De Piko ICE 3 is het meest "onzichtbare" NL treinstel wat er maar te koop is.
Bij de handelaren zie je ze zelden uitgestald staan, die verkopen duidelijk liever een Märklin.
Hierdoor had ik zelf de indruk gekregen dat dit treinstel wellicht niet meer in produktie was, en moeilijk verkrijgbaar.
Daarom er maar een e-mailtje aan gewaagd in mijn beste hochdeutsch naar Rene Wilfer, dat is die man met de maffe bril en die kekke bretels.
Binnen no-time had ik een mailje terug waarin de importeur lichtelijk verontaardigd meedeelde dat de ICE 3 in de meeste
modelbouwzaken gewoon op voorraad ligt - ook in wisselstroom digitaal! Dat bleek na enig aandingen ook gewoon het geval.
Het meest opvallende verschil tussen de Märklin en de Piko ICE 3 is dat er in de laatstgenoemde geen verlichting zit.
Hoewel een ICE 3 in grootbedrijf ramen van donker getint glas heeft wat nauwelijks licht naar buiten laat of een kijkje
in het rijtuig toelaat, is het voor modelspoor een duidelijke verbetering van het treinstel. Het "breekt" en zorgt ervoor dat
het treinstel niet zo'n eentoninge weisswurst wordt.
Aangezien er al bedrading loopt door alle bakken leek het mij niet zo'n probleem om de Piko zelf later te verlichten.
Bij nadere bestudering blijkt echter dat de bedrading door alle interieurs "geregen" is waardoor je eigenlijk alles uit elkaar moet halen.
Een ander zaak is dat het Piko interieur lichtblauw is. Aangezien alles toch al uit elkaar moest is gelijk maar de verfspuit op
de interieurs gezet. Eerst 2 lagen Humbrol #1, waarna de stoelen handmatig in de verf. Blauw pluche in de 2e klasse,
Antraciet leer in de eerste klas. Beuken tafeltjes en wand panelen.
Gelijk hierna is de trein bestormd door het mini-volk van Albert-Jan, ondanks dat de verlichting er nog in moet.
Er zijn twee mogelijkheden om de led strips aan te sluiten:
De massa draad en de midden rail draad lopen door alle bakken, maar dan brandt de verlichting dus permanent.
Je kan de led strips ook via 2 dioden in iedere bak op de kopverlichting aansluiten (geel/wit en bauwe draad)
Als je de kopverlichting dooft , gaat de interieur verlichting mee uit. Wel oppassen dat je de decoder uitgangen
niet gaat overbelasten, gelukkig nemen mijn LED strips slechts 80 mA per stuk.
Een mooie witte ICE 3 wil je niet gaan weatheren, maar de wielstellen van glimmend grijs kunstof kunnen
best een laagje roest en remstof gebruiken. Ik maak al mijn roest met kleur 301 en 302 van Panzer Aces.
Het remstof is grijs pigment poeder van Anita decor.
Let op dat de stabilisator schokdempers ver naar buiten staan, en dat deze in de wasstraat schoon blijven.
De remschijven zijn van geetst neusilber. Op de foto niet zo goed te zien, maar in werkelijkheid blinken ze.
de ventilatie gaten in de schijven heb ik extra geaccentueerd door een wetwash met zwarte verf.
Ik heb ze gevonden bij
www.beckert-modellbau.deDe Piko wisselstroom wielen glanzen nogal irritant. In een plaatje karton heb ik een serie gaten gemaakt van exact 10.3 mm.
Wielen er dooheen steken en hoppa - de airbrush met vloeibaar roest er over heen.
Hierna de assen schoonmaken, en de remschijven erop - die kontrasteren nu mooi op de donkere wielen.
Dit verhaal wordt vervolgd...