Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Containerdraagwagens Märklin

Gestart door Jasperkc zondag 30 augustus 2026, 09:35:52

mooie 44er bij de VSM

Hallo Allemaal,
Ik heb inmiddels diverse wagons aangeschaft voor het vervoer van containers uit de jaren 80 en 90. Deze containerdraagwagens zijn van een solide metalen constructie en op deze wagons passen 20voets containers en 40voets containers. Die laatste containers passen helaas niet op de wagons omdat de meeste wagons een beetje krom zijn. De wagon staat een beetje bol. Hierdoor kunnen de containers niet in de gaatjes geborgd worden en staan ze dus los op de wagons. Hoe zou ik dit probleem op kunnen lossen. De wagon onder warmte rechtbuigen? Of zijn er andere mogelijkheden. Ook wil ik wel eens weten welke containers allemaal op Märklin draagwagens passen. Ik weet bijvoorbeeld dat Märklin op zijn containers gebruik maakt van puntjes op de hoeken en Roco doet het net andersom. Die heeft puntjes op de wagon en gaatjes in de container. Helaas is er niet 1 standaard norm hiervoor of het moet zo zijn dat er een NEM hiervoor gemaakt is waar de fabrikanten van containers zich aan moeten houden. Ik weet wel dat Walthers ook gebruik maakt van containers met puntjes. Misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Met vriendelijke groet,
Jasper.
Re: Containerdraagwagens Märklin
Ik heb al diverse bodems van treinstellen en wagens weer recht het gemaakt, door een kort stukje panlat in een bankschroef te doen.
Daar vervolgens de kromme bodem op te leggen en met een houten hamertje of steel langzaam weer terug te kloppen zodat deze weer recht is.
Let wel goed op uitstekkende delen met kloppen, je slaat snel iets plat of eraf.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Walthers van de nieuwe generatie past, (oude hebben langwerpige uitsteeksels die je moet verschralen) De nieuwe Faller past ook, (zelfde fabriek?) en Albedo.

Mvg. Marcel
Niet alle faller hebben de zelfde pinnetjes, heb er hier eentje liggen die op de ESU dragerwagen past.
Herpa had van die plaatjes welke je tussen de wagon en de container kon doen om van de gaatjes puntjes te maken (Herpa 084192 Adapter). Dacht dat Marklin die ook bij een paar wagons erbij had geleverd.
Ik weet ook van de containerwagons dat er 40ft containers waren die niet paste maar pakte je een andere 40ft container paste het wel. Dus soms is een kleine afwijking in de container ook al voldoende.

Als het maar Zwitsers is.

AWM (90013) heeft kleine rondjes met puntjes aan beide kanten die op de hoeken van de container geplaatst kan worden en dan klik je ze zo op de wagon vast.

Groet Michel