Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Roco Portaalkraan (actie MTE) met review

Gestart door OmeLaurus zaterdag 05 juli 2008, 10:28:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Heb ik nou goed begrepen dat 'ie ook via de Mobile Station bedient kan worden??

Update:  Vind ik net het MTE mailtje dat ie klaar ligt!! Morgen meteen heen  :D  :D  :D
(lekker he zo'n Micro$oft $pamfilter  :? )
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Citaat van: OmeLaurus op vrijdag 11 juli 2008, 21:13:32
Heb ik nou goed begrepen dat 'ie ook via de Mobile Station bedient kan worden??
Ik kan het haast niet voorstellen dat een Roco kraan samen zou werken met een MS van Marklin. De kraan zal wel DCC zijn.
Volgens mij heb je alleen een trafo nodig en zit de rest allemaal bij de kraan (joystick en digitaal-stuurkast).

groetjes Henk
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Het leek me al erg sterk inderdaad..
Maar voor de kids is zo'n pretpook toch ook een stuk 'echter', kan pa lekker met de MS blijven spelen  :D
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Het wachten is op de eerste test-verslagen op dit forum van deze kraan ism Märklin voeding / materieel.

En inderdaad zo'n "pretpook" werkt echt een stuk realistischer als losse knopjes of een andere digitale bediening. Veel directer, en niet alleen voor de kid's.
Ik heb afgelopen weekend m'n oude (bijna nieuwe) Märklinkraan ook voorzien van een joystick (van oude Atari spelcomp.) ipv de originele bediening, waarbij de grijper wordt bediend met de vuurknop.
De grijper is een losse pas nieuw besteld exemplaar van M*.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
CiteerHet wachten is op de eerste test-verslagen op dit forum van deze kraan ism Märklin voeding / materieel

Oke hier komt de eerste met gelijk een probleempje  :?

Gewoon aangesloten op een "oude" Marklin trafo op bruin en geel.

De kraan is heel stil en het lukt mij op hem op en neer te laten gaan en te hijsen  8)

Alleen het ronddraaien lukt nog niet  :( de gebruiksaanwijzing zegt als u de motor hoort en de kraan beweegt niet controleer dan de verbindingsknop (transportzekerheid)

dat is mooi maar ik kan die transportzekerheid niet vinden  :(

Dus eigenlijk zit ik te wachten op iemand die zijn kraan snel uitpakt en mij eventueel verder kan helpen  8)

Groetjes Fulco

Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)

Kleine hendel net onder de kraan. Zonder die hendel over te halen kan je de kraan niet draaien (en sloop je em, als je dat blijft proberen te doen....)
De hendel zit op het onderstel (zilveren gedeelte) aan de zijkant, net onder het rode kraanhuis.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Bedankt Chris  :)

Zo werk alles perfect.

Je hebt van die mensen die alleen plaatjes kijken en niet lezen en op de plaatjes staat er een groot kruis door dat hendeltje met een pijltje omhoog.

Als je dan alleen even kijkt en niet leest denk je dus, die moet niet omhoog  :? en dan ga je nog niet lezen maar plaats je natuurlijk gelijk een vraag op het forum  :oops:

Dan krijg je de oplossing en ga je pas lezen  :shock:

ooit ga ik het leren  8) nogmaals bedankt Chris.

Maar op mijn baan ....  een leuk nieuw speeltje naast mijn Marklin kraan.

Groetjes Fulco
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
 :wink:
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Yep, bovenstaand probleem met het 'Kruis-plaatje' ken ik  :oops:

Ook ik heb 'm opgehaald vandaag (wat een aparte winkel, en wat een enorm assortiment op voorraad, daar zal ik vaker komen :D )

Ik heb ff snel een filmpje gemaakt van de functies. Ga 'm zo ff youtuben..

Is er al iemand met een review over deze kraan bezig? Anders werp ik mij graag op als vrijwilliger  ;)
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Ik zou zo zeggen, OmeLaurus, houd je niet in!........testverslag....we wachten af.

