Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Koploper Rivarossi

Gestart door 7700serie vrijdag 04 juli 2008, 10:49:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper Rivarossi
7700serie
gast

Koploper Rivarossi
Bron : REZ

De Koploper is in 2008 aan de planning toegevoegd. Dit model wordt zowel in gelijk- als wisselstroomuitvoering voor 169 euro geïntroduceerd. Levering staat gepland voor 2e/3e kwartaal 2008.



gr davy
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Tja, en dan komen Märklin en Rivarossi ongeveer gelijk met de Koploper?
Als Rivarossi tenminste z'n belofte nakomt (zie de IRM)...

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: KNed op vrijdag 04 juli 2008, 11:31:10
Tja, en dan komen Märklin en Rivarossi ongeveer gelijk met de Koploper?
Als Rivarossi tenminste z'n belofte nakomt (zie de IRM)...

Koen
verschil is dat marklin4-delig is en rivarossi 3-delig.

Dennis
Re: Koploper Rivarossi
Dat is inderdaad goed nieuws. Prettiger geprijsd ook als de marklin variant. Dat hij 3-delig is lijkt me geen probleem. Eerder een voordeel, niet iedereen heeft een grote baan.
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Ja, en op basis van de oude koploper.
Dus qua details, maatvoering en techniek gaat Rivarossi het lang niet het niveau van de Märklin koploper halen!
Daarom heb ik ook de Märklin besteld  :D

En ik zou op basis van dit bericht niet te snel blij worden. Ik moet het eerste Rivarossi NL model nog zien terwijl dit volgens mij vorig jaar al uit zou komen!

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Heb je het marklin model al gezien? en heb je de garantie dat die op tijd in de winkel ligt? 8)
Re: Koploper Rivarossi
2e kwartaal is in ieder geval al om.
@Robber : Nooit uitgaan van een studie model.....die zien er altijd bagger uit.
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: chris op vrijdag 04 juli 2008, 12:21:46
@Robber : Nooit uitgaan van een studie model.....die zien er altijd bagger uit.

Daar ga ik ook niet van uit. Maar om nou bij voorbaat te beweren dat een marklin model er beter uit zal zien als een Rivarossi, terwijl beide modellen nog niet eens bestaan, vond ik te ver gaan. Techniek van huidige marklin-produkten kan mij trouwens ook niet erg overtuigen.
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Maar ik kan je echt wel garanderen dat een nieuw model er beter uitziet als een model van jaren geleden...

En Märklin is inderdaad ook weleens te laat maar maakt het niet zo bont als Rivarossi (en helaas andere fabrikanten) doen...

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Koploper Rivarossi
Leuk dat er 2 verschillende versies zijn, hoe vaak zie je niet een combinatie van een 3 en een 4 rijden.
Re: Koploper Rivarossi
Nou....de koploper van Riva bestaat eigenlijk wel, is gewoon de bekende lima.
Niets meer en niets minder.

Dan kan je er donder op zeggen dat de Marklin/Trix variant er beter uit zal zien.
Het is een geen proto serie versie, de Riva wel.

Je hebt toch nog wel wat vertrouwen in je merk ? Ik wel hoor  :D
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 04 juli 2008, 12:32:19
Leuk dat er 2 verschillende versies zijn, hoe vaak zie je niet een combinatie van een 3 en een 4 rijden.
Ik heb enige jaren geleden véél gebruik gemaakt van het spoor en daarbij veel in intercity's gereden. Vanwege de trajecten die ik reed waren dat altijd koplopers. Afgezien van het feit dat ik het prettige treinen vind om in te rijden klopt het dat deze treinen in combinaties van 3+4 rijden, of veelvouden daarvan (dus 3+4+3+4). Ik heb nooit combinaties van 3+3 of 4+4 gezien (wat niet wil zeggen dat het niet zou kunnen bestaan uiteraard).
Mocht R* toch een kwaliteitsverbetering ten opzichte van L* doorvoeren, dan zou een combinatie van een M*4 en een R*3 natuurlijk best leuk staan op de baan!  8)

Groet,
Ronald
Re: Koploper Rivarossi
Lastig, de Marklin is 1:93 en de Riva 1:100. Dat verschil in lengte zie je dan wel.
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Koploper Rivarossi
Denk je leuk te combineren met een 4-tje en een 3-tje, zijn ze nog even lang

ps draadje verplaatst aangezien het primair over de Rivarossi gaat
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: Robber op vrijdag 04 juli 2008, 12:02:45
Dat is inderdaad goed nieuws. Prettiger geprijsd ook als de marklin variant. Dat hij 3-delig is lijkt me geen probleem. Eerder een voordeel, niet iedereen heeft een grote baan.

