Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)

Gestart door Daan! zondag 06 juli 2008, 17:44:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Klopt het dat de icrm naar roosendaal in de volgende combinatie rijden:B-A-B-B-A-B-Bds
En dat ik van LSmodels dan de volgende artikelnummers nodig heb: 44083,44084 en 44086?

Daan!
Re: ICRm Arnhem roosendaal
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal
Daan,

Heb jij op je baan plaats voor 7 van die lange rijtuigen met locomotief ?

groetjes
Henk
Re: ICRm Arnhem roosendaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal
Daan,.. de BDs is de 44581. Die andere 2 kunnen er inderdaad als BAB BAB gekocht worden. Dan heb je inderdaad een 7delige stam zoals (qua hoeveelheid en soort rijtuigen) in Nederland rijdt.

Groeten,
Herman
Re: ICRm Arnhem roosendaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal
Ohja,.. je moet wel rekening houden met je bochten. Ben zelf nog aan het uittesten maar de normaalste kleine boog bij K-rail is voor mijn gevoel toch net te klein om daar een ICR door te laten rijden.

Groeten,
Herman
Re: ICRm Arnhem roosendaal
Marklin-Tim
gast

Re: ICRm Arnhem roosendaal
Citaat van: Henk op zondag 06 juli 2008, 17:55:47
Daan,

Heb jij op je baan plaats voor 7 van die lange rijtuigen met locomotief ?

groetjes
Henk

Ik denk het wel Henk!
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
ja dat redt ik maar ik heb r1 radiussen ertussen zitten en mijn lanste rechte stuk is 9x188 en 10x172 dus dat moet lukken

En weet iemand hoe dat zit met de ICR is dat dezelfde combinatie?
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
R1 is dus te krap. Je rijtuigen raken elkaar dan precies net niet op een halve mm na wanneer de baan volledig recht ligt. Daarnaast is een trein van 7 delen ongeveer 2,25m lang. Dat is behoorlijk wat.

Overigens kan ik je wel het advies geven als je mocht overgaan tot bestellen van de ICR's alles in één keer te bestellen. LSm is namelijk een kleinserie fabrikant die van elk model een paar 100 laat maken. Wanneer deze op zijn dan is het op. (voorlopig dan,.. er is natuurlijk een mogelijkheid dat later evt weer series bij worden gemaakt.)

Groeten,
Herman
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Herman05 op zondag 06 juli 2008, 19:14:24
R1 is dus te krap. Je rijtuigen raken elkaar dan precies net niet op een halve mm na wanneer de baan volledig recht ligt. Daarnaast is een trein van 7 delen ongeveer 2,25m lang. Dat is behoorlijk wat.


ik weet niet hoelang ze zijn maar ik mijn langste rijtuig is 27,3cm over de buffers gemeten en die rijdt gewoon door R1 heen. R1 c-rail heeft een straal van 36cm.

Worden ze echt uit de rails getrokken?, want ik heb met mijn goederentrein ook gehad dat de buffers in elkaar bleven haken. Toen heb ik er andere koppelingen onder gezet die 1-2mm verder uit elkaar staan en nu werkt het.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
kan ik ook 44081 kopen. dan heb ik een bds uit stamserie 5200 en de rijtuigen uit 5600 stam.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
De 44081 is een gelijkstroom stuurstand. Je moet de 44581 hebben. Deze rijtuigen zijn dus als 27.3 aangezien deze echt 1:87 in de lengteschaal zijn. Die 27.3cm is een lengteschaal van 1:100. Die 4cm (ongeveer) maakt heel veel uit hoe zo'n rijtuig door de bocht komt.

Ze worden niet uit de rails getrokken, maar de hoeken raken elkaar aan. Zodoende beschadig je dus de rijtuigen.

Groeten,
Herman
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Herman05 op zondag 06 juli 2008, 23:36:44
Deze rijtuigen zijn dus als 27.3 aangezien deze echt 1:87 in de lengteschaal zijn. Die 27.3cm is een lengteschaal van 1:100. Die 4cm (ongeveer) maakt heel veel uit hoe zo'n rijtuig door de bocht komt.

Ze worden niet uit de rails getrokken, maar de hoeken raken elkaar aan. Zodoende beschadig je dus de rijtuigen.