Mijn set zal ook wel binnenkort arriveren. Ik heb ook nog gevraagd om wisselstroomwielen en dat is vanmorgen toegezegd.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Ja die wielen zijn mij ook toegezegd, maar blijkbaar had men vandaag weinig tijd want meteen omzetten kon niet..

De review komt er aan  :)
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Leuk filmpje.

Ik heb deze ook besteld, hoop dat hij snel komt.

Heb reeds de "rijdende" ongevallenkraan (NS) in bezit.
Deze is dan wel motorola maar kan maar 1 beweging tegelijk.

Als ik jou filmpje zo bekijk is dat nu ook zo, klopt dit?
Of kun je met de joystick toch meerdere bewegingen tegelijk uitvoeren?

Groeten Marco
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Inderdaad 1 beweging per keer.  De magneet heeft een aan/uit functie die wel actief blijft totdat je de 'vuurknop' weer indrukt.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Oké bedankt, had al zo'n vermoeden.........  :)

Gr Marco
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Mooi filmpje alleen de kraan machinist moet nog wel even oefenen :)

Erik.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Ik ben benieuwd wanneer mijn kraanset arriveert. Ik heb dus wel om wisselstroomwielen gevraagd en dat is ook togezegd.

Hebben de nieuwe eigenaren de kraan gewoon op geel en bruin van de M* trafo aangesloten??
Hoe sterk is de magneet?

Ik heb sinds vorig weekeinde m'n oude M* 7051 kraan ook met een joystick aangesloten.
Nu kan ik (analoog) tegelijk heel makkelijk draaien en hijsen/zakken tegelijk.

Straks staat de hele tafel vol met joysticks  :lol:


Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
CiteerGewoon aangesloten op een "oude" Marklin trafo op bruin en geel.

Re: Roco Portaalkraan (actie MTE)
Review Roco Portaalkraan set 41296 (aktie MTE Vlaardingen juli 2008)

Inhoud verpakking:
De set wordt als een kerstpakket geleverd in een Roco overdoos en bestaat uit de volgende onderdelen:
-   Portaalkraan #41290 inclusief electromagneet #46806
-   Set #46611A/B/C van 3 DB goederenwagons, ieder met  sloopauto
-   Joystick #10780 met digital converter


Uitpakken:
Zoals we gewend zijn van Roco zijn de artikelen keurig verpakt en allemaal individueel voorzien van een controlestrookje. Die liggen na het uitpakken dan ook allemaal door elkaar dus als er iets niet goed mocht zijn met een onderdeel dan zijn die in ieder geval niet meer als referentie te gebruiken.

De Joystick is een aangepast Trust model (de typeaanduiding ?Predator? staat nog op de voet). De knop die je normaal gebruikt om ?repeterend vuren? in te schakelen is vastgezet. De reden hiervoor wordt straks duidelijk.
Bij de Joystick zit ook de Roco ?Digital is cool? converter. Deze is specifiek voor aansturing van de kraan via de joystick en heeft geen verdere functies.

Het setje wagons bestaat uit 3 individueel verpakte 2-assige hogeboord wagons van de DB epoche III en hebben elk een plastic sloopauto voorzien van een metalen plaatje in het dak.

Van de kraan valt meteen het (gebrek aan) gewicht op van de enorme doos waar hij in zit. Bij het openen wordt meteen duidelijk waarom: 99% piepschuim.
De kraan is grotendeels van plastic. In de giek zit een metalen inzetstuk wat nog voor enig gewicht zorgt.
De ?vaste? poten van de kraan kunnen uitgewisseld worden met de meegeleverde railvariant. Hierin zitten per voet 2 metalen wieltjes die over een rail op bijv. een kade kunnen rijden.
Bij het uit de doos pakken van de kraan valt op dat deze wel zeer soepel draait.
Toch even controleren, handleiding erbij, tekeningetje erbij..oh er zit een hendeltje op.. hoe staat die? Naar beneden.. da?s mooi want volgens de tekening mag hij niet omhoog staan (staat groot rood kruis doorheen).

