Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn begin veel hulp gevraagd!

Gestart door nat92han woensdag 02 juli 2008, 20:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn begin veel hulp gevraagd!
Ik heb een heel groot probleem!
Even voorstellen ik ben nat92han en ben 15 jaar oud ik wil heel graag een baan gaan bouwen ik heb een startset van delta (alles is in HO) en de uitbreiding C5 en nog een hoop rails.
Mijn probleem is dat ik een kleine kamer heb, dit zijn de maten van mijn tafel:  breedte: 51,5cm de tafel loopt aan 1 kant schuin af vanwege een deur dus lengte aan de achterkant (tegen de muur) is 197,5cm en aan de voorkant 159. Mijn probleem is dat ik een erg kleine tafel heb (ben van plan de tafel te verbouwen) deze tafel is op dit moment ook te klein om een ronde te leggen zoals je waarschijnlijk al door hebt. Ik heb geen goed plan voor een baan wie? kan mij helpen? Ik ben bereid de tafel breder te maken mits het een goed plan is.
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Heej..

Ga gezellig is een avondje op wintrack bezig.. misschien komt er zo wat in je op..
Met de tafel zou je wel wat mee kunnen doen.. Boor een gat in de muur en ga aan de andere kant weer verder als het van je ouders mag :mrgreen:

Of je gaat een baan bouwen met meerdere verdiepingen erin.

Veel succes
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
goed plan ik ga in mijn zusjes kamer verder  :lol:
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Hallo
Misschien heel flauw, maar ik bedoel het goed; waarom stap je niet over op n spoor of z? Met een tafel van deze grootte kan je in n of z dan nog behoorlijk leuke dingen doen.
Peer
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Citaat van: nat92han op woensdag 02 juli 2008, 20:39:18
goed plan ik ga in mijn zusjes kamer verder  :lol:

Kan je doen.. ik weet niet of je zusje het goed vind :P
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Wel een slim idee.. Maar als je al veel marklin hebt zou ik het nog niet zo snel doen.. is allemaal zonde van het matriaal!
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Citaat van: Peertje op woensdag 02 juli 2008, 20:39:26
Hallo
Misschien heel flauw, maar ik bedoel het goed; waarom stap je niet over op n spoor of z? Met een tafel van deze grootte kan je in n of z dan nog behoorlijk leuke dingen doen.
Peer
heb ik ook aan zitten denken.

en dan ga ik op zn Dennis' redeneren:

z is bijna even duur als H0, maar als je het omsmelt krijg je veel meer voor H0. :mrgreen:
daarbij is H0 veel gedetailleerder.

Dennis
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Citaat van: minirailz op woensdag 02 juli 2008, 21:32:23
Citaat van: Peertje op woensdag 02 juli 2008, 20:39:26
Hallo
Misschien heel flauw, maar ik bedoel het goed; waarom stap je niet over op n spoor of z? Met een tafel van deze grootte kan je in n of z dan nog behoorlijk leuke dingen doen.
Peer
heb ik ook aan zitten denken.

en dan ga ik op zn Dennis' redeneren:

z is bijna even duur als H0, maar als je het omsmelt krijg je veel meer voor H0. :mrgreen:
daarbij is H0 veel gedetailleerder.

Dennis
Ik blijf daarom ook gewoon in HO er is veel meer te krijgen voor HO en ik vind de modellen een stuk mooier.
Ik zit nu ook aan een uitklapbaar stuk te denken die je dan recht zet met een poot er onder waar je dan een oppervlakte van ong 2 bij 1,5m krijgt. Iemand nog andere ideen?
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Nathan,, hebben jullie thuis een zolder waar je misschien de trein kan neerzetten?
Waarom ga je dan niet met modules werken, Zet je ze in de woonkamer of iets dergelijks neer..

Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Marklin-Tim,

Ja wij hebben een zolder met wat oude dozen enzo. alleen je kan er niet staan en ik vind het niet lekker werken als je alles op je knieen moet doen.

