Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

6021 voeden met blauwe trafo

Gestart door kiezel woensdag 02 juli 2008, 19:03:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6021 voeden met blauwe trafo
Ik overweeg een Control Unit 6021 aan te schaffen. Dit omdat ik over de 10-lok-grens heen zit van de Mobile Stations en ik een Central Station te duur vind. Bovendien vind ik de bediening met de draaiknoppen en met name het kiezen van de loks bij Systems niet echt handig; geef mij maar een 'ouderwetse' knop en een snelle manier om een lok te kiezen (gewoon een getalletje van 2 cijfers in toetsen, die onthoud ik heus wel).

Nu is mijn vraag: kan ik een 6021 voeden met een 'oude' trafo, zoals een 6611 (40VA) of een 6631 (30VA)? Of kom ik dan in de problemen omdat die voor 220 V zijn i.p.v. 230 en ik dus een te hoge uitgangsspanning realiseer?

Bedankt en groetjes,
Kiezel :)
Re: 6021 voeden met blauwe trafo
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 6021 voeden met blauwe trafo
Er staat bij mij al een heel poosje een 6021 die wordt gevoed door een blauwe 30VA trafo. De 6021 voedt op dit moment alleen een testcircuit en heeft daar geen problemen mee. Op zich kan dit wel, alleen moet je je goed bedenken dat je maar beperkt vermogen hebt, een oude blauwe 50VA lichttrafo kan veel meer en dus ook een prima voeding voor je 6021.

Gr. Fred.
Re: 6021 voeden met blauwe trafo
Het beste is een 52VA trafo te nemen wil je het maximaal vermogen uit je 6021 halen.

Mvg,
Peter
Re: 6021 voeden met blauwe trafo
het voeden met een "blauwe transfo" is in principe geen probleem, zolang je maar rekening houdt met het verbruik op je baan.

ff een korte samenvatting:

volgens M moet je de volgende vuistregels aanhouden ivm met het verbruik van de verschillende onderdelen:

control 80:                   0.8 VA
control 80f:                  0.6 VA
keyboard:                    1VA
lampjes op de baan:    1.5VA per lampje
Verlichte rijtuigen:        1.5 VA per gloeilampje
locomotieven:              10 VA
rookgenerator:              5VA

Dan zijn er nog andere items zoals een kraan, draaibrug, wissel , seinen,...

schakelmoment van een wissel is 8 VA.

de som kan je snel zelf maken. Rij je met drie locs of meer dan is een trafo van 30 VA al snel te weinig.

Op mijn baan zijn er 3 trafo's voorzien. 2 voor de locs en een voor de bediening. Ik moet wel toegeven dat ik veel reserve heb maar als je een baan pland, dan kan beter een zekere veiligheidsmarge in acht nemen.
Re: 6021 voeden met blauwe trafo
De optelsom met de VA's ken ik.
Het gaat mij er meer om dat ik wil kijken hoe die 6021 bevalt en dat ik daarvoor niet een extra trafo wil aanschaffen als dat (nog) niet nodig is. Maar ik kan dan dus gewoon mijn 40VA lichttrafo gebruiken.

Later ga ik wel eens kijken naar maximaal vermogen en een booster erbij. Hoewel ik dat laatste weer wat duur vind; misschien ga ik dan mijn Delta boosters gebruiken die ik nu voor de MS'en gebruik. Die (twee) delta's worden nu gevoed door een 40VA en een 30VA trafo en dat is voldoende power voor mijn baan. De 6021 zal ik dan, net zoals nu met mijn MS'en, niet gebruiken voor de directe voeding van (een gedeelte van) de baan, want sleperwippen wil ik niet.

Maar het antwoord op mijn vraag is dus in feite: het is geen probleem om een 220V trafo te gebruiken voor de 6021, ondanks dat het uitgangsvoltage een paar procent te hoog wordt?

Groetjes,
Kiezel :)
Re: 6021 voeden met blauwe trafo
Voor het uittesten van de 6021 kun je gerust de (oude) blauwe trafo gebruiken, je hoeft dus daarvoor geen extra trafo aan te schaffen.

Mvg,
Peter