Aansluiten:
Het aansluiten van de kraan is eenvoudig. De prik komt gewoon van de bruine en gele aansluiting van een Marklin trafo en wordt aangesloten op de digital converter, de andere aansluiting is voor de twee draadjes van de kraan, hiervoor moeten wel de 2rail ?railschuifjes? afgeknipt worden. De handleiding is hier nogal vaag over. De kraan is wel aan te sluiten via de rails, maar moet verder wel volledig geïsoleerd zijn van de rest (???). Lekker vergeten en alles gewoon via de converter laten gaan.
Uiteraard is er voor de joystick maar één passende connector.

Eerste rondje:
Nu alles aangesloten is moet er natuurlijk getest worden. Vooral niet even de handleiding van de Joystick lezen, hoe ingewikkeld kan zo?n ding zijn?
Joystick naar voren, haak omlaag.. mooi dat werkt !
Joystick naar achteren, haak omhoog.. prima !
Joystick naar rechts, zoemen.. hmmm..
Joystick naar links, zoemen.. ohoh..
Handleiding erbij.. lezen dit keer.. aha! Hendeltje moet wel omhoog. Dat is dus de transportbeveiliging.
Joystick weer naar rechts, kraan naar links.. oh ja.. je stuurt gezien vanuit de cabine en dus tegengesteld als de kraan naar je toe staat te wijzen.
Volgende uitdaging; de giek omhoog.
Knop 1 op de joystick, niets.. knop 2, rood lampje op de kraan, maar verder niets.. eehm.. goed handleiding van de kraan er maar weer bij.. niets over de besturing te vinden.. ah.. bij de joystick zit ook een handleiding.. lezen..
Het blijkt een combinatie van de bovenste vuurknop en het naar voren/achteren bewegen te zijn.. daar is over nagedacht want daar kun je mooie combinaties met het op en neer gaan van de haak mee maken.
(hier is ook het vastgezette ?repeterend vuren? knopje mee verklaard, als dit nog zou werken dan zou de kraan nu afwisselend de haak en de giek laten zakken of hijsen)
De trigger-button (de onderste door de wijsvinger bediende knop) zet stroom op de externe uitgang. Deze zit op de kraan naast de giek achter een klepje. Hier kan de meegeleverde magneet op worden aangesloten. Deze is niet al te sterk; een Conrad 20ft container voorzien van een ijzeren ring op het dak was net te veel van het goede. Het effect doet denken aan de happertjes op de kermis.. ja ik heb ?m.. klets!.. nee toch niet.. De Roco autootjes gaan wel prima, altijd prijs!
Aan de externe uitgang kan ook een lamp of grijper aangesloten worden, deze zijn los verkrijgbaar.

Nu alle functies bekend zijn kan het echte hijswerk beginnen. Dan blijkt ineens dat de aansturing van de kraan zeer realistisch is. Een beetje uitslag van de joystick zorgt voor een langzame beweging, een grote uitslag laat de beweging versnellen. Nu dit zo natuurgetrouw werkt wil je natuurlijk ook draaien en hijsen tegelijk.. dat gaat dan net weer niet, maar ja ?you can?t have it all? ..

Conclusie:
Absoluut waar voor je geld. Gegarandeerd uren ?speelgenot?. Door het gebruik van de joystick en de mogelijkheid om 360 graden te draaien kan de kraan ook redelijk veilig door de kleine liefhebber gebruikt worden.
De bediening via de joystick is heel precies en natuurgetrouw.
Het model is wel volledig in plastic uitgevoerd waarbij ik zelf betwijfel of ik het hekwerk op het onderstel heel kan houden. Dit is al een paar keer per ongeluk bij het oppakken van de kraan licht verbogen.

Algemene waardering: 8 van 10

Filmpje van de kraan met een algemene indruk van de functies:
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Bedankt voor het verslag Laurus !

Super :!:

mvg,
mark
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
mooi verslag
en volgens mij een goede koop
dank je voor de uitleg
groet robert
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Inmiddels is de kraan bij mij ook binnen.

Zoals al eerder gemeld had ik al de hersporingskraan met een Motorola decoder. Deze wordt dus bestuurd via de 6021.
Tjonge wat een verademing is het om dan met de joystick te werken.
Geen "geklooi" om eerst de goede functie te kiezen door steeds dat knipperende LED-je in de gaten te houden.