War zijn modules als ik vragen mag? (waarschijnlijk weer een domme vraag)
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Citaat van: nat92han op donderdag 03 juli 2008, 12:17:29
War zijn modules als ik vragen mag? (waarschijnlijk weer een domme vraag)

Nathan,, geen vraag is dom..

modules zijn een soort bakken van ongeveer 1.50m bij 1m. Je maakt er zoveel jij wil ervan, De bakken moeten aan elkaar kunnen sluiten, Als je de rails er oplegt leg je het zo neer dat de baan alsware uit elkaar kunt halen.
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel :) Gelukkig krijg je hier op het forum altijd fantastisch goede hulp  :P

Elke modelspoorder heeft een chronisch ruimte te kort. Zelfs Railz Miniworld is wat dat betreft nog te klein :)
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Citaat van: SniperEye op donderdag 03 juli 2008, 12:55:10
Elke modelspoorder heeft een chronisch ruimte te kort. Zelfs Railz Miniworld is wat dat betreft nog te klein :)

Ja als je alles groot wil hebben heb je ruimte nodig.. :P
Maar je kunt altijd naar oplossing zoeken om ruimte te krijgen!
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
De tafel zal zowiezo iets verbreed moeten worden zodat je er een boog op kwijt kan. Daarnaast kan je er ook over denken om er een laag boven op te bouwen, 2 verdiepingen dus, om een interessanter sporenplan kwijt te kunnen.  Moet je wel in 3D-denken :mrgreen:
Verder kan je allerlei formaten sporenplannen vinden in Märklinboekjes enz. Ik wil er wel een paar mailen als je er geen hebt. En de anderen op dit forum willen dat vast ook wel  :D
Hier en daar staan op het forum ook ontwerpen van leden met interessante ideen.

gr van Huub
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Marklin-Tim, SniperEye

Jullie hebben gelijk van elke vraag die je stelt leer je altijd weer wat.

Dat van die bakken aan de eene kant is het opsig wel leuk aan de andere kant het mooiste is als alles aan elkaar past zonder naden enzo.

Huub

Vroeger heb ik wel is zo'n boekje gehad ik heb er vorige week nog naar gezocht maar was verdwenen :( Als het niet al te veel moeite kost zou ik het wel fijn vinden als je ze zou mailen.

Mail: nat92han [at] live.nl

Waar hebben ze trouwens meer van te krijgen spoor Z of spoor N?

Groet Nathan


Edit Gerard: mail-adres aangepast
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Heej

Nathan ze hebben meer verkrijgbaar van N spoor..
Maar over die boekjes.. Op de marklin site staat ook een pdf bestand waar al die banen opstaan!

Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
je moet het goed aanpakken ik heb aan mijn vader gevraagd wad gebeurt er met de kamer van mijn zus als ze het huis uit gaat ,zij mijn vader dan ga ik en je moeder er inslapen en dan komt de zolder waar we nu slapen en waar de trein staat vrij en dus dan is de hele zolder voor mijn treinen  :lol: dus ik hoop dat mijn zus snel het huis uit gaat

en nog suks6 verder
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Tjoektjoek..

Hoelang kan dat wel niet duren voordat je zus uit het huis gaat!
Ik zelf heb thuis nu nog haast geen ruimte voor de trein maar ik heb mijn vader even lief aan gekeken en hij wil aan het eind van dit jaar de zolder bij ons helemaal gaan aftimmeren voor een treinkamer voor mij!
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Bedankt, ik zal even op die site van marklin gaan kijken naar dat bestand wat jij zei.
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Citaat van: nat92han op donderdag 03 juli 2008, 12:17:29
Marklin-Tim,

Ja wij hebben een zolder met wat oude dozen enzo. alleen je kan er niet staan en ik vind het niet lekker werken als je alles op je knieen moet doen.

War zijn modules als ik vragen mag? (waarschijnlijk weer een domme vraag)

laat dat geen probleem zijn. kijk eens naar mijn baan http://users.telenet.be/lambertbart.
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Bart..

Leuk plan.. Erg lange reistijd!