Ben ik het helemaal mee eens!!!! Rivarossi heeft het beter gedaan dan Märklin 8)
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Mensen,

Ik geloof dat die van Rivarrosi een ICM-0 wordt...

Groetjes,

Robbert
Re: Koploper Rivarossi
Klopt als een bus.

Nee, nu ga ik toch even voor Marklin/Trix op de bres staan  :o (ja zowaar)  :D

Marklin pakt het hier prima aan. 4 delig, interieur verlichting, front en sluit, doorloop kop mogelijk (die leveren ze bij) 1:93, smikkel  :lol: :lol:

Ik heb er niet voor niets 3 besteld. 2 koppelen en vernummeren en 1 omtoveren tot 3 delig model
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper Rivarossi
Maar Chris,

Dat verschil! 200 euro!

leg mij dat maar eens uit :D
Re: Koploper Rivarossi
Ja hallo, jullie rijden Marklin  :D :D Dan weet je dat toch onderhand wel  :D :D

Hihihi
Re: Koploper Rivarossi
Marklin-Tim
gast

Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: chris op vrijdag 04 juli 2008, 15:54:05
Ik heb er niet voor niets 3 besteld. 2 koppelen en vernummeren en 1 omtoveren tot 3 delig model

Lol :P.. 3 stuks! Mooi hoor Chris..

Ik heb een 6409 besteld (geen koploper :P)
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: chris op vrijdag 04 juli 2008, 16:44:28
Ja hallo, jullie rijden Marklin  :D :D Dan weet je dat toch onderhand wel  :D :D

Hihihi

Daarom zie ik mezelf tegenwoordig meer als een 3-railrijder.Die vroeger veel marklin kocht, met de nadruk op vroeger  8)

groetjes, Martin
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper Rivarossi
Is toch ook op dit forum al aan de orde geweest?
Rivarossi brengt een technisch geupdate variant van het aloude Lima model. Op basis van de andere geupdate modellen is goed te voorspellen wat het wordt. Rijdt vast prima, met goede verlichting, maar uiterlijk net zo eenvouidig als het Lima model: weinig details, grove koppelingen, eenvoudige draaistellen, ...
Technisch verwacht ik ongeveer hetzelfde van Märklin, maar uiterlijk heel wat meer.

1:100 of 1:93 vindt ik echt lood om oud ijzer. Gaat allebei vreemd staan naast de LSM ICR rijtuigen. Is een heel ander onderwerp, maar wie nog niet overtuigd is van de uiterlijke kwaliteiten van een trein met echte 1:87 rijtuigen, ga eens zo'n stammetje bekijken.
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Weet iemand of lima ooit een ICM-0 heeft uitgebracht ?

Groetjes,

Robbert.
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: rorail op vrijdag 04 juli 2008, 13:06:40Ik heb enige jaren geleden véél gebruik gemaakt van het spoor en daarbij veel in intercity's gereden. Vanwege de trajecten die ik reed waren dat altijd koplopers. Afgezien van het feit dat ik het prettige treinen vind om in te rijden klopt het dat deze treinen in combinaties van 3+4 rijden, of veelvouden daarvan (dus 3+4+3+4). Ik heb nooit combinaties van 3+3 of 4+4 gezien (wat niet wil zeggen dat het niet zou kunnen bestaan uiteraard).
Da's dan wel bijzonder, want die combi's komen veelvuldig voor! Bijvoorbeeld 3+3+4 op de Veluwe (3+3 naar Groningen, 4 naar Lw), of het roemruchte treinpaar 501/502 dat altijd 4+4+4 was, of de leuke combinatie 3+3+3+3+3... echt alle mogelijke combi's zijn mogelijk, ook 3+3 of 4+4
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: chris op vrijdag 04 juli 2008, 15:54:05
Ik heb er niet voor niets 3 besteld. 2 koppelen en vernummeren en 1 omtoveren tot 3 delig model

