Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

V160 hapert

Gestart door RenevKl zondag 10 september 2006, 12:13:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V160 hapert
RenevKl
gast

V160 hapert
Ik heb een paar maanden geleden de starterset 29820 gekocht met een BR50 en V160 diesel loc. In het begin reed de V160 (en de BR50 trouwens ook) echt prachtig en kon over de baan kruipen, maar sinds eergisteren hapert de V160. Bij het opstarten (warm en koud maakt niet uit) blijft hij gewoon staan terwijl het geluid en de verlichting gewoon werken. Het geluid suggereert dat de trein optrekt, maar er gebeurt niets. Als ik de trein een zetje geef gaat hij pas rijden. Bij het geven van het zetje voelt het alsof er iets vastzit. Ook tijdens het rijden houd de trein af en toe in.

In totaal heeft de loc ongeveer 2 uur gereden en heb nog geen instellingen van de decoder verandert omdat ik nog niet zover ben. De BR50 rijd nog steeds prima, maar heeft minder gereden.

Als eerste heb ik de rails en de wielen van de loc schoongemaakt, maar dit hielp niet. Ik heb nog geen ervaring met Marklin loc?s, maar wat zou het probleem kunnen zijn?.

Bedankt voor de hulp,

Rene
Re: V160 hapert
Blausee-Mitholz
gast

Re: V160 hapert
Een vraag aan René, heb je het anker al wel eens met olie gesmeerd of heb je dat nog niet gedaan. En heb je al veel met de lok gereden?

Mvg, Johan.
Re: V160 hapert
RenevKl
gast

Re: V160 hapert
Ik heb nog niets gesmeerd omdat de loc nog nieuw is. De tandwielen zijn schoon en iets vettig, dus dat zit goed denk ik of zou het uitgehard kunnen zijn?. Ook heb ik naar de koolbostels gekeken, maar deze zagen er ook goed uit (schoon) evenals de sleper die er recht onder zit.
Het probleem is er nog steeds, het is geen gezicht als die trein rijd (met stoten)

Ik zal het anker ook smeren (moet nog olie kopen).

De trein heeft overigens in het begin wel goed gereden.

Rene
Re: V160 hapert
Blausee-Mitholz
gast

Re: V160 hapert
Citaat van: RenevKl op zondag 10 september 2006, 12:13:44
Bij het opstarten (warm en koud maakt niet uit) blijft hij gewoon staan terwijl het geluid en de verlichting gewoon werken. Het geluid suggereert dat de trein optrekt, maar er gebeurt niets. Als ik de trein een zetje geef gaat hij pas rijden. Bij het geven van het zetje voelt het alsof er iets vastzit. Ook tijdens het rijden houd de trein af en toe in.

Die klacht komt mij voor als vervuilde collector. Maar je hebt nog niet gesmeerd (letterlijk  :lol:) en je koolborstels zijn schoon. Lok is nieuw dus zou het niet kunnen.............

Hmmmm stroomafname kan het niet zijn want je geluid doet het wel, is de koolborsteldruk wel goed?

Verder pas ik even naar het gissen van de oorzaak van je probleem.........

P.s. op afstand is het altijd moeilijk een probleem te beoordelen. Zoveel mogelijk info omtrent de klacht is dan ook gewenst.

Mvg, Johan.
Re: V160 hapert
RenevKl
gast

Re: V160 hapert
Zal ik de collector eruit halen om te kijken hoe deze eruit ziet (ik neem aan dat dat kan ?), of zal ik de loc terug brengen naar de winkel voor reparatie?. De loc is natuurlijk nog in de garantie periode.
Ik heb het gevoel dat ik dit moet kunnen oplossen (zal niet de laatste loc zijn met een probleem)

Rene
Re: V160 hapert
Blausee-Mitholz
gast

Re: V160 hapert
Indien garantie zou ik zeggen terug naar de winken en zelf niet gaan klooien.

Mvg, Johan.
Re: V160 hapert
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: V160 hapert
Met Johan eens. Indien garantie terug naar de winkel. Wanneer je zelf in de loc begint te kijken en er gaat wat mis ben je de gehele garantie kwijt.

Groeten,
Herman
Re: V160 hapert
RenevKl
gast

Re: V160 hapert
De locomotief is terug naar de winkel. Na een snel onderzoekje is het vermoeden dat er iets met de decoder is. Het anker zal nog eerst even worden doorgemeten (kan dan worden gerepareerd). Als hij voor reparatie naar Marklin gaat ben ik hem een maand kwijt.

Rene
Re: V160 hapert
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: V160 hapert
Ik hoop voor je dat het, het anker is. Iniedergeval heb je wel meer duidelijkheid. Je kan natuurlijk altijd tussendoor vragen of er al wat bekend is. Gaat de loc trouwens naar Märklin of naar Keuterman? Bij Keuterman heb ik de ervaring dat het niet altijd lang hoeft te duren.

Groeten,
Herman
Re: V160 hapert
RenevKl
gast

Re: V160 hapert
Ik ben aan het einde van de middag alweer gebeld en de locomotief rijd weer prima. Het bleek een contact probleem te zijn in de motor. Ik ga hem deze week ophalen.

Zeer snelle service dus.

Bedankt voor het advies en de hulp

Rene
Re: V160 hapert
JanPieter
gast

Re: V160 hapert
een heel klein druppeltje olie op tandwieletjes en motor DOET WONDEREN!!! ik had een locje op Eurospoor gekocht en voor 20 euro maar hij haperde en slikte ed...
na een piepklein druppeletje olie op de onderdeln vloog hij uit de rails, zon snelheid had hij! nu zal dit natuurlijk niet altijd zo gaan, maar meestal wel.
op een ander draadje in deze categorie heb ik al uitgelegd hoe je een loc het beste kunt schoonhouden (misschien helpt dat?)
mvg Jan-Pieter
Re: V160 hapert
RenevKl
gast

Re: V160 hapert
Bedankt JP,

Bij de toelichting bleek ook een koolborstelhouder vervangen te zijn, de loc rijd nu als een zonnetje.

Rene