of alleen de puko's ?
Alleen de puko's, dus de middengeleider. Het is niet nodig de railstaven te isoleren. Een sleperwip is evenmin nodig, zolang de beide stroomkringen hun signalen uit één en dezelfde centrale krijgen (in jouw geval de 6021).

Citeer2) als ik die uitbreiding voed met een witte 32 va trafo is het signaal dan niet lager (amplitude) dan de 52Va 220 trafo die bij de 6021 zit ?
Marco wil als voeding voor de booster (welk type dat ook wordt) een 6647 gebruiken en vraagt zich af of dat zonder problemen kan omdat de 6647 voor 230V (niet 240) is gemaakt en de trafo bij de 6021 voor 220V. Volgens mij is dat geen probleem.

Citeer3) De overgang tussen mijn sectie's hebben geen stop plaatsen o.i.d.,maar wat als ik een loc laat "kruipen" ?
Zie punt 1. Zolang de signalen uit één centrale komen mag dit geen probleem opleveren. Heb zelf een 6021 en een 6017 en mijn locs kunnen gewoon kruipend over de stroomkringscheiding.

Citeer4) De booster sectie is voornamelijk voor een rangeer/locloods gedeelte, er staan hier dus veel locomotieven (8-12), trekt een 32VA trafo dit wel ?
Van de locs zal er misschien eentje rijden in het depot, de rest staat stil. De enige belastingen zijn dan frontseinverlichting, rookgeneratoren en wellicht geluid. Of de 6647 het aan kan is dus afhankelijk van hoeveel toeters en bellen die je op je locs aan hebt staan terwijl ze in het depot staan. Heb je alleen wat frontseinverlichting aan, geen probleem, maar 12 rookgeneratoren is een ander verhaal... Je moet ook wat capaciteit over houden om met een loc te kunnen rijden ;-)

Citeer5) De mogelijkheid om een extra MS aan te sluiten vind ik handig, zijn er ook andere varianten die met een 6021 deze mogelijkheid hebben?
Geen idee, nooit in verdiept. De Loconet adapter is er kennelijk één, er zullen ongetwijfeld nog alternatieven zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt,

succes,

Martijn

Re: booster en 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: booster en 6021
Martijn,

Bedankt voor je bijdrage

Voor het antwoord op mijn vraag wacht ik die van Marco zelf af, en dan zien we verder.
Re: booster en 6021
Freak
gast

Re: booster en 6021
Hallo Martijn,

Marco neemt daarvoor contact op met Willie (Wakkie).

Mvg,
Peter
Re: booster en 6021
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: booster en 6021
@ Sprinter, Freak: OK :-)
Re: booster en 6021
jeweve
gast

Re: booster en 6021
Citaat van: Freak op dinsdag 08 juli 2008, 23:25:47
Marco,

Kijk hier eens: http://www.modellbahn-gallus.de/9301.html

Worden o.a. door Willi (Wakkie) gebruikt.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6974.msg134197#msg134197

Mvg,
Peter


Ik gebruik de 9A booster van deze firma, icm de 150VA trafo van conrad. (icm IB)
Re: booster en 6021
Freak
gast

Re: booster en 6021
Jan-Willem,

Dat zijn ook goede boosters. Wakkie is er ook zeer tevreden over.

Mvg,
Peter
Re: booster en 6021
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: booster en 6021
Hallo allen,

Ik gebruik de 6A booster van Gallus met ingebouwde trafo. Ik heb er twee aangekocht, echter nog maar 1 aangesloten. De tijd ontbreekt me simpelweg om de tweede aan te sluiten. Het vermogen van de IB wordt alleen maar aangesproken voor het schakelen van de wissels.

Ik heb louter goede ervaringen met de verkoper, ook na de verkoop is hij te bereiken.

Groetjes

willie
Re: booster en 6021
madcat
gast

Re: booster en 6021
Hoi allemaal,

@Sprinter, zoals Acido de vragen leest en beantwoord is precies wat ik wou weten.
@Acido, dank voor je heldere uitleg
@Freak, Ook jij bedankt voor de hulp super!

Ik weet nu waar ik op moet letten, dank jullie allemaal er is nu wel het e.e.a duidelijk geworden.

Ik zal alleen zaterdag a.s. aan mijn M handelaar vragen hoe hij er bij komt dat die Uhlenbrock
ook een booster zou zijn.

Marco