Chris,

Ik durf er vergif op in te nemen dat Märklin later ook III-wagenstellen gaat uitbrengen. Waarom wacht je daar niet even op?
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
@mDDM: weet je hoe lastig wachten is?  :D

@Robbert: De aloude Lima Koploper ís een ICM-0
Voorzover ik weet zijn alle Koplopers tot nu toe onder de merknaam Lima uitgebracht. En dat zijn allemaal ICM-0's
De nieuwe koploper komt onder de merknaam Rivarossi uit maar is technisch gewoon een Lima...

@Chris: Leuk om te zien dat je het ook opneemt voor Märklin/Trix.  :D

Trouwens: voor de mensen die niet snappen wat er met ICM-0 bedoeld wordt: Hiermee wordt de allereerste serie Koplopers bedoeld. Dit was een soort prototype serie van (dacht ik) 10 stellen. Op basis hiervan zijn de huidige koplopers ontwikkeld. Alle ICM-0 koplopers zijn inmiddels gesloopt of gedegradeerd tot brand/calamiteiten/etc-oefen objecten. Ze rijden dus niet meer rond.
De ICM-0 stellen weken op veel punten af van de huidige koplopers. En Lima heeft dus de ICM-0 uitgebracht.  En de Rivarossi wordt dus ook een ICM-0.
Die rijden echter al jaren niet meer rond...
Märklin brengt echter netjes een huidige ICM uit!

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Om de verschillen tussen ICM-0 en 1 te laten zien heb ik ooit eens een animatie gemaakt:



Zoek de verschillen  :D

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: KNed op zaterdag 05 juli 2008, 15:55:20

Zoek de verschillen  :D

Koen

ff denke

hoeveel zijn het er?
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Tellen maar, er is helaas geen prijs te verdienen  :D

Het lijkt mij in ieder geval wel duidelijk dat het eigenlijk totaal verschillende treinstellen zijn. Er zijn gigantisch veel verschillen.

En daarom ga ik voor de Märklin koploper en heb ik m'n Lima snel verkocht toen Märklin met het nieuws kwam.

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Ach.....
Nou, om je gerust te stellen Lokje, Een Koploper heeft geen lage scheenplaten....
Dus die ENORME tegenvaller zal ik dit keer niet hebben.
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: KNed op zaterdag 05 juli 2008, 15:50:36De nieuwe koploper komt onder de merknaam Rivarossi uit maar is technisch gewoon een Lima...

Nee, technisch zal het nou juist geen Lima zijn. De update van Hornby/Rivarossi zit hem vooral in de techniek.
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Koploper Rivarossi
wil die lima ook wel hoor of ravarossi hoe dan ook wil hem er wel bij hebben op mijn baan
groet robert
Re: Koploper Rivarossi
Hoi,

weet iemand welk treinstelnummer de koploper komt.
Toch niet onder de 4005 of 4007 :(

Groetjes,

Aad
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Er is niet meer bekend over de koploper dan op de Märklin site/folder staat.
Dus speculeren over een nummer heeft geen zin...

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Koploper Rivarossi
Aad, het wordt er eentje uit de 4200 serie dat is in de Marklin nieuwtjes 2008 folder te zien. Dat is de serie van een 4-delig Koploper treinstel.

Ahum, gaat hier over de Rivarossi  :oops:
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Aad heeft het denk ik over de Rivarossi zoals het topic luid.
En daarover zijn we nog bezig, er zijn nog maar weinig ICM-0 over...

Groetjes,

Robbert
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: KNed op zaterdag 05 juli 2008, 15:55:20
Om de verschillen tussen ICM-0 en 1 te laten zien heb ik ooit eens een animatie gemaakt:


Koen,

Erg instructief je animatie.
Waar komen de plaatjes vandaan?
Uit een NS brochure misschien?

mDDM
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Ergens van internet geplukt

Weet niet meer waar dus ik heb geen bronvermelding :oops:
Was een site waar iemand al het NS materieel minutieus nagetekend had.