Groeten,
Herman

In het eerste stukje snap ik niet wat je met deze en die 27,3 bedoelt.

en als ik er nou koppelingen opzet die net iets verder uit elkaar zitten.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Snap het zelf wel,.. ben een woord vergeten te typen 'langer'
Deze rijtuigen zijn dus langer als 27.3 aangezien deze echt 1:87 in de lengteschaal zijn.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Zijn de rijtuigen van LS Models niet langer als 27,3 cm.
De ingekorte Marklin ICRs zijn al 26,4 cm lang.

Foto's van twee oude Marklins (toen kortkoppeling nog niet bestonden)


Hoever komen de lange rijtuigen naar binnen ?

Kunnen twee treinen elkaar raken als ze elkaar in een boog R1 en R2 passeren ?

groetjes
Henk
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Heren,
Ik beloof vanavond foto's te maken van de ICR's in een R1 en R2 bocht.

Groeten,
Herman
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
even opgezocht: de rijtuigen zijn 26,4m in 1:1. dus dat is 2640 cm. 2640:87=30,34

dat wordt krap :( Ik dacht toch dat marklin alleen de m-rails te krap had gemaakt, maarja
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
maar zijn die niet.. 1/97 ofzo!
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Nee 1:87
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Zoals beloofd hierbij de foto's. De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.


Zoals de eerste foto al duidelijk laat zien raken in een R1 bocht de rijtuigen elkaar net. Rijden is mogelijk maar zal schade aan de rijtuigen tot gevolg hebben.


Uiteraard ook even een detailfoto van. Foto is korrelig,.. kwam door de slechte belichting en daardoor hoge ISO waarde die ik heb gekozen.


De derde foto toont aan dat wanneer rijtuigen elkaar op de binnen en buiten boog willen passeren er een grote ellende ontstaat. De rijtuigen zullen elkaar raken. Sterker nog het kan helemaal niet grote krassen tot gevolg wanneer je dit toch doet.

Tot slot heb ik opgemerkt dat de rijtuigen ontsporen zodra ze de K-rails bochtwissel nemen (van buiten naar binnenboog). Overigens moet ik er dan wel bij melden dat er nog steeds gelijkstroomwielen onder zitten dus dit probleem is wellicht op te lossen.

Hou met bovenstaande dus rekening als je ze aanschaft en besef dat ze wel is onbedoeld in de vitrine kunnen belanden totdat er een volgende baan wordt gebouwd welke wel met deze lengte rijtuigen rekening houdt.

Groeten,
Herman

Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Daan! op zondag 06 juli 2008, 19:21:16
ik weet niet hoelang ze zijn maar ik mijn langste rijtuig is 27,3cm over de buffers gemeten en die rijdt gewoon door R1 heen. R1 c-rail heeft een straal van 36cm.

Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13
De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.

Zoals de eerste foto al duidelijk laat zien raken in een R1 bocht de rijtuigen elkaar net. Rijden is mogelijk maar zal schade aan de rijtuigen tot gevolg hebben.

Ik weet niet of het jullie zelf is op gevallen maar volgens mij hebben jullie het hier over 2 verschillende spoor type's. Weten jullie dat? of zit ik er naast?

GR mike
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
De samenstelling 1700+B+A+B+B+A+B+BDs is correct. als ze correct zijn uitgevoerd zijn het 3 stammen (2x 56xx en 1x 52xx). Eventueel kan 1 56xx-stam vervangen worden door een B-Bf-B-stam (58xx). Dat komt niet vaak voor (omdat er dan maar 1 1e klasrijtuig aanwezig is), maar momenteel rijdt er een compositie in de serie 3600 (Arnhem - Roosendaal) rond  die een samenstelling 52xx+58xx+56xx+17xx heeft.

Laat Märklin eens een keer met een BDs, Bs en NMBS Reeks 11 komen, daar vragen die ICR-rijtuigen al 20 jaar om (de BDs uiteraard "iets" korter)
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
@Mike,
Ik weet dat ik het over een ander soort rail heb, maar het gaat om de straal :) Die is bij beide zover ik weet gelijk :)

Groeten,
Herman
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: mikeloper op dinsdag 08 juli 2008, 20:49:46
Citaat van: Daan! op zondag 06 juli 2008, 19:21:16
ik weet niet hoelang ze zijn maar ik mijn langste rijtuig is 27,3cm over de buffers gemeten en die rijdt gewoon door R1 heen. R1 c-rail heeft een straal van 36cm.

Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13
De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.

Zoals de eerste foto al duidelijk laat zien raken in een R1 bocht de rijtuigen elkaar net. Rijden is mogelijk maar zal schade aan de rijtuigen tot gevolg hebben.

Ik weet niet of het jullie zelf is op gevallen maar volgens mij hebben jullie het hier over 2 verschillende spoor type's. Weten jullie dat? of zit ik er naast?

GR mike

Hee neef,

De 2221 serie (de binnenbocht bij Herman) heeft een straal van 36 cm, net als de R1 straal van de C rail. Het probleem dat Herman met zijn foto's toont bestaat dus ook bij C rail. :(
De onderlinge afstand tussen de rails is bij C rail is echter groter; de R2 straal heeft dus een grotere straal dan de 2231, dus de rijtuigen op 2 verschillende banen zullen elkaar minder snel raken. :)

Groet,
Ronald
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13
Zoals beloofd hierbij de foto's. De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.

let op want hier zit een addertje onder het gras!

De binnenboog bestaat zo te zien inderdaad uit 2221 bogen (R=360mm), inclusief het afbuigend spoor van het meegebogen wissel. Echter het gedeelte van de buitenboog waar het ICR rijtuig zich bevindt, bevat normaal gesproken ook een 2221 boog en niet een 2231! Het rechtdoorgaand spoor van het meegebogen wissel is eerst een stukje recht (overeenkomend met de spoorafstand tussen 2221 boog en 2231 van 64,6mm) en dan verder gebogen (overeenkomend met één 2221). Pas dan volgt een 2231 boog.

De foto toont dus niet een buitenboog met 2231 bogen. De afstand tussen buiten- en binnenboog is in dit geval kleiner dan bij een pure 2231 boog en is  halverwege het rechte stukje van het meegebogen wissel het kleinst. Deze situatie is dus ongunstiger voor ICR 1:87 dan een pure 2231 buitenboog. Dat zou net het verschil uit kunnen maken, maar het is nu bedtijd en dus ga ik het niet meer uitrekenen.

Herman, probeer het ook nog eens op een plek waar binnen- en buitenboog echt 2221 resp. 2231 zijn en dus netjes parallel aan elkaar lopen.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: mDDM op woensdag 09 juli 2008, 23:46:12
Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13
Zoals beloofd hierbij de foto's. De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.

let op want hier zit een addertje onder het gras!

De binnenboog bestaat zo te zien inderdaad uit 2221 bogen (R=360mm), inclusief het afbuigend spoor van het meegebogen wissel. Echter het gedeelte van de buitenboog waar het ICR rijtuig zich bevindt, bevat normaal gesproken ook een 2221 boog en niet een 2231! Het rechtdoorgaand spoor van het meegebogen wissel is eerst een stukje recht (overeenkomend met de spoorafstand tussen 2221 boog en 2231 van 64,6mm) en dan verder gebogen (overeenkomend met één 2221). Pas dan volgt een 2231 boog.

De foto toont dus niet een buitenboog met 2231 bogen. De afstand tussen buiten- en binnenboog is in dit geval kleiner dan bij een pure 2231 boog en is  halverwege het rechte stukje van het meegebogen wissel het kleinst. Deze situatie is dus ongunstiger voor ICR 1:87 dan een pure 2231 buitenboog. Dat zou net het verschil uit kunnen maken, maar het is nu bedtijd en dus ga ik het niet meer uitrekenen.

Herman, probeer het ook nog eens op een plek waar binnen- en buitenboog echt 2221 resp. 2231 zijn en dus netjes parallel aan elkaar lopen.

Volgens mij is de foto precies genomen op de plaats waar de wisselverbinding voorbij is. Op dat punt liggen een 2221 en een 2231 naast elkaar, dus met de standaard railafstand.
Ter plaatse van een wisselverbinding met meegebogen wissels wordt het zelfs nog ongunstiger :?, doch volgens mij scheelt dit niet heel veel; de boogstraal van de buitenboog is welliswaar gelijk aan de boogstraal van de binnenboog (dus van de 2221) doch hieraan zit nog een recht stuk vast zodat de "gemiddelde" boogstraal overeenkomt met de 2231.