Had wel dat de kraan heeeeeeel langzaam bewoog terwijl de joystick "in het midden" stond. Blijken er ook nog twee knoppen te zijn om te "calibreren".
Eentje stond niet precies in het midden.
Deze in het midden gezet en draaien maar met dat apparaat.
Mijn dochter van 8 was er ook meteen weg van,ze was binnen de kortse keren driftig auto's in en uit de wagens aan het laden.
Kind kan de was doen dus.  :D :D

Even snel een sik voor de wagens gezet, kunnen we een beetje rangeren met de wagens en onder de kraan door rijden om alle wagens te vullen.
Moeten alleen nog wel even zorgen voor een paar wrakken oid.  8)
Duurt nog wel even voordat de baan zover is dat de kraan zijn definitieve plek gaat krijgen maar inpassen in het plan gaat zeker gebeuren.
Dus tot die tijd staat hij op een losse plank op de baan met een eigen spoortje.

Groeten Marco
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
De mijne is vandaag ook gearriveerd.
Vol verwachting de groet doos uitgepakt en voor de zekerheid eerst de gebruiksaanwijzing maar eens gelezen.

De hele handel aangesloten, een paar draadjes in het aansluitblokje voor de kraan en daar de lasjes opgeschoven. Hierna de stroom erop en geprobeerd. Stick naar achteren > hijsen. Stick naar voren > zakken.
Achterste vuurknop en stick naar achteren > weer hijsen.
Hetzelfde en weer naar voren > weer zakken. Voorste vuurknop > niets geen rood licht. De rechter kant > draaien en links ook. dat is dus wel goed.
de rechteknop dient  nergens voor maar die produceert eenmalig rood licht en dat gaat dan ook niet meer uit. Dan de stroom er maar af en de aansluitingen omgewisseld. Haalt niets uit, het blijft hetzelfde alleen wil het lichtje op geen enkele manier meer vekleuren naar rood.
Dat wordt dus waarschijnlijk de boel terugsturen.
Weet van jullie iemand een oplossing?
Volgens mij is de stick niet in orde ik kan echter niet op een lokmuis testen want ik heb geen dcc.
Enfin, morgen maar eens gaan bellen.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
grappig filmpje van een must-have kraan.

ik ga overmorgen eens ff bellen naar verschooten :)

Dennis
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Heeft er iemand in de buurt van Tilburg of den Bosch ook zo'n kraan of joystick, dan kunnen we evt wat uitproberen. Het viel mij overigens op datde jostick geen Roco maar een trust merkje heeft.
Het schuifknopje zit echter wel vast.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
@Robkop: lees deze bijdrage van OmeLaurus in dit topic. Daar is dit al geconstateerd en lees je over het waarom van het vastzitten van dit knopje.

Koen
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
@Koen,
Heb alles gelezen, en nog eens om zeker niets te missen.
Alleen werkt bij mijn kraan het heffen en vieren van de giek niet en ook de aansluiting van de magneet heeft het slechts 1 x gedaan op een verkeerde knop. dus ik denk dat er wat met de joystick aan de hand is.
Morgen zal ik eens met de leverancier bellen.
Ik heb alles weer op dezelfde manier ingepakt en het kan zo weer op de post.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
De Kraan wordt vervangen en de oude gaat met een pakketbon retour.
Netjes opgelost dus. :)
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
als je de wielletjes op de kraan zet, kan deze dan automatisch heen en terug rijden ?

mvg,
mark
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Citaat van: robkop op maandag 28 juli 2008, 19:36:03
De mijne is vandaag ook gearriveerd.
Vol verwachting de groet doos uitgepakt en voor de zekerheid eerst de gebruiksaanwijzing maar eens gelezen.