En er staan mooie treinen op!
Re: Mijn begin veel hulp gevraagt!
Citaat van: dikken op vrijdag 04 juli 2008, 23:27:15
Citaat van: nat92han op donderdag 03 juli 2008, 12:17:29
Marklin-Tim,

Ja wij hebben een zolder met wat oude dozen enzo. alleen je kan er niet staan en ik vind het niet lekker werken als je alles op je knieen moet doen.

War zijn modules als ik vragen mag? (waarschijnlijk weer een domme vraag)

laat dat geen probleem zijn. kijk eens naar mijn baan http://users.telenet.be/lambertbart.

Mooie baan, muur zelf geschilderd?
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Kan iemand mij het verschil uitleggen waarom dat er treinen zijn met 120volt en 230v?, Ik wil namelijk een extra starterset aanschaffen want dat is toch wel wat voordeliger voor mij.
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Het verschil heeft te maken met de spanning die uit het stopkontakt komt. In Nederland 230V.
120v zal in Nederland normaal niet geleverd worden.

Het verschil is alleen de transformator.

groetjes
Henk
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Kan je ze dan wel allebei laten rijden?
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Als je een extra startset koopt, gebruik je van deze set de rails, loc, wagens maar niet de trafo en aansluitrail. De MS kun je als tweede MS gebruiken op de oorspronkelijke aansluitrail als je er een verloopkabel 610479 bij koopt.

Je mag NOOIT de tweede aansluitrail aansluiten, want dan gaan je MS (of andere centrale) defect.

groetjes
Henk
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Ik koop een startset waar dan meteen marklin systems (mobile station) die besturing bij zit dan kan ik meteen tot 10 treinen laten rijden maar de vraag was dus maakt het dan uit als het van 120v of 230v is?
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
120V is USA , 230V is europa . Dat is het verschil
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Citaat van: nat92han op vrijdag 11 juli 2008, 11:27:58
Ik koop een startset waar dan meteen marklin systems (mobile station) die besturing bij zit dan kan ik meteen tot 10 treinen laten rijden maar de vraag was dus maakt het dan uit als het van 120v of 230v is?

Je kan er 10 inzetten en 3 laten rijden. Als je nou een 2e MS hebt kun je er dan 20 in zetten en 6 laten rijden?
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
bedankt, allebei nu snap ik het
----------------


Op 1 vraagje na
Kan je er dan wel 10 op de baan hebben staan?
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Citaat van: nat92han op vrijdag 11 juli 2008, 11:27:58
Ik koop een startset waar dan meteen marklin systems (mobile station) die besturing bij zit dan kan ik meteen tot 10 treinen laten rijden maar de vraag was dus maakt het dan uit als het van 120v of 230v is?
Zie mijn eerdere antwoord. Je kunt rails, loc, wagens en MS gebruiken. Trafo en aansluitrail niet.

Citaat van: Daan! op vrijdag 11 juli 2008, 12:08:10
Je kan er 10 inzetten en 3 laten rijden. Als je nou een 2e MS hebt kun je er dan 20 in zetten en 6 laten rijden?
Nee !
De tweede MS is slechts een slave; deze functioneert als  regelaar en kan ook een van de 10 locs besturen. De eerste MS is de master en verzorgt de stroom. Beide MS-en kunnen niet tegelijkertijd dezelfde loc besturen.

groetjes
Henk
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Een vraagje

Kan je als je bijv. mobile station gebruikt als rij regelaar enzo. een oude besturingstrafo gebruiken voor het verlichten van huisjes?
Ik denk van wel maar wil het toch even vragen.

Alvast bedankt.
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Ja dat kan wel!!
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
yep zoals tim zei dit kan 

Door dat de rijstroom  en de stroom voor de scenery normaal niet met elkaar in contact komen...

nick
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Citaat van: nat92han op vrijdag 22 augustus 2008, 20:14:47
Een vraagje

Kan je als je bijv. mobile station gebruikt als rij regelaar enzo. een oude besturingstrafo gebruiken voor het verlichten van huisjes?
Ik denk van wel maar wil het toch even vragen.

Alvast bedankt.
Dat zal geen enkel probleem geven omdat je de uitgang van de trafo geen contact laat maken met de rest van je baan. Ik zou ook niet weten waarom, omdat het op dezelfde plank ligt ? Totale Onzin ! Een koffiezetter in de keuken heeft toch ook helemaal niks te maken met een TV in de woonkamer ?