Groet,
Ronald
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13
De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.
Hiermee is aangetoond dat Marklin ons niet alleen maar ligt te kloten door modellen verkort te leveren.
Rijtuigmodellen, die qua lengte netjes op schaal zijn, vereisen  aanpassingen aan de rails èn de baan.  Deze passen eigenlijk niet binnen het Marklin H0-systeem.

Ik denk dat weinig mensen dit in de gaten hebben.

Herman bedankt voor de verhelderende foto's.

groetjes
Henk
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Henk op donderdag 10 juli 2008, 14:21:31
Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13
De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.

Hiermee is aangetoond dat Marklin ons niet alleen maar ligt te kloten door modellen verkort te leveren.
Rijtuigmodellen, die qua lengte netjes op schaal zijn, vereisen  aanpassingen aan de rails èn de baan.  Deze passen eigenlijk niet binnen het Marklin H0-systeem.

Ik denk dat weinig mensen dit in de gaten hebben.

Herman bedankt voor de verhelderende foto's.

groetjes
Henk

In de tijd dat de k-rail in de markt kwam (al weer eind jaren zestig) had M* rijtuigen met een lengte van 24 cm in het programma. Deze rijtuigen deden het helemaal niet zo slecht op die o zo krappe bogen. :D
Toch bleken ook 303 mm lange rijtuigen van Liliput en Roco goed door de 2221 en 2231 bogen te gaan, het zag er alleen niet uit. Daarom wil ik in de zichtbare trajecten alleen nog maar met de 2241 en 2251 bogen rijden. Kost wel veel ruimte. :?

Groet,
Ronald
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Henk op donderdag 10 juli 2008, 14:21:31
Hiermee is aangetoond dat Marklin ons niet alleen maar ligt te kloten door modellen verkort te leveren.
Rijtuigmodellen, die qua lengte netjes op schaal zijn, vereisen  aanpassingen aan de rails èn de baan.  Deze passen eigenlijk niet binnen het Marklin H0-systeem.

Ik denk dat weinig mensen dit in de gaten hebben.

Herman bedankt voor de verhelderende foto's.

groetjes
Henk

Henk,

Volgens mij zijn boogstralen bij andere (2 EN 3 rail) merken niet veel anders, deze zouden het probleem ook moeten onderkennen.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Je hebt gewoon een ruimere straal nodig.
Maakt geen bal uit of je marklinrails hebt met een straal van 30cm of Roco of Piko.
Passen doet het niet.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
heeft de 1739 ook wel eens met een ICRm stam gereden. Ik kan er geen foto's van vinden :(
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Klik hier daan.

Groetjes,

Robbert
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
tnx robbert! 8)
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
onverkorte rijtuigen kunnen prima op marklin k-rails maar je moet wel r4 r4 en slanke wissels gebruiken weet dit aangezien ik de rijtuigen heb gehad van roco

Reinder
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13

Zoals de eerste foto al duidelijk laat zien raken in een R1 bocht de rijtuigen elkaar net. Rijden is mogelijk maar zal schade aan de rijtuigen tot gevolg hebben.




Ik denk dat er nog geen kortkoppelingen opzitten. Die zorgen ervoor dat de rijtuigen elkaar niet raken. Nadeel is dat een 360 mm boog dan niet meer direct mag aansluiten op een 360 mm tegenboog.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Citaat van: Herman05 op maandag 07 juli 2008, 22:19:13
Zoals beloofd hierbij de foto's. De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.



Met C-rails heb ik de zelfde configuratie nagebouwd. De LSM ICR- rijtuigen blijken elkaar dan niet te raken. De spoorafstand is bij C-rails wat groter dan bij K-rails. Misschien maakt dat net het verschil. Ik heb het nog niet nagerekend.
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
@mDDM,
Het klopt dat de rijtuigen nog niet zijn uitgevoerd met een kortkoppelkoppeling. Dit gaat op deze baan overigens ook niet gebeuren :) Ondanks dat het misschien wel lukt met kortkoppelkoppelingen, wil ik toch kijken of mijn toekomstig baan een grotere boog kan bevatten.

Groeten,
Herman
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
wanneer komt de ICRm stam ongeveer uit?
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICRm Arnhem roosendaal (LSm rijtuigen)
Ze staan in de catalogus voor 2008, maar dat gaan ze niet meer redden :). Op bnls wordt gezegd dat ze in 2009 verwacht worden.

Groeten,
Herman