De hele handel aangesloten, een paar draadjes in het aansluitblokje voor de kraan en daar de lasjes opgeschoven. Hierna de stroom erop en geprobeerd. Stick naar achteren > hijsen. Stick naar voren > zakken.
Achterste vuurknop en stick naar achteren > weer hijsen.
Hetzelfde en weer naar voren > weer zakken. Voorste vuurknop > niets geen rood licht. De rechter kant > draaien en links ook. dat is dus wel goed.
de rechteknop dient  nergens voor maar die produceert eenmalig rood licht en dat gaat dan ook niet meer uit. Dan de stroom er maar af en de aansluitingen omgewisseld. Haalt niets uit, het blijft hetzelfde alleen wil het lichtje op geen enkele manier meer vekleuren naar rood.
Dat wordt dus waarschijnlijk de boel terugsturen.
Weet van jullie iemand een oplossing?
Volgens mij is de stick niet in orde ik kan echter niet op een lokmuis testen want ik heb geen dcc.
Enfin, morgen maar eens gaan bellen.

Hallo
Bij mij brandt het rode lichtje als de magneet geactiveerd is, en de auto aan de magneet hangt. Dit al uit geprobeerd?
groetjes
Cees
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
@ Cees

Alle mogelijkheden heb ik uitgeprobeerd.
Ook het omwisselen van de draden van de kraan op aansluiting van de kraan op het kastje van de joystick (staat in de handleiding)
De vuurknoppen werken niet dus daarom kan de giek niet heffen en vieren en is de magneet niet op die manier te bedienen.
De rechtse knop op de bovenkant van de stick heeft helemaal geen funktie maar produceert in de kraan wel een zachte brom zonder enige waarneembare beweging.
Maar verder geen zorgen, er is een andere onderweg.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
@mark: Nee, de kraan kan niet zelf heen en weer rijden.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Citaat van: OmeLaurus op donderdag 31 juli 2008, 09:38:03
@mark: Nee, de kraan kan niet zelf heen en weer rijden.

'

oke, is dit makkelijk te realiseren ?

Ik dacht aan een touwtje, aan een motortje wat rondloopt...........

mvg,
mark
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
als je daarmee de wieltjes wilt aandrijven zal het niet lukken, die zitten in een behuizinkje.
Maar als je het touwtje aan het frame maakt en het motortje bijv. onder tafel dan moet dat toch makkelijk kunnen volgens mij.
(er borrelt inspiratie op ;) )
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Citaat van: OmeLaurus op donderdag 31 juli 2008, 11:33:34
als je daarmee de wieltjes wilt aandrijven zal het niet lukken, die zitten in een behuizinkje.
Maar als je het touwtje aan het frame maakt en het motortje bijv. onder tafel dan moet dat toch makkelijk kunnen volgens mij.
(er borrelt inspiratie op ;) )

Was ik idd van plan, touwtje aan het frame en dat "rond" laten lopen, onder de tafel door....

mvg,
mark
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
 :)

Kraantje gisteren geprobeerd. Natuurlijk handleiding niet goed gelezen, uiteindelijk alles draaiend gekregen. Belangrijk is om de beveilings stangetje aan de zijkant goed omhoog te schuiven. (had ik zelf niet goed gedaan, dus na 45 miniuten schelden en zweten, hopla hij doet het.)

Draait gewoon analoog op een m* transformatortje, bruin,geel aangesloten.

:D
Ben trouwens een vliegfanaat op de computer: heb nog een thrustmaster joystick met Throttle staan. Even proberen, misschien gaattie ook de lucht in.  :o

Volgens de winkel in vlaardingen zou de zandschep van marklin er op passen met een truukje.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Ik heb net zo'n Marklin grijper opgehaald. Ze werden net afgeleverd toen ik er was  :D

Na de vakantie maar eens gaan proberen.
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Citaat van: Nurse op vrijdag 01 augustus 2008, 11:09:52
:)

Kraantje gisteren geprobeerd. Natuurlijk handleiding niet goed gelezen, uiteindelijk alles draaiend gekregen. Belangrijk is om de beveilings stangetje aan de zijkant goed omhoog te schuiven. (had ik zelf niet goed gedaan, dus na 45 miniuten schelden en zweten, hopla hij doet het.)

Draait gewoon analoog op een m* transformatortje, bruin,geel aangesloten.