Een trafo (en ook een moderne schakelende voeding) heeft geen galvanisch contact met zijn uitgang (dat betekent er zijn geen electrisch geleidende verbindingen/draden van het lichtnet naar de uitgang) dat zou levensgevaarlijk zijn,onwenselijk en het is ook niet zo, een heel groot voordeel van een trafo. we noemen dit 'zwevend'.

Als je de uitgangen van de voeding van je MS/CS en de oude trafo electrisch niet met elkaar verbind, kan er nooit een probleem ontstaan; het is helemaal nergens voor nodig, niet wenselijk dus niet doen !. 

Een trafo (afk. voor transformator of omvormer) zet energie over via een magnetisch veld: de aansluiting op het lichtnet (primaire wikkeling) veroorzaakt een magnetisch veld in de ijzeren trafo-kern en dit magnetisch veld wekt weer een spanning op in de uitgang (secundaire wikkeling).

Trafo:
De primaire en de secundaire wikkeling zijn gewoon koperdraden die electrisch NIET aan elkaar zitten !
De grootte van de trafo-kern bepaalt het aantal windingen (lussen om de kern heen) per Volt. Is dit b.v. 10 dan heb je aan primaire zijde 10x230 is 2300 windingen.  Wil je aan de uitgang b.v. 24 Volt, dan moet je dus 10x24 = 240 windingen hebben. Het wonderbaarlijke is dat je zo je energieoverdracht maakt met maar heel weinig verliezen en op de koop toe geen electrische verbinding met het lichtnet hebt - geen dodelijke schokken mogelijk aan secundaire kant-

Ik probeer zo envoudig mogelijk uit te leggen hoe het in elkaar zit, heb je nog vragen, stel ze a.u.b. we zijn er om je te helpen  !!!! 

Ik ben zelf aanwezig op de gastendag, dusl..........

grv Huub
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Super bedankt :P.    Hoe verdelen jullie verschillende stukken baan in verschillende voedingsbronnen als ik het zo een beetje goed zeg.
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
wat je ook kunt doen is op zolder en in de woonkamer opruimen zodat er ruimte is voor een klijne baan
maar de baan loop met zon spiraal van de zolder naar de woonkamer enigste probleem je moet steeds van boven naar beneden lopen 
    idee 2 sloop de schanieren van je kastdeur en bevestig ze inplaats van aan de zijkant aan de onderkant zo kun je je kastdeur naar beneden openen
en op de deur maak je je baan (je moet  de metalen wielen wel vervangen door machnetische wielen)
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Beste Tjoektjoek en alle andere 8)

Ik ga waarschijnlijk een baan bouwen op zolder op dit moment staat er een tafel van 1.10 bij 1.80 op men kamer 2 tafels boven elkaar met klosjes van 10cm er tussen, maar ik ga dit hele geval verplaatsen naar de zolder want nu is men kamer een beetje "te" klein geworden vind ik.

Heb ook nog het een en ander gekregen en gekocht bij de plaatselijke marklin, ook nog wat containertjes uitgeprint:



1
2
3
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Citaat van: nat92han op zaterdag 23 augustus 2008, 15:34:12
Beste Tjoektjoek en alle andere 8)

Heb ook nog het een en ander gekregen en gekocht bij de plaatselijke marklin, ook nog wat containertjes uitgeprint:



1
op welke site vind jij de containers?
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
http://www.igshansa.de/igsorg.html
Heb het ook ergens gevonden op dit forum
Je kan duits of engels kiezen het is maar net wat je wilt

Groet Nathan

Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
Citaat van: nat92han op donderdag 04 september 2008, 20:11:14
http://www.igshansa.de/igsorg.html
Heb het ook ergens gevonden op dit forum
Je kan duits of engels kiezen het is maar net wat je wilt

Groet Nathan


bedankt juist wat ik wou :lol: :lol:
Re: Mijn begin veel hulp gevraagd!
graag gedaan 8)