Koen
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koploper Rivarossi
Hoewel de plaatjes al heel veel verschillen laten zien tussen ICM-0 en ICM-1, viel mij plotseling op dat een niet onbelangrijk belangrijk verschil nog ontbreekt.

Protoserie ICM-0 had namelijk draaistellen van de firma Wegmann. Die bleken in de praktijk niet zo goed te bevallen. Vandaar dat ICM-1 en vervolgseries zijn uitgerust met draaistellen van SIG. Later is ook één ICM-0 treinstel (ik weet niet meer welk, maar vermoed de 4007) alsnog van SIG-draaistellen voorzien, waarvoor een verbouwing van de oplegging van de bak nodig was. De vrijkomende Wegmann draaistellen konden zo dienen als reserve voor de overige ICM-0 stellen.

Later zijn de 7 protostellen ICM-0 zo aangepast (o.a. doorloopkop), dat ze exploitatief gekoppeld konden rijden met de stellen van de vervolgseries en ze door elkaar heen gebruikt konden worden.
Re: Koploper Rivarossi
Andreas
gast

Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: KNed op zaterdag 05 juli 2008, 15:50:36
Trouwens: voor de mensen die niet snappen wat er met ICM-0 bedoeld wordt: Hiermee wordt de allereerste serie Koplopers bedoeld. Dit was een soort prototype serie van (dacht ik) 10 stellen. Op basis hiervan zijn de huidige koplopers ontwikkeld. Alle ICM-0 koplopers zijn inmiddels gesloopt of gedegradeerd tot brand/calamiteiten/etc-oefen objecten. Ze rijden dus niet meer rond.
ICM-0 was een serie van 7 treinstellen, t.w.: 4001-4007. De ICM-1 serie begon bij 4011. Die hadden in 't begin een ander systeem doorloopkop dan de latere serie. Begin deze eeuw is bekeken of het mogelijk was om ook de ICM-0 om te bouwen tot ICMm. Dit bleek echter te duur te zijn, en met ingang van het dienstregelingsjaar 2004 zijn de stellen buiten dienst gegaan. Voor wie het wil weten, de mBk en sBk van de 4005 staat t.b.v. van brandoefeningen op het terrein van de Stator in Utrecht. de AB 4005 staat op Bokkeduinen (bij Amersfoort). Als schrale troost is te melden dat 1 ICM-0 bak toch nog als ICMm door het leven zal gaan. De oorspronkelijke AB-bak van de 4044 is namelijk door brandschade verloren gegaan, en vervangen door de AB-bak van de 4007. Die zal binnen niet al te lange tijd in Haarlem worden binnengenomen om tot ICMm verbouwd te worden.

Citaat van: KNed op zaterdag 05 juli 2008, 15:50:36Märklin brengt echter netjes een huidige ICM uit!
Maar verbaas je niet als er uiteindelijk nog een ICM-0 komt, sowieso zal de Koploper de komende jaren de catalogi gaan sieren, aangezien er o.a. de volgende versies zijn:

ICM-IV 4201-4250 (wordt nu dus uitgebracht)
ICM-IV 4241: Eerste Olympische stel, met afwijkende stijl
ICM-IV 4240 of 4201: nieuwe Olympische stijl
ICM-III 4011-4097
ICM-III 40xx: Martinair (4012), KLM (4011), Aegon (4011, 4024), Mendini (4023), Boekenweektrein (4028), Randstad (4050), De Lage Landen (4050).
ICMm-III 4011-4031 (momenteel is de 4031 het laatste stel dat uit de werkplaats is komen rollen)

Overigens maak je van een ICM-IV niet zo eenvoudig een ICM-III, de middenbak van een ICM-III is namelijk een combinatie van (bredere) 1e klas ramen en gewone 2e klas ramen. Bij de ICM-IV zit een aparte mB-bak met 2e klas ramen, en een aparte A-bak met 1e klas ramen.

Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Hehehe....  :shock:.....wat een vakkennis.
Nou we kunnen ons hart ophalen.....Laat maar komen die Koplopers.
Hartelijk bedankt voor de informatie Andreas

groetjes Huib
Re: Koploper Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koploper Rivarossi
Citaat van: Andreas op dinsdag 08 juli 2008, 21:22:45
Overigens maak je van een ICM-IV niet zo eenvoudig een ICM-III, de middenbak van een ICM-III is namelijk een combinatie van (bredere) 1e klas ramen en gewone 2e klas ramen. Bij de ICM-IV zit een aparte mB-bak met 2e klas ramen, en een aparte A-bak met 1e klas ramen.

De raampartijen van eerste en tweede klas zijn wel degelijk gelijk. Dat geldt zowel voor ICR als ICM. NS paste in ICM-0 voor het eerst de zogenaamde unisteek toe. Dat betekent, dat in lengterichting de ruimte per twee stoelrijen gelijk was. Het grote voordeel was dat de bakconstructie voor beide klassen gelijk was en dat bovendien later eerste klas heel eenvooudig gewijzigd kon worden in tweede klas en omgekeerd. Nadeel was dat in de eerste klas de beenruimte eigenlijk wat onder de maat was. Het enige verschil met de tweede klas qua ruimte was dat er drie stoelen in de breedte waren tegenover vier in de tweede.

De A-bak van de ICM-IV wagenstellen is gelijk aan de AB-bak van de III-wagenstellen. Oorspronkelijk zou het viertje net als het drietje een AB-bak krijgen met zes moduul (ramen) eerste klas plus vier tweede klas en de extra vierde bak zou twee moduul eerste klas krijgen en nog eens 8 tweede klas. Maar na hevige protesten van de afdeling Marketing werd de eerste klas toch geconcentreerd in de motorloze tussenbak. Hierdoor had een ICM-IV eigenlijk wat te veel eerste klas aan boord.

Voor Märklin wordt het dus heel eenvoudig om van de nu uit te brengen IV een III uitvoering te maken. De A wordt AB en de mB vervalt. Wel wordt het oppassen geblazen met de draaistellen, want de IV heeft magneetremmen en de III een toegevoegde blokkenrem. Of er verder nog veel zichtbare verschillen zijn, weet ik niet. De eerste vervolgserie ICM-1 had nog een weerstandstractie installatie, terwijl alle vervolgseries ICM-2/3/4 een chopperinstallatie hebben. Dat heeft vast nog invloed op de kasten die onder de bak zitten. Het zou dan voor de hand liggen dat Märklin ICM-2 voor zijn driewagenstellen kiest. Maar ja, dan kan je officieel eigenlijk weer geen KLM-stel en zo maken....
Re: Koploper Rivarossi
Andreas
gast

Re: Koploper Rivarossi
Nu ik het inderdaad nakijk, lijkt het erop dat de breedte van de ramen gelijk is. De reden waarom ik dat geschreven had, was omdat ik afgelopen week ICM-IV 4444 (ex-4231) zag, en in de (inmiddels gedeklasseerde) mA-bak bredere ramen dan in de mBDk-bak meende te herkennen.

Citaat van: mDDM op dinsdag 08 juli 2008, 23:00:34
De eerste vervolgserie ICM-1 had nog een weerstandstractie installatie, terwijl alle vervolgseries ICM-2/3/4 een chopperinstallatie hebben.
En die chopperinstallatie zorgt nu voor dat karakterestieke ICM-geluid bij het optrekken. Het zal wel ijdele hoop zijn, maar als dat in model kan worden nagebootst. :P
Re: Koploper Rivarossi
Freebee
gast

Re: Koploper Rivarossi
iemand nog nieuws te melden? :mrgreen:

Barry
Re: Koploper Rivarossi
Project is dood.

Oftewel, afgeschreven.
Re: Koploper Rivarossi
Freebee
gast

Re: Koploper Rivarossi
Das duidelijk :mrgreen:

Barry
Re: Koploper Rivarossi
hebben ook te veel concurentie met matrix, en rive zal met eeen lima ding komen die minder mooi is
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Ja, heb van beide importeurs mogen vernemen dat allebij de projecten stil liggen.  :D
Re: Koploper Rivarossi
Er is maar 1 importeur.
Re: Koploper Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koploper Rivarossi
Ja oke, maar bij REZ lag het plan ook al stil en bij nu ligt het opnieuw stil.

Robbert.