:D
Ben trouwens een vliegfanaat op de computer: heb nog een thrustmaster joystick met Throttle staan. Even proberen, misschien gaattie ook de lucht in.  :o

Volgens de winkel in vlaardingen zou de zandschep van marklin er op passen met een truukje.
ik heb nog een thrustmaster racestuur met gaspendalen, benieuwt ,wat ie dan gaat doen :lol:

ik laat het er voorlopig bij; heb ipv een portaalkraan een spoorkraan gekocht :D

Dennis
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Ik ben nu ook in het bezit van een volledig werkende kraan.
De 1e die ik mocht ontvangen had een joystick waarvan het vuurknopgedeelte niet werkte.
De klacht die hier op is uitgegaan is uiterst netjes opgelost.
Nu kan ik ook hijsen, zakken vieren en heffen en draaien etc.
ik heb ook een voorkeur om de kraan rijdend op rails te plaatsen en met trekdraden te laten rijden.
Vorige eeuw heb ik ooit een bokkraan gebouwd uit messing met aandrijvingen met trekdraden bediend door elektrische aandrijvingen onder de grondplaat. Die zelfde techniek zal ook op de Roco kraan kunnen worden toegepast
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
De mijne ligt ook klaar  8).

Groetjes,

Robbert
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Citeerik heb ook een voorkeur om de kraan rijdend op rails te plaatsen en met trekdraden te laten rijden.
Dat zie ik eigenlijk ook wel zitten, maar hoe willen jullie dit aan gaan sturen? gewoon een los knopje 'op de tafel' voor heen en weer?

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben: In wat voor situatie gaan jullie de kraan plaatsen? Bij een sloperij, in een haven of misschien bij een cementfabriek met de grijper?
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
De mijne komt zeer waarschijnlijk bij mijn lokken-werkplaats te staan.
Misschien niet geheel correct.

Alhoewel............kan de kraan dan natuurlijk gebruiken om de "werkplaats trein" te laden en te lossen.
Paar draaistellen voorzien van magneetjes en een paar wagens erbij, klaar is Kee..... ehhhh Marco.   :wink:

Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Zo, nou heb ik ook een kraan :)! alleen waren de grijpers op, dus daar moet ik er nog eentje van bestellen... Die magneet is trouwens wel sterk genoeg om flink wat schroot-ijzer(tjes) in die Roco-bakken te gooien. Je moet alleen niet verwachten dat ie ook wagons de lucht in krijgt...
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Binnen, filmpje komt nog !

Groetjes,

Robbert
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Beste mensen,

Weet iemand of je deze kraan op wisselstroom MOET aanlsuiten, of dat het ook gelijkstroom mag zijn? Ik lees verschillende berichten, maar ik moet het echt ZEKER weten.


bedankt,
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Hallo jeweve,

Ik heb mijn Roco kraan gewoon op een witte marklin travo aangesloten (oude blauwe kan ook  8))
Gele en bruine draad.

Groetjes Fulco
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Ik ook, witte Märklin trafo op geel en bruin dat is dus wisselstroom.
Het is wel zo dat de meeste dingen die op wisselstroom funktioneren voor modelspoor , ook op gelijkstrom werken. Zelfs gewone ouderwetse Märklin loks lopen op gelijkstroom.
Sommige Faller artikelen niet maar het meeste wel, het wordt zelfs meestal in het apparaat gelijk gericht voordat er verder iets me wordt gedaan.
De Roco kraan zal 0p gelijkstroom ook wel werken.
Re:Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Hallo Allen,

heeft iemand al geprobeerd deze kraan aan te sluiten op een multiprotocol centrale, ik heb begrepen dat de kraan standaard op Dcc adres 6 staat,  mag de joystick dan nog aangesloten blijven of moet deze juist afgekoppeld worden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Roco Portaalkraan (actie MTE) met review
Wat ik er van begrepen heb is dat je de kraan direct met de 2 draadjes aan een dcc centrale kan hangen. Heb het op die manier zien werken met de in de ECoS aanwezige joystick.
Hoe dat verder ingesteld was weet ik ook niet, maar wil 'm zelf ook op die manier gaan besturen..

edit: dus de 2 draadjes uit de kraan zelf.. aangesloten zonder de Roco converter en joystick.